#1
Ik ben benieuwd. WIA sinds 2021 ![:)]()
Klopt. Maar aan de andere kant. Stel we hadden dit vangnet niet. Dat zou nog minder zijn voor veel mensen.
Ik heb ziektewetuitkering sinds augustus via het uwv.Misschien toch goed om er een eigen topic aan te wijden.
Er zullen hier vast meer mensen zitten die helaas gebruik moeten maken van de uitkeringen van het UWV.
Begin september kwam aan het licht (of in de media) dat er enorme rekenfouten zijn gemaakt en mensen daar door teveel of te weinig uitkering ontvangen.
Dat ze het netjes verrekenen (als je te weinig hebt gekregen) en niet alles hoeft terug te betalen (als je teveel hebt ontvangen) moeten we maar vanuit gaan.
Maar toch zou het ruk zijn als je een X bedrag per maand gewend bent en dat het dan over een paar maanden minder is omdat het UWV zich heeft verrrekend.
[/URL]
Ik ben zelf gekeurd medio september.
Hoop dat ze bij het ontdekken begin september al beter zijn gaan kijken.
Maar afwachten.
Hoeveel mensen zijn hier op DF mogelijk "kanshebber" om teveel of te weinig hebben ontvangen?
Edit: lees een Volkskrant artikel en daarin staat dat het ook om wajong gaat.Ik heb ziektewetuitkering sinds augustus via het uwv.
Je link doet het niet dus heb het even opgezocht. Het lijkt alleen om WIA uitkeringen te gaan dus zal ik hier geen last van krijgen.
lees een Volkskrant artikel en daarin staat dat het ook om wajong gaat.
Ik heb al 12 jaar een Wajong-uitkering.
Gedoe weer hoor dit sjongejonge.De link doet het inmiddels.
Gaat inderdaad om diverse uitkeringen. WGA, IVA, ziektewetuitkering, WAO jong en zelfs de WW.
Groter schandaal dan de toeslagaffaire vrees ik
Hoe zijn ze hier dan weer zo laat achtergekomen
Hoe groot kunnen de fouten zijn?
Moeten wij nog wat doen dan?
Gaat het om enkele euro's per maand of gaat het om 100eu per maand?
Terugwerkende kracht? Hoe lang terug dan?
Thanks!Vooral de focus op achterstanden wegwerken van keuringen.
En dan een fout in hun systeem geloof ik.
Veel is er nog niet bekend; WAAR het nu precies mis is gegaan dan wel welke groep het betreft. Zal iets specifieks zijn als ze nu wel al kunnen zeggen dat het 1/4 betreft
25k tot 50k van de 200k mensen die een uitkering hebben gekregen vanaf 2020 tm 2024
Begin januari hoor je of je bij DE groep hoort of je uitkering klopt. Vanaf april 2025 tot zomer 2026 wordt gecorrigeerd. Dus met pech weet je de specificatie pas in 2026.
Van paar euro tot honderden euro's pm.
Van teveel tot te weinig.
Terug betalen hoeft wellicht niet.
Kan wel zijn dat je bv iva hebt van 2500 pm en dat dat na correctie 2000 wordt.
Dus leven ingericht op 2500 en dan op eens 500 euro minder.
Te weinig gekregen? Krijg je correctie vanaf 2020 bv. Maar dan zul je wel gedoe krijgen met evt toeslagen, pensioen, hiaatverzeketing etc
ja maar volgens mijn eigen berekening kan het niet om veel gaan.Gaag gedaan. Kans dat jij er ook tussen zit @Mezelf ?
Hoe heb je die berekening gemaakt? Het schijnt allemaal heel ingewikkeld te zijn. Ik las ergens dat zaken als lease auto etc. ook meetellen en dat ze vooral dat vergeten zijn. Ben erg benieuwd hoe het UWV zelf bij de constatering van helft teveel helft te weinig js genomen. Als ze dat nu al weten moeten ze dus al berekeningen hebben gemaakt individueel lijkt mij en is de komende tijd die ze nodig hebben voor de eindcontrole.ja maar volgens mijn eigen berekening kan het niet om veel gaan.
Ik las ergens dat zaken als lease auto etc. ook meetellen
Ben erg benieuwd hoe het UWV zelf bij de constatering van helft teveel helft te weinig js genomen
Het is ook maar net wie je treft.
Mijn vader werd namelijk niet afgekeurd met progressieve multiple scoliose, heeft een herkeuring (second opinion) bij UWV aangevraagd en de andere arts zei van "ja wat is dit voor onzin" en hij kon weer gaan want het was wel duidelijk hoe de vork in de steel zat.
Vooral de focus op achterstanden wegwerken van keuringen.
En dan een fout in hun systeem geloof ik.
Veel is er nog niet bekend; WAAR het nu precies mis is gegaan dan wel welke groep het betreft. Zal iets specifieks zijn als ze nu wel al kunnen zeggen dat het 1/4 betreft
25k tot 50k van de 200k mensen die een uitkering hebben gekregen vanaf 2020 tm 2024. Is dat inclusief alle toeslagen of puur inkomen?
Begin januari hoor je of je bij DE groep hoort of je uitkering klopt. Vanaf april 2025 tot zomer 2026 wordt gecorrigeerd. Dus met pech weet je de specificatie pas in 2026.
Van paar euro tot honderden euro's pm.
Van teveel tot te weinig.
Terug betalen hoeft wellicht niet.
Kan wel zijn dat je bv iva hebt van 2500 pm en dat dat na correctie 2000 wordt.
Dus leven ingericht op 2500 en dan op eens 500 euro minder.
Te weinig gekregen? Krijg je correctie vanaf 2020 bv. Maar dan zul je wel gedoe krijgen met evt toeslagen, pensioen, hiaatverzeketing etc
Dit debat is al geweest:Las wel iets dat het deze week in de kamer wordt besproken (of binnenkort), @ljuv ?
Mogelijk dat dan al meer duidelijk wordt
Ik ben zelf (bijna) klaar met mijn toeslagenschandaal-traject. Moet alleen de laatste keer officiële brief nog krijgen. Maar herken de onzekerheid en onduidelijkheid die je hier benoemd. Dat is erg frustrerend.Maar goed, is dit echt zo? Zijn het er echt zoveel waar het gaat om honderden euro's?
Of spreken we vooral over veel maar kleinere bedragen teveel uitbetaald bv.
Ook hier veel onduidelijkheid.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."