Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
83 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Okay - ik heb dit even op een rijtje gezet voor je. Wil er wel bij zeggen dat dit niet alles zegt, veel partijen spreken zich er niet expliciet in de programma’s over uit maar zijn er natuurlijk wel degelijk mee bezig. De WMO valt dan ook onder de verantwoordelijkheid van de gemeenten… Ik denk dus dat je er met de komende gemeenteraadsverkiezingen van aankomende maart meer over zult horen, en dat ook relevanter is. MAAR voor de financiering van de WMO en de eigen bijdrage is de landelijke politiek natuurlijk wel degelijk aanzet. Het wetsvoorstel (voor wie jouw topic hierover niet volgt: https://www.tweedekamer.nl/kamerstu...fg=wetsvoorsteldetails&qry=wetsvoorstel:36713) om de eigen bijdrage inkomensafhankelijk te maken wordt inmiddels voorbereid in de Tweede Kamer.

Geschiedenis:
  • De WMO werd in 2007 onder Balkende IV (CDA, PvdA, CU) ingevoerd.
  • In 2015 kregen gemeente meer verantwoordelijkheid én forse bezuinigingen opgelegd door Rutte II (VVD & PvdA). Ook werd de inkomensafhankelijke bijdrage ingevoerd.
  • Om zorgmijding te verminderen, werd in 2019 het abonnementstarief ingevoerd door Rutte III (VVD, CDA, D66 & CU).
  • Dit zorgde er juist weer voor dat te veel mensen, ook die het makkelijk zelf kunnen betalen om hulp en geld voor hulp gingen vragen, waardoor er een overvraging ontstond. Daarom werd dit tarief onder Rutte IV (VVD, CDA, D66 & CU) weer afgeschaft.
Over het algemeen zou je ook wel kunnen stellen dat rechtse en liberale partijen de WMO meer als vangnet zien en sneller voorstander zijn van (het verhogen van) een eigen bijdrage. De VVD was bijvoorbeeld altijd duidelijk de kracht achter het decentraliseren en de bezuinigen… De PvdA moest als regeerpartij meegaan hierin, maar heeft zich in de oppositie altijd stellig hiertegen verzet. Midden-linkse en linkse partijen zijn over het algemeen juist tégen de eigen bijdragen van zorg. Met name de SP is hier altijd héél fel in geweest, maar ook GroenLinks pleit traditioneel voor een collectieve dekking van zorg.

WMO expliciet in het (concept)verkiezingsprogramma:
  • VVD (p.78 ): “Onderzoek naar betere samenwerking in de zorg: De lappendeken van de zorg met vier organiserende principes (wijk, gemeente, regio, landelijk), vijf verschillende financieringsstromen (Zvw, Wlz, Wmo, Jeugdwet en de Wet publieke gezondheid) en acht sectoren (publieke gezondheid, welzijn, huisartsen, gehandicaptenzorg, ggz, ouderenzorg en algemene ziekenhuizen, revalidatiecentra en academische ziekenhuizen) moet worden opgeschud, omdat deze historisch gegroeide indeling ketensamenwerking en innovatie onmogelijk maakt.”
    Vrij vertaald: Niet enthousiast over hoe zorg door de overheid wordt gefinancierd en zeggen eigenlijk dat de WMO (én andere regelingen) op de schop moeten.
  • VVD (p.78 ): “We houden huishoudelijke hulp beschikbaar voor mensen met een zware zorgbehoefte en voor mensen die dit zelf niet kunnen betalen. Huishoudelijke hulp wordt niet meer standaard onderdeel van de Wmo.”
  • CDA (p.27): “De Wmo moet weer uitgaan van wat mensen nog wel kunnen en inzetten op een sterke sociale basis. Zorg die stimuleert en gericht is op de mens in plaats van het systeem.”
    Vrij vertaald: meer maatwerk in de WMO, niet iedereen met andere klachten dezelfde “rechten” geven.
  • CDA (p.27-28 ): “In de Wmo voeren we meer inkomensafhankelijke bijdragen in en vereenvoudigen de aanbestedingen door gemeenten, zodat gemeenten houvast hebben en zorgaanbieders niet met vele regels en verantwoordingen worden geconfronteerd. Zo richten we de Wmo, Bouwen op vertrouwen. Onze keuzes voor een fatsoenlijk land. CDA verkiezingsprogramma 2025 onder meer de huishoudelijke hulp, op mensen die het echt nodig hebben.”
    Vrij vertaald: Vergelijkbaar met vorige punt, dus: niet iedereen die recht heeft hierop hetzelfde geven, maar nu niet o.b.v. welke klachten iemand heeft, maar ook op draagkracht (rijke mensen hebben recht op minder dan arme mensen die van de WMO gebruik maken).
  • CDA (p.88 ): “We harmoniseren bepaalde begrippen die verschillen per regeling: bijvoorbeeld één inkomensbegrip in verschillende regelingen of dezelfde vermogensgrenzen: in de fiscaliteit, toelagen, sociale zekerheid, Wlz, Wmo, etc.”
  • PvdD (p. 103): “Ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en zorg voor mensen met een levenslange beperking vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) wordt bij voorkeur kleinschalig aangeboden in de vorm van buurtteams, zorgcoöperaties en andere mensgerichte initiatieven. Deze zorg moet in elke gemeente gelijkwaardig beschikbaar zijn: welke zorg je kunt ontvangen, mag niet afhangen van waar je woont. We zorgen voor regionale afstemming en stevige publieke regie, zodat samenwerking wordt bevorderd en zorgcowboys geen ruimte krijgen om publieke middelen weg te sluizen.”
    Vrij vertaald: Hier staan eigenlijk heel veel punten in één zin… Allereerst willen ze dus óók meer maatwerk (“meer gericht op de mens en kleinschalig aangeboden”) en willen ze dat dit meer gelijkwaardig geregeld wordt en er minder verschillen zijn tussen gemeenten (dat vind ik vanuit mijn werk een héél belangrijk punt… EIGENLIJK kan de landelijke politiek weinig doen met de WMO, is gewoon hun pakkie an niet. Maar je kan wél meer de regie pakken, zorgen voor afstemming en gelijkwaardigheid. Dat is imo meer de rol van het parlement.)
  • PvdD (p. 103): “Zorg die kwetsbare ouderen thuis nodig hebben wordt voortaan niet vanuit drie wetten en financieringsstromen georganiseerd, maar alleen nog vanuit de Zorgverzekeringswet en de Wmo.”
  • PvdD (p. 105): “Het eigen risico wordt afgeschaft. De inkomensafhankelijke bijdrage gaat omhoog. De zorgtoeslag wordt op deze manier overbodig en het mijden van zorg door de angst voor te hoge kosten wordt tegengegaan. "Ook de eigen bijdrage, bijvoorbeeld in de WMO, wordt voor chronisch zieken afgeschaft.”
  • PvdD (p. 105): “We komen met een zorgfonds met een uitgebreide dekking, ook voor mondzorg, fysiotherapie en (definitieve) anticonceptie. Het zorgstelsel en de bijbehorende vergoedingen van verzekeraars zijn te veel gericht op behandelingen en medicatie. Uitgaven voor of kosten van preventie – zoals de diëtist, verslavingszorg en hulp bij stoppen met roken – komen in het basispakket en worden volledig vergoed. Doordat we de zorg gaan bekostigen vanuit zorgfondsen, de Wmo en de Wlz richten we het zorgsysteem beter in op hulp en begeleiding om de eigen gezondheid te versterken”
  • SGP (p. 23): “De SGP wil dat de inkomensafhankelijke eigen bijdrage in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) alleen voor huishoudelijke hulp gaat gelden. "Zo blijft maatschappelijke ondersteuning betaalbaar voor mensen met een langdurige zorgvraag.”
  • CU (p. 45): “Huishoudelijke hulp blijft via de Wmo toegankelijk voor mensen die dit nodig hebben. De eigen bijdrage wordt zo snel mogelijk inkomensafhankelijk.”
  • JA21 (p. 40): “Gemeenten hebben sinds 2015 een deel van de zorgtaken van de rijksoverheid overgenomen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). [...] Dit vindt JA21 dusdanig belangrijk dat hier niet verder op bezuinigd mag worden. Om dit alles te bekostigen is de financiële positie van gemeenten van groot belang. De kortingen op het Gemeentefonds waarmee gemeenten worden geconfronteerd, moeten dan ook van tafel.
    Geen Wmo-bezuinigingen als gemeenten de Wmotaken goed uitvoeren.”
  • BVNL (p.41): “Er moeten landelijke richtlijnen komen zodat de zorg en ondersteuning die gemeenten via de WMO leveren overal hetzelfde is.”
  • D66 (p. 33): “D66 wil de vijf wetten in de zorg versimpelen. Dat zijn de Zorgverzekeringswet (Zvw), Wet langdurige zorg (Wlz), Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Wet publieke gezondheid (Wpg) en de Jeugdwet. Via één loket en met één indicatie kunnen mensen voor alle zorg terecht, zodat niemand tussen wal en schip valt.”
Dus lang verhaal kort: VVD, CDA, CU en de SGP zijn voorstander van het inkomensafhankelijk maken van de eigen bijdrage in de WMO. PvdD is de enige die zich expliciet uitspreekt TEGEN de eigen (in elk geval voor chronisch zieken) maar JA21 spreekt zich ook uit tegen méér bezuinigingen. Andere partijen spreken zich niet expliciet uit tegen de eigen bijdrage van de WMO of hebben de WMO überhaupt niet expliciet in hun programma staan. Deze partijen zeggen uiteraard wel wat over de eigen bijdragen in de zorg in het algemeen, of hoe zij kijken naar hoe mensen die zorg nodig hebben behandeld moeten worden. Dus vanuit hun verkiezingsprogramma’s:
  • PVV: Zorg is onbetaalbaar geworden, eigen risico moet volledig worden afgeschaft.
  • GroenLinks-PvdA: Zorg is onbetaalbaar geworden, eigen risico én zorgpremie moeten omlaag.
  • NSC: Prioriteit aan preventie en zorg voor chronisch zieken. Solidariteit via premies en belastingen, zodat goede zorg toegankelijk is en blijft voor arm en rijk, ziek en gezond, jong en oud.
  • SP: De zorg is geen markt, de behoefte van mensen moet centraal staan. “Door collectief te organiseren en bekostigen, zorgen we dat zieke mensen zich kunnen richten op beter worden in plaats van rekeningen betalen. Zorg is van ons allemaal en moet weer dichtbij, betaalbaar en publiek worden.”
  • FvD: Eigen risico moet omlaag, er moet minder bureaucratie en meer zorg komen.
  • Volt: “Goede zorg is geen luxe, maar een basisrecht. Iedereen moet toegang hebben tot betaalbare en goede zorg.”

Overigens wacht ik ook op de CBP doorrekeningen… Dan kun je zien welke keuzes ze écht durven maken.
Klik om te vergroten...

Helding.
Dankjewel.
Doorgenomen, en zal dat later nog eens doen als ik wat fitter in het koppie ben.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mezelf zei:
Hmm die berekeningen kloppen niet altijd is mijn mening. Er worden vaak met bepaalde dingen geen rekening gehouden of worden helemaal niet in deze zogenaamde koopkracht berekening meegenomen. Is ook niet helemaal mogelijk natuurlijk want ergens is het zelfs per persoon verschillend maargoed....
Klik om te vergroten...
Letterlijk
In de aflevering van vanavond van Eva (min 15:30, i checked) legde Marieke Stellinga het heel simpel uit.

Ik trek m ff hierheen trouwens


ljuv zei:
@Mezelf ffkes voor de duidelijkheid ik vind ook dat alles beter moet he!!!
Klik om te vergroten...

N3K0 zei:
We kunnen bijna altijd meteen naar de dokter/tandarts enz enz.
Klik om te vergroten...
ljuv zei:
Bijvoorbeeld, mensen in landelijk gebied waar het regioziekenhuis is gesloten zoals in Heerlen of mensen die de zorg gewoon niet meer kunnen betalen.
Klik om te vergroten...
En dit vind ik dus ook niet te verkroppen… Wilders beloofde letterlijk (edit: deze) 2 dingen op zorg 2 jaar geleden. Daar werden ze niet voor afgerekend dus bliezen ze het kabinet maar op want hij mocht ook niks meer zeggen maar deed het toch en dan werden de anderen steeds boos en zn minister bereikte geen klote van asiel. En nu wordtie daar ook niet op afgerekend.
🥲
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Ik voel wel wat voor de Chinese een partij politiek. Die krijgen tenminste wat voor elkaar. En hebben hun armen diep geworteld in landen ver, ver buiten hun eigen landsgrenzen. Ethisch niet oké, maar vanuit eigenbelang ontzettend slim.
Klik om te vergroten...
Mwah, als je af en toe tanks door de straten van je eigen steden wil laten rijden, en af en toe wat genocide wel tof vindt dan is dit wellicht een optie ja.

Krijgen ze toch mooi voor elkaar. /s
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zie merk ookwel dat er veel bezuinigd is opde zorg.
Hier in mijn stad zijn diverse plekken weg voor als je ff laagdrempelig een time out wou.

Enof als je hulp nodig had ( lees het niet meer zag zitten en dan heel diep diep)
Dat er eigenlijk eerst iets ergs moet gebeuren voordat mijn maatje geholpen zou worden. ( gelukkig niks ergs gebeurt maar toch)

En ja wat jij zegt @ljuv van dat ziekenhuis ( zal vast niet de eerste zijn ook) dat dat dan zomaar gesloten word. Je uhh bedankt he... En mensen maar een andere moeten zoeken. Is voor iemand die jong is waarschijnlijk niet zo lastig maar als je al op leeftijd bent enof niet fit genoeg. Word het lastig.

En hoe slechte de werk omstandigheden zijn voor mensen binnen de zorg. Te weinig personeel, te weinig geld, overuren, geen therapie dus dan maar pileltje erin enz enz.

💔
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#5
N3K0 zei:
.Te weinig personeel, te weinig geld, overuren, geen therapie dus dan maar pileltje erin enz enz.
Klik om te vergroten...
Dit is iets complexer dan de "pill-first" stelling en heeft veel nuance nodig.

Er is nog te weinig data om te kunnen beoordelen of GLI (gecombineerde leefstijlinterventie) op lange termijn beter is dan het voorschrijven van bepaalde medicijnen bij patiënten. Daarom zijn veel artsen huiverig om lange termijn trajecten in te zetten voor hun patiënten in plaats van directe interventies te geven door middel van medicijnen.

De zogenaamde standaarddagdoseringen (DDD) stijgen over de jaren en liggen vooral bij de ouderen die meer medicijnen tegelijk gaan gebruiken omdat er meer data is over de optimale en veilige toepassing van 'polyfarmacie', oftewel het tegelijk gebruik van bepaalde medicijnen.

Ook is de definitie van de DDD sinds 2019 aangepast zodat het moeilijk is om data van voor een na die periode goed met elkaar te vergelijken.

Daarnaast zijn er bepaalde categorieen die een sterkere stijging zien zoals ADHD-medicatie, bloeddrukmiddelen, cholesterolverlagers en psychofarmaca.

Eigenlijk is er dus meer een "optimaal medicijngebruik" dan een "pill-first" trend zichtbaar.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Proxima zei:
Mwah, als je af en toe tanks door de straten van je eigen steden wil laten rijden, en af en toe wat genocide wel tof vindt dan is dit wellicht een optie ja.

Krijgen ze toch mooi voor elkaar. /s
Klik om te vergroten...

Tja, dat hoort erbij. De gemiddelde Chinees hoor je er niet over klagen. Al zouden ze willen, houden ze hun politieke mening vaak voor zich. Niet voor niets natuurlijk.

Maar als wereldmacht werkt het wèl.

Tegelijkertijd vind ik het soms wel komisch hoe hard wij hier 'de democratie' verdedigen. Soms zelfs tot het ondemocratische aan toe.
Als ik dan ook even terugkijk naar de betekenis van demos kratos, het volk heerst. Dan kan je je soms nog afvragen hoe ver dat het geval is.

Wij kiezen hier mensen uit een bepaalde partij. In China kies je mensen in slechts één partij. Die losse poppetjes hebben weliswaar minder invloed omdat je moet voldoen aan de partij ideologie.

Tegelijkertijd zorgt dit wel voor een ontzettend sterke strategische houding waar je ècht kan werken aan lange meerjarenplannen.

Wat ik hier toch vaak zie is partijbelang boven het landsbelang. (Vaak zelfs nog eigenbelang boven landsbelang).
Tja... Hoe democratisch is het dan nog. Wij hebben geen tanks door de straten. Maar de shitshow van afgelopen jaren is niet echt iets om mee te pronken, niet?

EDIT: Bij nader inzien heb je als partijlid van de CPP misschien nog wel meer te zeggen dat als partijlid van de PVV 🤣
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Proxima zei:
Dit is iets complexer dan de "pill-first" stelling en heeft veel nuance nodig.

Er is nog te weinig data om te kunnen beoordelen of GLI (gecombineerde leefstijlinterventie) op lange termijn beter is dan het voorschrijven van bepaalde medicijnen bij patiënten. Daarom zijn veel artsen huiverig om lange termijn trajecten in te zetten voor hun patiënten in plaats van directe interventies te geven door middel van medicijnen.

De zogenaamde standaarddagdoseringen (DDD) stijgen over de jaren en liggen vooral bij de ouderen die meer medicijnen tegelijk gaan gebruiken omdat er meer data is over de optimale en veilige toepassing van 'polyfarmacie', oftewel het tegelijk gebruik van bepaalde medicijnen.

Ook is de definitie van de DDD sinds 2019 aangepast zodat het moeilijk is om data van voor een na die periode goed met elkaar te vergelijken.

Daarnaast zijn er bepaalde categorieen die een sterkere stijging zien zoals ADHD-medicatie, bloeddrukmiddelen, cholesterolverlagers en psychofarmaca.

Eigenlijk is er dus meer een "optimaal medicijngebruik" dan een "pill-first" trend zichtbaar.
Klik om te vergroten...
Ik had het over een instelling.

Tijdje terug een docu over gezien ging ovee jongeren inde jeugdzorg. Daar zeiden ze we geven ze meds ipv therapie want geen geld/bezuinigen.

Maja dat stond niet in me bericht 🤣
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#8
LucidLucy zei:
Tja... Hoe democratisch is het dan nog. Wij hebben geen tanks door de straten. Maar de shitshow van afgelopen jaren is niet echt iets om mee te pronken, niet?
Klik om te vergroten...
Populisme is inderdaad niet iets waar je trots op kan zijn.

Aan de andere kant is het bizar dat de stem van 1 persoon die niets over de wereld weet even veel telt, als iemand die zich volledig heeft gestort op alle informatie die er beschikbaar is. 🫠
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zanza zei:
En ik wilde deze jullie niet onthouden😆😆
Bekijk bijlage 67285
En ben benieuwd naar de commentaren op het artikel erbij:

Bekijk bijlage 67286
Bekijk bijlage 67287
Bekijk bijlage 67288
Bekijk bijlage 67289
Klik om te vergroten...
20250921_084654.jpg

Ik vond het een interessant artikel en was het wel met de schrijver eens. Hier wat reacties daarop een week later.

Ben nog altijd benieuwd naar jullie gedachten hierover.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
Aah gelukkig, ik ben niet de enige die het woord protestanten gebruikt om demonstranten aan te duiden 🤣
Klik om te vergroten...
Ik voelde me als katholiek al begunstigd. Maar das een misvatting dus
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Seuw dan! 54!!!! partijen schreven zich in voor deze verkiezingen.
Bekijk bijlage 66961Bekijk bijlage 66962Bekijk bijlage 66963Bekijk bijlage 66964
Bekijk bijlage 66965
Klik om te vergroten...
www.nrc.nl

Zes nieuwkomers bij de 27 partijen die mogen deelnemen aan de verkiezingen, waaronder FNP en Vrede voor Dieren

Verkiezingscampagne: Vijf partijen die wel wilden meedoen, zijn afgewezen door de Kiesraad. Niet elke nieuwkomer staat in elk kiesdistrict op het stembiljet.
www.nrc.nl www.nrc.nl

Slechts eentje meer dan 2023 :)
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Wat het gisteren nu links of rechts of allebei?
Klik om te vergroten...
(Extreem)Rechts

Kordie zei:
Dat is het recht wat we in Nederland hebben en moeten we koesteren, maar dan wel zoals deze dames en heren het doen.
Klik om te vergroten...
🙌🏻🙌🏻🙌🏻
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/09/2...eid-vindt-dat-israel-genocide-pleegt-a4906846
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
“Er is in Nederland brede steun voor de ‘eigen volk eerst-gedachte’, en dat kan een voedingsbodem bieden voor extreemrechts geweld”
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/09/2...g~NQAMDcfj1AuFMpFRt3UYFrnKupUFfSmiDJ6Uz_ObAo0
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
Bekijk bijlage 67418
Kijk al deze protestanten eens lekker GEEN GEWELD GEBRUIKEN!!!!!
Klik om te vergroten...

Aah gelukkig, ik ben niet de enige die het woord protestanten gebruikt om demonstranten aan te duiden 🤣
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Frans is weer los gegaan op het partij congres.
Noemt Geert een dronken oom

showblad.nl

TimmerFrans begint te schreeuwen en heeft bizarre eis

GroenLinks/PvdA-fractievoorzitter Frans Timmermans heeft vandaag tijdens het verkiezingscongres wederom snoeihard uitgehaald naar Geert Wilders. Hij noemde de PVV-leider een 'dronken oom' die op feest...
showblad.nl showblad.nl

En dan heeft hij het over respect hebben voor elkaar en niet opjagen ivm voeding voor rellen.
Of je met met Geert eens bent of niet. Er zou eens wat meer respect tussen die partijleiders mogen zijn. Frans is yoch ook een heel apart persoon als je het mij vraagt
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Screenshot_20250929_084038_Chrome.jpg

Kieskompas staat online.
Morgen ook die van prodemos, stemwijzer
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Frans is weer los gegaan op het partij congres.
Noemt Geert een dronken oom

showblad.nl

TimmerFrans begint te schreeuwen en heeft bizarre eis

GroenLinks/PvdA-fractievoorzitter Frans Timmermans heeft vandaag tijdens het verkiezingscongres wederom snoeihard uitgehaald naar Geert Wilders. Hij noemde de PVV-leider een 'dronken oom' die op feest...
showblad.nl showblad.nl

En dan heeft hij het over respect hebben voor elkaar en niet opjagen ivm voeding voor rellen.
Of je met met Geert eens bent of niet. Er zou eens wat meer respect tussen die partijleiders mogen zijn. Frans is yoch ook een heel apart persoon als je het mij vraagt
Klik om te vergroten...
Haha dit is echt de reinste bullshit. Je kan de speech gewoon naluisteren. Hij begon over hoe partijen in de Tweede Kamer geen verantwoordelijkheid willen nemen voor het feit dat hun woorden ertoe doen en kunnen leiden tot de rellen zoals die van vorig weekeind. Vervolgens zei hij:

“We kennen het allemaal wel het gevoel, dat je op een familiefeestje bent en je dronken oom allemaal onaanvaardbare dingen zegt. En dat je denkt… moet ik er iets tegen inbrengen of moet ik he maar laten lopen… Maar we hebben het hier niet over een dronken oom. We hebben het hier over iemand die de grootste fractie leidt in de tweede kamer. Als het nou een marginaal clubje was met onaanvaardbare denkbeelden dan denk je, mja. Laat maar zitten. Die geef ik niet te veel aandacht. Maar in dit geval is juist het feit dat hij te weinig is tegengesproken, te weinig is aangepakt en te weinig duidelijk is geweest wat de normen en waarden in dit land zijn, dat [die haat] heeft kunnen groeien. Dus gaan wij staan, zeggen nee, dít accepteren we niet.”

Dus eh. If anything noemde Frans Wilders juist GEEN dronken oom. En volgens mij een heel respectvolle manier om te zeggen wattie wilde zeggen. Tering nare kop ook. “Timmermans begin te schreeuwen dit dat”. Nee. Hij gaaf gewoon een speech. Maar okay.



Echt doodvermoeiend ook, je moet je toch gewoon (respectvol) kunnen uitspreken als je het ergens niet mee eens bent. Zeker als… politieke partij. Raar hoe “je moet alles kunnen zeggen” alleen voor rechts geldt, volgens rechts.

- YouTube

Auf YouTube findest du die angesagtesten Videos und Tracks. Außerdem kannst du eigene Inhalte hochladen und mit Freunden oder gleich der ganzen Welt teilen.
www.youtube.com www.youtube.com
Vanaf 2:45 de speech, rond 2:51 het oom-fragment.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zanza zei:
Bekijk bijlage 67509

Kieskompas staat online.
Morgen ook die van prodemos, stemwijzer
Klik om te vergroten...
rare stelling ditIMG_1828.png

Dit is gewoon een feit: ja of nee (het antwoord is nee, trouwens). Hoezo moet je daar een standpunt op geven… wtf.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
rare stelling ditBekijk bijlage 67510

Dit is gewoon een feit: ja of nee (het antwoord is nee, trouwens). Hoezo moet je daar een standpunt op geven… wtf.
Klik om te vergroten...
In trouw wordt dit uitgelegd. Ik ben het met je eens dat ik ook de wenkbrauwen deed fronsen toen ik deze stelling kreeg. Ik zal je het artikel doorsturen als je wil?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...4950515253...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."