Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAyahuasca ceremonie maart 2025 ‘dankbaar dat ik mezelf deze ervaring heb gegund’

Ayahuasca ceremonie maart 2025 ‘dankbaar dat ik mezelf deze ervaring heb gegund’

76 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Nee? Ik heb ook wel veel aanbieders gezien die helemaal weg blijven bij spiritualiteit en het vooral “psychologisch” benaderen. Zoals je ook mdma-therapie kan hebben zegmaar.
Volgens mij zijn er wel degelijk veel verschillende “smaken” maar voert de “new age spiritualiteit” de boventoon in aanbieders. Logisch ook gezien de populariteit onder die doelgroep. Zeker in en om Amsterdam🤪
Klik om te vergroten...
Nouja klinisch gezien werken psychedelica juist doordat het veranderingen kan aanbrengen in psychologische mechanismen over hoe we onszelf zien in relatie tot de realiteit, wat dus spirituele beslommeringen zijn.

Allemaal dus één pot nat, als je het mij vraagt :wink:
ljuv zei:
Op basis waarvan precies?
Volgens mij is bezit strafbaar maar min of meer gedoogd in kleine hoeveelheden en is importeren, verkopen, bereiden, aanbieden, etc. gewoon strafbaar. Dus in die zin is de aanbieder verantwoordelijk… Maar ik geloof niet dat er iets in de wet staat over de verantwoordelijkheid van het goed verlopen van een ceremonie?

Of baseer je je op de warenwet…? Daarin staat natuurlijk dat dat aanbieders ervoor moeten zorgen dat diens producten veilig moeten zijn voor de consument.
Klik om te vergroten...
Er is uiteraard geen wettelijke grondslag voor het aanbieden van ayahuasca-ceremonies. Echter gaat het hier wel om bedrijven (=rechtspersoon) die bepaalde handelingen verrichten en daarom in beginsel aansprakelijk zijn voor eventuele schade die voortvloeit uit dat handelen.

Dat is dus een andere situatie dan wanneer mensen individueel hun eigen middelen regelen, om dan samen te komen om de middelen te gebruiken. In sommige wetenschappelijke onderzoeken wordt wel eens voor zo'n opzet gekozen juist omdat de juridische aansprakelijkheid dan anders is (en het makkelijker is om ethische goedkeuring te krijgen). Deelnemers nemen dan meer eigenaarschap over de risico's die met gebruik gepaard gaan.

ljuv zei:
Naja - volgens mij weet je dit helemaal niet obv wat Zeehond tot nu toe heeft gedeeld. Wellicht is er in de voorbereiding voldoende gewezen op de gevaren, de risico’s, de verschillende scenario’s.
Klik om te vergroten...
Dat leidt ik af ja, onder meer omdat ik me wel vaker heb verdiept in de ayahuasca-community dus ik een aardig beeld heb van wat daarin gangbaar is. Uiteraard weet ik nu niet om welke aanbieder het gaat. Echter is simpelweg wijzen op risico's is m.i. onvoldoende om de verantwoordelijkheid van risicovol/schadelijk handelen teniet te doen. Hoewel het wat mij betreft nog wel verschil zou uitmaken als de behandelaar zegt van: 'nou jongens en meisjes, tijdens de ceremonie ben ik zelf ook onder invloed. Dus we moeten maar even hopen dat niemand van jullie een opwindingsdelier krijgt, want dan weet ik eigenlijk niet hoe ik nog adequaat ga optreden'.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#2
Weken van tevoren hebben we allemaal een lijst moeten invullen waarbij onder andere gevraagd werd naar medicijngebruik, psychische aandoeningen, ervaringen met psychedelische middelen en andere geestverruimende middelen.

Om nou te roepen dat ‘deze mensen hier onvoldoende voorbereid zijn op tegenslagen’ is gewoon een generaliserende opmerking vol met aannames en oordelen.
Dat zegt mij meer over degene die de opmerking maakt.

Dit is een zeer professionele en ervaren Ayahuasca begeleidster. De reviews over meerdere jaren zijn allemaal lovend.
Bovendien had ik een recommandatie van een gerespecteerd DF lid.
Ik had er alle vertrouwen in dat we in goede handen waren.
100% aanbevelenswaardig kan ik zeggen.

En vind je toch alles kut, dan doe je het toch lekker niet.
Daar heb ik in m’n report ook niks over gezegd.

Ik lees veel negativiteit in de discussie, beetje tripreport vervuiling en leidt af van het delen van een waardevolle ervaring.

Ik hou de volgende keer m’n ervaring wel voor me in plaats van deze hier te delen.

Terwijl ik zelf juist geniet van reports van anderen en die graag lees.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zeehond zei:
Ik lees veel negativiteit in de discussie, beetje tripreport vervuiling en leidt af van het delen van een waardevolle ervari

Ik hou de volgende keer m’n ervaring wel voor me in plaats van deze hier te delen.

Terwijl ik zelf juist geniet van reports van anderen en die graag lees.
Klik om te vergroten...
Nee juist wel blijven delen! Voor dit soort discussies is een forum bedoeld.

Ik kan er best inkomen, de bezwaren die @Neo-Shulginist noemt. Omdat het vrijwel ongereguleerd is.

Maar als je zelf (zoals jij) de risico's goed kan afmeten en jezelf goed voorbereid hebt, why not?

De keerzijde hiervan is dat zoiets natuurlijk een keer misgaat door slechte voorbereiding van de deelnemer of onkunde van de begeleiding. En dan wordt alles aan banden gelegd. 😢

Zou je mij kunnen dm'en met die aanbeveling?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#4
FerdFatoehaus zei:
Ik kan er best inkomen, de bezwaren die @Neo-Shulginist noemt. Omdat het vrijwel ongereguleerd is.
Klik om te vergroten...
Eens, maar is dit de juiste plek dan?
Feitelijk probeer je dan iedereen bang te maken en adviseren dit niet te doen. Want het is gevaarlijk, ze hebben er geen verstand van etc.

Je kunt in een report alleen een ervaring delen en dat heb ik geprobeerd zo goed mogelijk te doen.

Maak dan een eigen topic over Ayahuasca ervaringen, bedenkingen, juridische context en met alle gevaren.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
FerdFatoehaus zei:
De keerzijde hiervan is dat zoiets natuurlijk een keer misgaat door slechte voorbereiding van de deelnemer of onkunde van de begeleiding
Klik om te vergroten...
Inderdaad zeg ik dit soort dingen voor die ene keer dat het wel mis gaat. Volgens mij doen we dat ook bij andere tripreports, vanuit het oogpunt van harm-reduction. Maar goed, het punt is duidelijk. Ik doe vanaf nu weer gezellig(er)! :wink:
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeehond zei:
Eens, maar is dit de juiste plek dan?
Feitelijk probeer je dan iedereen bang te maken en dit niet te doen. Want het is gevaarlijk, ze hebben er geen verstand van.

Je kunt in een report alleen een ervaring delen en dat heb ik geprobeerd zo goed mogelijk te doen.

Maak dan een eigen topic over Ayahuasca ervaringen, bedenkingen, juridische context en met alle gevaren.
Klik om te vergroten...
Mee eens, een tripreport is niet de plek om je meningen/aannames te delen. We hebben het hier over een ervaring, niet de gehele cultuur die er omheen hangt en wat iedereen daar van vindt.

Ik vond het een erg leuk report om te lezen en hoop zeker dat deze reacties je niet weerhouden van het delen van je toekomstige ervaringen!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zeehond zei:
Hopelijk een beetje duidelijk dat ik door verschillende herinneringen en gebeurtenissen in de tijd ging om bij stil te staan. Verschillende lagen, die bij iedereen zo zijn opgestapeld.
Klik om te vergroten...
Mijn ervaring met DMT roken/vapen is dat er heel plotselinge inzichten lijken op te borrelen. Dat zijn dan vaak dingen die ik eigenlijk wel wist, maar me nog niet gerealiseerd had.

Een DMT-trip is natuurlijk vrij kort. Dus dan heb ik eigenlijk maar 1 zo'n inzicht per keer. Bij ayahuasca is dat dan dus anders..?

En is het dan niet moeilijk om meerdere van dat soort inzichten te onthouden? Ik kan me voorstellen dat je ook weer een hoop vergeet. Hoe zie jij dat @Zeehond ?
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zeehond zei:
Weken van tevoren hebben we allemaal een lijst moeten invullen waarbij onder andere gevraagd werd naar medicijngebruik, psychische aandoeningen, ervaringen met psychedelische middelen en andere geestverruimende middelen.

Om nou te roepen dat ‘deze mensen hier onvoldoende voorbereid zijn op tegenslagen’ is gewoon een generaliserende opmerking vol met aannames en oordelen.
Dat zegt mij meer over degene die de opmerking maakt.

Dit is een zeer professionele en ervaren Ayahuasca begeleidster. De reviews over meerdere jaren zijn allemaal lovend.
Bovendien had ik een recommandatie van een gerespecteerd DF lid.
Ik had er alle vertrouwen in dat we in goede handen waren.
100% aanbevelenswaardig kan ik zeggen.

En vind je toch alles kut, dan doe je het toch lekker niet.
Daar heb ik in m’n report ook niks over gezegd.

Ik lees veel negativiteit in de discussie, beetje tripreport vervuiling en leidt af van het delen van een waardevolle ervaring.

Ik hou de volgende keer m’n ervaring wel voor me in plaats van deze hier te delen.

Terwijl ik zelf juist geniet van reports van anderen en die graag lees.
Klik om te vergroten...
Het lijkt me goed als een eventuele discussie in het off topic topic word voorgezet, dat is inderdaad in dit topic niet zo op zijn plek.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik vroeg me nog af of je dan gedurende de reizen altijd met de anderen in dezelfde ruimte bent, of dat je je ook kan terug trekken?

En nog eentje; waarom wordt er gebraakt? Is dat om "mentale veiligheden" uit je lichaam te laten komen? Of van het vieze spul?

Lief dat de begeleidster ook lief was tijdens die braaksessies. Dat lijkt me echt lastig; om bij anderen / naast je te moeten braken en het te horen van de rest.

Maar nogmaals; mooi report.
Van een onvergetelijke ervaring.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
En is het dan niet moeilijk om meerdere van dat soort inzichten te onthouden? Ik kan me voorstellen dat je ook weer een hoop vergeet. Hoe zie jij dat @Zeehond ?
Klik om te vergroten...
DMT roken of vapen geen ervaring mee.
Wel gelezen dat je sommige dingen niet kunt onthouden, heb ik met 2-fdck ook trouwens…

Hier kwam ik echt terecht in herinneringen en gebeurtenissen die liggen opgeslagen.
Heb niet het idee dat ik iets ben vergeten, maar dat ze juist heel duidelijk naar voren kwamen
Juist om me iets te laten zien, of om iets te verwerken of een plek te geven. Of om er over na te gaan denken, dat zeker ook.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#11
Fisherman's friend zei:
ik heb het idee dat dit iets is wat je doet om dingen te leren over je leven, duidelijk te maken, en om dingen te verwerken, in plaats van gewoon een dagje trippen.
Klik om te vergroten...
Dat is een mooie samenvatting en herken ik zeker als verschil tussen trippen en Ayahuasca.

Hoewel een trip ook zeker inzichten kan geven weet ik uit ervaring.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Hoi Zeehond! Ik vond het enorm leuk om je tripreport te lezen. Je hebt het heel mooi beschreven, ik zag het helemaal voor me in beelden.

Zo'n ceremonie lijkt me een echte confrontatie met jezelf, wat er allemaal van binnen borrelt onbewust, komt dan naar boven? Heel dapper dat je dit bent aangegaan. Ik vind het heel leuk om een inkijkje te hebben gekregen in jouw ervaring, het geeft me het gevoel alsof ik je een beetje beter leer kennen! Wat ik ontzettend leuk vind. 😊
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zeehond zei:
Na een kwartiertje kwam dan het glaasje plantenextract Ayahuasca en ook dat heb ik gewoon in één teug achterover geslagen. Ja, het was smerig maar wel te doen.
Klik om te vergroten...
Heb er eens aan geroken. :screamcat:
En toen wijselijk gedacht; Relmuis, dit gaan we niet doen.
Het wordt DMT en een synthetische MAO-remmer.

Thx voor je mooie trip report!
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
En nog eentje; waarom wordt er gebraakt? Is dat om "mentale veiligheden" uit je lichaam te laten komen? Of van het vieze spul?
Klik om te vergroten...
Je wordt hier op voorbereid, dat dit kan gebeuren.
Kan mentale betekenissen hebben, zoals letterlijk je ‘overgeven’ of breken van je verzet als onderdeel van het proces.
Of omdat Ayahuasca iets vervelends wil afstoten of de vervuiling uit je lijf wil afvoeren.

Kan ook een lichamelijke reactie zijn van je maag 🙏
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Ik wil zelf ook nog altijd ayahuasca doen. Maar het is er niet van gekomen omdat ik de aanbieders meestal niet vertrouw.
Klik om te vergroten...

Ik begrijp precies wat je bedoelt. :smirk:

Neo-Shulginist zei:
Weet je bijvoorbeeld hoe ze de ayahuasca hebben gemaakt? Met syrische wijnruit? Of met banisteriopsis caapi?
En namen ze zelf tijdens de begeleiding ook ayahuasca? Of waren er nuchtere begeleiders bij?
Was er muziek? En zo ja, wat voor?
Klik om te vergroten...

De cocktail zelf maken en m'n eigen setting kiezen heb ik gedaan.
Zoals altijd thuis en alleen.
Maar heb DMT niet herhaald omdat ik het graag op een warme nacht buiten wil doen.
In tegenstelling tot de meeste andere tripmiddelen, dan wil ik de deur niet uit.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
Prachtig report, @Zeehond. 😍 Blijf vooral delen! Love goeie tripreports. Zeker over ayahuasca waar ik zelf ook al jaren interesse in heb. ❤️ (Maar schijterig - no pun intended - ben voor de fysieke effecten, dus misschien zou mijn voorkeur uitgaan naar pharmahuasca en dan in een kleinere setting met iemand die daar kennis van heeft, in plaats van in een ceremoniële, maar daar ben ik nog niet over uit. Ik kan me namelijk voorstellen dat de sfeer van zo’n ceremoniële setting ook juist veel toevoegt; als je een goeie plek te pakken hebt.)

Super dat je zo’n liefdevolle, dankbare ervaring hebt gehad!
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#17
Roze Olifant zei:
Maar schijterig - no pun intended - ben voor de fysieke effecten, dus misschien zou mijn voorkeur uitgaan naar pharmahuasca
Klik om te vergroten...
Heb zelf ook een vreselijke hekel aan middelen die misselijkheid kunnen veroorzaken.
Het ligt meestal aan de MAO-remmer.
Misselijkheid zie je zelden bij pharmahuasca.
Had zelf geen enkele bijwerking.
Bij andere tripmiddelen heb ik dat wel, een lichte misselijkheid.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Ik vroeg me nog af of je dan gedurende de reizen altijd met de anderen in dezelfde ruimte bent, of dat je je ook kan terug trekken?
Klik om te vergroten...
Deze had ik nog niet beantwoord, sorry, over het hoofd gezien.
Je bent gedurende de reizen met elkaar in dezelfde ruimte. Je kunt je niet terugtrekken.
Ik heb dat niet gevoeld als belemmering. Ook de anderen niet, die het veel zwaarder hadden dan ik. Kreeg niet de indruk of feedback later dat ze dit hadden gewild.
Wel is het mogelijk om een individuele sessie te boeken, of alleen met je partner.
Ook zijn er opties zonder overnachting bijvoorbeeld.
Er zijn dus meerdere keuzes/opties.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Wilde je vrouw niet mee trouwens?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Ik bedoelde te zeggen, dat die schimmel die lsd heet, plantaardig van oorsprong is.
Klik om te vergroten...

Mijn vraag was, als je datura neemt, kun je op vision quests, psilo's hoef je ook alleen maar te plukken of vliegenzwammen of je kunt opium roken en mensen deden en doen dit ook.

Maar ik heb nog nooit gehoord van mensen die de ergot-schimmel als drug gebruikten.

Klopt dit verhaaltje wel?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."