Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
105 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
LucidLucy zei:
Links en rechts hebben toch vooral te maken met hoeveel een overheid zich met het land bemoeit?
Klik om te vergroten...
Traditioneel gezien wel

Maar inmiddels heb je daarnaast ook economisch links/rechts en cultureel links/rechts.

LucidLucy zei:
Nu lijkt het vaak als de grootste geitenwollen sok is extreem links en de grootste Tokkie extreem rechts 🤣
Terwijl dat helemaal niet altijd iets over politiek links of rechts hoeft te zeggen. Zo kan de geitenwollen sok extreem liberaal zijn, bijvoorbeeld op drugsbeleid. En de Tokkie juist erg leunen op uitkeringen. Raar wereldje hoor, dat links/rechts gedoe.

Wel grappig dat Kieskompas D66 dan weergeeft als centrum links. Terwijl ze zich classificeren als progressief liberaal en dus eigenlijk meer rechts zouden zitten.
Klik om te vergroten...
Daarom dus dat we met meerdere assen en meerdere kompassen werken, tegenwoordig.

Sowieso, het kieskompas baseert zich op stellingen, niet op ideologieƫn. Het hangt dus sterk af van hoe een partij dƭe specifieke stellingen invult en hoe andere partijen dat doen en dus hoe zij zich daartoe verhouden op de as.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Politicologisch natuurlijk klinkklare onzin.

ā€œUiterstā€ = extreem + radicaal
Radicaal = ondermijnt de rechtstaat BINNEN de middelen van de democratische rechtsstaat. Dus zulke partijen dragen uitdrukkelijk anti-rechtstatelijke waarden uit (ik noem maar wat: mensen met een migratieachtergrond zijn tweede rang burgers), maar willen dit wel via de democratische weg veranderen.
Extreem = ondermijnt de rechtsstaat BUITEN de middelen van de democratische rechtsstaat. Ze verwerpen dus de beginselen van de parlementaire democratie en gebruiken daar eventueel geweld bij. Denk bijvoorbeeld aan de kapitoolbestorming en het niet accepteren (of zelfs bewerken) van verkiezingsuitslagen.

Dus… vertel mij nu eens hoe GroenLinks-PvdA anti-democratische of anti-rechtstatelijke standpunten inneemt of welke anti-democratische of anti-rechtstatelijke zij methodes toepassenšŸ˜‡
Klik om te vergroten...
Volgens mij heb ik al geantwoord.😘

Maar dan ben ik dus radicaalrechts? Bedankt voor de toelichting van de terminologie. Ik zal mezelf en eventueel julllie voortaan radicaal noemen.

Ik vind zelf radicaal veel radicaler klinken dan extreem. Misschien kunnen we daar nog een petitie voor starten? Jullie dan he, ik doe niet aan petities.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Volgens mij is het tijd om dit weekend even lekker radikaal te gaan in de kroeg jongens en meiden.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#4
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#5
www.vrt.be

Twee jaar geleden nog een van de winnaars, nu uit parlement verdwenen: waarom het NSC even snel onderging als opkwam | VRT NWS Nieuws

Het is niet de eerste keer in de Nederlandse politiek dat een partij bij de ene verkiezing als een komeet omhoogschiet, om bij de volgende weer ter aarde te storten. Deze keer is het de beurt aan Nieuw Sociaal Contract (NSC). De partij van Pieter Omtzigt verdwijnt net als haar oprichter uit het...
www.vrt.be www.vrt.be
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
FerdFatoehaus zei:
Volgens mij is het tijd om dit weekend even lekker radikaal te gaan in de kroeg jongens en meiden.
Klik om te vergroten...

Be careful what you wish for!

Bij mij wordt een radicale kroegentocht al vrij snel extreem.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Interessant!!!!!!
nos.nl

Aantal blanco stemmen verdubbeld: 'Kunnen alleen maar speculeren waarom'

Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 stemden bijna 20.000 mensen blanco. Deze verkiezingen waren dat er 40.000.
nos.nl nos.nl
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Interessant!!!!!!
nos.nl

Aantal blanco stemmen verdubbeld: 'Kunnen alleen maar speculeren waarom'

Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 stemden bijna 20.000 mensen blanco. Deze verkiezingen waren dat er 40.000.
nos.nl nos.nl
Klik om te vergroten...
Ɖn ruim 25k ongeldige stemmen. Dus zo'n 65k mensen hebben voor jan doedel gestemd. Al dan niet bewust
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wat vinden jullie van het vertrek van Frans Timmermans?

Ik hoor er veel wisselende geluiden over.
De een zegt dat hij het mes in het varken heeft laten zitten en is weggerend, de ander zegt dat hij dus alleen uit was om premier te worden.
Zelf denk ik dat als je ook dit keer weer vijf zetels verliest ondanks de veelvuldige debatten / goede voorbereiding dan ben je idd niet de juiste leider, en vind ik het knap dat hij dat inziet en vertrekt. Daarnaast denk ik dat verjonging ook goed is als partijleider.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik had mijn stem achteraf gezien beter anders kunnen richten: mijn partij verliest 1 zetel en halveert (met veel stemmen over). Een tactische stem had achteraf beter uitgepakt.
Nu draagt mijn stem bij aan een restzetel ... "the horror" als die precies de verkeerd kant op gaat.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bij1 had een kleine 800 stemmen meer dan NSC haha.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Wat vinden jullie van het vertrek van Frans Timmermans?

Ik hoor er veel wisselende geluiden over.
De een zegt dat hij het mes in het varken heeft laten zitten en is weggerend, de ander zegt dat hij dus alleen uit was om premier te worden.
Zelf denk ik dat als je ook dit keer weer vijf zetels verliest ondanks de veelvuldige debatten / goede voorbereiding dan ben je idd niet de juiste leider, en vind ik het knap dat hij dat inziet en vertrekt. Daarnaast denk ik dat verjonging ook goed is als partijleider.
Klik om te vergroten...
Verlies ook daadwerkelijk persoonlijk nemen is ook een toon van karakter !
Was de campagne succesvol geweest, dan was hij een goede PM geweest.
Tijd voor verjonging dan nu.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Lemmy zei:
Tja, je anti drugs held heeft het zeer slecht gedaan wel he.
Klik om te vergroten...

Geert?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
BelowTheFlow zei:
Verlies ook daadwerkelijk persoonlijk nemen is ook een toon van karakter !
Klik om te vergroten...

Absoluut.

En ik hoorde gisteren iets waarvan ik dacht. Ja, daar kon wel eens een kern van waarheid in zitten.
GL/PVDA richt zich ook tot de minderbedeelden van de samenleving, bv in de straatarme buurten.
Echter lukt het een Frans Timmermans niet om deze mensen voldoende te bereiken klaarblijkelijk.
Enerzijds begrijp ik dat ook wel, als topdiplomaat sta je denk ik anders in deze wereld / deze groep.
Ondanks de goede ideeen/standpunten waar ik mbt dit onderwerp volledig achter kon staan.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Absoluut.

En ik hoorde gisteren iets waarvan ik dacht. Ja, daar kon wel eens een kern van waarheid in zitten.
GL/PVDA richt zich ook tot de minderbedeelden van de samenleving, bv in de straatarme buurten.
Echter lukt het een Frans Timmermans niet om deze mensen voldoende te bereiken klaarblijkelijk.
Enerzijds begrijp ik dat ook wel, als topdiplomaat sta je denk ik anders in deze wereld / deze groep.
Ondanks de goede ideeen/standpunten waar ik mbt dit onderwerp volledig achter kon staan.
Klik om te vergroten...

Tja, je anti drugs held heeft het zeer slecht gedaan wel he.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kordie zei:
Geert?
Klik om te vergroten...

Ja
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Goede uitleg hier boven @ljuv
Geeft een beter beeld. *klap op je schouder*
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Lemmy zei:
Ja
Klik om te vergroten...

Ik heb op GL/PVDA gestemd :)
Wel op iemand anders dan Frans.
Geert ben ik verre van fan van.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Ik heb op GL/PVDA gestemd :)
Wel op iemand anders dan Frans.
Geert ben ik verre van fan van.
Klik om te vergroten...

šŸ˜µā€šŸ’«šŸ˜µ
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
Wat is volgens jou een realistisch(er) kabinet?

Ben sowieso ook eens benieuwd hoe snel of langzaam zoiets gevormd kan worden. Ik hoor geluiden in de media als voor het kerstreces hebben we een nieuw kabinet.
Ik geloof dat echt niet, maar misschien denk ik te negatief
Klik om te vergroten...
Ik vind het eigenlijk heel niet-realistisch om daar nu al over te spreken… want het hangt enorm af van wie de grootste wordt en dat is nog onduidelijk.
ā€œVoor het kerstrecesā€ zeiden ze in 2023 ook, en de verhoudingen zijn er bepaald niet makkelijker op geworden. Ik zou dat ook zĆ©ker niet geloven. Maar met veel wederzijds vertrouwen tussen partijen en met een beetje goeie wil kan alles. Zoek maar eens op hoe Rutte en Samsom onderhandeld hebben terwijl ze ideologisch ver uit elkaar lagen en hun programma’s ook. Maar stel je daarbij ook de vraag wat de snelheid ons als land opleverde 😬

Kordie zei:
Wat vinden jullie van het vertrek van Frans Timmermans?

Ik hoor er veel wisselende geluiden over.
De een zegt dat hij het mes in het varken heeft laten zitten en is weggerend, de ander zegt dat hij dus alleen uit was om premier te worden.
Zelf denk ik dat als je ook dit keer weer vijf zetels verliest ondanks de veelvuldige debatten / goede voorbereiding dan ben je idd niet de juiste leider, en vind ik het knap dat hij dat inziet en vertrekt. Daarnaast denk ik dat verjonging ook goed is als partijleider.
Klik om te vergroten...
Haha dit is ook wel echt onwetendheid of heel sterke framing. Het is heel normaal dat een partijleider aftreedt bij twee keer zo’n verlies. In dit specifieke geval is het ook nog eens direct aan de partijleider toe te schrijven, vrees ik. De vraag was dus niet of hij zou aftreden, maar wanneer. Ik vind het wel vrij snel, maar ik denk dat hij dat heeft gedaan om ook het formeren te voorspoedigen. Er waren namelijk ook wat uitspraken van andere partijen waaruit bleek dat ze vooral niet met TIMMERMANS wilden samenwerken, niet eens zo zeer niet met de partij…

Maar goed, bovenal is dit eigenlijk de enige conclusie die hij kon trekken. Aan Yesilgoz werd afgelopen weken toch ook heel vaak gevraagd of en wanneer ze op zou stappen? Of hoeveel zetels het minimum is waarbij ze ā€œhaar conclusies zou trekkenā€? Omdat het nu Frans Timmermans is, die zo danig gedemoniseerd is en al zo veel lelijke frames aan zich heeft hangen, wordt er nu gesuggereerd dat hij dit om andere intenties doet. Heb ik wel moeite mee eerlijk gezegd…

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1415161718...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."