Bekijk bijlage 39911
deze heb ik.. maargoed.. ik heb géén groene vingers.. dus hoop dat ze blijven leven.
Thx voor de tips. heb wel redelijk ervaring met paddos kweken, dus dat steriel werken komt wel goed.Pfff best veel dingen wel ja. Ik zal er een paar noemen, maar ik zou wel even research doen. Er staan ook best wat goede video's op youtube en er zijn allerlei huides op internet te vinden. Een aantal tips:
- Ik gebruik een grondmix voor zaailingen van 50/50 cactusgrond/perliet. Voor meer volwassen peyote's gebruik ik een grondmix met amper grond (organisch materiaal). Het liefst eigenlijk alleen BIMS (puimsteen) eventueel aangevuld met limestone/schelpen/eierschaal (iets met kalk).
- Steriliseer je grond! Ik kweek in 1,0L bakjes van de action. Deze zijn magnetron bestendig. Ik boor onderin 4 of 5mm gaatjes. Leg een bodempje met hydrokorrels en daar bovenop de grondmix. Goed nat maken; het moet echt goed vochtig zijn, maar als je in de grond knijpt, moet er geen water uit persen. Dan 1:30 in de magnetron op 900W, gevolgd door 1:30 op 600W. Ik doe soms nog wat extra, een beetje op gevoel. Het moet in elk geval stevig gekookt hebben.
- Als je zaait, leg je zaden gewoon bovenop de grond. Daarna leg ik er een laagje grof rivierzand op (1-2 mm), echt maar een dun laagje dat net alles bedekt is. Dit beschermt in het begin tegen licht en er kan minder goed algen op hechten.
- Werk ook als je zaait schoon. Dus handen wassen en evt. desinfecteren.
- De bak afsluiten. Daarna steek ik ze in een grote ikea zipzak op het vocht erin te houden.
- Ik laat ze zeker 2 maanden zo staan voor ik ze ga afharden (wennen aan droogte). Dit is ook waarom je zo schoon moet werken, want vocht + warmte = infecties en schimmels.
- Mocht je toch last van schimmel krijgen. Ik maak een oplossing van water en superol en doe deze in een hele fijne plantenspuit. Dit goedje werd vroeger tegen keelpijn gebruikt, maar is bijna nergens meer te krijgen. Behalve bij een online drogist (ff googlen).
- Je zaden moeten ergens tussen de 22 °C en 28 °C zijn om te ontkiemen. Ik gebruik hiervoor warmtematjes.
Hier houd ik het even bij haha. Ik kan er nog veel meer over vertellen, maar heb er even de tijd niet voor.
Nice! Volgensmij Crassula ovate gollum. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen.@Geneesmiddel wat is dat boompje links?
Ik ga vanavond Adenium Obesum zaaien. Een heel mooi kleurrijk boompje. Ik kwam er pas achter nadat ik ze had gekocht dat ze ontzettend giftig zijn. In Afrika gebruiken ze het sap van deze boompjes om op groot wild te jagen (olifanten e.d.).
Ik lijk het aan te trekken, planten met rare stofjes lol.
Ik zag dat ze in je tuin stonden. Welk deel van het jaar laat je ze dag en nacht buiten staan? Of zet je ze alleen met heel mooi weer even naar buiten?
Hoe oud is die San Pedro in de bovenste foto?
Mijn San Pedro's tonen paars, vermoedelijk teveel zon gehad laatste tijd, heb ze nu buiten de zon staan.

Ja.. ik steek nu vooral tijd in paddo's. Heb genoeg licht op het zuiden, maar daar staat de bank/kinderspeelgoed/tv kast.. verder zit er geen vensterbank. Dus dat is knudde.. heb even de rekening opgezocht in mn email.. dit moet die kleine zijn:Altijd vet een monstrose vorm!
Ik kan er nog niet helemaal over uit wat die linker cactus is. Het zou gewoon een San Pedro kunnen zijn, maar dan wel een cutting van een hele oude plant.
Zou ook een andere soort kunnen zijn. 🤔
En wat betreft je groene vingers. Zolang ze veel licht krijgen en weinig water zit je meestal al wel goed. Een raam op het zuiden zou dus ideaal zijn.
De meeste cactii gaan dood aan wortelrot door te veel water. Verder kunnen ze vaak best wat hebben.




"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."