Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsnieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

nieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

1123 antwoorden
143 weergaven
18-5-2026
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Of in elk geval zo graag wíl geloven, dat ze zich afsluiten van de feiten.
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk denk ik.
Tegelijkertijd is het behoorlijk triest dit te constateren.
Als leden van de EK zich al afsluiten van de feiten….

Afijn, dit is al tientallen jaren aan de gang. Partijpolitiek.

Vandaar dat m’n vertrouwen in deze mensen nogal laag is. Ik denk liever zelf na, heb ik meer vertrouwen in.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...4849505152...57
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Daarom ook: hun electoraat én belangen die jij benoemt.
Klik om te vergroten...
Persoonlijk denk ik dat de mening van individuen in de samenleving voor een groot deel gekweekt wordt (Zie: Manufacturing Consent). Dat zou wel meteen twee fenomenen verklaren: dat zoveel mensen vrijwel niks weten over drugs maar er desondanks een sterke mening over hebben, én dat in de media continu hetzelfde narratief wordt gepubliceerd.

Natuurlijk is het voor individuen mogelijk om meer zelfstandig te werk te gaan bij het vormen van hun mening. Maar dan stuit je 1. op een complex onderwerp, en 2. krijg je te maken met veel conflicterende informatie afkomstig van de twee gepolariseerde kampen in het drugsdebat (reguleren vs verbieden). Om echt uit te pluizen wat er speelt vereist een heel andere aanpak van informatie tot je nemen die veel energie kost en waarin maar weinig mensen je kunnen helpen hoe je dat doet.
Het persoonlijke belang van mensen om zich erin te verdiepen is dan ook klein. Dat wordt nog eens versterkt doordat je als individu toch niet zoveel zeggenschap over hebt. Want jij bent slechts Jan met de Pet. Dus dan rest slechts de optie dat je er wel veel te weten over komt en er daardoor anders over gaat denken, maar dat je ook meteen cynisch wordt van de idioterie rondom het drugsbeleid. Uiteindelijk is dat het ook niet echt waard. Dus veel mensen zullen er denk ik voor kiezen om - deels uit besluiteloosheid en deels uit gemakzucht - maar voor om een beetje met de massa mee te deinen. Die zal dan wel gelijk hebben.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Dus veel mensen zullen er denk ik voor kiezen om - deels uit besluiteloosheid en deels uit gemakzucht - maar voor om een beetje met de massa mee te deinen. Die zal dan wel gelijk hebben.
Klik om te vergroten...
Overigens niet denigrerend bedoeld, maar ook grofweg de helft van de Nederlanders zal überhaupt moeite hebben met tegen de spreekwoordelijke stroom in zwemmen. Per definitie is een IQ van 100 gemiddeld. Maar met een IQ van onder de 100 wordt het lastig om verder te komen dan 'is het wel of niet zo?' Je krijgt dan vragen als: zijn drugs wel of niet slecht? En er is natuurlijk niemand die beweert dat drugs geheel risicoloos en goed voor je zijn. Dus dan moeten ze wel slecht zijn. Punt.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je moet volgens mij pas iets verbieden als het niet-verbieden grotere problemen oplevert voor de maatschappij dan het verbieden van datgene.

Bovendien moet het echt een laatste 'redmiddel' zijn als er geen andere maatregelen te treffen zijn om de schade aan de samenleving te beperken.

Maar wat erge problemen voor de maatschappij zijn, daar verschillen de meningen over.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Enerzijds begrijp ik wel dat ze RC's gevaarlijk vinden.
Maar naar mijn weten blijft ook nog een gevaarlijke doelgroep bestaan, gevaarlijk in de zin waar misbruik van gemaakt wordt: RC benzo's.
Waarom zullen ze die dan niet verbieden? Door dit niet te doen dan geef je de RC vendor's toch gewoon een andere inkomsten bron.
Klik om te vergroten...
Ja daar ben ik het wel mee eens. Dat besluit heeft twee redenen.
Ten eerste heeft het RIVM advies uitgebracht om niet een breed stofgroepenverbod in te voeren vanwege de vele nadelen. De politiek heeft het daarom specifieker gemaakt, gericht op de groepen die de meeste problemen veroorzaken.

Nou veroorzaken synthetische cannabinoïden in Nederland geen problemen, maar wel in het buitenland. Dus dat is om de handel tegen te gaan.

De fentanyl-achtigen zijn (nog) geen probleem in Nederland, maar veroorzaken wel enorm veel doden in de VS en het VK. De angst bestaat dat dat in Nederland ook kan gebeuren. Dus vandaar die stofgroep.

En dan als laatste de fenetylamines. En nouja, de laatste media-hypes rondom drugs gingen daar steeds over: 4-FA, 3-MMC, 'flakka'...

Dat was dus de motivering voor die iets beperktere keuze.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Ja daar ben ik het wel mee eens. Dat besluit heeft twee redenen.
Ten eerste heeft het RIVM advies uitgebracht om niet een breed stofgroepenverbod in te voeren vanwege de vele nadelen. De politiek heeft het daarom specifieker gemaakt, gericht op de groepen die de meeste problemen veroorzaken.

Nou veroorzaken synthetische cannabinoïden in Nederland geen problemen, maar wel in het buitenland. Dus dat is om de handel tegen te gaan.

De fentanyl-achtigen zijn (nog) geen probleem in Nederland, maar veroorzaken wel enorm veel doden in de VS en het VK. De angst bestaat dat dat in Nederland ook kan gebeuren. Dus vandaar die stofgroep.

En dan als laatste de fenetylamines. En nouja, de laatste media-hypes rondom drugs gingen daar steeds over: 4-FA, 3-MMC, 'flakka'...

Dat was dus de motivering voor die iets beperktere keuze.
Klik om te vergroten...

Helder.
Mooi samengevat. Dankjewel.

Is wat van te zeggen als je het zo bekijkt.
Maar ik hoorde ze gisteren ook zeggen dat ze de vendors "de kop in willen drukken".
En dat is nu net iets wat ik denk dat nooit gaat gebeuren. Want er is nog genoeg over wat ze wel kunnen verkopen, en daar hun focus meer op zal zijn.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Persoonlijk denk ik dat de mening van individuen in de samenleving voor een groot deel gekweekt wordt (Zie: Manufacturing Consent). Dat zou wel meteen twee fenomenen verklaren: dat zoveel mensen vrijwel niks weten over drugs maar er desondanks een sterke mening over hebben, én dat in de media continu hetzelfde narratief wordt gepubliceerd. Natuurlijk is het voor individuen mogelijk om meer zelfstandig te werk te gaan bij het vormen van hun mening. Maar dan stuit je 1. op een complex onderwerp, en 2. krijg je te maken met veel conflicterende informatie afkomstig van de twee gepolariseerde kampen in het drugsdebat (reguleren vs verbieden). Om echt uit te pluizen wat er speelt vereist een heel andere aanpak van informatie tot je nemen die veel energie kost en waarin maar weinig mensen je kunnen helpen hoe je dat doet.
Het persoonlijke belang van mensen om zich erin te verdiepen is dan ook klein. Dat wordt nog eens versterkt doordat je als individu toch niet zoveel zeggenschap over hebt. Want jij bent slechts Jan met de Pet. Dus dan rest slechts de optie dat je er wel veel te weten over komt en er daardoor anders over gaat denken, maar dat je ook meteen cynisch wordt van de idioterie rondom het drugsbeleid. Uiteindelijk is dat het ook niet echt waard. Dus veel mensen zullen er denk ik voor kiezen om - deels uit besluiteloosheid en deels uit gemakzucht - maar voor om een beetje met de massa mee te deinen. Die zal dan wel gelijk hebben.
Klik om te vergroten...
Behalve dat meningen altijd en per definitie gekweekt worden, denk ik hier wel heel anders over, sorry.
Iedereen kan - in meer of mindere mate - zelf onderzoek doen. De mening van “domme” mensen met een lager iq doen er net zo goed toe. En zijn ook extreem waardevol, zeker als het gaat over hoe je een land inricht.
We doen het alleen niet. We bingen liever de duizendse Netflix serie, proppen een biertje en bitterbal naar binnen (en o wee als die veganistisch is want zo zijn ze niet bedoeld) en we praten vooral niet over politiek of maatschappelijke dingen met onze vrienden want laten we het wel gezellig houden.
Het is echt een keuze… En ja, die keuze wordt ons makkelijk gemaakt. Maar niet door “de” politiek of “de” overheid.

Manufacturing consent gaat over grote mediamachten en grote bedrijven en hun macht, en hoe zij samen de mensen beïnvloeden… Precies dat is wat ik ook hiermee bedoelde.
ljuv zei:
Ik ben er echt vol van overtuigd dat er andere “machten” machtiger zijn waar we als inwoners minder over beklagen. En met mij de Partij voor de Dieren en waarschijnlijk dhr. Nicolai ook. Maar dan moeten we goede keuzes maken… En die maak je weer alleen als je goed geïnformeerd bent en kritisch naar informatie (van media, van politici, van andere lobbys) kan kijken. Dus ik zet me graag in daar aan te werken.
Klik om te vergroten...
Manufacturing consent zoals Chomsky bedoelt gaat bovendien over Amerikaanse media. Die zijn heel anders ingericht dan hier in Nederland. En hoewel ik voldoende kritiek op Nederlandse media kan bedenken, hebben wij als inwoners toegang tot heel veel goede onderzoeksjournalistiek op verschillende niveaus van verschillende politieke kleuren… We hoeven er door t internet niet eens meer voor te betalen, over t algemeen. Maar, we doen er over het algemeen ook vrij weinig meer. De keren dat ik hier heb moeten zeggen “lees eens meer dan alleen de kop” is echt niet op een hand te tellen, bijvoorbeeld. In Amerika zijn media veel grotere geldmachines die zich laten inmengen met nog grotere machten. Het is daar veel moeilijker om echte onafhankelijke journalistiek te bedrijven of consumeren.

Ik heb vaak t idee als we t hier over hebben (want hier komt t vaak op neer als wij ff doorpraten heheh😜) dat jij denkt dat ik helemaal geen kritiek heb op dergelijke instituties. Maar dat heb ik wel degelijk, alleen heb ik óók kritiek op om mijn medemens. Ik denk dat we kunnen sleutelen aan onze instituten wat we willen, maar ook echt wat bij onszelf moeten veranderen om daar enig effect van te merken.

Neo-Shulginist zei:
Overigens niet denigrerend bedoeld, maar ook grofweg de helft van de Nederlanders zal überhaupt moeite hebben met tegen de spreekwoordelijke stroom in zwemmen. Per definitie is een IQ van 100 gemiddeld. Maar met een IQ van onder de 100 wordt het lastig om verder te komen dan 'is het wel of niet zo?' Je krijgt dan vragen als: zijn drugs wel of niet slecht? En er is natuurlijk niemand die beweert dat drugs geheel risicoloos en goed voor je zijn. Dus dan moeten ze wel slecht zijn. Punt.
Klik om te vergroten...
Dat drugs een complexer onderwerp is snap ik. En dat mensen daar idealen bij hebben ook. Dat laatste vind ik als gebruiker wel jammer ja. Maar niet echt een probleem🤷🏻‍♀️ Ik vind het wel een probleem dat we totaal niet gestimuleerd worden om het leren begrijpen en afwegen van belangen te proberen. Zowel systematisch, bijvoorbeeld in het onderwijs, als door elkaar niet.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
De mening van “domme” mensen met een lager iq doen er net zo goed toe. En zijn ook extreem waardevol, zeker als het gaat over hoe je een land inricht.
Klik om te vergroten...
Even voor de duidelijkheid: ik heb niet gezegd dat de mening van mensen met een lager IQ er niet toe doet. Dat is ook niet iets waar ik in geloof. Alleen dat er dan wel beperkingen zijn in de tinten grijs die zulke mensen nog kunnen zien. En dat is wel iets waar je maar beter rekening mee kunt houden dat het zo is.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Even voor de duidelijkheid: ik heb niet gezegd dat de mening van mensen met een lager IQ er niet toe doet. Dat is ook niet iets waar ik in geloof. Alleen dat er dan wel beperkingen zijn in de tinten grijs die zulke mensen nog kunnen zien. En dat is wel iets waar je maar beter rekening mee kunt houden dat het zo is.
Klik om te vergroten...
Tuurlijk, maar dat betekent niet dat je niets met maatschappelijke onderwerpen moet of zou mogen. Vind ik dan.

En sorry, snap dat je t idee had dat mijn antwoord dat impliceerde en dat bedoelde ik niet. Was gewoon meer mijn kijk op de dingen.
w
wolftranceLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik begrijp dat het verbod dan per 1 juli ingaat... hoogstwaarschijnlijk. Wat is jullie ervaring met de RC vendors bij de eerdere verboden van 4-mmc en 3-mmc: is het te verwachten dat de vendors vlak voor die datum hun voorraden gaan dumpen tegen lage prijzen?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Ik heb vaak t idee als we t hier over hebben (want hier komt t vaak op neer als wij ff doorpraten heheh😜) dat jij denkt dat ik helemaal geen kritiek heb op dergelijke instituties. Maar dat heb ik wel degelijk, alleen heb ik óók kritiek op om mijn medemens. Ik denk dat we kunnen sleutelen aan onze instituten wat we willen, maar ook echt wat bij onszelf moeten veranderen om daar enig effect van te merken.
Klik om te vergroten...
Ik vind inderdaad dat je steeds de verantwoordelijkheid afschuift op hele grote groepen mensen die allemaal als individu weinig tot geen zeggenschap hebben. Dat vind ik onterecht omdat er veel grotere krachten spelen.

Je zegt dat het in Nederland wel meevalt met de media...
Okee, we hebben de NPO. Ja, dat is beter dan Fox News en CNN.

Maar in Nederland heeft DPG Media bijna de helft van het marktaandeel van journalistieke media in handen. En de Vlaamse eigenaar Christian van Thillo wil ook nog RTL opkopen. Let wel: dit zijn ook meteen de meest bekeken en gelezen titels. We hebben hier echt een extreme marktconcentratie in de nieuwsmedia. Het boek manufacturing consent gaat daarnaast ook over de structurele macht die daarvan uitgaat. Even terug naar het drugsbeleid, moet je maar eens opletten hoe vaak de politie als bron wordt opgevoerd. Een beetje afhankelijk van welke nieuwsbronnen je selecteert is dat 60-90% van de publicaties, en in vrijwel alle korte berichten (die het meest talrijk zijn) is de politie zelfs de enige bron. Dat zorgt ervoor dat er telkens weer een criminaliteitsframe over drugs heen wordt geprojecteerd. En we weten uit echt tienduizenden onderzoeken wat de invloed van frames op de publieke opinie is. Namelijk dat constante herhaling ertoe leidt dat mensen ook met die bril naar het fenomeen gaan kijken.

Vandaar ook dat ik dan liever kijk naar die media, de politie, dan naar de individuen die zich door die partijen laten desinformeren.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
wolftrance zei:
Ik begrijp dat het verbod dan per 1 juli ingaat... hoogstwaarschijnlijk. Wat is jullie ervaring met de RC vendors bij de eerdere verboden van 4-mmc en 3-mmc: is het te verwachten dat de vendors vlak voor die datum hun voorraden gaan dumpen tegen lage prijzen?
Klik om te vergroten...
Vaak zijn er voor het verbod al tekenen dat het niet zo lekker gaat: meer vervuilingen en mislabelling.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
wolftrance zei:
Ik begrijp dat het verbod dan per 1 juli ingaat... hoogstwaarschijnlijk. Wat is jullie ervaring met de RC vendors bij de eerdere verboden van 4-mmc en 3-mmc: is het te verwachten dat de vendors vlak voor die datum hun voorraden gaan dumpen tegen lage prijzen?
Klik om te vergroten...

Het produceren zal al afnemen denk ik.
Dus meer vraag en minder productie zal niet persé goedkoper zijn. Komen wellicht wel wat stunts.

Denk dat de RC vendors vooral hun pijlen gaan richten op de niet verboden middelen, zoals rc benzo.
Daar zullen vast wat aanbiedingen van komen. Om mensen alvast te laten wennen zodat bij het verbod mensen bv overstappen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
hansie24 zei:
Word phenibut ook verboden?
Klik om te vergroten...
Nee
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
hansie24 zei:
Word phenibut ook verboden?
Klik om te vergroten...
ljuv zei:
Nee
Klik om te vergroten...
Is het weer tijd om de lijst te delen? 😅

www.changingperspective.info

Deze lijst met stoffen wordt straks in één klap verboden - Changing Perspective

Het kabinet wil een lijst met honderden stoffen verboden maken. De wet gaat gelden voor stoffen die lijken op mescaline, cannabis, speed, of fentanyl.
www.changingperspective.info www.changingperspective.info
R
ReggaeBlasterLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Is het weer tijd om de lijst te delen? 😅

www.changingperspective.info

Deze lijst met stoffen wordt straks in één klap verboden - Changing Perspective

Het kabinet wil een lijst met honderden stoffen verboden maken. De wet gaat gelden voor stoffen die lijken op mescaline, cannabis, speed, of fentanyl.
www.changingperspective.info www.changingperspective.info
Klik om te vergroten...
4-HO-MET wil ik echt nog heel graag proberen maar das top dat ie dus niet binnen t verbod valt. Hoef ik die nog niet in te slaan voort 1 Juli. Alleen eventueel 2mmc ben ik nog wel benieuwd naar. De rest boeit me niet echt.

2c-e ook wel benieuwd naar maar die lijkt me veel te krachtig dus die laat ik maar schieten
M
MarcieMarcLid
01-01-2024, 00:00
#17
ReggaeBlaster zei:
4-HO-MET wil ik echt nog heel graag proberen maar das top dat ie dus niet binnen t verbod valt. Hoef ik die nog niet in te slaan voort 1 Juli. Alleen eventueel 2mmc ben ik nog wel benieuwd naar. De rest boeit me niet echt.

2c-e ook wel benieuwd naar maar die lijkt me veel te krachtig dus die laat ik maar schieten
Klik om te vergroten...
Ben stiekem wel een beetje fan van 6-APB dus wel een klein voorraadje aangelegd. Geen pondjes maar genoeg voor een paar jaar. Op=op, dan weer terug naar MDMA. Heb niet de illusie dat 6-APB in het circuit terecht komt, helaas.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#18
MarcieMarc zei:
Ben stiekem wel een beetje fan van 6-APB dus wel een klein voorraadje aangelegd. Geen pondjes maar genoeg voor een paar jaar. Op=op, dan weer terug naar MDMA. Heb niet de illusie dat 6-APB in het circuit terecht komt, helaas.
Klik om te vergroten...

Heb meer 6-APB dan ik zelf ooit van plan was te gebruiken, alleen is het voornamelijk voor vrienden. Ga nog (minstens) één keer bijbestellen.
M
MarcieMarcLid
01-01-2024, 00:00
#19
Casrus zei:
Heb meer 6-APB dan ik zelf ooit van plan was te gebruiken, alleen is het voornamelijk voor vrienden. Ga nog (minstens) één keer bijbestellen.
Klik om te vergroten...
Mijn vrienden zijn nog steeds een beetje huiverig. Nieuwsgierig maar huiverig. Paar keer aangeboden een capsule voor ze te maken maar ze knagen liever X. Dus wat ik heb is voor mij en de misses thuis. Als de rest ook wil hebben ze tot 1 juli de tijd.
P
PeteSapaiLid
01-01-2024, 00:00
#20
MarcieMarc zei:
Ben stiekem wel een beetje fan van 6-APB dus wel een klein voorraadje aangelegd. Geen pondjes maar genoeg voor een paar jaar. Op=op, dan weer terug naar MDMA. Heb niet de illusie dat 6-APB in het circuit terecht komt, helaas.
Klik om te vergroten...
Ik heb 'm toevallig al (via een vriendin) op een lijst gezien. (Voor €X per stuk -- wat een stuk is staat er echter niet bij.) Wellicht is het toch populair genoeg? Het wordt hier iig vaak genoeg geprezen!
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."