Mijn Ariocarpus Trigonus vond dat het tijd was om deze twee vruchten uit te werpen. Ergens ben ik best wel tempted om ze te proeven. Die van Lophophora zijn erg zoet. Deze waarschijnlijk ook, maarja alkaloïden enzeau...
Ik laat ze lekker zitten in de hoop dat ie dat suikerwater nog terug tot zich neemt. De vruchten drogen vanzelf en dan is het tijd om de zaden te oogsten.
Ariocarpus is 'self-sterile' dus moet bestoven worden door een andere plant voor deze bevrucht raakt. Ik had helaas geen bloemen of pollen van een andere trigonus. Dus ze zijn beiden bevrucht met een Ariocarpus Retusus. De plant in de foto hieronder om precies te zijn.
Ariocarpus bloeit alleen maar in de herfst. Dus de bevruchting heeft toen al plaatsgevonden. Ik had de vruchten eigenlijk nog helemaal niet verwacht, dus het was een welkome verrassing. De papiertjes die je in de (gedroogde) bloemen ziet is trouwens cadeau lint. Daar schrijf ik op welke andere plant die bloem heeft bevrucht. Al mijn cactussen hebben een eigen nummer om het kort te houden.
In dit geval is het dus AT02 x AR01, wat staat voor Ariocarpus Trigonus 02 x Ariocarpus Retusus 01. Die kan ik bij de zaden dan ook altijd noteren zodat ik weet wie de vader en de moeder plant zijn. Wat voor kruisingen wel fijn is om te weten.
Andersom heb ik AR01 ook bestoven met AR02. Ik ben dus erg benieuwd hoe die van elkaar van verschillen. Ik verwacht dat de gekruiste planten het meest op de moeder plant zullen lijken. Maar ik heb eigenlijk geen idee haha
Wat minder leuk is, is deze oude Ariocarpus Kotschoubeyanus. Ik dacht eerst dat ie zonnestress had. Maar ik vermoed toch dat het rot is. Ik durf hem niet te ontpotten. Want dan is het feit definitief. Deze plant is klein, maar oud...
Dan nog wat minder psychoactiefs (naar mijn weten; je weet maar nooit. Stiekem zijn er veel planten met werkzame stofjes haha). Aztekium Ritterii in bloei.
En mijn Tephrocactus Geometricus krijgt twee nieuwe bollen erbij
![:hearteyes:]()
Vorig jaar begon deze ook een nieuwe bol of bloem aan te maken. Maar dat stopte ineens en de bol verdween. Ik durf nu dus ook niets met die plant te doen. Vorige keer had ik namelijk water gegeven en toen stopte de groei van die bol. Al kan het ook zijn dat ik 'm toen gedraaid heb en dat ie de veranderende richting van de zon niet kon waarderen. Vrijwel elke cactus kan dat niet hebben, als je 'm draait.
En ja, u ziet hier de welbefaamde balzakcactus en peniscactus in één foto!