Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGroot aantal mensen geraakt door UWV rekeningfout

Groot aantal mensen geraakt door UWV rekeningfout

177 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
M
Mevrouw PlĂžpLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben benieuwd. WIA sinds 2021 :)
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb pas sinds 2 jaar een Wajong kunnen bemachtigen door de juiste hulp ook te hebben tijdens dit traject.
Het was behoorlijk lastig te weten waar ik thuis hoorde. Vaak van het kastje naar de muur gestuurd.
Kwam uit de ziektewet, WIA geprobeerd aan te vragen en dit werd afgekeurd omdat ik nog wel arbeid capaciteit had volgens arts.
Toen had ik besloten niet met een uitkering te leven, echter was dit een heel slecht idee want werk behouden was onmogelijk.
Na 4 maanden nul euro aan inkomsten onder druk van familie en andere naasten toch naar de gemeente gestapt voor een bijstandsuitkering.
Hierin hoopte ik nooit meer terecht te komen, wat verschrikkelijk.
Mijn keuze was liever geen geld, maar dit was eigenlijk slechter voor mij maar wilde niet zo onder controle staan met m'n gokproblemen die in had en ook de paranoia in die tijd was sky high. Alles en iedereen wilde alles weten, Tikkie's van 50 cent uit moeten leggen bij de gemeente en dergelijke bullshit, erg lastig als je al paranoia bent.

Onder druk van de gemeente Ăšn hulpverleners de Wajong aanvraag doorgezet en dat was een behoorlijke opgave. Zonder hulp van naasten en bedrijfsarts/psychiater, behandelaren was dit zeker niet goed gekomen.
De criteria en lijsten die ze vragen, ook het administratieve gedeelte was voor mijzelf onmogelijk te begrijpen en goed in te vullen.
De eisen zijn ook zeer hoog (ook wel goed dat het zo is hoor) maar als psychiatrisch patiënt was dit onmogelijk te doen als ik de mensen die me geholpen hadden niet had.
De papieren die je nodig hebt zijn bij sommige mensen ook verloren gegaan, dus je zult ook geluk moeten hebben met welke papieren er bewaard zijn gebleven van je school of andere plekken. Ik had daar geluk mee dat mijn moeder veel administratieve papieren bewaard had.
Omdat ik vanaf de peuterspeelzaal al "apart" was en zij adviseerde onderzoek te laten plegen.
Vanaf groep 1 heel erg veel verschillende scholen gehad tot groep 5. Dit heeft ook voordelen blijkt jaren later omdat dit natuurlijk gunstig is geweest in de aanvraag.
Voor mij is het nogsteeds erg vervelend in het dagelijks leven dat het zo gelopen is, maar ik dacht het even positief te zien in dit perspectief.

Om heel eerlijk te zijn en dit is een beetje random om erdoorheen te gooien maar wil dit toch even gezegd hebben.
Ik heb eenmaal een gesprek gehad met een arts van +/- 1.5uur en daaruit moet de arts beslissen over zijn advies. Dit is natuurlijk geen goede methode om toe te passen, wat kun je weten van iemand in zo'n korte tijd?
Ik laat je dat zelf invullen.
Wat ik ook apart vind is dat ik onvoldoende arbeidsbeperking had voor een WIA, maar ongeveer 2 jaar later wĂšl volledig ben afgekeurd bij een Wajong aanvraag voor arbeid. Dit was dezelfde locatie, wel andere mensen gesproken.

Ik denk dat bij mij de doorslag was dat de psycholoog, psychiater en behandelaren papieren hadden gestuurd waaruit zij hun visie deelden het functioneren van mij en het ziektebeeld.

De administratie die ze vroegen was erg lastig, de gesprekken waren op laag niveau in verhouding. Èn ik kreeg bij het gesprek ook erg de indruk dat mijn dossier niet gelezen was. Dat deed wel twijfels oproepen bij mij, omdat ik het idee kreeg en heb dat dat het belangrijkste onderdeel was.

Het is ook maar net wie je treft.
Mijn vader werd namelijk niet afgekeurd met progressieve multiple scoliose, heeft een herkeuring (second opinion) bij UWV aangevraagd en de andere arts zei van "ja wat is dit voor onzin" en hij kon weer gaan want het was wel duidelijk hoe de vork in de steel zat.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
annihilation zei:
Klopt. Maar aan de andere kant. Stel we hadden dit vangnet niet. Dat zou nog minder zijn voor veel mensen.
Klik om te vergroten...

Oh, dat is zeker zo! 💯
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Misschien toch goed om er een eigen topic aan te wijden.
Er zullen hier vast meer mensen zitten die helaas gebruik moeten maken van de uitkeringen van het UWV.

Begin september kwam aan het licht (of in de media) dat er enorme rekenfouten zijn gemaakt en mensen daar door teveel of te weinig uitkering ontvangen.
Dat ze het netjes verrekenen (als je te weinig hebt gekregen) en niet alles hoeft terug te betalen (als je teveel hebt ontvangen) moeten we maar vanuit gaan.
Maar toch zou het ruk zijn als je een X bedrag per maand gewend bent en dat het dan over een paar maanden minder is omdat het UWV zich heeft verrrekend.

https://www.parool.nl/nederland/25-...b72969/?referrer=[URL]https://www.google.com/
[/URL]

Ik ben zelf gekeurd medio september.
Hoop dat ze bij het ontdekken begin september al beter zijn gaan kijken.
Maar afwachten.

Hoeveel mensen zijn hier op DF mogelijk "kanshebber" om teveel of te weinig hebben ontvangen?
Klik om te vergroten...
Ik heb ziektewetuitkering sinds augustus via het uwv.

Je link doet het niet dus heb het even opgezocht. Het lijkt alleen om WIA uitkeringen te gaan dus zal ik hier geen last van krijgen.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mezelf zei:
Ik heb ziektewetuitkering sinds augustus via het uwv.

Je link doet het niet dus heb het even opgezocht. Het lijkt alleen om WIA uitkeringen te gaan dus zal ik hier geen last van krijgen.
Klik om te vergroten...
Edit: lees een Volkskrant artikel en daarin staat dat het ook om wajong gaat.

Zie hier !
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mezelf zei:
lees een Volkskrant artikel en daarin staat dat het ook om wajong gaat.
Klik om te vergroten...

De link doet het inmiddels.
Gaat inderdaad om diverse uitkeringen. WGA, IVA, ziektewetuitkering, WAO jong en zelfs de WW.

Groter schandaal dan de toeslagaffaire vrees ik
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb al 12 jaar een Wajong-uitkering. Maar ik krijg idd die standaard 75% van het minimumloon. Dus ik verwacht zelf geen problemen gelukkig.

Maar wel heel erg vervelend voor de mensen die het wel weer treft.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
MyLittlePonyPack zei:
Ik heb al 12 jaar een Wajong-uitkering.
Klik om te vergroten...

Ik volg het wat meer op de voet.
Het schijnt dat er in de periode voor 2020 ook fouten zijn gemaakt en mensen dus bv te weinig krijgen. Maar daar richten ze nu hun peilen niet op, triest eigenlijk. Als je het aanvraagt misschien wel.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
De link doet het inmiddels.
Gaat inderdaad om diverse uitkeringen. WGA, IVA, ziektewetuitkering, WAO jong en zelfs de WW.

Groter schandaal dan de toeslagaffaire vrees ik
Klik om te vergroten...
Gedoe weer hoor dit sjongejonge.


Hoe zijn ze hier dan weer zo laat achtergekomen? Hoe groot kunnen de fouten zijn? Moeten wij nog wat doen dan? Gaat het om enkele euro's per maand of gaat het om 100eu per maand? Terugwerkende kracht? Hoe lang terug dan? Vragen Vragen... is nog erg vroeg natuurlijk maar dit zou dus weer verschrikkelijk gevolgen kunnen hebben voor sommige mensen of al erge gevolgen van deze fout hebben gehad... als je soms hoort wat sommige is overkomen met die toeslagaffaire...
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
Hoe zijn ze hier dan weer zo laat achtergekomen
Klik om te vergroten...

Vooral de focus op achterstanden wegwerken van keuringen.
En dan een fout in hun systeem geloof ik.

Veel is er nog niet bekend; WAAR het nu precies mis is gegaan dan wel welke groep het betreft. Zal iets specifieks zijn als ze nu wel al kunnen zeggen dat het 1/4 betreft

Mezelf zei:
Hoe groot kunnen de fouten zijn?
Klik om te vergroten...

25k tot 50k van de 200k mensen die een uitkering hebben gekregen vanaf 2020 tm 2024

Mezelf zei:
Moeten wij nog wat doen dan?
Klik om te vergroten...

Begin januari hoor je of je bij DE groep hoort of je uitkering klopt. Vanaf april 2025 tot zomer 2026 wordt gecorrigeerd. Dus met pech weet je de specificatie pas in 2026.

Mezelf zei:
Gaat het om enkele euro's per maand of gaat het om 100eu per maand?
Klik om te vergroten...

Van paar euro tot honderden euro's pm.
Van teveel tot te weinig.

Mezelf zei:
Terugwerkende kracht? Hoe lang terug dan?
Klik om te vergroten...

Terug betalen hoeft wellicht niet.
Kan wel zijn dat je bv iva hebt van 2500 pm en dat dat na correctie 2000 wordt.
Dus leven ingericht op 2500 en dan op eens 500 euro minder.

Te weinig gekregen? Krijg je correctie vanaf 2020 bv. Maar dan zul je wel gedoe krijgen met evt toeslagen, pensioen, hiaatverzeketing etc
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Vooral de focus op achterstanden wegwerken van keuringen.
En dan een fout in hun systeem geloof ik.

Veel is er nog niet bekend; WAAR het nu precies mis is gegaan dan wel welke groep het betreft. Zal iets specifieks zijn als ze nu wel al kunnen zeggen dat het 1/4 betreft



25k tot 50k van de 200k mensen die een uitkering hebben gekregen vanaf 2020 tm 2024



Begin januari hoor je of je bij DE groep hoort of je uitkering klopt. Vanaf april 2025 tot zomer 2026 wordt gecorrigeerd. Dus met pech weet je de specificatie pas in 2026.



Van paar euro tot honderden euro's pm.
Van teveel tot te weinig.



Terug betalen hoeft wellicht niet.
Kan wel zijn dat je bv iva hebt van 2500 pm en dat dat na correctie 2000 wordt.
Dus leven ingericht op 2500 en dan op eens 500 euro minder.

Te weinig gekregen? Krijg je correctie vanaf 2020 bv. Maar dan zul je wel gedoe krijgen met evt toeslagen, pensioen, hiaatverzeketing etc
Klik om te vergroten...
Thanks!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Gaag gedaan. Kans dat jij er ook tussen zit @Mezelf ?
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kordie zei:
Gaag gedaan. Kans dat jij er ook tussen zit @Mezelf ?
Klik om te vergroten...
ja maar volgens mijn eigen berekening kan het niet om veel gaan.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mezelf zei:
ja maar volgens mijn eigen berekening kan het niet om veel gaan.
Klik om te vergroten...
Hoe heb je die berekening gemaakt? Het schijnt allemaal heel ingewikkeld te zijn. Ik las ergens dat zaken als lease auto etc. ook meetellen en dat ze vooral dat vergeten zijn. Ben erg benieuwd hoe het UWV zelf bij de constatering van helft teveel helft te weinig js genomen. Als ze dat nu al weten moeten ze dus al berekeningen hebben gemaakt individueel lijkt mij en is de komende tijd die ze nodig hebben voor de eindcontrole.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ze Herbs Mang zei:
Ik las ergens dat zaken als lease auto etc. ook meetellen
Klik om te vergroten...

Klopt.
En een CAO die geen vaste vakantiegeld maand heeft bv maar je flexibel kan laten uitbetalen.

Ze Herbs Mang zei:
Ben erg benieuwd hoe het UWV zelf bij de constatering van helft teveel helft te weinig js genomen
Klik om te vergroten...

Denk dat ze al weten waar het mis is gegaan. Al voor het voor het eerst in de media kwam begin september. Denk dat erna al goed gerekend.

Zoals bovenstaande quote.
Dan kun je al veel filteren.
Ook mensen die gelijk in het gesprek iva hebben gekregen van de arts op medische gronden (ipv via de arbodeskundige)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ei-Salade zei:
Het is ook maar net wie je treft.
Mijn vader werd namelijk niet afgekeurd met progressieve multiple scoliose, heeft een herkeuring (second opinion) bij UWV aangevraagd en de andere arts zei van "ja wat is dit voor onzin" en hij kon weer gaan want het was wel duidelijk hoe de vork in de steel zat.
Klik om te vergroten...

Dat is precies wat mijn re-integratiecoach (die zelf lang bij het UWV heeft gewerkt, nu zelfstandig) zegt met betrekking tot een eventuele - gedeeltelijke - WIA. “Ik vind het vervelend om te zeggen, want het zou niet zo mogen zijn, maar het is Ă©cht maar net wie je straks treft
.”

Ik vrees dat hierbij dan ook nog veel te erg meespeelt hoe ‘mondig’ iemand zelf is. Iets met brutalen hebben de halve wereld. Hoe goed kan iemand de ernst van zijn eigen situatie ‘verkopen’ (om maar niet te zeggen ‘lichtelijk overdrijven’, omdat het UWV erom bekend staat precies het omgekeerde te doen), of hoeveel back-up in de vorm van andere mondigen heeft iemand assertief achter zich weten te verzamelen. Mensen die de kracht, energie (bijvoorbeeld, door hun aandoening
 đŸ€·â€â™€ïž) of het karakter hiervoor niet hebben worden ondergesneeuwd. Ook dit ontkende ze niet trouwens.

Ik vind dit behoorlijk ernstig en zorgelijk. Het zou hier allemaal helemaal niet vanaf mogen hangen.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Vooral de focus op achterstanden wegwerken van keuringen.
En dan een fout in hun systeem geloof ik.

Veel is er nog niet bekend; WAAR het nu precies mis is gegaan dan wel welke groep het betreft. Zal iets specifieks zijn als ze nu wel al kunnen zeggen dat het 1/4 betreft



25k tot 50k van de 200k mensen die een uitkering hebben gekregen vanaf 2020 tm 2024. Is dat inclusief alle toeslagen of puur inkomen?



Begin januari hoor je of je bij DE groep hoort of je uitkering klopt. Vanaf april 2025 tot zomer 2026 wordt gecorrigeerd. Dus met pech weet je de specificatie pas in 2026.



Van paar euro tot honderden euro's pm.
Van teveel tot te weinig.



Terug betalen hoeft wellicht niet.
Kan wel zijn dat je bv iva hebt van 2500 pm en dat dat na correctie 2000 wordt.
Dus leven ingericht op 2500 en dan op eens 500 euro minder.

Te weinig gekregen? Krijg je correctie vanaf 2020 bv. Maar dan zul je wel gedoe krijgen met evt toeslagen, pensioen, hiaatverzeketing etc
Klik om te vergroten...

Dan moet je dus weer even terugschakelen en je uitgavenpatroon fixen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Las wel iets dat het deze week in de kamer wordt besproken (of binnenkort), @ljuv ?
Mogelijk dat dan al meer duidelijk wordt
Klik om te vergroten...
Dit debat is al geweest:

Debat over onjuiste berekeningen van WIA-uitkeringen door het UWV | Tweede Kamer der Staten-Generaal

www.tweedekamer.nl www.tweedekamer.nl

Een motie om van de terugvorderingen af te zien is verworpen, onder andere.

Begin 2025 verwacht de minister meer duidelijkheid over de herstelbetalingen. Er komt in elk geval een speciale 'corrigeer'afdeling.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Maar goed, is dit echt zo? Zijn het er echt zoveel waar het gaat om honderden euro's?
Of spreken we vooral over veel maar kleinere bedragen teveel uitbetaald bv.
Ook hier veel onduidelijkheid.
Klik om te vergroten...
Ik ben zelf (bijna) klaar met mijn toeslagenschandaal-traject. Moet alleen de laatste keer officiële brief nog krijgen. Maar herken de onzekerheid en onduidelijkheid die je hier benoemd. Dat is erg frustrerend.
Tegelijkertijd: ze hebben al toegegeven fout te zitten en dit te willen oplossen. Dat dat tijd kost, vind ik ook niet gek. Ik vind dat er al bovengemiddeld veel aandacht voor is geweest. Ik denk ook wel mede door voorvallen zoals het toeslagenschandaal of groningen. Maar zeker in de huidige politieke context waarin de begroting van komend jaar nog niet eens is vastgesteld én de geopolitieke ontwikkelingen, denk ik dat er wel veel aandacht en urgentie is.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Misschien toch goed om er een eigen topic aan te wijden.
Er zullen hier vast meer mensen zitten die helaas gebruik moeten maken van de uitkeringen van het UWV.

Begin september kwam aan het licht (of in de media) dat er enorme rekenfouten zijn gemaakt en mensen daar door teveel of te weinig uitkering ontvangen.
Dat ze het netjes verrekenen (als je te weinig hebt gekregen) en niet alles hoeft terug te betalen (als je teveel hebt ontvangen) moeten we maar vanuit gaan.
Maar toch zou het ruk zijn als je een X bedrag per maand gewend bent en dat het dan over een paar maanden minder is omdat het UWV zich heeft verrrekend.

www.parool.nl

25.000 tot 50.000 mensen geraakt door uitkeringsfouten UWV

Tussen de 25.000 en 50.000 mensen zijn getroffen door fouten die uitkeringsinstantie UWV heeft gemaakt met WIA-uitkeringen. Inmiddels is bekend dat er ook fouten zijn gemaakt bij de berekeningen van de WW-uitkering en uitkeringen onder de Ziektewet.
www.parool.nl www.parool.nl
https://www.google.com/ Ik ben zel...ber" om teveel of te weinig hebben ontvangen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."