Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
121 weergaven
18-5-2026
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Dat is natuurlijk ook wat ze willen dat je leest… Áltijd terug naar de hoofdvraag: Wie hebben er belang bij…

Dus: wie hebben er belang bij dat er nu een beeld m ontstaat dat het een moeilijke/vastgelopen formatie of zelfs impasse is?

- D66:
Heeft hier met uitstek het meeste belang bij. Wat de uiteindelijke uitkomst van de informatie ook zal zijn (minderheidskabiner, meerderheidskabinet, of aldus de VVD een “zo meerderheidsmogelijk” kabinet), zij zullen als grootste partij deelnemen daarin. En het klinkt misschien leuk om de grootste te zijn, maar in een formatie is dat helemaal niet zo leuk. Je hebt áltijd de andere partijen nodig. Die zul je dus altijd iets moet géven. Als grootste partij lever je dus ook bijna altijd de meeste standpunten in. Dat moet je aan je kiezers en zeker aan je achterban kunnen verkopen. Dus dan is t wel lekker als het beeld is ontstaan dat het een super lastige puzzel was en alle partijen lastig deden maar JIJ als partij natuurlijk super verantwoordelijk bent en het landsbelang willen dienen.
- VVD:
Volgens mij heeft de VVD momenteel een heel makkelijke positie. Dat zie je ook aan hoe ze zich nu opstellen: ze stellen eisen, grenzen en blokkades op alsof zíj de grootste zijn geworden. Ze weten natuurlijk ook wel dat niet aan al die eisen gehoor zal worden gegeven. En dat is wat zij vervolgens weer moeten kunnen verkopen: “tsja, het was ZO’N moeilijke situatie, dat we deze eisen hebben ingeslikt… maar, we zijn niet gaan samenwerken met GL-PvdA!” Je ziet dit dus ook heel erg in hoe stellig ze geen meerderheidskabinet willen, maar ook geen minderheidskabinet willen en dus voor hun voorkeur maar het woord “zo meeerderheidsmogelijk” komen. Pure beeldvorming hè, want dat bestaat natuurlijk niet. Je hebt een meerderheid of je hebt het niet
- GL-PvdA:
Willen gewoon graag relevant zijn en dus meedoen. Kijken volgens mij momenteel iets minder naar de achterban (want volgens mij hoeven die niet zo nodig te zien dat de partijen meeregeren), dus hebben in die zin nú nog weinig uit te leggen. Maar de kans dat ze mee mogen doen lijkt wel kleiner te worden. Toch blijven ze bij de coalitie-varianten die dan nog overblijven op veel dossiers onmisbaar, ook door hun positie in de Eerste Kamer. Hoe stroever dit proces, hoe meer ze dus uit hun “gedoogdrol” kunnen halen. Ze kunnen daardoor dán meer vragen van die mogelijke coalitie die het hun nú zo moeilijk maakt.
- CDA:
Geeft volgens mij wel de makkelijkste positie, ze kunnen alle uitkomsten heul makkelijk aan hun achterban verkopen. Dat is altijd al zo geweest omdat het electoraat zowel naar links als naar rechts kan meebuigen. Zij hebben dus - in mijn ogen - het minste belang bij het beeld van een “impasse”. Hun hele campagne liep immers op doorbraken op grote thema en snel een goed bestuur. Dit vertraagt en vervaagt het proces vooral.
- Ja21:
Zij kúnnen niet anders denk ik. T tussenverslag is voor deze partij wel het minst gunstig, dus áls ze zouden toetreden tot een coalitie hebben ze veul uit te leggen aan de achterban. Ik denk ook niet dat zij bezig zijn met een beeld neerzetten. Dit is voor hun gewoon knokken.


Een extra trigger om na te denken over waarom dit misschien eerder beeldvorming is dan inhoudelijke feiten lees je al in t eerste deel van het artikel natuurlijk… Al deze partijen zien genoeg aanknopingspunten om verder te praten. Zou simpel moeten zijn dan, toch? Dus wat zit daar dan achter? En hoe kan je daar uit komen zonder je achterban kwijt te raken?
Klik om te vergroten...
De reuring geluiden binnen JA21beginnen ook al ten tonele te verschijnen in de media zag.

En ja de achterban van D66, die is zo fragiel als wat natuurlijk want die komen merendeel van andere smaken vandaan de afgelopen kabinetten. Zullen vooral strategisch stemmers zijn geweest.

Mijns inziens zijn partijen na de verkiezingen helemaal niet meer bezig met hun achterban maar vooral met hun eigen belang voor de komende regeerperiode.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Er zitten wel degelijk gevaren in… met name op begrotingsgebied. Het heeft heel grote gevolgen als die niet kan worden vastgesteld, maar het is ook best lastig daar een meerderheid voor te vinden als je daar niet vooraf afspraken over maakt in een coalitie.
Daarnaast loert het gevaar dat je als Kabinet wordt weggestuurd. Bij een meerderheidscoalitie is de kans dat een motie van afkeuring wordt aangenomen best klein… de meerderheid van de kamer staat dan in principe “onvoorwaardelijk” achter je. Elke zetel minder dan 76 vergroot die kans aanzienelijk.


En dit inderdaad. Om je voorstellen door te laten gaan zul je altijd extra partijen moeten overhalen om vóór die voorstellen te stemmen. Daar willen die partijen dan ook wat voor terug. Dat kan heel erg vertragen en ook je slagvaardigheid afzwakken.

Laatste keer dat we een minderheidscoalitie hadden was in 1939, die werd binnen 5 dagen door de Kamer van het bordes af gestemd. Maar het hoeft niet moeilijk te zijn, er zijn best wat democratieën waar dit goed werkt. T zal wel even duren voor die cultuuromslag heeft plaatsgevonden. Dus het is vooral… risicovol.



Er is wel een belangrijk verschil tussen een achterban en een electoraat. Een achterban is vaak ideologisch verbonden aan een partij en de partij lang trouw, ook als niet alle keuzes worden gemaakt die ze voor ogen hadden. Het electoraat zijn al je kiezers.

Dus de achterban is juist waar in dit deel van het proces dus goed op wordt gelet door partijen, waar voor verkiezingen het potentiële electoraat meer belangstelling krijgt. En het zijn dus net de mensen aan wie ze uitleg verschuldigd zijn. Zonder achterban, vergroot je namelijk ook je electoraat niet, kun je moeilijker goede mensen voor je partij vinden (adviseurs, bestuurders, informateurs😜).
Klik om te vergroten...
De gedoog coalitie met Wilders was er ook nog. Je kan geen ergere constructies bedenken....vergeleken met de daaropvolgende kabinetten was het easy going voor Rutte.Saillant detail is dat Wilders zijn keutel toen ook introk en de bezuinigingen waarop hij zijn gedoosteun introk alsnog grotendeels zijn doorgevoerd.

Hoe die man het overigens volhoudt, 20 jaar lang wordt ie al geschaduwd door zn eigen 'beveiliging'. Gecontroleerde bewegingsvrijheid, bezoek etc etc. Dan vraag je je toch af wst zijn drijfveren zijn Dat heeft weinig met Nederland en de islam te maken in ieder geval.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hahaha Sneller
“Ja je ziet dat autocratische systemen, die passen gewoon niet in democratiën ”

En ook:
ljuv zei:
nos.nl

Twee kandidaat-Kamervoorzitters: na Van Campen ook Bosma in de race

In dit liveblog lees je het laatste nieuws over de formatie van een nieuw kabinet.
nos.nl nos.nl
Wijers is opgestapt vanwege beschuldigingen over vermeende uitspraken rondom de VVD en Yesilgoz… zijn gesprekspartner van die bewuste avond geeft echter aan dat de uitspraken niet van de D66er kwamen, maar van hemzelf: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7395005353098375168/
Vervolgens wordt Weijers door de NRC met privéberichten vanuit hem geconfronteerd over vergelijkbare uitspraken… Buma zal vanaf nu de enige informateur zijn. Snappen jullie het nog?

Allemaal vet verwarrend voor het grote publiek natuurlijk. En geeft weer grond voor gevoelens van “ze maken ook alleen maar ruzie in de politiek, wat een zooi”. Ik hoop dus dat de talkshows niet oneindig blijven doormeimeren over wie wat heeft gezegd of juist niet. De onderliggende vraag die je jezelf hierbij zou moeten stellen is:
Wie hebben er een belang bij om de (in)formateur van de grootste partij en de partij met de grootste winst zo van het voetstuk te brengen?

Voor de hand ligt de VVD, die zich behoorlijk buitenspel voelt gezet door de verkenner en het feit dat nu eerst het CDA en D66 samen mogen praten. Door dit proces te ondermijnen, is het natuurlijk logisch dat mensen gaan denken dat ze het niet kunnen en dat het nergens toe leidt of oneerlijk tot stand is gekomen. Dit past ook bij de ondermijning van de nummer 2 van GroenLinks PvdA, en het lekken over haar sollicitaties voor het burgemeesterschap van Tilburg en Delft. Daarmee zeg ik niet dat dit door de VVD is gelekt, maar wel dat zij daarvoor hetzelfde motief kunnen hebben. Overigens zijn deze twee lekken VEEL kwalijker, rechtsstaat ondermijnend zelfs.

Een andere partij waar ik aan dacht is de PVV, die natuurlijk een beetje te kakken zijn gezet bij de vorige formatie. De verkenners en informateurs die zij aandroegen waren binnen de kortste keren weg door opstootjes over bijvoorbeeld fraude. Daarnaast, als D66 met zulke leks het initiatief om te formeren kwijt raakt, komt deze bij de tweede grootste partij te liggen…

Lelijke, “oude” politiek.
Klik om te vergroten...
https://archive.ph/ugz2a
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
We krijgen een minderheidskabinet:

nos.nl

D66, CDA en VVD kiezen voor minderheidskabinet, uitzonderlijk in Nederland

De drie onderhandelende partijen hebben definitief besloten om geen andere partij te benaderen om te regeren. Een minderheidskabinet komt zelden voor.
nos.nl nos.nl

Gaat zoiets nu werken vraag ik me af?
Of hebben we later dit jaar weer verkiezingen?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
We krijgen een minderheidskabinet:

nos.nl

D66, CDA en VVD kiezen voor minderheidskabinet, uitzonderlijk in Nederland

De drie onderhandelende partijen hebben definitief besloten om geen andere partij te benaderen om te regeren. Een minderheidskabinet komt zelden voor.
nos.nl nos.nl

Gaat zoiets nu werken vraag ik me af?
Of hebben we later dit jaar weer verkiezingen?
Klik om te vergroten...
Lijkt mij een heel lastig verhaal.
Naar mijn idee heeft deze optie gewoon juist veel onzekerheid, terwijl ons land snakt naar stabiliteit en richting voor een langere termijn.
En aan de bak in plaats van dat kleutergedrag van het vorige kabinet.

Er zal nu bij elk voorstel keer steun gezocht moeten worden en we zullen zien hoe dit zal gaan.

Heel eerlijk: ik heb er bijzonder weinig vertrouwen in.

Hoe is het mogelijk dat een partij als VVD beloond wordt voor de uitsluitingspolitiek.
Hoop dat veel mensen dit onthouden, maar ook daar heb ik weinig vertrouwen in.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeehond zei:
Er zal nu bij elk voorstel keer steun gezocht moeten worden en we zullen zien hoe dit zal gaan.
Klik om te vergroten...

moeten ze dan echt voor ALLES wat ze willen doorvoeren bespreken in de kamer, en dan is het een kwestie van stemmen?
D
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
moeten ze dan echt voor ALLES wat ze willen doorvoeren bespreken in de kamer, en dan is het een kwestie van stemmen?
D
Klik om te vergroten...
Ja, ze moeten voor ieder voorstel een meerderheid vinden. Dat hebben ze zelf niet.
De koffieleverancier daar zal goede zaken doen…
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zeehond zei:
Ja, ze moeten voor ieder voorstel een meerderheid vinden.
Klik om te vergroten...

Oi oi oi .... dat gaat dan allemaal tergend traag vrees ik. En mogelijk komt er ook niet veel van de plank.
Bijzonder dat ze hiervoor kiezen.

En wat jij ook zegt; is tijd om door te pakken en slagen te maken. Of dat kan met een minderhreidskabinet, ik betwijfel het.
M
ManPaardKrokodilLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wellicht is dit nu het meest haalbare. Hoeven ze ook geen zes maanden te schrijven aan een plan waar alle weet ik hoeveel partijen zich in kan vinden. In andere landen is het ook gelukt. Zal ook liggen aan hoe flexibel en welwillend de oppositie partijen hier in zijn. We gaan het zien.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#10
ManPaardKrokodil zei:
Wellicht is dit nu het meest haalbare.
Klik om te vergroten...
Ja door de opstelling van de VVD!
Die hiermee beloond worden.

Ik verwacht juist helemaal geen welwillende oppositie, integendeel.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zeehond zei:
Ik verwacht juist helemaal geen welwillende oppositie, integendeel.
Klik om te vergroten...

Vraag me af hoe Jesse en Joost zich gaan opstellen. Was wel netjes geweest als ze hun toch hadden uitgenodigd om te kijken of het echt niet ging, dus verwacht daar geen opvangst met open armen. Anderzijds zijn het natuurlijk professionals en ziet de oppositie in zijn algemeenheid misschien wel meer mogelijkheden. Geert lacht het hardste denk ik, die zal aansturen op nieuwe verkiezingen. En misschien niet hij alleen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
tsja… een meerderheidscoalitie is ook geen garantie op snelle en goede oplossingen. Ik ben heul nieuwsgierig!
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
tsja… een meerderheidscoalitie is ook geen garantie op snelle en goede oplossingen. Ik ben heul nieuwsgierig!
Klik om te vergroten...
In de politiek zijn er nooit garanties.
Wel heel veel spelletjes, maar dat is slechts mijn mening.
Ik weet dat jij het allemaal interessant vindt, zelf kijk ik er op mijn leeftijd veel minder positief naar.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hier de reacties van de oppositie partijen;

nos.nl

Oppositiepartijen reageren kritisch op minderheidskabinet • D66, VVD en CDA hopen op steun

In dit liveblog lees je het laatste nieuws over de formatie van een nieuw kabinet.
nos.nl nos.nl

Marleen de Rooy schrijft wat scherps;
"Hoe gaat de oppositie om met steun geven aan bezuinigingen" .
Denk dat dit een lastige dobber kan worden, want met bezuinigingen maak je als partij nooit de beste reclame. In de oppositie kun je dan wat uit de wind gaan staan.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zeehond zei:
Lijkt mij een heel lastig verhaal.
Naar mijn idee heeft deze optie gewoon juist veel onzekerheid, terwijl ons land snakt naar stabiliteit en richting voor een langere termijn.
En aan de bak in plaats van dat kleutergedrag van het vorige kabinet.

Er zal nu bij elk voorstel keer steun gezocht moeten worden en we zullen zien hoe dit zal gaan.

Heel eerlijk: ik heb er bijzonder weinig vertrouwen in.

Hoe is het mogelijk dat een partij als VVD beloond wordt voor de uitsluitingspolitiek.
Hoop dat veel mensen dit onthouden, maar ook daar heb ik weinig vertrouwen in.
Klik om te vergroten...
Ik vindt het echt typerend voor de hedendaagse politieke mentaliteit. Dit dient niet het volk maae vooral het ego van de betreffende partijen en politici. Het is een beetje wat ik voorspelde. De achterkamerpolitiek wordt groter, want ze hebben geen keus, en de transparantie naar de burger minder. In plaats van vertrouwen herstellen zal alleen het wantrouwen groeien.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zeehond zei:
Ja door de opstelling van de VVD!
Die hiermee beloond worden.

Ik verwacht juist helemaal geen welwillende oppositie, integendeel.
Klik om te vergroten...
Het hele punt is de zittende ambtenarij die buiten de regering opereren. VVD zit al 40 jaar bijna onafgebroken in de kamer, dat is natuurlijk top down doorgevloeid op de betreffende ministeries. Uiteindelijk voeren de ambtenaren het beleid uit. Je kan wel een nieuwe kamer en regering krijgen maar het personeel veranderd niet mee.
M
ManPaardKrokodilLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zeehond zei:
Ja door de opstelling van de VVD!
Die hiermee beloond worden.
Klik om te vergroten...

Zeehond zei:
In de politiek zijn er nooit garanties.
Wel heel veel spelletjes, maar dat is slechts mijn mening
Klik om te vergroten...

Ik had ook graag gezien dat dat afgestraft werd, tijdens de verkiezingen al. En herinner me ook Klaver die ooit aan de onderhandelingstafel zat en op het allerlaatste moment zijn keutel introk.
Jesse en Bontebal lijken nu als enige het landsbelang echt voorop te stellen. Helaas is dat een veel te kleine minderheid, en ik verwacht niet dat een nieuwe verkiezing daar serieus iets aan veranderd.
en daarnaast heeft hun bijna jeugdige optimisme wel iets; vooral na het drama van afgelopen jaar.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zeehond zei:
In de politiek zijn er nooit garanties.
Wel heel veel spelletjes, maar dat is slechts mijn mening.
Ik weet dat jij het allemaal interessant vindt, zelf kijk ik er op mijn leeftijd veel minder positief naar.
Klik om te vergroten...
Dat ik het interessant vind betekent niet dat mijn verdere oordeel positief is😜

Maar ik moet bekennen: ik haal wel met iets meer opluchting adem. Alles lijkt weer een beetje terug naar normaal, in deze formatie. De VVD zit nogsteeds in de “fight” traumarespons en blijft rare sprongen maken. Helemaal met je eens dat zij maar nooit worden afgestraft… maar dat gevoel heb ik zelf al sinds 2021 als t niet langer is. Maar sinds de verkiezingen van 2023 was het koortsdroom naar koortsdroom. Elke week gebeurde er iets dat “nog nooit in de parlementaire geschiedenis is gebeurd”. Ik ben het in mijn leven nog nooit echt eens geweest met de zittende politiek, maar ik houd wel van onze democratie en rechtsstaat. Dus ik had er de afgelopen jaren meer last van hoe daar mee om werd gegaan. Dus ook al maken bontebal en jetten er inhoudelijk een zooitje van: ik ben ze nu al dankbaar voor hoe ze dat doen.

Brakka Mang zei:
Het hele punt is de zittende ambtenarij die buiten de regering opereren. VVD zit al 40 jaar bijna onafgebroken in de kamer, dat is natuurlijk top down doorgevloeid op de betreffende ministeries. Uiteindelijk voeren de ambtenaren het beleid uit. Je kan wel een nieuwe kamer en regering krijgen maar het personeel veranderd niet mee.
Klik om te vergroten...
😂
Je weet niks broerrrrr
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Lol😂
1768051112312.png
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Dat ik het interessant vind betekent niet dat mijn verdere oordeel positief is😜

Maar ik moet bekennen: ik haal wel met iets meer opluchting adem. Alles lijkt weer een beetje terug naar normaal, in deze formatie. De VVD zit nogsteeds in de “fight” traumarespons en blijft rare sprongen maken. Helemaal met je eens dat zij maar nooit worden afgestraft… maar dat gevoel heb ik zelf al sinds 2021 als t niet langer is. Maar sinds de verkiezingen van 2023 was het koortsdroom naar koortsdroom. Elke week gebeurde er iets dat “nog nooit in de parlementaire geschiedenis is gebeurd”. Ik ben het in mijn leven nog nooit echt eens geweest met de zittende politiek, maar ik houd wel van onze democratie en rechtsstaat. Dus ik had er de afgelopen jaren meer last van hoe daar mee om werd gegaan. Dus ook al maken bontebal en jetten er inhoudelijk een zooitje van: ik ben ze nu al dankbaar voor hoe ze dat doen.


😂
Je weet niks broerrrrr
Klik om te vergroten...
Nou leg uit i'm all ears

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2223242526...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."