Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsychoactieve cactus show-off

Psychoactieve cactus show-off

227 antwoorden
37 weergaven
18-5-2026
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#1
djiego zei:
Nog een vraag van een cactus of in-het-algemeen kweeknoob: Lijkt me leuk om eens te doen met al je info.. Welke zaden/cactus zou je tippen om te doen als eerste probeersel? Die ook interessant zijn qua ervaring en waar je geen 10 jaar op hoeft te wachten voor een eerste experiment? Wel ervaring met paddo's/truffels/LSD maar nog nooit een cactus. En zelf laten groeien lijkt me dan wel erg tof :)
Klik om te vergroten...
De normale San Pedro groeit hard, is sterk (veel mescaline) en heeft een fijnere trip dan Peyote over het algemeen. Oa minder misselijkheid.
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Geneesmiddel zei:
De normale San Pedro groeit hard, is sterk (veel mescaline) en heeft een fijnere trip dan Peyote over het algemeen. Oa minder misselijkheid.
Klik om te vergroten...
Thanks, ik ga es kijken voor een simpel setupje. Lijkt me een leuk projectje :)
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
djiego zei:
Welke zaden/cactus zou je tippen om te doen als eerste probeersel? Die ook interessant zijn qua ervaring en waar je geen 10 jaar op hoeft te wachten voor een eerste experiment?
Klik om te vergroten...

Als je een San Pedro (Trichocereus Pachanoi) van zaad af aan kweekt, duurt het alsnog best lang voor je die zou kunnen eten hoor. Ik zou niet met zekerheid durven zeggen hoe lang, maar 5 jaar is geen gekke schatting denk ik. Dat is alsnog een heel stuk sneller dan peyote's.

De Trichocereus Bridgesii (a.k.a. Echinopsis Lageniformis) beter bekend als de Bolivian Torch, schijnt nog sneller groeiend te zijn dan de T. Pachanoi. De monstrose vorm van deze plant is ook leuk. Die staat in de volksmond bekend als 'de penisplant'. Als je ziet hoe ie eruit ziet, snap je wel waarom haha

Je kan ook werken met cuttings, dus een afgesneden stuk cactus. Als het gesneden stuk goed geheeld is en dus goed droog, kan je deze in een pot met droge grondmix plaatsen (de 50/50 mix, in het begin misschien zelfs nog minder organisch). Hier geld in de regel: hoe groter je cutting, hoe sneller deze groeit. Een goed gewortelde grote cactus van deze soorten kan tot wel 30cm per jaar groeien. En pin me er niet op vast, maar van een dikke cactus is 30cm genoeg om van te trippen. Er zijn vast forumleden die hier meer ervaring mee hebben dan ik. Ik heb veel middelen gebruikt, maar geen San Pedro en dat zal er ook niet meer van komen.

Ik weet niet hoe de potentie zicht verhoud van de Pachanoi's vs Bridgesii.

Voor leuke informatieve video's kan je op Youtube altijd eens bij San Pedro Mastery kijken.

Als je echt graag iets wilt om op te trippen, wat je zelf gekweekt hebt, binnen afzienbare tijd. Dan zal je dus moeten werken met grote cuttings.
Of een heel andere plant kiezen. Paddo's groeien volgens mij veel sneller.

En zo zijn er nog heel veel planten te bedenken; Psychotria Viridris, Morning Glory, en zo nog wel een hele lijst verschillende dingen. Ook nog wel een boel planten die wel hallucinogeen zijn, maar die je beter niet tot je kunt nemen zoals delirianten (Datura, doornappel, etc).
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#4
LucidLucy zei:
Ik zou niet met zekerheid durven zeggen hoe lang, maar 5 jaar is geen gekke schatting denk ik.
Klik om te vergroten...

Ok. Ik moet dit gewoon voor het kweken doen zonder ongeduld. Noted :) Het trippen erop is een leuke bijkomstigheid;
Maar het toeval wil dat ik laatst onwillekeurig dacht wat succulents in huis te gaan nemen aangezien, afgezien van orchids, er een nogal hoogste sterftecijfer onder planten in mijn huis heerst ^^.

Dus dit lijkt me een leuk projectje ernaast.


LucidLucy zei:
Je kan ook werken met cuttings,
Klik om te vergroten...

Oh dat is misschien ook wel aardig om te proberen :)

LucidLucy zei:
Of een heel andere plant kiezen. Paddo's groeien volgens mij veel sneller
Klik om te vergroten...

Ja dat klopt. Sinds ik LSD ontmoet gebruik ik eigenlijk geen paddo's of truffels meer. Ik vind het ontbreken van de lichamelijke, bij mij wat onvoorspelbare reactie tijdens opkomen, echt een uitkomst. Maar ok organisch heeft ook wat natuurlijk, dus het komt denk ik wel weer eens voorbij.
En wat ik zeg nog nooit een cactus geprobeerd, maar ok dat hoeft niet perse via groei, maar ook geen haast.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Als er 1 ding me duidelijk is geworden dat hier een hele wereld en wetenschap achterzit :)
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zeker, mooi om wat interesse aangewakkerd te zien worden. Ik zou graag weken wat tips willen geven voor leuke kwekers om eens te gaan kijken.

Maar ik weet niet zo goed of dat wel mag ivm de forum regels.

Ik had overigens hetzelfde met LSD. Zoveel fijner en 'vriendelijker' dan truffels. Ik was echt positief verrast daardoor. Ik had altijd het beeld dat LSD nog een stapje erger was dan truffels, maar dat bleek toch ff anders uit te pakken.
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#6
Geneesmiddel zei:
@LucidLucy

Ik heb een vraagje over de te gebruiken grond. Ik heb nu cactusgrond van het tuincentrum maar die is een beetje zuur. Klopt het dat de pH juist hoger moet zijn en hoe doe je dat dan precies? Eierschillen in de blender en erdoorheen?

Ook zei je beter hele losse grond te gebruiken. Kan ik cactusgrond mengen met zand bijvoorbeeld of zou je beter perliet of DIMS aanraden? En dan wel met normale cactusgrond mixen?

Maken al deze dingen nog uit tussen peyote/san pedro cristaat/bolivian torch?

Ik heb ze nu trouwens in de pot staan zoals op de foto die ik eerder stuurde. Denk je dat dit groot genoeg is voor de komende paar jaar of kan ik ze beter gelijk in grote pot zetten voor een snelle groei?

Ik heb m'n research redelijk gedaan hoor maar ik heb van nature niet zulke groene vingers. Bij voorbaar dank!
Klik om te vergroten...
Ph+ of Ph- van de growshop een optie?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind het wel een stoer idee om inderdaad zo’n cactus te gaan verpotten, en dan als ie goed is zo hapje te nemen.
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#8
LucidLucy zei:
Ik had overigens hetzelfde met LSD. Zoveel fijner en 'vriendelijker' dan truffels. Ik was echt positief verrast daardoor. Ik had altijd het beeld dat LSD nog een stapje erger was dan truffels, maar dat bleek toch ff anders uit te pakken.
Klik om te vergroten...

Precies dat. Zo schoon en directly to the point in vergelijking met paddo's / truffels. LSD heeft zelfs heel lang onterecht op mijn zwarte lijstje gestaan.
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#9
LucidLucy zei:
Zeker, mooi om wat interesse aangewakkerd te zien worden. Ik zou graag weken wat tips willen geven voor leuke kwekers om eens te gaan kijken.

Maar ik weet niet zo goed of dat wel mag ivm de forum regels.

Ik had overigens hetzelfde met LSD. Zoveel fijner en 'vriendelijker' dan truffels. Ik was echt positief verrast daardoor. Ik had altijd het beeld dat LSD nog een stapje erger was dan truffels, maar dat bleek toch ff anders uit te pakken.
Klik om te vergroten...
Je mag zeker kweektips geven hoor! Alleen extractie van mescaline uit de plant zou feitelijk tegen de regels zijn.

Als psychedelische cactus bezitter zou ik erg gebaat zijn bij een topic met alle tips en tricks
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik doelde meer op het noemen van kwekers waar je psychoactieve cactussen, zaden en cuttings kan krijgen.

After all, het is een 'verkooppunt van een middel'.

RC websites mogen we niet noemen, dus vraag ik me af of dit wél mag.

Maar tips en trics uitwisselen blijft leuk natuurlijk!
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#11
@LucidLucy

Ik heb een vraagje over de te gebruiken grond. Ik heb nu cactusgrond van het tuincentrum maar die is een beetje zuur. Klopt het dat de pH juist hoger moet zijn en hoe doe je dat dan precies? Eierschillen in de blender en erdoorheen?

Ook zei je beter hele losse grond te gebruiken. Kan ik cactusgrond mengen met zand bijvoorbeeld of zou je beter perliet of DIMS aanraden? En dan wel met normale cactusgrond mixen?

Maken al deze dingen nog uit tussen peyote/san pedro cristaat/bolivian torch?

Ik heb ze nu trouwens in de pot staan zoals op de foto die ik eerder stuurde. Denk je dat dit groot genoeg is voor de komende paar jaar of kan ik ze beter gelijk in grote pot zetten voor een snelle groei?

Ik heb m'n research redelijk gedaan hoor maar ik heb van nature niet zulke groene vingers. Bij voorbaar dank!
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het valt me wel op dat de vier kleinere cactusjes iets donkerder / dorrer hebben dan die grote, hoe zou dat komen? In het echt nog iets duidelijker dan op foto.

san pedro 2.png
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Geneesmiddel zei:
@LucidLucy

Ik heb een vraagje over de te gebruiken grond. Ik heb nu cactusgrond van het tuincentrum maar die is een beetje zuur. Klopt het dat de pH juist hoger moet zijn en hoe doe je dat dan precies? Eierschillen in de blender en erdoorheen?

Ook zei je beter hele losse grond te gebruiken. Kan ik cactusgrond mengen met zand bijvoorbeeld of zou je beter perliet of DIMS aanraden? En dan wel met normale cactusgrond mixen?

Maken al deze dingen nog uit tussen peyote/san pedro cristaat/bolivian torch?
Klik om te vergroten...


Hmm ik heb het zelf ook op moeten zoeken. Ik rommel zelf niet met pH waardes. Ze schijnen meer van een licht basische grond te houden. Limestone of eierschaal zal wel werken. Of misschien schelpen grit.

Ik gebruik zelf cactus potgrond. Ik had eerst die van de Intratuin, maar daar zitten veel grove stukken in. Heb nu die van pokon en die ziet er echt goed uit.

Persoonlijk zou ik me niet al te druk maken om de zuurgraad van je grond, tenzij je tegen problemen aan loopt.

Wat wel heel belangrijk is, is de drainage van je grond. Bij San Pedro/Peru/Bolivia is het minder van belang dan bij peyote's. Die eerste groep kunnen wat beter tegen water en wortelrot. Ik gebruik voor die groep een mix van 50% cactuspotgrond (pokon) en 50% perliet. Als ik een zwaardere pot wil doe ik nog weleens 50% grond 25% perliet 25% BIMS.

Voor peyote's is het nog veel minder organisch. Zeg 20-25% cactus potgrond en de rest BIMS. Evt een beetje BIMS vervangen door perliet.

Ik ken meerdere kwekers die zuiver op BIMS kweken. En voeden met specifieke cactus voeding. Ik heb een potje peyote's (jaarlingen)op deze manier en ze doen het goed.

Wortelrot is dan bijna geen issue meer als je zuiver op BIMS kweekt.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ohja nog even toevoegen:

Zand zou je kunnen gebruiken voor sommige cactussen. Het nadeel van zand is dat dit de wortels meer 'verstikt'. Als je zand gebruikt, gebruik dan in elk geval wat grover rivierzand.

En je pot lijkt met nu groot genoeg hoor. Tenzij de wortels echt al naar de pot vormen. Dan zou je kunnen denken aan een grotere pot.

Zeker bij peyote's moet je oppassen met te grote potten. Grote pot = meer grondmix en houdt dus langer vocht vast, wat weer kans geeft op wortelrot.

Het vervelende van peyote's is dat het net een ijsberg is. Het grootste deel van de plant bevind zich onder het oppervlak. Ik zoek nog steeds naar de ideale smalle, hoge pot haha
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#15
LucidLucy zei:
Oooh oké. Mooi, zo te zien ligt de groei van onze San Pedro's niet gek veel uit elkaar. Dan ligt het gewoon aan ons Hollandse klimaat haha
Die van mij staan in de winter nog op de warmtemat overdag en een lamp (wel te weinig Lumen output, dus echt veel groeien doen ze niet). Maar het helpt wel om wortelrot te voorkomen denk ik. M'n volwassen planten gaan wel naar zolder, waar het een stuk koeler is (14 °C ofzo). Die gaan in winterslaap.

Stonden je peyote's in dezelfde grond als je dan Pedro's? Want zoals het eruit ziet is dat erg veel organisch materiaal. En dan loopt het water ook niet goed weg, wat de kans op wortelrot vergroot.
San Pedro's kunnen daar inderdaad iets beter tegen dan peyote's.

Zelf gebruik ik voor zaailingen 50/50 perliet/cactusgrond. Voor volwassenen peyote's gaat er ook een groot deel puimsteen doorheen, dus nog minder grond.

Omdat mijn cactussen warm staan, geef ik ze ook in de winter heel sporadisch water. Ik durf het nog niet aan die mini dingetjes in winterslaap te laten gaan haha
Zeker die peyote's zijn dan nog zó klein. Ik heb ooit eerder een batch peyote's gekweekt en die wel semi de winter in gestuurd. Daarvan leeft er nu nog maar één en die is kleiner dan mijn nieuwe batch van bijna een jaar later.
Klik om te vergroten...
Ja ze stonden in dezelfde grond, is gewoon cactusgrond die ik bij de Brico gehaald heb. Misschien voor volgende keer dat inderdaad wat meer steen erdoor draaien, al heb ik de komende 2 maand helaas geen tijd om nieuwe cactus aan te leggen, zal voor mei zijn, hopelijk is dat niet te laat om te planten.
Mogen cactussen eigenlijk kraantjeswater krijgen? Ik geef ze flesjeswater.
Ik heb momenteel Oekraïners die tijdelijk bij me thuis blijven en een van hen heeft al spontaan water aan de cactussen gegeven zie ik (hopelijk niet het verkeerde), ze zei dat ze thuis ook cactussen had en weet hoe ze ermee moet omgaan. Geen idee of San Pedro verzorgen verschilt van doorsnee andere cactus? Ik heb haar niet verteld wat dit precies is haha. Heb haar vanalles proberen expliceren zoals "ze kunnen nog niet goed tegen direct zonlicht, als ze paars beginnen kleuren moeten ze weg van het venster" maar ze zei iets van "ze kunnen daar tegen hoor" en "maakje geen zorgen, ik weet wat ik doe". Ben anderhalve maand op reis binnenkort, hopelijk weet ze effectief wat ze doet dat ik die niet ook kwijt ben tegen dat ik terug ben.
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#16
Cerberus zei:
Ja ze stonden in dezelfde grond, is gewoon cactusgrond die ik bij de Brico gehaald heb. Misschien voor volgende keer dat inderdaad wat meer steen erdoor draaien, al heb ik de komende 2 maand helaas geen tijd om nieuwe cactus aan te leggen, zal voor mei zijn, hopelijk is dat niet te laat om te planten.
Mogen cactussen eigenlijk kraantjeswater krijgen? Ik geef ze flesjeswater.
Ik heb momenteel Oekraïners die tijdelijk bij me thuis blijven en een van hen heeft al spontaan water aan de cactussen gegeven zie ik (hopelijk niet het verkeerde), ze zei dat ze thuis ook cactussen had en weet hoe ze ermee moet omgaan. Geen idee of San Pedro verzorgen verschilt van doorsnee andere cactus? Ik heb haar niet verteld wat dit precies is haha. Heb haar vanalles proberen expliceren zoals "ze kunnen nog niet goed tegen direct zonlicht, als ze paars beginnen kleuren moeten ze weg van het venster" maar ze zei iets van "ze kunnen daar tegen hoor" en "maakje geen zorgen, ik weet wat ik doe". Ben anderhalve maand op reis binnenkort, hopelijk weet ze effectief wat ze doet dat ik die niet ook kwijt ben tegen dat ik terug ben.
Klik om te vergroten...
Misschien toch even een briefje met instructies neerleggen als je weg gaat
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#17
Cerberus zei:
Het valt me wel op dat de vier kleinere cactusjes iets donkerder / dorrer hebben dan die grote, hoe zou dat komen? In het echt nog iets duidelijker dan op foto.

Bekijk bijlage 40084
Klik om te vergroten...
Zou het kunnen dat ze naarmate ze groter worden ook wat lichter worden van kleur?

Als je ze qua water, bodem en licht hetzelfde verzorgt zou het daar niet aan kunnen liggen lijkt me
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wel, die ene groene is wel erg dicht bij de rand, en de andere meer in het midden dus mogelijk is het qua zonlicht anders verlopen voor die ene. Vooral ochtend zonlicht komt met een erg kleine hoek binnen, dus mogelijks heeft deze als enige zonlicht ofwel ontweken of net meer gekregen dan de andere.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Cerberus zei:
Het valt me wel op dat de vier kleinere cactusjes iets donkerder / dorrer hebben dan die grote, hoe zou dat komen? In het echt nog iets duidelijker dan op foto.

Bekijk bijlage 40084
Klik om te vergroten...

Wat @Cerberus al zijn kan een verklaring zijn. Maar ook onderling zijn ze gewoon gevoeliger of minder gevoelig ongeacht of ze exact dezelfde hoeveelheid licht en warmte krijgen.

Het valt me wel op dat de donker gekleurden altijd minder hard groeien. Maar ze zien er nog niet heel erg verkleurd uit hoor. Ik heb er een aantal van mij op zolder in de schaduw gezeg. Die waren nog veel donkerder als die van jou op de foto.
Ik laat ze ff een tijdje zo staan tot ze weer groen worden en dan gaan ze weer de zon in.
H
Hugo909Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Geen idee, niet iets heel exclusiefs geloof ik.
Vermeerderen werkt erg goed, en de "moeder" heeft weleens in bloei gestaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."