Tsja. Zelfs in de bak mag je dat…
Ja. Kwam laatst ook ter sprak idd. Nooit bij nagedacht. En eigenlijk ook niet onlogisch, gezien de manier waarop stemrecht gebaseerd is (puur leeftijd).
Nogmaals een pleidooi om stemrecht niet meer te laten afhangen van leeftijd, maar om hier een bepaalde procedure voor te laten verlopen.
Bijvoorbeeld:
Elke werkgever haalt een percentage van de medewerkers naar voren uit elke laag van het bedrijf, die namens die groep stemmen.
Aanvullend met een aantal andere vormen, zodat iedereen vertegenwoordigd is, maar namens wel ingelichte, geselecteerde groep mensen. Soort juryplicht zoals in de usa, maar dan voor een breed gedragen, specifiek geselecteerde groep mensen, die namens een grotere groep stemt.
Ik roep hier nu iets ondoordachts. Het gaat mij erom dat het niet meer per definitie mogelijk moet zijn om vanaf je 18e te mogen stemmen. 90% begrijpt de politiek niet en stemt dus op wat ze horen, zonder de gevolgen te kunnen overzien, laat staan begrijpen.