#1
Traditioneel gezien welLinks en rechts hebben toch vooral te maken met hoeveel een overheid zich met het land bemoeit?
Maar inmiddels heb je daarnaast ook economisch links/rechts en cultureel links/rechts.
Daarom dus dat we met meerdere assen en meerdere kompassen werken, tegenwoordig.Nu lijkt het vaak als de grootste geitenwollen sok is extreem links en de grootste Tokkie extreem rechts š¤£
Terwijl dat helemaal niet altijd iets over politiek links of rechts hoeft te zeggen. Zo kan de geitenwollen sok extreem liberaal zijn, bijvoorbeeld op drugsbeleid. En de Tokkie juist erg leunen op uitkeringen. Raar wereldje hoor, dat links/rechts gedoe.
Wel grappig dat Kieskompas D66 dan weergeeft als centrum links. Terwijl ze zich classificeren als progressief liberaal en dus eigenlijk meer rechts zouden zitten.
Sowieso, het kieskompas baseert zich op stellingen, niet op ideologieĆ«n. Het hangt dus sterk af van hoe een partij dĆe specifieke stellingen invult en hoe andere partijen dat doen en dus hoe zij zich daartoe verhouden op de as.