Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
107 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
annihilation zei:
Gelukkig is de pvv weg. Op naar betere tijden hè.

www.nu.nl

Coalitie wil AOW-leeftijd verhogen, WW-uitkering verkorten en hoger eigen risico

Het nieuwe kabinet gaat flink bezuinigen op zorg en sociale zekerheid. Dat blijkt uit het vrijdag gepresenteerde coalitieakkoord van D66, VVD en CDA. Dit zijn de plannen rondom jouw uitkeringen, zorgkosten en toeslagen.
www.nu.nl www.nu.nl
Klik om te vergroten...
Huh dit is toch feest voor jou?
annihilation zei:
Nou misschien mag je uit jezelf al gemotiveerd zijn om te gaan werken. Gewoon korte meppen maken met luie honden die wel kunnen werken maar niet willen.
Maar goed zo denk ik erover.
Klik om te vergroten...

Of is de afbreuk van onze verzorgingsstaat alleen goed nieuws als de grootste partij niet D66 is?
OF mogen alleen kosten bespaard worden als specifiek jij daar geen last van hebt…?

🤔
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Leuke bitchfights op X ook over of dit links of rechts kabinetsbeleid is😂
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
Leuke bitchfights op X ook over of dit links of rechts kabinetsbeleid is😂
Klik om te vergroten...

Ik zou zeggen wat meer naar rechts als je vanuit de middenstip kijkt toch?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Ik zou zeggen wat meer naar rechts als je vanuit de middenstip kijkt toch?
Klik om te vergroten...
Haha nee het is echt kneiterrechts, met wat progressieve voorstellen.

Links beleid zal nooit betekenen dat werknemers en minima zoveel meer moeten ophoesten of moeten missen, terwijl vermogenden vrijwel ongeschonden blijven.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
stukroodvlees.nl

De PVV is links en rechts tegelijk, en dat is best logisch - StukRoodVlees

De afgelopen jaren raakte de Partij voor de Vrijheid (PVV) meerdere volksvertegenwoordigers kwijt. Vorige week was dat opnieuw het geval: het Groningse Statenlid Matthijs Jansen verliet de PVV. De reden? De PVV is “socialistisch” en haalt de SP “links in.” Dat sloeg uiteraard op de economische...
stukroodvlees.nl stukroodvlees.nl
decorrespondent.nl

De PVV is economisch helemaal niet links. Integendeel

Het is inmiddels een populair verhaal: de PVV is rechts als het om migratie gaat, maar links als het om de economie gaat. En veel kiezers zouden behoefte hebben aan die combinatie. Alleen klopt er niks van dat beeld van de PVV.
decorrespondent.nl decorrespondent.nl
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Coalitieakkoord nog coalitieakkoord. Als ik terug blik op het debat van gisteren, de stukken die ik heb gezien, vrees ik dat het een pittige wordt voor de coalitie ... en of ze overeind blijven betwijfel ik.

nos.nl

Jetten op zoek naar ministers, coalitieakkoord na kritisch debat nog overeind

Het Kamerdebat over het coalitieakkoord van D66, VVD en CDA was soms vijandig, maar de drie partijen kunnen door met hun nieuwe kabinet.
nos.nl nos.nl
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#7
Volgens mij is we nog nooit een rechtser coalitieakkoord geweest dan deze de afgelopen 25 jaar. Maar dan nog dat hele gewauwel over links en rechts en wijzen, ook door politici, gaat helemaal nergens over. Nergens zie ik ook benoemd hoe de acute problemen die we spelen in dit land aangepakt gaan worden. Wat ook opvallen is, toen Wilders nog meedraaide was alles wat faber bedacht not done. Nu gaan ze als of diezelfde plannen uitvoeren.

Tig miljard extra naar defensie , 200 miljard maar het energienet maar het woonprobleem oplossen is lastig....wonen is een grondrecht en eerste levensbehoefte, net als zorg en energie. Die zaken moeten gewoon weer onder de overheid vallen want dat de liberalisering van die markten niet heeft gewerkt moge duidelijk zijn.

Neem wonen als voorbeeld, daar zit nu zoveel privaat geld in de Nederlandse huizen markt, evenals hypotheekschuld, dat met spoed 1 miljoen huizen bijbouwen de belangen van die private partijen schaadt en mensen met een koopwoning en hypotheekschuld in de problemen zou kunnen brengen. Dus gebeurt het niet.

Dit probleem speelt in alle westerse ontwikkelde landen. Woningnood en prijzen die de spuigaten uitlopen. Primaire behoeftes uitbuiten met als argument dat marktwerking voordelen geeft en uitdaagt tot vernieuwing en verbetering. En ondertussen zijn belangen van vastgoed maffia dusdanig hoog en machtig dat niemand zn vingers eraan durft te branden. Onze democratie is gebasseerd op de grondwet, tenminste dat inher uitgangspunt maar sinds de VVD vaste coalitie partij is is dat fundament helemaal afgebroken
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Yesilgoz stapt op als partijleider
www.hartvannederland.nl

Nieuwe ministers bekend: Yeşilgöz naar Defensie, Letschert naar Onderwijs

Dit zijn de nieuwe ministers in het kabinet. Dilan Yeşilgöz gaat naar Defensie en wordt vicepremier, Rianne Letschert krijgt Onderwijs. Ook bij Zorg, Justitie en Infrastructuur schuiven bewindspersonen door.
www.hartvannederland.nl

Maar wordt minister van defensie 😉
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Yesilgoz stapt op als partijleider
www.hartvannederland.nl

Nieuwe ministers bekend: Yeşilgöz naar Defensie, Letschert naar Onderwijs

Dit zijn de nieuwe ministers in het kabinet. Dilan Yeşilgöz gaat naar Defensie en wordt vicepremier, Rianne Letschert krijgt Onderwijs. Ook bij Zorg, Justitie en Infrastructuur schuiven bewindspersonen door.
www.hartvannederland.nl

Maar wordt minister van defensie 😉
Klik om te vergroten...
Ze blijft partijleider, ze stopt alleen als fractieleider.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Brakka Mang zei:
Logisch, die zegt overal ja op , heeft 0 dossier kennis en is pro Israël . Het laat ook zien hoe diep dit lang gezonken is.
Klik om te vergroten...
Van de zotte dat ik hier Yesilgoz ga lopen verdedigen maar de feminist in mij is sterker dan de socialist:

Wát een onzin. Je kan zo veel zeggen over het handelen van de VVD en Yesilgoz specifiek: Ze liegt moedwillig om kiezers te winnen over de rug van mensen die het het zwaarst hebben, ze heeft dubbele standaarden, ze is niet bang om fascisme te omarmen en vrij spel te geven én ze heeft een schijtirritante stem waarmee ze de verkeerde dingen zegt.

Maar “ze zegt overal ja op en heeft nul dossierkennis”? Wát een onzin zeg. Ze is een ervaren en kundige bestuurder met juist veel dossierkennis. Ze is een kut neoliberaal en een kutracist, maar ze is gewoon goed in besturen en heeft ook al heel lang aangegeven dat ze weer minister wil worden. Ze zegt hier nier zomaar ja op uit gebrek aan beter.

Ik lees hier echt een storend en seksistisch frame, gewoon omdat je het niet met haar eens bent. Van een man met haar ervaring zou dit nooit worden gezegd.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dit vind ik wel bizar:

nos.nl

Nieuw kabinet wil uitkeringen voor hoge inkomens fors verlagen

D66, CDA en VVD willen een 'activerender' sociale stelsel. Voor mensen die veel hebben verdiend betekent dat dat uitkeringen heftig omlaag zullen gaan.
nos.nl nos.nl

Mensen met bijvoorbeeld een IVA zijn medisch gezien niet meer in de mogelijkheid om te werken. Als iemand dan een goede baan heeft gehad en dus goede uitkering heeft zou het toch bizar zijn om die te verlagen.

Dat ze een plafond instellen bij nieuwe uitkeringsgerechtigden, als deze wet überhaupt in gaat, kun je over discussiëren. Denk wel dat een plafond goed is voor de mensen die tijdelijk zien zijn en volgens verzekeringsarts over x periode wel weer kunnen werken.

Maar het is media ... wie weet klopt er weer van alles niet aan dit artikel. En is het gewoon heel simpel; wia gaat op de schop, en dan komt dit plafond.
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het is allemaal tering onzin imo.
Leuk als hobby, net als een game.
Maar hoe kun je dit nog serieus benaderen? Dan ben je toch echt wel een mongool 😐
Leuk als je weer intellectuele figuren tegen komt op bijv een verjaardag die hun intellectuele zegje komen doen over alle research die hun geweldige brein over dit soort bullshit heeft gedaan. 5, 10, 15, 20, 25 jaar!!! verder. Ze blijven in datzelfde loopje!
Beter tv, alle media etc negeren. Dan heb je alleen nog je eigen wereldje en kunnen ze het zelf uitzoeken.
Gewoon totaal negeren die vieze vuile pikken trekkers!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kordie zei:
Dit vind ik wel bizar:

nos.nl

Nieuw kabinet wil uitkeringen voor hoge inkomens fors verlagen

D66, CDA en VVD willen een 'activerender' sociale stelsel. Voor mensen die veel hebben verdiend betekent dat dat uitkeringen heftig omlaag zullen gaan.
nos.nl nos.nl

Mensen met bijvoorbeeld een IVA zijn medisch gezien niet meer in de mogelijkheid om te werken. Als iemand dan een goede baan heeft gehad en dus goede uitkering heeft zou het toch bizar zijn om die te verlagen.

Dat ze een plafond instellen bij nieuwe uitkeringsgerechtigden, als deze wet überhaupt in gaat, kun je over discussiëren. Denk wel dat een plafond goed is voor de mensen die tijdelijk zien zijn en volgens verzekeringsarts over x periode wel weer kunnen werken.

Maar het is media ... wie weet klopt er weer van alles niet aan dit artikel. En is het gewoon heel simpel; wia gaat op de schop, en dan komt dit plafond.
Klik om te vergroten...
Nah ze baseren zich wel op de stukken van het akkoord, het komt niet uit de lucht vallen. Wat de media vergeten zijn te melden is dat alles nog lang niet is doorgerekend door de ministeries. Dus: ja, dit kan heel ingrijpend zijn, maar er kunnen ook voordelen tegenover staan die nu nog onduidelijk zijn. Dat geldt voor alle financiële maatregelen die nu genoemd zijn. En wat je gewoon echt niet moet vergeten is dat dit nog niet het eindstation is. Na de onderhandelingen met de oppositie zal er iets heel anders overblijven, dus zullen ze ook hoog hebben ingezet in het akkoord.

Maar goed, bezuinigen op sociale zekerheid raakt áltijd mensen die al relatief weinig hebben en in een kutsituatie zitten. Dus ja: neoliberaal afbraak beleid.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Wat de media vergeten zijn te melden is dat alles nog lang niet is doorgerekend door de ministeries.
Klik om te vergroten...

Thanks @ljuv
Dit dacht ik inderdaad al. Shit media ook.

Dus dit is eigenlijk het plan dat ze het WIA stelsel willen hervormen, en gaat dus in voor mensen die vanaf het moment van ingaan van deze wet (als dat al gebeurd) in gaat?

Kijk naar de WMO. Media blies het op dat de hoge eigen bijdrage zou gaan gelden voor alles uit het WMO mandje.
Maar als ik het nu zo lees is alleen huishoudelijke hulp overgebleven waarvoor je een hogere bijdrage moet betalen.
Althans in het plan.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
en gaat dus in voor mensen die vanaf het moment van ingaan van deze wet (als dat al gebeurd) in gaat?
Klik om te vergroten...
Nope ook voor al lopende… staat er nu dus. Maar heel eerlijk gezegd heb ik het niet goed genoeg gecheckt om antwoord te geven op al je vragen. Denk ook steeds: waarom zou ik als straks ineens alles weer anders wordt vastgelegd😅

Kordie zei:
Dit dacht ik inderdaad al. Shit media ook.
Klik om te vergroten...
Ik denk wel dat ze gelijk hebben dat dit kabinet een heftige klap voor mensen die gebruik maken van sociale voorzieningen hoor. Maar op welke manier en wie dat het meest gaat raken moeten we nog zien. Ik hoorde ze in een podcast ook zeggen dat de coalitie afgelopen week in het debat zeiden dat ze “geen globaal beeld hebben van wat dit beleid betekent” terwijl elk departement op financiën binnen een uur een globaal beeld kan schetsen. Impliceert wel een beetje dat ze niet willen dat dat naar buiten komt, wat logisch is want “de onderhandelingen” zijn nog niet af.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
waarom zou ik als straks ineens alles weer anders wordt vastgelegd
Klik om te vergroten...

Zo is het eigenlijk wel.
Zal nog zoveel veranderen.
En wie zegt dat het kabinet er nog zit over 2 jaar :wink:
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
De rugnummers zijn bekend;

nos.nl

Jetten heeft zijn kabinet rond: namen van ministers en staatssecretarissen bekend

Alle kandidaat-bewindspersonen zijn bekend.
nos.nl nos.nl
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
https://www.nrc.nl/nieuws/2026/02/1...g~YENI1WPzOvuWm9jGURDF2kGfRkyua9JmydP14exhUOU 🥹
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Wacht even, waar gaat het hier mis?

Bezuinigen op de zorg en op sociale zekerheid en op veel meer dingen die de lage en midden inkomens van Nederland aangaat.
En dan zoiets als in de quote willen doorvoeren .... dat zou echt bizar zijn. Wat een salarissen ook.
Klik om te vergroten...
Bizar....dat is het minste dat je erover kan zeggen. Ik lees dit eerlijk gezegd met enorm veel onbegrip.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mona pakt der biezen

nos.nl

Mona Keijzer verlaat BBB en gaat als zelfstandig Kamerlid verder

In een interview met De Telegraaf spreekt ze over een grote vertrouwensbreuk met de leiding van de partij.
nos.nl nos.nl

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1617181920...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."