Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
61 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
MR_CHIP zei:
ik geloof je gelijk
ik keek vaak op die site
maar goed als het voor moeders werkt en ze hoeft in de 2 jaar dat ze beide slikt niks aan te passen , is wel goed , als je leest dat sommige mensen steeds meer nodig hebben
Klik om te vergroten...
@OtherShore heeft inderdaad gelijk. Z-drugs werken evengoed op GABA.

Als je moeder er geen tolerantie voor opbouwt is dat in principe al winst t.o.v. Benzo's. Maar langzaam afbouwen zal alsnog moeten als ze ooit de wens heeft er mee te stoppen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#2
_shikantaza zei:
@OtherShore heeft inderdaad gelijk. Z-drugs werken evengoed op GABA.

Als je moeder er geen tolerantie voor opbouwt is dat in principe al winst t.o.v. Benzo's. Maar langzaam afbouwen zal alsnog moeten als ze ooit de wens heeft er mee te stoppen.
Klik om te vergroten...
Ik heb het verder gelezen idd
Maar goed zolang ze dit zo kan gebruiken en er niks verders mee wilt
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Dat van die Mirtazapine herken ik. Ik heb ook 1 keer een half tabletje genomen en sliep er op zich prima op maar werd zo weird wakker dat ik het weer ingeleverd heb bij de apotheek na die ene keer. En volgens mij had ik ook enorme lekkere trek in zoetigheid ervan.

Ik vind het heel raar dat jij Z-drugs krijgt tijdens een Benzo afbouw. Die werken op dezelfde receptoren als Benzo's. Of had je die al voordat je met afbouwen begon? Als je daar ook nog van af wil, zul je een zelfde soort afbouw door moeten - idealiter overzetten naar Diazepam en dat afbouwen.

Een citaat uit de Ashton Manual hierover:

"Is there any medication I can take to help me through withdrawal?" This question is sometimes asked by people embarking on a benzodiazepine tapering program. In contrast, others are so against drugs when they decide on withdrawal that they are loth to take anything, even the simplest pain killer. The answer to the first question is that there is no medication which will substitute for a benzodiazepine, unless it is another benzodiazepine, or a drug with benzodiazepine-like properties (such as barbiturates or zolpidem [Ambien]). All such drugs should be avoided as they only substitute one type of dependence for another. (There is a method, advocated by some US doctors, in which phenobarbitone, a long-acting barbiturate, is substituted for a benzodiazepine and then slowly withdrawn, but this method has no particular advantages over tapering directly from a long-acting benzodiazepine).​

Is het verder wel te doen met de overstap naar Diazepam?
Klik om te vergroten...
Overstap diazepam is goed te doen voor overdag. Ik zal de Zopiclon ook overzetten, dan heb ik 1 benzo om mee af te bouwen. De Mirtazapine neem ik niet meer, wat een verschrikkelijk naar spul.
Ik gebruikte voor de afbouw, 1 Zolpidem voor de nacht, maar werd daar ontzettend somber van. Psych heeft toen geadviseerd om over te stappen op Zopiclon.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Dat van die Mirtazapine herken ik. Ik heb ook 1 keer een half tabletje genomen en sliep er op zich prima op maar werd zo weird wakker dat ik het weer ingeleverd heb bij de apotheek na die ene keer. En volgens mij had ik ook enorme lekkere trek in zoetigheid ervan.

Ik vind het heel raar dat jij Z-drugs krijgt tijdens een Benzo afbouw. Die werken op dezelfde receptoren als Benzo's. Of had je die al voordat je met afbouwen begon? Als je daar ook nog van af wil, zul je een zelfde soort afbouw door moeten - idealiter overzetten naar Diazepam en dat afbouwen.

Een citaat uit de Ashton Manual hierover:

"Is there any medication I can take to help me through withdrawal?" This question is sometimes asked by people embarking on a benzodiazepine tapering program. In contrast, others are so against drugs when they decide on withdrawal that they are loth to take anything, even the simplest pain killer. The answer to the first question is that there is no medication which will substitute for a benzodiazepine, unless it is another benzodiazepine, or a drug with benzodiazepine-like properties (such as barbiturates or zolpidem [Ambien]). All such drugs should be avoided as they only substitute one type of dependence for another. (There is a method, advocated by some US doctors, in which phenobarbitone, a long-acting barbiturate, is substituted for a benzodiazepine and then slowly withdrawn, but this method has no particular advantages over tapering directly from a long-acting benzodiazepine).​

Is het verder wel te doen met de overstap naar Diazepam?
Klik om te vergroten...
Hoeveel dia moet ik snachts nemen in ruil voor de Zopiclon?
Dank voor je reactie, waardevol!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Vinidi84 zei:
Hoeveel dia moet ik snachts nemen in ruil voor de Zopiclon?
Dank voor je reactie, waardevol!
Klik om te vergroten...
Hmmm. Ik weet niet of het erg handig is om 2 middelen tegelijk af te bouwen. Mijn advies zou zijn om eerst de huidige afbouw te doen en dan na een week of wat rust, en voornamelijk afhankelijk van hoe je je voelt, de Zopiclon te doen.

De omzetting kun je bekijken in deze tabel die hoort bij de Ashton Manual: https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm

De dosissen die er in staan per middel in de 3e kolom van de tabel komen overeen met 10mg Diazepam. Voor Zopiclon staat er 15mg.

Dus even een sommetje maken met hoeveel Zopiclon je neemt en je weet hoe de overstap ongeveer moet.

Uiteraard even bespreken met je arts, maar als ik het goed onthouden heb kan dat prima.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
_shikantaza zei:
Ik weet niet of het erg handig is om 2 middelen tegelijk af te bouwen.
Klik om te vergroten...
Maar is het wel zinnig om één benzo om te zetten en af te bouwen en ondertussen een andere benzo/z-drug te blijven slikken? Ik heb daar sterk mijn twijfels bij want een consistente bloedspiegel kun je wel vergeten als je naast je diazepam een kortwerkende benzo/z-drug blijft slikken. Lijkt me niet Ashton-approved dit 😉
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
OtherShore zei:
Maar is het wel zinnig om één benzo om te zetten en af te bouwen en ondertussen een andere benzo/z-drug te blijven slikken? Ik heb daar sterk mijn twijfels bij want een consistente bloedspiegel kun je wel vergeten als je naast je diazepam een kortwerkende benzo/z-drug blijft slikken. Lijkt me niet Ashton-approved dit 😉
Klik om te vergroten...
Ergens heb je een punt. Ik had voornamelijk het niet verder ontwrichten van het afbouwpatroon van @Vinidi84 voor ogen. Maar dan doe ik de aanname dat de overgang van Zopiclon naar Diazepam ook een gewenningsperiode met zich mee brengt die het afbouwen weer lastiger maakt.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#8
_shikantaza zei:
Ergens heb je een punt. Ik had voornamelijk het niet verder ontwrichten van het afbouwpatroon van @Vinidi84 voor ogen. Maar dan doe ik de aanname dat de overgang van Zopiclon naar Diazepam ook een gewenningsperiode met zich mee brengt die het afbouwen weer lastiger maakt.
Klik om te vergroten...
_shikantaza zei:
Ergens heb je een punt. Ik had voornamelijk het niet verder ontwrichten van het afbouwpatroon van @Vinidi84 voor ogen. Maar dan doe ik de aanname dat de overgang van Zopiclon naar Diazepam ook een gewenningsperiode met zich mee brengt die het afbouwen weer lastiger maakt.
Klik om te vergroten...
Een halfje Zopiclon is 5 mg diazepam. Ga toch proberen om deze in een week tijd omgezet te krijgen naar 5 mg diazepam. Deze week zit ik op 8 mg dia overdag, en gaat best goed, geen heftige ontwenning gelukkig. Alles nu omgezet, zit ik op 14 mg diazepam. Dat zou met twee maand moeten lukken lijkt me.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Rustig aan met afbouwen. Anders maak je het alleen maar moeilijker voor jezelf....
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Vinidi84 zei:
Dat zou met twee maand moeten lukken lijkt me.
Klik om te vergroten...
Probeer het per week te bekijken. Dergelijke deadlines helpen je niet. Voor mij zou 14mg in 8 weken te snel zijn ook.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik zit sinds gister op 6 milligram voor het slapen in plaats van 7,5 milligram. Eerder verspreidde ik het al wel eens in 2.5 eerder op de avond en 5 milligram voor het slapen. Dus ik was niet zo heel bang dat het slapen ineens enorm slecht zou gaan. Heb vannacht inderdaad best redelijk geslapen. Alleen mijn lichaam mist toch wel weer 1.5 milligram op een dag nu, waardoor ik toch wel weer koppijn heb. Vorige week heb ik me echt de hele week niet fit gevoeld omdat ik opeens overdag helemaal niks meer had waarschijnlijk. Gister begon mijn lichaam eindelijk aan te wennen en voelde ik me prima, maar ja omdat ik elke week afbouw is dat dan maar voor korte duur helaas. Hopelijk valt het deze week een beetje mee en is die hoofdpijn snel verdwenen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Je gaat uitstekend, @Perenijsje !
Ongelooflijk dat het lichaam op zo een kleine dosis minder diazepam al zo reageert, nietwaar...kun je zien wat voor een gemeen spul die benzo's zijn!
Houd vol maar jij gaat het wel halen!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Perenijsje zei:
Ik zit sinds gister op 6 milligram voor het slapen in plaats van 7,5 milligram. Eerder verspreidde ik het al wel eens in 2.5 eerder op de avond en 5 milligram voor het slapen. Dus ik was niet zo heel bang dat het slapen ineens enorm slecht zou gaan. Heb vannacht inderdaad best redelijk geslapen. Alleen mijn lichaam mist toch wel weer 1.5 milligram op een dag nu, waardoor ik toch wel weer koppijn heb. Vorige week heb ik me echt de hele week niet fit gevoeld omdat ik opeens overdag helemaal niks meer had waarschijnlijk. Gister begon mijn lichaam eindelijk aan te wennen en voelde ik me prima, maar ja omdat ik elke week afbouw is dat dan maar voor korte duur helaas. Hopelijk valt het deze week een beetje mee en is die hoofdpijn snel verdwenen.
Klik om te vergroten...
Knap hoor ga zo door. Ik merk ook de verschillen in kleine stapjes. Meer hoofdpijn, mentaal instabieler, spiertrekkingen in benen, moeite met zien (wazig zicht). Slow and steady, liever in 5 maand naar nul met minder ontwenning, dan in een maand, en half jaar lang met klachten blijven zitten.
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#14
Perenijsje zei:
Nouja die tussenstap van 2.5 mg naar 1 mg naar 0 mg ipv meteen van 2.5 mg naar 0 mg was al extra. Ik heb ook alle pillen voor de afbouw van de nog komende weken al in huis. En kreeg ook geen pil extra meer dan uitgeteld was. Had bijvoorbeeld 20 pillen van 2 mg nodig (die ik dan moet splitten) en kreeg er ook echt maar 20, geen normaal vol doosje van 30. En dit herziene afbouwschema moest ik ook al zelf zo samenstellen dat het geen extra tijd kostte. Dus denk niet dat het mag helaas. Iig niet stabiliseren.

Maar als ik afgelopen week eerder op de avond 2.5 mg nam en dan voor het slapen nog 5 mg dan sliep ik op zich wel goed. Dus als ik over 2 weken moet afbouwen voor het slapen zou ik daar dus eventueel zelf wat speling kunnen maken. Omdat ik dan eigenlijk pas na 2 weken van 7.5 mg op 5 mg hoef te zitten. Maar als ik gewoon meteen naar 5 mg ga dan heb ik 2 weken 2.5 mg "over", snap je? Dus die zou ik nu/op andere momenten dan extra kunnen inzetten zo nodig.
Klik om te vergroten...
Afbouwen betekent stoppen. Ben zelf ook weer Temazepam en Quetiapine aan het afbouwen na maanden gebruik.
Het is rot, hard en zwaar. Maar je komt er doorheen.
Pillen "over" willen houden is alweer indekken voor gebruik.

Doe dat nou niet, hou je aan je schema en weet dat je het echt kan.
Sterkte!!
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Je gaat uitstekend, @Perenijsje !
Ongelooflijk dat het lichaam op zo een kleine dosis minder diazepam al zo reageert, nietwaar...kun je zien wat voor een gemeen spul die benzo's zijn!
Houd vol maar jij gaat het wel halen!
Klik om te vergroten...

Dankjewel en ja helaas had ik daar al ervaring mee met de lorazepam en oxazepam afbouwen Dankjewel en ja helaas had ik daar al ervaring mee met de lorazepam en oxazepam afbouwen een paar jaar geleden wat toen niet lukte vanwege het zelfde probleem. Ik heb ook echt pijn dat ik het nou wel perse in die 18 weken moet doen op deze manier, maar ik ga er nu maar gewoon doorheen.

Vinidi84 zei:
Knap hoor ga zo door. Ik merk ook de verschillen in kleine stapjes. Meer hoofdpijn, mentaal instabieler, spiertrekkingen in benen, moeite met zien (wazig zicht). Slow and steady, liever in 5 maand naar nul met minder ontwenning, dan in een maand, en half jaar lang met klachten blijven zitten.
Klik om te vergroten...

Dankjewel en ik vind het echt knap dat je in jouw situatie met het overlijden van je moeder toch zo doorgaat met afbouwen. Rot dat jij ook zoveel last hebt van bijwerkingen van het afbouwen. Ik had er achteraf ook langer over willen doen. Niet om het maar uit te stellen, maar omdat dit gewoon te grote stappen waren achteraf.

DjYella zei:
Afbouwen betekent stoppen. Ben zelf ook weer Temazepam en Quetiapine aan het afbouwen na maanden gebruik.
Het is rot, hard en zwaar. Maar je komt er doorheen.
Pillen "over" willen houden is alweer indekken voor gebruik.

Doe dat nou niet, hou je aan je schema en weet dat je het echt kan.
Sterkte!!
Klik om te vergroten...

Dankjewel en Ja dat probeer ik nou dus ook gewoon hoor (we zijn inmiddels twee weken verder dan de post waarop jij reageerde)
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Perenijsje zei:
Dankjewel en ja helaas had ik daar al ervaring mee met de lorazepam en oxazepam afbouwen Dankjewel en ja helaas had ik daar al ervaring mee met de lorazepam en oxazepam afbouwen een paar jaar geleden wat toen niet lukte vanwege het zelfde probleem. Ik heb ook echt pijn dat ik het nou wel perse in die 18 weken moet doen op deze manier, maar ik ga er nu maar gewoon doorheen.



Dankjewel en ik vind het echt knap dat je in jouw situatie met het overlijden van je moeder toch zo doorgaat met afbouwen. Rot dat jij ook zoveel last hebt van bijwerkingen van het afbouwen. Ik had er achteraf ook langer over willen doen. Niet om het maar uit te stellen, maar omdat dit gewoon te grote stappen waren achteraf.



Dankjewel en Ja dat probeer ik nou dus ook gewoon hoor.
Klik om te vergroten...
Pfoeh zeg, als ik jouw verhaal lees, ben ik echt heel blij dat ik niet zo snel hoef. 🤐 Je bent écht goed bezig hoor!! Petje af voor jou!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#17
DjYella zei:
Afbouwen betekent stoppen. Ben zelf ook weer Temazepam en Quetiapine aan het afbouwen na maanden gebruik.
Het is rot, hard en zwaar. Maar je komt er doorheen.
Pillen "over" willen houden is alweer indekken voor gebruik.

Doe dat nou niet, hou je aan je schema en weet dat je het echt kan.
Klik om te vergroten...
Mee eens, had zelf ook een enorme voorraad aan benzo’s (niet gebruikt, wat wel regulier voorgeschreven was). Teruggebracht naar apotheek, ik kon het gewoon niet aanzien zo’n voorraad aan pillen, en voelde me een junk in wording. Heb nu gewoon reguliere medicatie, met afbouwschema, maar je merkt wel naar mate de doosjes leger worden, dat je wat zenuwachtiger wordt, en tegelijk weet je ook, ik wil er vanaf. En dat laatste gevoel is veel sterker.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Vinidi84 zei:
Mee eens, had zelf ook een enorme voorraad aan benzo’s (niet gebruikt, wat wel regulier voorgeschreven was). Teruggebracht naar apotheek, ik kon het gewoon niet aanzien zo’n voorraad aan pillen, en voelde me een junk in wording. Heb nu gewoon reguliere medicatie, met afbouwschema, maar je merkt wel naar mate de doosjes leger worden, dat je wat zenuwachtiger wordt, en tegelijk weet je ook, ik wil er vanaf. En dat laatste gevoel is veel sterker.
Klik om te vergroten...
Knap van je zeg!! Ik zit geloof ik nog in de fase dat ik zou gaan 'hamsteren', voor het geval dát... 😅 Junkengedrag kortom. 🙈
m
mat_96Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Hey man, ik zie dat je al best veel tips hebt gekregen, maar ik heb in het zelfde schuitje gezeten nam dan alleen 6 Bromazolam per dag. En dronk er ook vaak nog bij. Ben toen naar detox geweest en hier gaven ze me 1e dagen 80mg diazepam en om de 2 dagen gingen ze met 10 naar beneden. Soms een dag stabiliseren als het on dragelijk werd, dus in jou geval zou ik zeggen is 25mg diazepam en dan zou ik het gwn in grammen werk afbouwen heb een schema voor zou dan de 12 weken doen. Bij mij kon het een stuk rapper want had 24/7 medische zorg maar ik ga ze wel eerlijk zeggen het is heel moeilijk er mee stoppen vooral met de klachten die je hebt zou ik je er wel therapie bij adviezeren! Want de klachten gaan 2x zo erg terug komen daarom vallen mensen ook vaak weer terug met benzos ik heb er 3x in een korte tijd voor in de kliniek gezeten

https://www.knmp.nl/rekenmodules/benzos_html

Met deze site kan je precies zien hoeveel je af moet bouwen en zou lekker 12 weken doen heb je het minst last van klachten. Wel even opletten want staat hoeveel tabletten je moet nemen en met afbouw rekenen ze altijd met 2mg diazepam tabletten!

Hoop dat het je wat heb t geholpen en sterkte man!!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zo herkenbaar @Vinidi84 ! Het gaat idd voorbij.

Vanochtend drama, vanmiddag rust, nu weer onrustig. Up en down. Glutamaat stormen..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."