Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
85 weergaven
18-5-2026
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Barbara Kathmann meldt dat ze met voorkeursstemmen de kamer in komt (thanks nerdvote). Schandalig hoe laag PVDA/GL haar op de lijst hadden gezet. Maar mag niet klagen want mijn stem ging naar de nummer twee van de PVDD, erge twijfel. Toch blij dat er iemand met een goed digitaal dossier in de kamer weer komt.
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Ja leip. Ook heel onNederlands dit
Bekijk bijlage 67885
Dit is inmiddels ook tegengesproken door de kiesraad hoor. Maar alsnog…
Klik om te vergroten...
lijken trump Capitool taferelen wel. Slechte verliezer ach ach en zo jammer dat mensen hiervoor vallen. Vind eigenlijk dat Wilders zijn berichten illegaal zouden moeten zijn. Letterlijk mensen onterecht het vertrouwen in de democratie (die al laag is) laten verliezen. Word er echt leed van, waarom pakt niemand dit aan? Gewoon die man kapot vervolgen.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Nouja, we stemmen wel op een partij. Dus je hebt op die manier invloed op de koers die er gevaren gaat worden.

Weet ik het. Ik zie het een beetje voor me zoals bij een bedrijf. Iemand (of een college, meerdere iemanden) wordt aangenomen voor onbepaalde tijd. Of voor een termijn van 12 jaar ofzo.

En er gaat gewoon een sollicitatie uit via een sollicitatie commissie. En wie het dan wordt, bepaalt ook de koers.

Ik noem maar wat. Maar er zijn vele vormen mogelijk natuurlijk. In elk geval minder campagne. En niet elke 4 jaar een wissel.

Mijn hoop is dan dat keuzes die gemaakt worden, meer op hun eigen standpunten worden gewogen met het oog op landsbelang. En niet omdat je over 2 jaar alweer verkiezingen hebt en je zetelverlies moet beperken.
Klik om te vergroten...
En het tweekamerstelsel. Als je dat al voert, waarom loopt dat niet synchroon? Klopt het dat het in bijvoorbeeld Scandinavië een eenkamerstelsel betreft? Met meer zetels en ruimere vertegenwoordiging landelijk/provinciaal? Misschien dat @ljuv dat precies weet hoe dat zit.

Maar ik vind het dus ook gek dat we nu een kamer krijgen die zo goed als zeker geen meerderheid in de eerste kamer krijgt. Over rechts, door het midden, maakt niet uit. Waarom loopt dat zo uit de pas?

En bedankt voor je inbreng @LucidLucy trouwens... je verwoordt het wat beter dan ik 😄 en/of je komt te veel in China 🤭
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
LucidLucy zei:
Nouja, we stemmen wel op een partij. Dus je hebt op die manier invloed op de koers die er gevaren gaat worden.
Klik om te vergroten...
Precies, en dat is al heel wat anders dan dat je verkiezingen hebt voor het leiderschap van een land, zoals in Amerika of Frankrijk…

LucidLucy zei:
Weet ik het. Ik zie het een beetje voor me zoals bij een bedrijf. Iemand (of een college, meerdere iemanden) wordt aangenomen voor onbepaalde tijd. Of voor een termijn van 12 jaar ofzo.En er gaat gewoon een sollicitatie uit via een sollicitatie commissie. En wie het dan wordt, bepaalt ook de koers
Klik om te vergroten...
Maar dan dus gewoon iemand buiten de politiek bijvoorbeeld…? Zoals… Dick Schoof?

Ik zie ook wel dat er andere vormen zijn van democratie… ik denk dan alleen eerder aan vormer om het nog democratischer te maken (Burgerberaden bijvoorbeeld) of vormen die onze rechtsstaat nog beter beschermen (kan niet echt een voorbeeld bedenken). Maar… misschien snap ik gewoon niet welk probleem jullie willen oplossen? Gaat het over te vaak naar de stembus moeten? Of dat er lastiger coalities te vormen ivt vroeger door versplintering?

Dus… wat is er te democratisch of te rechtsstatelijk aan volgens jou/jullie en waarom is dat een probleem?

Zanza zei:
En het tweekamerstelsel. Als je dat al voert, waarom loopt dat niet synchroon? Klopt het dat het in bijvoorbeeld Scandinavië een eenkamerstelsel betreft? Met meer zetels en ruimere vertegenwoordiging landelijk/provinciaal? Misschien dat @ljuv dat precies weet hoe dat zit.
Klik om te vergroten...
Als je het synchroon voert, kun je het net zo goed niet voeren natuurlijk haha. Bovendien stemmen we niet eens op de Eerst Kamer, ook niet indirect: het is een getrapte verkiezing. Sowieso heeft de Eerste Kamer écht een heel andere functie dan de Tweede Kamer. Het controleert op heel andere gebieden dan enkel politiek en kijkt veel feitelijker naar wetten en heeft daarom ook veel minder instrumenten dan de Tweede Kamer. Het is sinds de hervorming ook juist bedoeld als tegenwicht aan de politieke schrillen vanuit de TK die wel direct gekozen worden: in 1848 werd het bestaansrecht van de EK uitgelegd als “niet in het stichten van het goede, maar het voorkomen van het Kwade”. Daarom is het ook goed als het “los staat van de waan van de dag” en dus niet gelijk op gaat met de TK verkiezingen. Een van de grotere voordelen (in mijn ogen) is dan ook beleidsstabiliteit.

Voor de hervormingen in de 19e eeuw was het veul meer een adelijke oudemannenkrentebrood clubje van de Koning, trouwens. En de Tweede Kamerleden werden toen nog door de Provinciale Staten gekozen. Ook erg interessant haha.

De kiesstelsels in Scandinavië verschillen nogal, ik houd t ff bij Zweden: die hebben inderdaad een eenkamerstelsel. Ze hebben meer zetels (groot voorstander van) en zitten ook niet per partij bij elkaar maar per kiesdistrict (zie ik niet perse een voor of nadeel in?). Maar t Zweedse model is wel zo danig anders dat het moeilijk te vergelijken is, hoor… Zo wordt de premier door de kamer gekozen die vervolgens zelf ministers en ministeries uitkiest, waardoor het model nog vatbaarder is voor instabiliteit en versplintering dan het onze. En er is dus minder tegenmacht/checks and balances. Daar staan snellere en directere besluitvorming tegenover.

Zanza zei:
Maar ik vind het dus ook gek dat we nu een kamer krijgen die zo goed als zeker geen meerderheid in de eerste kamer krijgt. Over rechts, door het midden, maakt niet uit. Waarom loopt dat zo uit de pas?
Klik om te vergroten...
Waarom is dat een probleem denk je?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
merelkerel12 zei:
Barbara Kathmann meldt dat ze met voorkeursstemmen de kamer in komt (thanks nerdvote). Schandalig hoe laag PVDA/GL haar op de lijst hadden gezet. Maar mag niet klagen want mijn stem ging naar de nummer twee van de PVDD, erge twijfel. Toch blij dat er iemand met een goed digitaal dossier in de kamer weer komt.
Klik om te vergroten...
Ja woehoeeee! VROUWEEEEE. Dit keer ook ten koste van 3 mannen wat voor de representativiteit erg goed nieuws is. Maar los van haar nerdportefeuille vind ik Kathman ook gewoon echt een heel goed Kamerlid (als raadslid en wethouder was ze ook al erg goed) dus ik begreep ook helemaal niks van haar plaatsing op de lijst.
Bij D66 ook 1 extra omhoog (waardoor de fractie nu 50/50 is)🤩

merelkerel12 zei:
lijken trump Capitool taferelen wel. Slechte verliezer ach ach en zo jammer dat mensen hiervoor vallen. Vind eigenlijk dat Wilders zijn berichten illegaal zouden moeten zijn. Letterlijk mensen onterecht het vertrouwen in de democratie (die al laag is) laten verliezen. Word er echt leed van, waarom pakt niemand dit aan? Gewoon die man kapot vervolgen.
Klik om te vergroten...
Mja… Ook die man is volksvertegenwoordiger dus verdient bepaalde vrijheid en bescherming. Maar dat de rest van de politiek en het journaille er zo weinig tegenop kan bieden is wel écht zorgelijk ja.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Waarom is dat een probleem denk je?
Klik om te vergroten...
Dat wetten moeizamer erdoorheen komen?
ljuv zei:
Dus… wat is er te democratisch of te rechtsstatelijk aan volgens jou/jullie en waarom is dat een probleem?
Klik om te vergroten...
Nou, precies wat jij zegt. Ik zou een andere vorm van kiesrecht wel zien zitten. Dus niet obv je bent 18 dus je mag stemmen. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, maar ik vind dit wel echt te simpel. Ik ben ook tegen referenda, itt veel rechtse partijen. Ik vind minder inspraak van de gemiddelde burger eerder wenselijk.
ljuv zei:
Als je het synchroon voert, kun je het net zo goed niet voeren natuurlijk haha
Klik om te vergroten...
Dit snap ik niet. Wel dat wij ze niet direct kiezen, maar niet wat je hiermee bedoelt. Nu zit je anderhalf jaar met een regering die overal steun moet zoeken (kan de voorstanders ervan wel begrijpen, want bredere steun), maar ik vind: gekozen is gekozen. Die bepalen het dan.

En rechters die zich bemoeien met de overheid, ben ik ook geen voorstander van, zoals je weet. Laat die zich met burgers bezig houden. Als de politiek iets beslist, moet een rechter daar m.i. van wegblijven.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zanza zei:
Dat wetten moeizamer erdoorheen komen?
Klik om te vergroten...
En waarom is dat een probleem?
Nogmaals: de EK heeft een andere functie he. T idee is dat ze geen politiek oordeel geven, maar kijken naar doelmatigheid, doeltreffendheid en wetmatigheid. Als een wet slecht is istie gewoon slecht, toch?

Zanza zei:
Nou, precies wat jij zegt.
Klik om te vergroten...
Ik zeg helemaal niks hehe

Zanza zei:
Ik zou een andere vorm van kiesrecht wel zien zitten. Dus niet obv je bent 18 dus je mag stemmen. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, maar ik vind dit wel echt te simpel. Ik ben ook tegen referenda, itt veel rechtse partijen. Ik vind minder inspraak van de gemiddelde burger eerder wenselijk.
Klik om te vergroten...
En welk probleem wil je dan oplossen?

Zanza zei:
Dit snap ik niet.
Klik om te vergroten...
Nou jij zegt: waarom zou je de EK en TK verkiezingen niet synchroon voeren. Maar als je dat doet, waarom zou je dan nog twee kamers hebben? Dan is de hele functie van de EK er toch uitgeslagen haha?

Zanza zei:
maar ik vind: gekozen is gekozen. Die bepalen het dan.
Klik om te vergroten...
Die bepalen het ook nogsteeds, alleen worden ze extra gecheckt en gecontroleerd. Lijkt me toch wel wenselijk… stel je voor bij 1 had een absolute meerderheid in de TK. Zou je dan niet ook willen dat er een extra macht was dat hun voorstellen zou checken?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
En waarom is dat een probleem?
Nogmaals: de EK heeft een andere functie he. T idee is dat ze geen politiek oordeel geven, maar kijken naar doelmatigheid, doeltreffendheid en wetmatigheid. Als een wet slecht is istie gewoon slecht, toch?
Klik om te vergroten...
Ja, maar als er een meerderheid zit die ook in de 2e kamer zit, zal dat toch gemakkelijker worden bekeken?
ljuv zei:
Ik zeg helemaal niks hehe
Klik om te vergroten...
Uitbreiding van de democratie. Burgerberaad enzo.

ljuv zei:
Nou jij zegt: waarom zou je de EK en TK verkiezingen niet synchroon voeren. Maar als je dat doet, waarom zou je dan nog twee kamers hebben? Dan is de hele functie van de EK er toch uitgeslagen haha.
Klik om te vergroten...
Ja! Precies! Dat zorgt voor minder democratie. En das toch precies waar ik naar zoek😅 daarom vond ik dat zweden ding ook wel interessant. Ik bedoel, dat staat nou niet bekend als een schurkenstaat ofzo.
ljuv zei:
Die bepalen het ook nogsteeds, alleen worden ze extra gecheckt en gecontroleerd. Lijkt me toch wel wenselijk… stel je voor bij 1 had een absolute meerderheid in de TK. Zou je dan niet ook willen dat er een extra macht was dat hun voorstellen zou checken?
Klik om te vergroten...
Hmm nou nee niet perse eigenlijk. Daar kom ik weer op het punt van een rechter die de politiek terugfluit. De baas is de baas en die beslist
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
En welk probleem wil je dan oplossen?
Klik om te vergroten...
Oh sorry deze vergeten: dat mensen achteloos stemmen. En dat spreekt mogelijk zelfs in mijn nadeel, maar dat pleit imo juist extra voor mijn standpunt. Denk niet dat er rechtser wordt gestemd wanneer dit op een andere manier wordt ingevuld. Door bijvoorbeeld mensen te toetsen op bepaalde zaken en dan een stem mogen uitbrengen. Slaag je niet, geen stem. Even heel simpel gezegd hoor. Maar het is toch vreemd dat er een minimum leeftijd geldt voor stemrecht?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zanza zei:
Ja, maar als er een meerderheid zit die ook in de 2e kamer zit, zal dat toch gemakkelijker worden bekeken?
Klik om te vergroten...
Als het goed is niet…

Zanza zei:
Uitbreiding van de democratie.
Klik om te vergroten...
Maar dat wil jij toch juist niet🧐 Ben je nou kwijt hoor haha.

Zanza zei:
Ja! Precies! Dat zorgt voor minder democratie.
Klik om te vergroten...
Dus toch🥲
Maar nee, ik denk niet dat dat per se zorgt voor minder democratie? Het zorgt alleen voor minder controlere en daardoor snellere beslissingen. Maar daarmee zorgt het ook voor meer instabiliteit omdat beleid veel wispelturiger wordt (waan van de dag) en krijg je minder deugdelijk beleid omdat er niet meer gekeken wordt of t echt effect heeft en niet tegen andere wetten/verdragen ingaat waardoor je dus ook nog eens veel meer onuitvoerbaar beleid krijgt. Dat zal zich ook weer vertalen in minder vertrouwen, etc…

Zanza zei:
Hmm nou nee niet perse eigenlijk. Daar kom ik weer op het punt van een rechter die de politiek terugfluit. De baas is de baas en die beslist
Klik om te vergroten...
Oke… in plaats van een autoritaire leider zoek je dus naar een meer autoritaire macht. Toch? Nu hebben we eigenlijk 3 machten: een wetgevende (politiek), uitvoerende (regering) en rechterlijke macht die elkaar controleren en aanvullen. Jij wil eigenlijk alleen een politieke macht.

En welk probleem los je dáár dan mee op? En welke problemen ontstaan er, denk je?

Zanza zei:
Maar het is toch vreemd dat er een minimum leeftijd geldt voor stemrecht?
Klik om te vergroten...
Zou eerder vreemd zijn alstie er niet was toch heheh?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Maar dat wil jij toch juist niet🧐 Ben je nou kwijt hoor haha.
Klik om te vergroten...
Nee, ik citeerde jouw quote. Ik gaf antwoord op de vraag.

ljuv zei:
Maar nee, ik denk niet dat dat per se zorgt voor minder democratie? Het zorgt alleen voor minder controlere en daardoor snellere beslissingen. Maar daarmee zorgt het ook voor meer instabiliteit omdat beleid veel wispelturiger wordt (waan van de dag) en krijg je minder deugdelijk beleid omdat er niet meer gekeken wordt of t echt effect heeft en niet tegen andere wetten/verdragen ingaat waardoor je dus ook nog eens veel meer onuitvoerbaar beleid krijgt. Dat zal zich ook weer vertalen in minder vertrouwen, etc…
Klik om te vergroten...
Hmhm oke. Dat eerste kan ik inkomen. Maar dan focus ik me even op die laatste paar zinnen.... Want daar zit voor mij ook een hoop. Al die internationale verdragen. Tjongejonge... het is onuitvoerbaar omdat we allemaal kutafspraken hebben.
ljuv zei:
En welk probleem los je dáár dan mee op? En welke problemen ontstaan er, denk je?
Klik om te vergroten...
Ik heb werkelijk geen flauw idee. Maar daarom is het het proberen waard. Niet om alles te ondemocratiseren per direct. Maar wel om de huidige zaken eens nader te bekijken. Net als de grondwet. Kom ik weer terug bij mijn citaat van Churchill van eerder.
ljuv zei:
Zou eerder vreemd zijn alstie er niet was toch heheh?
Klik om te vergroten...
Haha ja. Maar zo bedoel ik het natuurlijk niet verdorie😂
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#12
➡️☎️
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zanza zei:
Ik heb werkelijk geen flauw idee. Maar daarom is het het proberen waard.
Klik om te vergroten...
Dus eigenlijk wil je iets veranderen maar je weet niet welk probleem daarmee wordt opgelost en ook niet welke problemen er mogelijk ontstaan…?

En precies daarvoor hebben we dus een Eerste Kamer ahahaha.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Dus eigenlijk wil je iets veranderen maar je weet niet welk probleem daarmee wordt opgelost en ook niet welke problemen er mogelijk ontstaan…?

En precies daarvoor hebben we dus een Eerste Kamer ahahaha.
Klik om te vergroten...
Kun je nagaan. Voor iemand die NIET van VERANDERINGEN houdt
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zanza zei:
Kun je nagaan. Voor iemand die NIET van VERANDERINGEN houdt
Klik om te vergroten...
Als het maar lekker ondoordacht is he schat!!!!
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Als het maar lekker ondoordacht is he schat!!!!
Klik om te vergroten...
Ik houd wel van een gokje. Alles op zwart in het casino is mijn stijl idd. Lange termijn visie ho maar
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Maar goed… uiteindelijk is het probleem dat je hiermee aankaart de weinige politieke kennis en betrokkenheid van hut volk. En daar zijn natuurlijk een heleboel andere oplossingen voor te bedenken dan het beperken van het stemrecht.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Maar goed… uiteindelijk is het probleem dat je hiermee aankaart de weinige politieke kennis en betrokkenheid van hut volk. En daar zijn natuurlijk een heleboel andere oplossingen voor te bedenken dan het beperken van het stemrecht.
Klik om te vergroten...
Zo zou ik het niet helemaal samenvatten, maar het is idd een onderdeel van wat ik zeg. Laten we vanuit dit uitgangspunt dan maar vertrekken om hutvolk meer te betrekken bij mensen die in huizen wonen.

Neeee grapje. Maar minus de laatste zin: prima
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Tijd voor een kiesdrempel dan eindelijk? Bij het programma "kiespijn" (leuk enigszins satirisch maar toch serieus linksrechts spelletjesprogramma rond verkiezingen) werd een peiling van Gijs Rademaker getoond waarin 75% van de panelleden voor een kiesdrempel van maar liefst 5(!) zetels was. Leek mij zelfs wat overdreven, maar het idee an sich niet.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zanza zei:
Maar ik ga dit tegen de kids zeggen: "willen jullie spaghetti of spaghetti eten? Doe maar een briefje naast je bord spaghetti leggen"
Klik om te vergroten...
Als je dan twee blanco stemmen krijgt, of met 'NEE', 'TEGEN' of 'alsjeblieft papa niet ALWEER spaghetti dat eten we al twee maanden elke avond kunnen we alsjeblieeeeeeeft vanavond patatjes eten', dan weet je dat het draagvlak voor spaghetti nihil is en dat het waarschijnlijk geen gezellige maaltijd met leeggegeten bordjes en 'wat heb je lekker gekookt papa' gaat worden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...4748495051...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."