#1
☺️Leuk om je enthousiasme over cactussen te lezen! Het werkt aanstekelijk (ik zweer je, no pun intended... ben te moe om nog melig te doen) en ik heb ook al iets met cactussen!
Wil je meer bloemen? Geef je cactus winterrust!1 van de leuke dingen van cactussen vind ik zelf: soms heb je al vele jaren een cactus in huis staan, en dan komt er ineens vanuit het niets na jaren helemaal niks ineens een bloempje uit, soms aan de bovenkant, maar soms ook heel random ergens aan de zijkant. Is me al een paar keer gebeurt en serieus, zoiets maakt mijn dag, zo'n softie kan ik dan ook wel weer zijn.
M'n moeder had al 10 jaar een gymnocalicium staan. Weet niet exact welke soort. Ik heb ze samen met mijn andere cactussen in winterrust gezet. Dus lage temperatuur (<15°C).
En vorig jaar begon ie gewoon te bloeien. Twee keer zelfs. Ben benieuwd wat je dit jaar gaat doen.
Met Lophophora's is dat helemaal een feestje! Als je er goed voor zorgt bloeien die bijna het hele seizoen. En dan is elke twee weken een bloem niet gek. Een maat van mij had twee weken terug al zijn eerste peyote bloemen van dit seizoen.
Lophophora Jourdaniana is mijn favoriet. Die heeft zulke mooie bloemen. Ik heb de foto ongetwijfeld al eens op het forum gepost, maar bij deze nog een keer.

(Ik heb er nog een iets mooiere van, maar die foto is te groot. Limiet was toch 5MB dacht ik? Nu 2MB. Anyway, alsnog een mooi plaatje)
Ariocarpus is minder grappig. Die bloeien enkel aan het begin van de herfst. En zijn lastige bloeiers. Maar daardoor des te mooier als ze wèl bloeien.
Ik geef ze ook zoveel mogelijk als kan water vanaf de onderkant. Gek genoeg begon ik daarmee toen ik eens ergens las: "jij houdt er toch ook niet van als je een klets water in je nek krijgt gegoten? Een cactus dus ook niet..." Dat was zo'n beeldend voorbeeld. Ik hou daar inderdaad ook helemaal niet van, dus nu denk ik daar altijd aan als ik lui wil doen en water in die cactus z'n nek wil gieten en dan kan ik het (meestal) niet over mijn geweten krijgen.
Ja mooi 😂
De natuur blijft bijzonder. En toch zou mijn gevoel zeggen, waar haalt ie dan z'n voedingsstoffen vandaan?Ja echt apart hoe een cactus praktisch zonder grond kan groeien op een steen... Maar je ziet het ook weleens met sommige boompjes, dat die gewoon op een kale rots groeien.
Als je op zuiver BIMS groeit, moet je wel voeding geven though. Maar met de juiste steenmix, is dat misschien niet eens nodig.


















