Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAyahuasca ceremonie maart 2025 ‘dankbaar dat ik mezelf deze ervaring heb gegund’

Ayahuasca ceremonie maart 2025 ‘dankbaar dat ik mezelf deze ervaring heb gegund’

76 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Van wat ik erover gezien heb, kunnen er herinneringen opnieuw naar boven komen.
Dit is van tevoren niet te zeggen met ayahuasca
Dat kan bij mij hélemaal verkeerd aflopen
Ik kan een ongeleid projectiel worden met afschuwelijke gevolgen voor mezelf, maar ook voor anderen. Straks word ik weer legionair, en die hebben zo hun eigen manieren om problemen op te lossen
Dit moet je niet willen riskeren....nee dank u beleefd. Deze ronde sla ik over!
Klik om te vergroten...
De Zandman zei:
Het is al eens met lsd gebeurd.
Dat was niet voor herhaling vatbaar zogezegd.
Dit risico is mij te groot.
Vandaar dat ik het idd niet ga doen, nee
Beter voorzichtig zijn.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet precies wat je achtergrond is @De Zandman, maar ik vind dat je juist een heel verstandige afweging maakt hier. Er zijn natuurlijk risico's bij gebruik van ayahuasca (net als met alles), en angstklachten of trauma's zijn daarbij een belangrijke voorspeller voor een vervelende(re) ervaring, en/of vervelende na-effecten. Dat je al eens eerder door het lint bent gegaan tijdens een psychedelische trip is inderdaad een red flag. Het kan erop duiden dat je een grotere gevoeligheid hebt voor ongewenste effecten van psychedelica. Psychedelica zijn farmacologisch juist redelijk vergelijkbaar wat betreft de risicofactoren.

In de wetenschappelijke literatuur wordt ayahuasca doorgaans omschreven als 'veilig', mits er voldoende rekening gehouden wordt met risicofactoren (in een gecontroleerde setting). De meeste mensen krijgen tijdens de trip wel last van misselijkheid en overgeven, maar ervaren verder veelal positieve effecten. Toch zijn er ook mensen die heftige negatieve ervaringen meemaken, en er zijn ook mensen die last blijven houden van mentale bijwerkingen zoals angstklachten, of dissociatie. Dat ayahuasca een plantmedicijn wordt genoemd maakt het natuurlijk nog niet goed voor alles en iedereen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Casrus zei:
Klopt dat, of is dat ook zo'n 'hippie verhaal'?
Klik om te vergroten...
Nouja, de schimmel claviceps purpurea werd daar wel voor gebruikt. Ik moet daar wel bij vermelden dat die schimmel geen LSD produceert, maar slechts ergotamine. Albert Hofman heeft op basis van die stof -ergotamine- allerlei research chemicals lopen maken. LSD was het 25ste derivaat wat hij daarvan had gemaakt.

Dus nee, LSD is nooit gebruikt om abortussen te plegen. Met moederkoorn beschimmelde rogge wel.

The Usage of Ergot (Claviceps purpurea (fr.) Tul.) in Obstetrics and Gynecology: A Historical Perspective - PMC

In the past centuries consumption of bread made of ergot-infected flour resulted in mass poisonings and miscarriages. The reason was the sclerotia of Claviceps purpurea (Fr.) Tul.—a source of noxious ergot alkaloids (ergotamine and ergovaline). The ...
pmc.ncbi.nlm.nih.gov pmc.ncbi.nlm.nih.gov
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Casrus zei:
Maar hebben -omgekeerd- mensen opzettelijk ergotamine gebruikt om te trippen, voor de uitvinding van LSD?

Ik lees en kijk zelf nog weleens boeken en filmpjes over psychedelica gebruik bij pre-Christelijke godsdiensten en het is opvallend hoe vaak stilzwijgend het idee 'ieder psychedelicum is LSD' gebruikt wordt.
Klik om te vergroten...
Er zijn wel allerlei speculaties rondom bijvoorbeeld de drank kykeon, dat die mogelijk ergot zou bevatten. Maar de drank was een mengsel van allerlei verschillende ingrediënten - die geheim werden gehouden. Dat is sowieso een probleem met de geschiedenis daarvan: dat er zeer weinig op schrift over bewaard is gebleven. Waardoor het lastig is om te achterhalen of en hoe mensen dat soort psychedelische middelen consumeerden.

Wel is bekend dat velen onopzettelijk besmette rogge aten en daardoor sint antoniusvuur kregen, wat onder meer gekenmerkt werd door hallucinaties.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Nouja, de schimmel claviceps purpurea werd daar wel voor gebruikt. Ik moet daar wel bij vermelden dat die schimmel geen LSD produceert, maar slechts ergotamine. Albert Hofman heeft op basis van die stof -ergotamine- allerlei research chemicals lopen maken. LSD was het 25ste derivaat wat hij daarvan had gemaakt.

Dus nee, LSD is nooit gebruikt om abortussen te plegen. Met moederkoorn beschimmelde rogge wel.

The Usage of Ergot (Claviceps purpurea (fr.) Tul.) in Obstetrics and Gynecology: A Historical Perspective - PMC

In the past centuries consumption of bread made of ergot-infected flour resulted in mass poisonings and miscarriages. The reason was the sclerotia of Claviceps purpurea (Fr.) Tul.—a source of noxious ergot alkaloids (ergotamine and ergovaline). The ...
pmc.ncbi.nlm.nih.gov pmc.ncbi.nlm.nih.gov
Klik om te vergroten...

Maar hebben -omgekeerd- mensen opzettelijk ergotamine gebruikt om te trippen, voor de uitvinding van LSD?

Ik lees en kijk zelf nog weleens boeken en filmpjes over psychedelica gebruik bij pre-Christelijke godsdiensten en het is opvallend hoe vaak stilzwijgend het idee 'ieder psychedelicum is LSD' gebruikt wordt.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Psychedelica zijn farmacologisch juist redelijk vergelijkbaar wat betreft de risicofactoren.

In de wetenschappelijke literatuur wordt ayahuasca doorgaans omschreven als 'veilig', mits er voldoende rekening gehouden wordt met risicofactoren (in een gecontroleerde setting)
Klik om te vergroten...
De vraag is dan; kan iemand de emoties die op dat moment naarboven komen ook aan?
Is geen absolute contraindicatie maar dan wel in aanwezigheid van een goede vriend(in) en een psycholoog die kundig is op het gebied van traumaverwerking.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Relmuis zei:
De vraag is dan; kan iemand de emoties die op dat moment naarboven komen ook aan?
Is geen absolute contraindicatie maar dan wel in aanwezigheid van een goede vriend)in) en een psycholoog die kundig is op het gebied van traumaverwerking.
Klik om te vergroten...
Drie keer raden waarom ik in het begin van dit topic er een punt van maakte dat de ceremonieleiders zelf onder invloed waren, en dat ze zeggen dat ayahuasca alleen geeft wat mensen nodig hebben :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zeehond zei:
De afgelopen jaren heb ik enkele ervaringen gehad met psychedelische middelen zoals truffels en 1p-lsd. Vooral de lsd ervaringen vond ik bijzonder en gaven me een goede en sterke connectie met het universum, met mezelf en anderen. Ik heb heldere inzichten verkregen.

Op df informatie gelezen over Ayahuasca en dat maakte me nieuwsgierig en kwam op m’n wensenlijstje te staan. In eerste instantie om dit samen met m’n vrouw te doen.

Via een df-lid een recommandatie gekregen en op zoek gegaan naar het vinden van een ceremoniedatum wat vorig jaar niet is gelukt. Begin dit jaar lukte het me en heb ik een groep ceremonie geboekt die in de middag begon met een overnachting. Alleen, omdat m’n vrouw er toch op dat moment geen behoefte aan had.

Ik werd fijn ontvangen en bleek dat we in totaal met z’n 6-en de ceremonie zouden doen, waarbij je allemaal in één ruimte je eigen matras en plekje hebt. Van tevoren rekening gehouden met dieet en wat regels waar je je aan moet houden. Eén zeer ervaren begeleidster van de ceremonie.

We begonnen met een uitgebreide voorbespreking waar ons verteld werd wat we ongeveer konden verwachten en hoe het programma er uit zag. Daarna werd ons als deelnemers gevraagd naar onze achtergronden en waarom we ons voor deze ceremonie hadden aangemeld. Wat volgde waren persoonlijke en soms pittige verhalen, waarbij het me opviel dat iedereen zo open naar elkaar durfde te zijn en iedereen heel aandachtig naar elkaar luisterde. Terwijl we elkaar niet kenden. Voor drie van ons was het de 1e Ayahuasca en de anderen hadden al meerdere ceremonies gedaan. We kregen te horen dat Ayahuasca ons zou geven wat we nodig hadden en dat het je nooit meer zou geven dan wat je aan zou kunnen.

Zelf heb ik aangegeven er volledig open in te staan zonder verwachtingen. Ik wilde het graag op me af laten komen en wel zien of en zo ja wat het me zou brengen. Dat ik vooral open stond en hoopte dat Ayahuasca mij iets liet zien waarmee ik mezelf verder zou kunnen ontwikkelen. Wel heb ik een uitgebreid persoonlijk verhaal verteld om wat meer achtergrond te geven aan de anderen, maar dit wil ik hier graag voor mezelf houden.

Daarna hebben we allemaal nog twee kaarten getrokken en hebben we die als groep aan elkaar voorgelezen. Op dat moment kon ik niet alles wat er op de kaarten stond op de juiste manier duiden.

We waren allemaal in het wit gekleed en gingen met z’n allen in de ruimte zitten in een kring, waarbij we elkaars handen vasthielden om de ceremonie te openen met onze ogen dicht; dat was al heel mooi om te doen en te voelen. Daarna werd het tijd om de MAO-remmer op te drinken. Een glaasje dat rook naar oude koffie heb ik in één teug achterover geslagen en dat was goed te doen, snel een pepermuntje er na.

Na een kwartiertje kwam dan het glaasje plantenextract Ayahuasca en ook dat heb ik gewoon in één teug achterover geslagen. Ja, het was smerig maar wel te doen.
Denk dat we allemaal na zo’n 10 minuten terug gingen om te liggen op onze matrassen en dat de eersten van ons al met hun emmertje zaten, omdat ze moesten spugen… Maar ook daar waren we allemaal op voorbereid. Godzijdank werd ik (nog) niet misselijk.

Na zo’n half uurtje begon ik iets te voelen van de Ayahuasca. Het kwam geleidelijk op, zonder verdere bodyload waar ik met lsd toch altijd last van heb. Iedereen heeft z’n eigen reisen bij mij kwamen er bijvoorbeeld geen indrukwekkende visuals. Wat bij mij gebeurde is dat ik in allerlei lagen terecht kwam van gebeurtenissen uit het verleden tot het recente heden. Soms waren dat hele mooie herinneringen waar ik heel bewust bij stil kon staan en iets over kon zeggen of dankbaarheid voor kon tonen, maar ook waren er minder mooie herinneringen aan gebeurtenissen waar ik ontzettend veel schaamte en spijt voelde en dat ook kon uitspreken. Wat bij mij bleef hangen in al die situaties was de ruimte waarin dat gebeurde. Alsof er veel tijd en ruimte was om in die situatie te zijn, daarbij stil te staan, m’n eigen gedrag en mijn rol te zien, de schaamte en spijt te voelen en het uitspreken van spijt en excuses daarvoor. Want het verleden kun je niet veranderen, maar wel hoe je er mee om gaat. En voor de mooie herinneringen kon ik zoveel dankbaarheid voelen en uitspreken. Heb ook meerdere keren bewust Ayahuasca bedankt voor wat ze mij liet zien.

Belangrijkste was in het begin dat mijn gedachten gingen naar woorden op één van de twee kaarten die ik had getrokken. Op de kaart stond “Bescherming” (voor mij) en daaronder de woorden: ‘Kom terug in je kracht. Verbreek banden. Hervind je ziel”.

Het is te persoonlijk om hier verder op in te gaan, maar ‘verbreek banden’ maakte mij direct iets duidelijk wat ik totaal niet had verwacht. Dat is iets wat me nu nog bezig houdt en me enorm aan het denken heeft gezet. Toen ik de kaart trok wist ik het misschien al heel diep van binnen…

Veel andere dingen zijn ook persoonlijk, maar ik kan er wel iets over zeggen. Ik ging terug naar een situatie waarbij ik nog heel klein was (ik denk 4 jaar of zo) en met m’n moeder bij een zandbak aan het spelen was (ik weet precies waar dat was). Ik was toen een lief en aardig jongetje zag ik en ik bedacht me dat ik dat eigenlijk nog steeds ben. Een soort golfje van zelfliefde.

Er was een situatie waarbij ik met m’n jeugdliefde op vakantie was 30 jaar geleden. Dat ging niet goed, zij was ziek. En ik was net een half jaar begonnen met een nieuwe baan. We zijn na twee dagen terug naar huis gereden vanuit Zuid-Frankrijk en ik was boos. Ik was boos omdat ik het kut vond, maar ik had totaal geen begrip voor het feit dat ze ziek was. Ik was toen niet ontwikkeld genoeg om dat te zien. Ik was veel te veel met mezelf bezig. Mijn gedrag heeft haar zeker niet geholpen om beter te worden. Ik kon zo uitgebreid stilstaan bij deze situatie en naar mezelf kijken wie ik toen was en wie ik nu ben.

Ook ben ik zo’n 10-15 jaar geleden op vakantie midden in Parijs stil komen te staan in een file door een brandende auto, waardoor we urenlang stil stonden in de hitte met onze kinderen in de auto. Ben toen totaal geflipt van frustratie en heb geschreeuwd, wat voor m’n vrouw en kinderen op dat moment denk ik wel traumatisch was. Zo’n besef wat verkeerd mijn uitbarsting was en wat voor effect dat had en zo dankbaar dat ik dit ook tegen m’n vrouw en kinderen kon zeggen. Zo blij dat ik nu een liever, beter, aardiger, geduldiger en vriendelijker mens ben geworden. En dankbaar dat ik zo’n ongelofelijk lieve vrouw heb, die bij me is gebleven.

Hopelijk een beetje duidelijk dat ik door verschillende herinneringen en gebeurtenissen in de tijd ging om bij stil te staan. Verschillende lagen, die bij iedereen zo zijn opgestapeld.

Na een uurtje of drie kwamen we weer terug uit onze reis (eerste ronde) en werden we nuchter. We hebben met elkaar in de kring besproken met elkaar wat we wilden delen en ik heb het bovenstaande gedeeld inclusief de persoonlijke dingen. Iedereen was zo open naar elkaar, ik vond het heel mooi om te luisteren naar de verhalen van de andere deelnemers.

Daarna gingen we ons klaarmaken voor de tweede ronde. Dat betekende dus nog een keer een reis maken. Nog een keer een MAO remmer drinken en nog een keer Ayahuasca drinken. Op dezelfde manier opgedronken: naar mijn idee was het te doen.

Binnen enkele minuten lagen sommigen alweer in hun emmertje te spugen, maar ik had geleerd “hé dit is niet mijn misselijkheid, maar de jouwe, dus hou het lekker bij je” en zo verdween mijn eigen misselijkheid.

Ik had verwacht dat de tweede ronde een verdieping zou geven op de eerste ronde, maar dat was niet het geval bij mij, voor sommige anderen wel. Het begon een beetje onrustig, omdat ik ook afgeleid werd door een andere deelnemer die veel geluiden maakte. Ik kreeg veel korte beelden waar ik weinig mee kon. Heb toen bewust m’n ogen een paar keer geopend en daarna weer dichtgedaan om andere beelden te zien. Wat ik me vooral herinner is dat er heel veel liefde in deze ronde zat. Ik stond zo bewust stil bij mijn vrouw: hoeveel ik van haar hou, wat een geweldige vrouw en moeder ze is, dat ze zo zichzelf is en dat ik zo trots op haar ben wie ze is, de leuke dingen die we met elkaar doen en dat ze goed bij me past, de gesprekken die we met elkaar hebben, de feesten en festivals die we samen bezoeken, onze mooie avonden samen, onze leuke vrienden. Zo’n bewust liefdevol gevoel.

Diezelfde liefde ging ook naar anderen, zoals m’n ouders. Waarbij ik ze dankbaar ben voor de liefde en aandacht die ze me altijd hebben gegeven en nog steeds geven. Dat ze er altijd voor me waren, interesse in mij toonden en tonen en me bijvoorbeeld van jongs af aan bij sporten elke week kwamen aanmoedigen. Iets wat we bij onze eigen kinderen ook vanzelfsprekend toepassen en waar we zelf zo van genieten.

Maar ook m’n beste vriend waar ik zo goed mee ben, ging ik terug in gedachten naar z’n huwelijk en zag hoe blij hij toen was en nog steeds is met z’n vrouw.

Ja, het was heel veel liefde, hopelijk klinkt het niet zoetsappig…

Nog wel stilgestaan bij een verbroken vriendschap enkele jaren geleden. Iets wat op een minder leuke manier tijdens vakantie gebeurde. Ik kon vooral bewust stilstaan bij alle mooie dingen die we met elkaar en met onze kinderen hebben gedaan en ik kon daar zo mijn dankbaarheid voor uitspreken naar ze. Dat was kennelijk nodig om het op die manier af te sluiten, voor m’n gevoel had ik dat al gedaan, maar Ayahuasca liet het toch voorbij komen.

Ook in de reis een beetje zorg, een beetje angst. Iets wat ik wel eens heb en koppel aan gebruik van drugs (stimulanten). Nu maakte ik me druk over de huissleutel die ik in de auto had laten liggen en ik zag in mijn gedachten iemand m’n auto openbreken, de sleutel pikken, zien waar ik woonde (ergens adresgegevens in dashboardkastje of zo) en die naar ons huis ging waar m’n vrouw die nacht dus alleen verbleef met onze kinderen en zag daar de ergste dingen gebeuren...

Gelukkig kon ik mezelf rustig maken en zeggen dat er helemaal niks zou gebeuren en dat m’n auto daar gewoon nog steeds geparkeerd zou staan en dat Ayahuasca over ons allemaal zou waken. Dat hielp echt en de angst verdween.

Sowieso had ik veel van dit soort ‘besprekingen/gesprekken’ met mezelf in mezelf. Ik heb toen afgesproken om vaker dit soort gesprekken met mezelf te hebben en dat het heel goed voor me werkt. Daar waren mezelf en ik het mee eens haha.

Maar goed, op een gegeven moment dacht ik: nee, dit is mijn misselijkheid, kut. Ik was mezelf enorm aan het verzetten, want ik wilde niet spugen, maar had als enige nog niet gespuugd. Ik keek in m’n ooghoek en onze begeleidster zat al vrijwel naast me, zij zag en voelde al precies hoe ik me aan het verzetten was. Verzetten tegen de overgave, verzet tegen het overgeven.

Ik ben rechtop gaan zitten uiteindelijk, emmertje gepakt en binnen een paar seconden begon ik te spugen, dat luchtte natuurlijk juist heel erg op (waarom heb ik mezelf hier zo tegen verzet vroeg ik me af). Tijdens het spugen voelde ik de handen van de begeleidster zachtjes over m’n rug gaan. Ze was zo lief voor mij en voelde precies wanneer iemand iets nodig had. Toen nog een persoonlijk gesprekje met haar gehad en ze me vroeg of ik nog een ‘blinde vlek’ had, iets wat ik zelf mogelijk over het hoofd zie bij mezelf: ik heb geen flauw idee, maar het zet me uiteraard wel aan het denken. Ze wilde me iets zeggen zei ze en ik zei nou oké zeg het maar. Toen zei ze dat ze voelde dat ik een hele lieve, warme, zorgzame man en vader ben. Dat was zo mooi om te horen, het deed me goed. Het was puur.

De tweede ronde duurde langer, denk wel 3-5 uur. We hadden geen besef van tijd. Uiteindelijk kwamen we allemaal langzaam terug uit onze reis en hebben daarna in een kring met elkaar de ceremonie afgesloten. Onze begeleidster had een tafel gedekt met allemaal lekker eten, fruit, sapjes.

We hadden sinds 11.30 uur niet meer gegeten en het was inmiddels na 1.00 uur in de nacht, dus we hadden wel flinke trek. Ook na deze reis hebben we uitgebreid nagepraat en kon iedereen delen wat hij of zij wilde delen. Wat een mooie gesprekken, daar heb ik zo van genoten. Iedereen zo open, zo kwetsbaar en zoveel mooie woorden naar elkaar toe. Het was de nacht waarin de klok een uur vooruitging en pas tussen 5.00 -5.30 uur gingen we slapen in dezelfde ruimte als waar de ceremonie was. Het lukte iedereen wel om een paar uurtjes te slapen.

Daarna gezamenlijk ontbijt, nabespreking hoe we er allemaal bij zaten en ook tip om geen overhaaste dingen te doen. Vooral de dagen daarna veel wandelen in de natuur, dingen opschrijven en aarden.

Ik wilde graag naar huis, ik wilde zo graag mijn vrouw zien en heel lang vasthouden. Dus dat gevoel zit zeker goed, maar dat wist ik al. Daarna fijn afscheid genomen van alle deelnemers en de begeleidster. Ik bewaar hele warme herinneringen aan deze ceremonie.

Ik zit nu nog in de fase van dankbaar dat ik mezelf deze ervaring heb gegund, nagenieten van de gesprekken met de anderen, de dingen die ik heb gezien en gevoeld, waar ik over aan het nadenken ben. Dat ik gekregen heb wat ik nodig heb.

En ongelofelijk veel respect voor wat Ayahuasca doet; het is een medicijn.
De kracht ook van de ceremonie, dat je voelt dat Ayahuasca met ons allemaal bezig was in die ruimte.
Klik om te vergroten...
Tof tripreport!

Ik wil zelf ook nog altijd ayahuasca doen. Maar het is er niet van gekomen omdat ik de aanbieders meestal niet vertrouw.

Weet je bijvoorbeeld hoe ze de ayahuasca hebben gemaakt? Met syrische wijnruit? Of met banisteriopsis caapi?
En namen ze zelf tijdens de begeleiding ook ayahuasca? Of waren er nuchtere begeleiders bij?
Was er muziek? En zo ja, wat voor?
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik zag je ahw al tandenknarsen. :grin:
Hier idem.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Relmuis zei:
De vraag is dan; kan iemand de emoties die op dat moment naarboven komen ook aan?
Is geen absolute contraindicatie maar dan wel in aanwezigheid van een goede vriend)in) en een psycholoog die kundig is op het gebied van traumaverwerking.
Klik om te vergroten...
Ik heb nog wel eens vrijwilligswerk gedaan voor de PsyCare, en dan krijg je juist te maken met alle gevallen waarbij er sprake is van ongewenste (bij)werkingen. Veruit de meeste gevallen kun je met goede begeleiding op zo'n manier addresseren dat die mensen binnen enkele uren later weer happy de deur uit lopen. Daar heb je protocollen voor, hoe je dat kunt doen. Het belangrijkste is een verwelkomende en prikkelarme omgeving, en verder een vriendelijke en accepterende houding die gericht is op het kalmeren van de persoon in kwestie. Ik kan je er wel bij vertellen dat uitdrukkelijk niet in die protocollen staat om een beetje van dezelfde psychedelica in te nemen zodat je in dezelfde vibe komt. Psy Care vergt een uitgeslapen en geconcentreerd persoon. Dat is vooral belangrijk voor gevallen waarbij shit hits the fan, bijvoorbeeld wanneer iemand een delier krijgt en gewelddadig wordt. Gelukkig zijn die gevallen ontzettend zeldzaam. Maar het gebeurt wel eens, en die mensen beginnen dan door mensen en gebouwen heen te rennen, en als je ze niet op de juiste manier vasthoudt om hen daarvan te beletten dan kunnen ze sterven aan hartfalen vanwege de stress en spanning die zo'n situatie met zich meebrengt. Ook dit soort situaties kun je leren beheersen op zo'n manier dat erger voorkomen kan worden. Maar dan heb je dus wel een professionele organisatie nodig die zich goed voorbereid op dat soort situaties.

Om wat concreter antwoord te geven op je vraag: kan iemand de emoties die bovenkomen aan? Niet altijd dus. En zo niet, dan kun je die persoon helpen om de stressvolle situatie om te buigen naar een rustige sfeer waarin de persoon in kwestie kalmeert. Maar dan moet je wel heel scherp zijn in hoe je die situatie aanpakt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat juist zulke heftige stressvolle situaties een significante correlatie vertonen met aanhoudende klachten (zoals angsten, dissociatie, of stemmingsklachten). Dus voorkomen is beter dan genezen wat dat betreft.

Nogmaals, ayahuasca is heel veilig. Veel veiliger dan alcohol bijvoorbeeld, waarbij veel meer incidenten zich voordoen. Alsnog kunnen die paar incidenten wel erg vervelend zijn.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Er zijn wel allerlei speculaties rondom bijvoorbeeld de drank kykeon, dat die mogelijk ergot zou bevatten. Maar de drank was een mengsel van allerlei verschillende ingrediënten - die geheim werden gehouden. Dat is sowieso een probleem met de geschiedenis daarvan: dat er zeer weinig op schrift over bewaard is gebleven. Waardoor het lastig is om te achterhalen of en hoe mensen dat soort psychedelische middelen consumeerden.

Wel is bekend dat velen onopzettelijk besmette rogge aten en daardoor sint antoniusvuur kregen, wat onder meer gekenmerkt werd door hallucinaties.
Klik om te vergroten...

We weten van de Maya's veel meer over hun drugsgebruik al was dat wel een dikke duizend jaar later.

Het ligt weinig voor de hand dat alleen de Grieken ergotamine in hun mysterieën gebruikten en niemand anders er weet van had wat het überhaupt was.

We bestuderen nog steeds hun geschiedenissen en hun literatuur en weten daardoor veel dingen over hun dagelijkse leven. Zonder extra bewijs over het gebruik van ergotamine vind ik dat als toevoeging tot Kikeon vergezocht.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#11
Moet eerlijk zeggen dat ik ayahuasca nooit echt verkeerd heb zien gaan.
Heb redelijk wat sessies meegemaakt (behalve die waar ik persona non grata was, de te zeer zweverige sessies, met allemaal van die types die al klachten krijgen in de supermarkt als ze langs een fles frisdrank met kunstmatige zoetstoffen erin lopen).
Persoonlijk vond ik DMT 'the most forgiving' tryptamine.
Mijn vorige, eerste keer DMT oraal, sloot ik af met; to be continued, maar er gaat snel een tweede keer komen denk/voel ik.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Relmuis zei:
Moet eerlijk zeggen dat ik ayahuasca nooit echt verkeerd heb zien gaan.
Klik om te vergroten...
Ik wil dit topic niet overheersen door een post met wellicht een negatieve toon te maken, maar ik voel me toch geroepen om dit te benoemen omdat het cruciaal is in het kader van harm reduction:

Zelf heb ik namelijk wel dergelijke zulke ervaringen gezien en ook meerdere verhalen gehoord over ayahuasca-reizen die ernstig misliepen, en dat is nog een understatement.

In veel gevallen waar het fout ging kwam dit door een gebrekkige voorbereiding, zoals een ongeschikte set en setting en een te gehaaste of ondoordachte drang om 'het avontuur' aan te gaan. Een krachtige entheogene ervaring als ayahuasca vraagt om respect en een zorgvuldige afstemming, goede innerlijke voorbereiding en waar nodig begeleiding door mensen met solide ervaring en kennis van het onderwerp.

Daarnaast zijn er meerdere gevallen bekend waarbij de zogenaamde 'sjamaan' in werkelijkheid een onervaren amateur was, vooral gedreven door financieel gewin, en onvoldoende kennis hadden van de juiste bereidingswijze. Deze mensen lieten zich niet tegenhouden door enig gebrek aan farmacologische en medische kennis, en bereiden soms brouwsels die niet alleen ineffectief maar ook ronduit gevaarlijk waren, laat staan dat ze wisten hoe zie iemand in een diepe reis moesten begeleiden.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wil er best op reageren maar dan in het topic dat Kordie heeft aangemaakt omdat dit een trip report is.
Maar dan moet ik eerst uitvogelen hoe ik jou kan quoten en die quote in een ander topic zetten. :nerd:
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Relmuis zei:
Wil er best op reageren maar dan in het topic dat Kordie heeft aangemaakt omdat dit een trip report is.
Maar dan moet ik eerst uitvogelen hoe ik jou kan quoten en die quote in een ander topic zetten. :nerd:
Klik om te vergroten...
Klik bij mijn post op [+Citaat], in andere topic klik op [Citaten invoegen...], etc...
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hey @Zeehond, dankjewel voor dit mooie report. Ik las het met plezier en herkende erg veel dingen van wat je zei.

De geek in mij vroeg me af hoeveel tijd er volgens jou zat tussen de verschillende rondes. Bedoel je dat dit over meerdere dagen ging, of doseerde je bijvoorbeeld tijdens de middag en dan 's avonds nog eens?
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#16
Metalcored00d zei:
Hey @Zeehond, dankjewel voor dit mooie report. Ik las het met plezier en herkende erg veel dingen van wat je zei.

De geek in mij vroeg me af hoeveel tijd er volgens jou zat tussen de verschillende rondes. Bedoel je dat dit over meerdere dagen ging, of doseerde je bijvoorbeeld tijdens de middag en dan 's avonds nog eens?
Klik om te vergroten...
Zeehond zal de komende maanden niet reageren. Hij heeft een vrijwillige ban voor een half jaar (of zoiets).
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#17
Metalcored00d zei:
Hey @Zeehond, dankjewel voor dit mooie report. Ik las het met plezier en herkende erg veel dingen van wat je zei.

De geek in mij vroeg me af hoeveel tijd er volgens jou zat tussen de verschillende rondes. Bedoel je dat dit over meerdere dagen ging, of doseerde je bijvoorbeeld tijdens de middag en dan 's avonds nog eens?
Klik om te vergroten...
Beetje late reactie…sorry.
Het is zoals je schreef: in de middag de eerste ronde en begin van de avond nog een 2e ronde.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."