Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsychoactieve cactus show-off

Psychoactieve cactus show-off

227 antwoorden
44 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Fisherman's friend zei:
Geen idee wat er misgegaan is.
Ze zijn niet uitgekomen , net zoals de San pedro kweekset.
Ik moet wel zeggen dat ik nu tegenwoordig meer succes heb met het in leven houden van planten.

Zijn de peyote kweeksets van de smartshops over het algemeen te vertrouwen ?
Of kun je beter zelf een mengsel samenstellen en zaden kopen?

Verder leuk en interessant topic!
Klik om te vergroten...
Meeeeh... Bij smartshops heb je geen idee waar je zaden vandaan komen. Met peyote zal het misschien nog gaan en heb je wel zuiver peyote.
Maar bij aan Pedro heb je al snel kans dat je hybride zaden hebt als ze niet gesloten bestoven zijn.

Maar over de kwaliteit van zaden, valt echt niets te zeggen bij een smartshop. Voor het zelfde geld zijn je zaden al heel wat jaren oud. En de kiemkracht wordt elk jaar steeds minder.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ga wat compost thee maken, eens kijken of dat helpt. @LucidLucy heb gebruik jij voor mest? Of gewoon puur natuur, beetje wormenmest erbij en klaar (dat is wat ik op dit moment heb, thats it)
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Meeeeh... Bij smartshops heb je geen idee waar je zaden vandaan komen. Met peyote zal het misschien nog gaan en heb je wel zuiver peyote.
Maar bij aan Pedro heb je al snel kans dat je hybride zaden hebt als ze niet gesloten bestoven zijn.

Maar over de kwaliteit van zaden, valt echt niets te zeggen bij een smartshop. Voor het zelfde geld zijn je zaden al heel wat jaren oud. En de kiemkracht wordt elk jaar steeds minder.
Klik om te vergroten...
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dit is bizar... mijn zaailingen van c.a. iets meer dan een jaar oud zijn 4/5cm.. en hier in deze video zaailingen van een jaar en 2 maanden oud van 40cm.. kennelijk moet ik nog werken aan m'n groene duim. Ga wel experimenteren met compost thee.. maar verder wil ik het wel natuurlijk houden en zonder al te veel poespas
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Uuuhhh :neutral: Ja dat wist ik wel...
Klik om te vergroten...

Cactussen creëren een laagje om zichzelf te beschermen tegen de zon. Een soort zelfsmerende zonnebrand zullen we maar zeggen. Als je 'm draait zet je z'n tere melkbusjes volle dagen in de brandende zon. Met zonnestress, verbranding en allerlei bijkomende effecten tot gevolg. Zeker nu de zon weer kracht heeft is het wel belangrijk om 'm gewoon lekker te laten staan zoals ie is.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
0t0lerance zei:
Ga wat compost thee maken, eens kijken of dat helpt. @LucidLucy heb gebruik jij voor mest? Of gewoon puur natuur, beetje wormenmest erbij en klaar (dat is wat ik op dit moment heb, thats it)
Klik om te vergroten...
Nee, voor de meeste cactussen lievel wat laag in stikstof. Zeker voor de cactussen met een penwortel zeer laag in stikstof.

Ik weet even de NPK verhouding niet van de voeding die ik gebruik. Die komt bij ikhebeencactus.nl vandaan.
Je kan ook bij de gespecialiseerde online lophophora verkoper kijken. Die zal ik hier maar niet doorlinken ivm forumregels. Die heeft ook een soortgelijke voeding.

Het zijn middelfijne kristallen die je in water op moet lossen. Vaak blauw of groen van kleur.

Een te hoog stikstof gehalte stimuleert bovengrondse groei. Dat is leuk voor de meeste planten, maar zeker bij lophophora heb je dan best wel kans dat je loph open barst omdat ie te hard groeit.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mijn Ariocarpus Trigonus vond dat het tijd was om deze twee vruchten uit te werpen. Ergens ben ik best wel tempted om ze te proeven. Die van Lophophora zijn erg zoet. Deze waarschijnlijk ook, maarja alkaloïden enzeau...

Ik laat ze lekker zitten in de hoop dat ie dat suikerwater nog terug tot zich neemt. De vruchten drogen vanzelf en dan is het tijd om de zaden te oogsten.

IMG20230507200124.jpg


Ariocarpus is 'self-sterile' dus moet bestoven worden door een andere plant voor deze bevrucht raakt. Ik had helaas geen bloemen of pollen van een andere trigonus. Dus ze zijn beiden bevrucht met een Ariocarpus Retusus. De plant in de foto hieronder om precies te zijn.

IMG20230507200352.jpg

Ariocarpus bloeit alleen maar in de herfst. Dus de bevruchting heeft toen al plaatsgevonden. Ik had de vruchten eigenlijk nog helemaal niet verwacht, dus het was een welkome verrassing. De papiertjes die je in de (gedroogde) bloemen ziet is trouwens cadeau lint. Daar schrijf ik op welke andere plant die bloem heeft bevrucht. Al mijn cactussen hebben een eigen nummer om het kort te houden.

In dit geval is het dus AT02 x AR01, wat staat voor Ariocarpus Trigonus 02 x Ariocarpus Retusus 01. Die kan ik bij de zaden dan ook altijd noteren zodat ik weet wie de vader en de moeder plant zijn. Wat voor kruisingen wel fijn is om te weten.
Andersom heb ik AR01 ook bestoven met AR02. Ik ben dus erg benieuwd hoe die van elkaar van verschillen. Ik verwacht dat de gekruiste planten het meest op de moeder plant zullen lijken. Maar ik heb eigenlijk geen idee haha

Wat minder leuk is, is deze oude Ariocarpus Kotschoubeyanus. Ik dacht eerst dat ie zonnestress had. Maar ik vermoed toch dat het rot is. Ik durf hem niet te ontpotten. Want dan is het feit definitief. Deze plant is klein, maar oud...

IMG20230507201841.jpg


Dan nog wat minder psychoactiefs (naar mijn weten; je weet maar nooit. Stiekem zijn er veel planten met werkzame stofjes haha). Aztekium Ritterii in bloei.

IMG20230513184037edit.jpg


En mijn Tephrocactus Geometricus krijgt twee nieuwe bollen erbij :hearteyes:
Vorig jaar begon deze ook een nieuwe bol of bloem aan te maken. Maar dat stopte ineens en de bol verdween. Ik durf nu dus ook niets met die plant te doen. Vorige keer had ik namelijk water gegeven en toen stopte de groei van die bol. Al kan het ook zijn dat ik 'm toen gedraaid heb en dat ie de veranderende richting van de zon niet kon waarderen. Vrijwel elke cactus kan dat niet hebben, als je 'm draait.

IMG20230507195013.jpg

IMG20230507194842.jpg


En ja, u ziet hier de welbefaamde balzakcactus en peniscactus in één foto!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
LucidLucy zei:
Vrijwel elke cactus kan dat niet hebben, als je 'm draait.
Klik om te vergroten...
Uuuhhh :neutral: Ja dat wist ik wel...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
LucidLucy zei:
Cactussen creëren een laagje om zichzelf te beschermen tegen de zon. Een soort zelfsmerende zonnebrand zullen we maar zeggen. Als je 'm draait zet je z'n tere melkbusjes volle dagen in de brandende zon. Met zonnestress, verbranding en allerlei bijkomende effecten tot gevolg. Zeker nu de zon weer kracht heeft is het wel belangrijk om 'm gewoon lekker te laten staan zoals ie is.
Klik om te vergroten...
En ik in al mijn empathie maar denken: zielig voor de achterkant of die cactus die achteraan staat, dat die nooit zonnestraaltjes krijgt.

Nee maar serieus, zal ze dan laten staan. Had hier geen idee van, thanks :)

O ja mooie foto's!! :hearteyes:
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
Cactussen creëren een laagje om zichzelf te beschermen tegen de zon. Een soort zelfsmerende zonnebrand zullen we maar zeggen. Als je 'm draait zet je z'n tere melkbusjes volle dagen in de brandende zon. Met zonnestress, verbranding en allerlei bijkomende effecten tot gevolg. Zeker nu de zon weer kracht heeft is het wel belangrijk om 'm gewoon lekker te laten staan zoals ie is.
Klik om te vergroten...
Top informatie, scheelt een hoop verbrande cactussen als mensen dit weten. 👍
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#11
@LucidLucy , ik vind dat je een leuke hobby hebt. Leuk iemand zo gepassioneerd bezig te zien met de natuur. Planten,groeien,oogsten. De pracht ervan waarderen, ik vind het mooi 😍
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Lophophora Fricii; een van de mooiste planten uit mijn collectie. Ik heb deze plant afgelopen najaar gekocht en deze barstte toen uit zijn pot. Ik had toen bij een pottenbakker een mooie bijpassende pot uitgezocht maar heb 'm pas nu verpot omdat het vorig jaar te laat in het seizoen was. Ik ben heel blij met het resultaat!


IMG_20230519_211845_resize.jpg

IMG_20230519_220229_resize.jpg
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#13
Vorige week 400+ zaadjes gezaaid van allerlei actieve variëteiten in trays en er zijn nog meer inactieve soorten onderweg. Heb een beetje geëxperimenteerd met wel/niet steriliseren, vochtgehalte, temperatuur etc dus verwacht ook gemixte resultaten. Erg leuk tijdverdrijf.
IMG_20230608_093756.jpg
Niet actief, wel cool. Saguaro catus 🏜️
IMG_20230608_104812.jpg
Die willen wel.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Geneesmiddel zei:
Bekijk bijlage 51733
Niet actief, wel cool. Saguaro catus 🏜️
Bekijk bijlage 51735
Die willen wel.
Klik om te vergroten...

Als je ooit saguaros kwijt wilt, dan weet je me te vinden hè 😜

Die scopulicola's gaan lekker ja! Je ziet de groeiring van dit jaar zitten haha
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#15
LucidLucy zei:
Als je ooit saguaros kwijt wilt, dan weet je me te vinden hè 😜

Die scopulicola's gaan lekker ja! Je ziet de groeiring van dit jaar zitten haha
Klik om te vergroten...
Als het tijd wordt om ze te verpotten hou ik wat apart :wink:
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#16
Er komen alweer rare deformaties op, ben benieuwd wat er deze keer uit gaat groeien 😁IMG_20230708_113107.jpg
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#17
IMG_20230708_142201.jpgIMG_20230708_142340.jpg
IMG_20230708_142138_edit_8058521364290654.jpg
Honderden mooie en gezonde zaailingen van oa pachanoi, Peruvian torch en Bolivian torch.

IMG_20230708_141949.jpg
Oa Astrophytum, Echinocactus en Pilocereus soorten.

Eigenlijk mag ik dit 👇🏼 hier niet posten, maar misschien wil TS het door de vingers zien 😜

IMG_20230708_142732_edit_8058370558665677.jpg
Beetje water en voeding en dan kan de nieuwe groeispurt beginnen 🌱

IMG_20230708_142600_edit_8058401450074005.jpg
Moso reuzenbamboe

IMG_20230708_142634_edit_8058381979730779.jpg
Deze had het moeilijk na een goede start maar er groeien nu nieuwe gezonde bladeren.

IMG_20230708_144055.jpg
De award voor de meest rewarding en makkelijkst te groeien plant gaat naar.. woestijnroos! Wederom bedankt voor de inspiratie hier @LucidLucy
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Geneesmiddel zei:
Bekijk bijlage 52422Bekijk bijlage 52423
Bekijk bijlage 52424
Honderden mooie en gezonde zaailingen van oa pachanoi, Peruvian torch en Bolivian torch.

Bekijk bijlage 52425
Oa Astrophytum, Echinocactus en Pilocereus soorten.

Eigenlijk mag ik dit 👇🏼 hier niet posten, maar misschien wil TS het door de vingers zien 😜

Bekijk bijlage 52426
Beetje water en voeding en dan kan de nieuwe groeispurt beginnen 🌱

Bekijk bijlage 52427
Moso reuzenbamboe

Bekijk bijlage 52428
Deze had het moeilijk na een goede start maar er groeien nu nieuwe gezonde bladeren.

Bekijk bijlage 52429
De award voor de meest rewarding en makkelijkst te groeien plant gaat naar.. woestijnroos! Wederom bedankt voor de inspiratie hier @LucidLucy
Klik om te vergroten...

Nog tips? Mijn woestijnroos zaailing doen het dramatisch dit jaar 😂

Ze hebben net sinds drie weken ofzo weer fatsoenlijk wat blad. Nouja, we zullen wel zien wat het dit jaar wordt.
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#19
LucidLucy zei:
Nog tips? Mijn woestijnroos zaailing doen het dramatisch dit jaar 😂
Klik om te vergroten...
Euhh zaadjes op de aarde leggen en de aarde ff nat houden hahah. Nee heb er echt vrij weinig aan gedaan tot nu toe maar misschien komen de problemen later.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Geneesmiddel zei:
Euhh zaadjes op de aarde leggen en de aarde ff nat houden hahah. Nee heb er echt vrij weinig aan gedaan tot nu toe maar misschien komen de problemen later.
Klik om te vergroten...

Ja die van mij zijn zaailingen van vorig jaar. Ze hebben dit jaar nogal wat opstartproblemen. Het lijken wel druggies op een dinsdagmiddag na een doorgesnoven 48 uurs rave.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."