Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZoon 14 blowen

Zoon 14 blowen

48 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#1
Anoniempje7 zei:
Bedankt voor je reactie!

Ik wil het zeker vanuit een liefdevol standpunt aanpakken en onze zorgen kenbaar maken maar ik ben bang dat hij helemaal niet praten wil...
En wat als ik hem zeg "wij denken dat je regelmatig wiet rookt en we maken ons zorgen" en hij zegt gewoon "nee dat doe ik niet"...hoe ga je dan verder?
Confronteren met dingen die je gevonden hebt of niet?
Klik om te vergroten...
Iemand van 14 die hopelijk voor middernacht thuiskomt? Klinkt mij redelijk problematisch. Ik liep vroeger ook weg van huis, sliep ik autos omdat ik bang was om naar huis te gaan. Op 11 jarige leeftijd al. Dat ging mij absoluut niet om vrijheid. Zolang je geen 18 bent en op de zak van je ouders teert heb je gewoon te luisteren zolang het thuis een veilige liefdevolle plek is.
B
BengozyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Brakka Mang zei:
Ik vindt dat onzin. Verbieden kan prima, als dat überhaupt al het juiste woord is maar dat moeten uitersten zijn. De opvoeding en normen en waarden die je meegeeft doen de rest. Ook moet je er alleen wel tekst en uitleg bij geven. Als je aankomt met een heel handboek wat wel en niet mag en elke dag loopt te tetteren haalt dat weinig uit. Ik kom uit de tijd dat het verboden werd zonder tekst en uitleg. Vanwege mijn eigen achtergrond en verleden heb ik mijn kinderen al van jongs af aan geleerd en laten ervaren dat ze over alles eerlijk kunnen en moeten zijn en dat ik dan nooit boos zal worden. Maar ook dat over heel veel te praten valt maar dat sommige dingen gewoon mijn wil mijn wet is. Ik heb kanjers van kinderen en dat ligt natuurlijk niet alleen aan opvoeding. Ikzelf heb de hele andere kant gezien en dat lag ook niet aan opvoeding maar wel aan het gebrek aan liefde en gezien worden. Als je kinderen je respecteren en aannemen dat jij grotendeels weet wat wel en niet goed voor ze is kan je ze prima dingen 'verbieden'
Klik om te vergroten...
Je kan alleen verbieden wat er binnen je huishouden gebeurt en wat je doorhebt. Als zoon/dochterlief de hele dag buiten is, kan je iets wel verbieden, maar buiten gelden jou regels voor de meeste simpelweg niet. Hoe goed je de regels ook hebt besproken, er hoeft maar een slechte invloed te zijn en je zoon of dochter verandert zo van gedachttes. Ook al denk je dat gebeurt niet, het kan zo gebeuren. Daarom is het belangrijk om het te bespreken en dus zoals je zegt niet full-blanket te 'verbieden'.

Maar ik ben niet de ouders van je kids. Ik geef gewoon mijn mening van wat ik uit mijn jeugdjaren heb gezien.
A
Anoniempje7Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Mijn zoon is altijd een kind geweest dat de randjes opzocht en altijd nét even over die grens ging. Ik ben altijd zeer strikt met hem geweest qua consequenties vanwege deze eigenschap maar daar heeft hij nooit veel van geleerd voor mijn gevoel.
En hij is wel een thrillseeker dus ik hou mijn hart vast voor de komende jaren...
A
Anoniempje7Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Hallo allemaal,

Mijn eerste post hier op dit forum als een beetje radeloze moeder.
Onze zoon van 14 rookt wiet en ook dagelijks weet ik nu. Er wordt gelogen over kleine dingen, school wordt niet meer naar omgekeken en hij is thuis extreem ongevoelig richting ons. Zodra hij thuis komt uit school is hij weg, om dan hopelijk voor middernacht thuis te komen.
Al 3x weg gelopen na conflicten omdat hij hier geen vrijheid kreeg.
Vorige week kwam hij thuis zonder z'n jas met een vaag verhaal dat deze gepikt was, zat me ook al niet lekker.

We weten nu van de wiet maar hij weet nog niet dat wij het weten. Onze relatie zit echt op een dieptepunt - wat hem betreft gaat hij ergens anders wonen en ziet hij ons nooit meer. Hij een vriendinnetje wat hier dag en nacht binnen zit waardoor we hem amper alleen zien. Machteloos voel ik me gewoon.
Iemand hier tips over hoe hem aan te spreken? Wat vooral niet en wat vooral wel zeggen?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hee Anoniempje7,

Lastige situatie dit! En goed dat je hier je vraag stelt.

Ik denk dat het belangrijk is om te doorzien dat (heftig) drugsgebruik op heel jonge leeftijd vaak te maken heeft met andere zaken. Dagelijks wiet roken is wel heftig. Dus kennelijk is er gevoelsmatig iets aan de hand wat de noodzaak creëert om heftig te reageren. Het probleem is dat je niet altijd weet wat er precies aan de hand is. En 14-jarigen zijn ook niet zo goed in dat herkennen bij zichzelf. Wat dus vooral nodig is dat ze liefdevol begrip ervaren bij iemand die hen helpt om dat uit te zoeken en aan te pakken.

Groepsdynamiek kan daarbij een belangrijke rol spelen. Rond je 14e levensjaar ben je op zoek naar een eigen sociale omgeving die je helpt definiëren wie je bent. Bij wiet komt het vaak voor dat mensen zichzelf gaan zien als stoner en dan voelt het alsof de hele wereld tegen je is.

De truc is dus om het gesprek aan te gaan op een niet-veroordelende manier, maar tegelijkertijd ook grenzen aangeven. Dagelijks blowen is een probleem dat wel aangepakt moet worden. Want blowen op jonge leeftijd wordt in verband gebracht met een verminderde emotionele ontwikkeling, verminderd geheugen, en meer kans op depressies, psychoses of verslavingen later in het leven. Het voorkomen van die gezondheidsschade moet alleen in balans staan met een boodschap zoals 'we zijn er voor je'. Zeker omdat pubers van 14 nogal opstandig zijn komt dat laatste ook niet altijd even goed binnen. Dat vereist dus maatwerk.

Als je het gesprek lastig vindt, dan kan je nog proberen de Drugs Infolijn van het Trimbos-instituut (0900-1995) te bellen voor advies. Zij kunnen je helpen een gesprek met je zoon voor te bereiden. Op hun website helderopvoeden.nl staan ook concrete tips wat je kunt doen.

www.helderopvoeden.nl

Extreem pubergedrag

Sommige kinderen puberen heftiger dan andere. Ook dit gaat voorbij, maar het kan wel zwaar zijn, voor henzelf én voor hun ouders. Wanneer spreken we van extreem pubergedrag en hoe kun je hiermee omgaan?
www.helderopvoeden.nl www.helderopvoeden.nl
A
Anoniempje7Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Bedankt voor je reactie!

Ik wil het zeker vanuit een liefdevol standpunt aanpakken en onze zorgen kenbaar maken maar ik ben bang dat hij helemaal niet praten wil...
En wat als ik hem zeg "wij denken dat je regelmatig wiet rookt en we maken ons zorgen" en hij zegt gewoon "nee dat doe ik niet"...hoe ga je dan verder?
Confronteren met dingen die je gevonden hebt of niet?
A
Anoniempje7Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ter aanvulling - de groepsdynamiek is niet het probleem vrees ik. Hij zit hier bijna dagelijks met zijn vrienden en die roken niet. Is in elk geval zeer zeker geen stoner groepje, het komt echt uit zoon zelf voort.
A
Anoniempje7Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Brakka Mang zei:
Iemand van 14 die hopelijk voor middernacht thuiskomt? Klinkt mij redelijk problematisch. Ik liep vroeger ook weg van huis, sliep ik autos omdat ik bang was om naar huis te gaan. Op 11 jarige leeftijd al. Dat ging mij absoluut niet om vrijheid. Zolang je geen 18 bent en op de zak van je ouders teert heb je gewoon te luisteren zolang het thuis een veilige liefdevolle plek is.
Klik om te vergroten...

Zeker, en het is ook zeker niet elke avond zo laat maar hij maakt het wel eens bont. En hij heeft hier zeker een liefdevol thuis!
Maar vooral de laatste 6 weken wordt hij steeds hader en onverschilliger lijkt het wel.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Anoniempje7 zei:
Maar vooral de laatste 6 weken wordt hij steeds hader en onverschilliger lijkt het wel.
Klik om te vergroten...

Is hij meer gaan gebruiken of combineren?
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Een kind heeft grenzen nodig. Hangen er consequenties aan als hij zich niet aan afspraken houdt? Als hij te laat thuiskomt?
Is het mss een idee om met hem samen huisregels op te schrijven? Zo heeft hij zelf ook inbreng en kan je hem er later op aanspreken als hij zich er niet aan houdt.

Over het blowen, daar zou ik wel het gesprek over aangaan. Niet verbieden, dan gaat hij het juist doen, want alles wat niet mag is natuurlijk interessant. Misschien kan je samen voorlichtingsfilmpjes op YouTube bekijken?
A
Anoniempje7Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Is hij meer gaan gebruiken of combineren?
Klik om te vergroten...
Meer gebruiken. Afgelopen week heeft hij het elke dag gedaan, daarvoor niet.
En dat is dus sinds zijn jas "gepikt" is....ik vermoed eerder dat hij deze geruild heeft voor een flinke voorraad.
A
Anoniempje7Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Levensgenieter🌈 zei:
Een kind heeft grenzen nodig. Hangen er consequenties aan als hij zich niet aan afspraken houdt? Als hij te laat thuiskomt?
Is het mss een idee om met hem samen huisregels op te schrijven? Zo heeft hij zelf ook inbreng en kan je hem er later op aanspreken als hij zich er niet aan houdt.

Over het blowen, daar zou ik wel het gesprek over aangaan. Niet verbieden, dan gaat hij het juist doen, want alles wat niet mag is natuurlijk interessant. Misschien kan je samen voorlichtingsfilmpjes op YouTube bekijken?
Klik om te vergroten...

Jawel, als hij te laat komt moet hij dag erna binnen blijven. Deze week houdt hij zich redelijk goed aan alle afspraken.

Voorlichtingsfilmpje is mss idee!
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#13
Levensgenieter🌈 zei:
Een kind heeft grenzen nodig. Hangen er consequenties aan als hij zich niet aan afspraken houdt? Als hij te laat thuiskomt?
Is het mss een idee om met hem samen huisregels op te schrijven? Zo heeft hij zelf ook inbreng en kan je hem er later op aanspreken als hij zich er niet aan houdt.

Over het blowen, daar zou ik wel het gesprek over aangaan. Niet verbieden, dan gaat hij het juist doen, want alles wat niet mag is natuurlijk interessant. Misschien kan je samen voorlichtingsfilmpjes op YouTube bekijken?
Klik om te vergroten...
Juist wel verbieden en consequenties aan hangen. Ik ken geen 1 frequent blower die daar in de pubertijd mee is begonnen die door blowen zn school niet heeft verkloot. Van vwo naar mavo en dan nog met hakken over de sloot. Hele vriendengroep. En achteraf hebben ze allemaal spijt. Dat zeg ik ook tegen mijn kinderen. Het heeft zoveel gevolgen zoals angst en paniekstoornissen, sociale angsten, depressie etc etc. Als je het doet als je volwassen bent en je hersens volgroeid zijn etc prima moet je lekker zelf weten, ik draai de eerste voor ze. Maar voor hun 18e echt niet. Ikzelf heb ook vrolijk meegedaan maar ben er wel rond mijn 20e mee gestopt. Toen ontdekte ik drank en cocaïne🤣

Het probleem met wiet of hasj is gewoon dat er het label soft aan hangt. Dat spul van tegenwoordig is weinig softs meer aan en daar zit de kern van het probleem.
B
BengozyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Anoniempje7 zei:
Meer gebruiken. Afgelopen week heeft hij het elke dag gedaan, daarvoor niet.
En dat is dus sinds zijn jas "gepikt" is....ik vermoed eerder dat hij deze geruild heeft voor een flinke voorraad.
Klik om te vergroten...

Laat aub je vermoedens niet doorschemeren of maak het niet direct werkelijkheid Het kan ook goed zo zijn dat hij hem echt is kwijtgeraakt. Ik spreek nu uit ervaring van mijn eigen puberteit en wat mij het meeste irriteerde was dat mijn vader constant scenario's in zijn hoofd had en het tegen mij uitsprak als waarheid. ''Jij doet dit en dan regel je dit zo en zo fix je dit'' Terwijl dit 9/10 keer niet zo was. En dit zorgde voor erg veel ruzies.

Natuurlijk is elke familie anders, maar je moet een balans zien te vinden tussen liefde en regels. Begrip en handhaving. Het is een lastige situatie, vooral als (alleenstaande??) moeder.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Anoniempje7 zei:
Dat is een goede insteek ja. Ik hoop maar dat hij een beetje open staat voor dit gesprek.
Want hoe reageren als hij alles zou ontkennen?
Klik om te vergroten...
In eerste instantie doorvragen. En anders kan je het gesprek buigen naar hoe hij nee zegt in een toekomstige situatie, stel dat hij alsnog met cannabis in aanraking komt.
B
BengozyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Brakka Mang zei:
Juist wel verbieden en consequenties aan hangen. Ik ken geen 1 frequent blower die daar in de pubertijd mee is begonnen die door blowen zn school niet heeft verkloot. Van vwo naar mavo en dan nog met hakken over de sloot. Hele vriendengroep. En achteraf hebben ze allemaal spijt. Dat zeg ik ook tegen mijn kinderen. Het heeft zoveel gevolgen zoals angst en paniekstoornissen, sociale angsten, depressie etc etc. Als je het doet als je volwassen bent en je hersens volgroeid zijn etc prima moet je lekker zelf weten, ik draai de eerste voor ze. Maar voor hun 18e echt niet. Ikzelf heb ook vrolijk meegedaan maar ben er wel rond mijn 20e mee gestopt. Toen ontdekte ik drank en cocaïne🤣

Het probleem met wiet of hasj is gewoon dat er het label soft aan hangt. Dat spul van tegenwoordig is weinig softs meer aan en daar zit de kern van het probleem.
Klik om te vergroten...

Verbieden als ouder bij een puber haalt niets uit behalve dat hij nog meer gaat liegen om het te verbergen. Iets wat niet mag, is alleen maar leuker en spannender als je 14 bent. Het verslechtert de relatie. Je kan beter een goed gesprek aangaan met je zoon waarbij je hem uiterst serieus neemt en niet als kind behandeld. Mensen in de puberteit voelen ze zich in feite ouder dan dat ze zijn en vinden het fijn om serieus genomen te worden.
B
BengozyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik weet ook niet wat voor een jas je zoon aanheeft, maar als het geen mega dure Canada Goose of Parajumper is geweest lijkt het me sterk dat iemand een jas omruilt voor een grote stash wiet.

Sorry voor m'n meerdere berichten, wil je gewoon wat anekdotes meegeven uit mijn puberteit. Ik was ook een blower en liep ook tegen deze problemen aan met m'n pa. Op een gegeven moment kreeg ik er paniekaanvallen van en ben ik zelf gestopt in overleg met mijn pa. Dit omdat hij mij serieus nam en aangaf eerlijk te kunnen zijn over ALLES.
A
Anoniempje7Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Bedankt voor jullie reacties, het is mij iig duidelijk dat ik niet te confronterend moet zijn.
Mijn vermoedens met die jas zal ik zeker niet uitspreken maar dat daar iets niet klopt weet ik wel zeker. Iets in dat verhaal vond ik raar, heb ik gecheckt, en bleek idd niet te kloppen. Maar goed, dat zal hij me waarschijnlijk toch niet vertellen op dit moment.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#19
Bengozy zei:
Verbieden als ouder bij een puber haalt niets uit behalve dat hij nog meer gaat liegen om het te verbergen. Iets wat niet mag, is alleen maar leuker en spannender als je 14 bent. Het verslechtert de relatie. Je kan beter een goed gesprek aangaan met je zoon waarbij je hem uiterst serieus neemt en niet als kind behandeld. Mensen in de puberteit voelen ze zich in feite ouder dan dat ze zijn en vinden het fijn om serieus genomen te worden.
Klik om te vergroten...
Ik vindt dat onzin. Verbieden kan prima, als dat überhaupt al het juiste woord is maar dat moeten uitersten zijn. De opvoeding en normen en waarden die je meegeeft doen de rest. Ook moet je er alleen wel tekst en uitleg bij geven. Als je aankomt met een heel handboek wat wel en niet mag en elke dag loopt te tetteren haalt dat weinig uit. Ik kom uit de tijd dat het verboden werd zonder tekst en uitleg. Vanwege mijn eigen achtergrond en verleden heb ik mijn kinderen al van jongs af aan geleerd en laten ervaren dat ze over alles eerlijk kunnen en moeten zijn en dat ik dan nooit boos zal worden. Maar ook dat over heel veel te praten valt maar dat sommige dingen gewoon mijn wil mijn wet is. Ik heb kanjers van kinderen en dat ligt natuurlijk niet alleen aan opvoeding. Ikzelf heb de hele andere kant gezien en dat lag ook niet aan opvoeding maar wel aan het gebrek aan liefde en gezien worden. Als je kinderen je respecteren en aannemen dat jij grotendeels weet wat wel en niet goed voor ze is kan je ze prima dingen 'verbieden'
B
BengozyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Anoniempje7 zei:
Bedankt voor jullie reacties, het is mij iig duidelijk dat ik niet te confronterend moet zijn.
Mijn vermoedens met die jas zal ik zeker niet uitspreken maar dat daar iets niet klopt weet ik wel zeker. Iets in dat verhaal vond ik raar, heb ik gecheckt, en bleek idd niet te kloppen. Maar goed, dat zal hij me waarschijnlijk toch niet vertellen op dit moment.
Klik om te vergroten...
Ik vind het goed dat je in ieder geval alternatieve meningen opzoekt en in gesprek gaat met mensen die hier misschien meer verstand van hebben. Je doet het beter dan gemiddeld ouder denk ik zo.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."