Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
79 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Klopt ik heb er genoeg gezien.

En dan heb ik nu denk ik de beste. Niet dat hij professor doktor hoogleraar zus en zo is. Maar absoluut de meest menselijke die ik ooit meegemaakt heb.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoe gaat het met mij? Redelijk goed. Ben stabiel overgezet nu naar 12 mg diazepam per dag. Slapen gaat niet zo goed, maar accepteer ik maar. De Zolpidem is er nu helemaal uit. Vanaf volgende week wil ik de eerste afbouw gaan doen, 2 mg. Neem alle tijd! Stress is een trigger voor extra ‘klachten’, dus werk tijdelijk even wat minder. Doe vooral de leuke klussen, waar ik voldoening uit haal. Gisteren verjaardag gehad, normaal gesproken neem ik dan een biertje met de club mannen, maar ben aan de rivella gegaan, bevalt prima. Heb begrepen dat je absoluut geen alcohol moet drinken in de afbouw.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Dan zou ik zeker volgens Ashton afbouwen. 10mg Zolpidem is 5mg Diazepam. Kom je in totaal uit op 25mg.
Klik om te vergroten...
hoe kan je benzo en z drugs vergelijken is dat omdat ze qua werking zo op.elkaar lijken
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
MR_CHIP zei:
hoe kan je benzo en z drugs vergelijken is dat omdat ze qua werking zo op.elkaar lijken
Klik om te vergroten...
Yup. Ook GABA agonisten.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#5
_shikantaza zei:
Yup. Ook GABA agonisten.
Klik om te vergroten...
Als je wil afbouwen van 5 mg lorazepam en 80 mg oxazepam, hoeveel diazepam zou dat zijn??? Ken iemand die dit al jaren slikt icm haldol, maar zij wil ook wel graag afbouwen.
_shikantaza zei:
Yup. Ook GABA agonisten.
Klik om te vergroten...
Qua werking totaal anders hoor. Zolpidem is niet te vergelijken met diazepam. Zolpidem is een inslaper, met hele korte werkingsduur. Diazepam is heeft een veel langere werkingsduur, met minder grote piek. Ik slaap er in ieder geval niet van in.
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jazz35 zei:
Ah, da's écht balen. Ja, daar moet je maar geluk mee hebben. Óók met of het überhaupt klikt met zo'n behandelaar.
Klik om te vergroten...
Ik zie artsen steeds vaker bang zijn om afgerekend te worden op beslissingen, waardoor ze juist domme fouten gaan maken gaan maken. Dit was een idee van een psychiater die me dus niet kent, mn. Dossier niet heeft en toch de ddoorslag geeft qua medicijnen en eeen protocol dat al 8 jaar prima werkt gaat veranderen. Dat is toch absurd!?
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Het is een zegen om goede mensen om je heen te hebben. Niet veroordelend, maar invoelend, empathisch, integer. Iemand die je echt kunt vertrouwen. Ik heb ook zo’n lieve huisarts en psych. Toen ik zo zwaar in mijn burn out zat, wilde de huisarts mij elke week zien. Gewoon, even in de ogen kijken, hoe het echt met je gaat, en alles is bespreekbaar. Zo fijn. Ik heb mijn huisarts ook een presentje gegeven, met de boodschap, waren er maar meer zoals u! Als je de verkeerde treft, dan kan het ook goed misgaan.
Ik heb wel een redelijke dag gehad. Vier klant bezoeken, en een financieringstraject besproken van 4 mio. Het grappige is, al mijn klanten zijn onwijs gek met mij, en ze vinden mij scherp in de analyses en toelichtingen. Ik denk dan ben mijzelf, jullie moesten eens weten hoe slecht ik slaap 🫣, ik kan daar dan wel hartelijk om lachen achteraf. Mijn klanten merken er niets van. Ben gezegend met een frisse jonge oud, dat scheelt enorm, haha.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#8
PapaverMan zei:
Ik zie artsen steeds vaker bang zijn om afgerekend te worden op beslissingen, waardoor ze juist domme fouten gaan maken gaan maken. Dit was een idee van een psychiater die me dus niet kent, mn. Dossier niet heeft en toch de ddoorslag geeft qua medicijnen en eeen protocol dat al 8 jaar prima werkt gaat veranderen. Dat is toch absurd!?
Klik om te vergroten...
Ik ken je situatie niet, maar dat klinkt inderdaad niet lekker. Zo'n psychiater zou toch op z'n minst dat dossier moeten kennen. Psychiaters zijn in mijn ervaring sowieso niet snel geneigd van de gebaande paden af te wijken en écht hulp op maat te bieden. Maar goed, ik heb er weinig mee te maken. Mijn directe behandelaar is geen psychiater.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ervaar vandaag wat meer ‘ontwenning’, waar ik vooral last van heb, zijn spiertrekkingen in kuiten en handen. Ook heb ik last van een wat opgeblazen buik (soort krampen), en is er meer angst aanwezig. Ook weer een slechte nacht gehad (dus dat werkt niet mee), 3 uur slaap max. 2,5 mg diazepam doet bij mij gewoon niets. Gewoon maar doorgaan en ergen hopen, dat alles natuurlijk hersteld. Vanavond kan ik eventuele wat Zopiclon erbij gebruiken. Maar eerst straks de weekend boodschappen en nog even naar de sportschool. Fijn dat we zo’n forum hebben om dagelijks je gevoel en emoties te uiten is prettig.
S
SpeedbootLid
01-01-2024, 00:00
#10
Vinidi84 zei:
Het is een zegen om goede mensen om je heen te hebben. Niet veroordelend, maar invoelend, empathisch, integer. Iemand die je echt kunt vertrouwen. Ik heb ook zo’n lieve huisarts en psych. Toen ik zo zwaar in mijn burn out zat, wilde de huisarts mij elke week zien. Gewoon, even in de ogen kijken, hoe het echt met je gaat, en alles is bespreekbaar. Zo fijn. Ik heb mijn huisarts ook een presentje gegeven, met de boodschap, waren er maar meer zoals u! Als je de verkeerde treft, dan kan het ook goed misgaan.
Ik heb wel een redelijke dag gehad. Vier klant bezoeken, en een financieringstraject besproken van 4 mio. Het grappige is, al mijn klanten zijn onwijs gek met mij, en ze vinden mij scherp in de analyses en toelichtingen. Ik denk dan ben mijzelf, jullie moesten eens weten hoe slecht ik slaap 🫣, ik kan daar dan wel hartelijk om lachen achteraf. Mijn klanten merken er niets van. Ben gezegend met een frisse jonge oud, dat scheelt enorm, haha.
Klik om te vergroten...

Ironisch genoeg ervaar ik wel hetzelfde. Als ik erg moe ben na paar slechte nachten presteer ik soms juist beter. Focus veel meer op 1 ding dan 4 dingen tegelijkertijd omdat ik dan door vermoeidheid niet op kan brengen 😂 Maar mooi compliment dat je ondanks het afbouwen nog steeds presteert. Dus goede motivator om door te zetten: na afbouwen presteer je dan nóg beter!

Ik denk wel goed dat je van zolpidem af bent. Heb dat ook een tijdje gehad en werd er niet beter van..

verder keep it up! Valt me op dat je mindset wel echt positief is en dat gaat je zeker helpen. Weet uit ervaring dat het een lange en moeilijke weg is.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#11
Je bent echt goed bezig met afbouwen @Vinidi84 ! En wat mag jij het in kleine stapjes doen zeg!
Ik ben in de kliniek overgezet/begonnen op 35 milligram Diazepam (5-10-5-15) daar in een week heel snel al afgebouwd naar (5-5-5-15)
Nu na 10 weken thuis afbouwen zit ik op 2,5- 2,5-, 2.5 7,5. Elke twee weken is er 2,5 mg afgegaan.

Vanaf vandaag moet ik weer verder afbouwen en ga ik eerst maar de avond eraf halen naar 0. Overdag heb ik op zich geen benzo' meer nodig. Alleen voor de nacht slikte ik al meer dan 4 jaar standaard voorgeschreven benzo's. Vanaf vorig jaar augustus ben ik daarnaast met Bromozolam begonnen, eerst ook alleen 3 mg voor de nacht. Maar toen ik in februari werd opgenomen was het al uit de hand gelopen naar gemiddeld 24-27 mg per dag met uitschieters naar 39 mg.

Om die 7.5 mg Diazepam straks in 6 weken af te bouwen van 7,5 naar 5 naar 2,5 naar 0 vind ik toch wel met erg grote stappen gaan. Dus ik ga woensdag wel aan mijn behandelaar vragen of ik pillen van 2 mg kan krijgen die je kan splitten naar 1 mg.
Dan is mijn plan om in 6 weken van 7,5 naar 6,5 naar 5 naar 3,5 naar 2,5 naar 1 naar 0 te gaan. Dan bouw ik het wel gewoon in 6 weken af maar is het verschil niet zo groot die elke twee weken.
Maar vergeleken met jou zijn dat dus best nog wel grote stappen evengoed.

Ik heb momenteel echt heel veel stress en slaap op de 7.5 mg al heel slecht en heb weer veel nachtmerries. Dus ik zie hier echt tegenop om dat af te bouwen. Maar ik zal het toch een keer moeten doen.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Speedboot zei:
Ironisch genoeg ervaar ik wel hetzelfde. Als ik erg moe ben na paar slechte nachten presteer ik soms juist beter. Focus veel meer op 1 ding dan 4 dingen tegelijkertijd omdat ik dan door vermoeidheid niet op kan brengen 😂 Maar mooi compliment dat je ondanks het afbouwen nog steeds presteert. Dus goede motivator om door te zetten: na afbouwen presteer je dan nóg beter!

Ik denk wel goed dat je van zolpidem af bent. Heb dat ook een tijdje gehad en werd er niet beter van..

verder keep it up! Valt me op dat je mindset wel echt positief is en dat gaat je zeker helpen. Weet uit ervaring dat het een lange en moeilijke weg is.
Klik om te vergroten...
Vanaf morgen ga ik proberen om zonder benzo de dag door te komen ( dat lukt nu wel ), maar in de avond naar 2 mg gaan. Bouw heel rustig af, week er op 1,5 mg, week daarop 1 mg, week waarop 0,50 mg, week daarop 0,25 mg en dan hopelijk eindstreep gehaald. Nog vijf weken te gaan. Daarna nog zeker herstel nodig, maar afbouwen gaat nu eenmaal samen met ontwenning, en je niet comfortabel voelen. Dat accepteren is het belangrijkste, en dat opvangen door de juiste dingen te doen (je werk blijven doen, gezond eten, veel sporten, angst accepteren (hoort bij het leven), alles mag er zijn. Vergelijk het met een koude douche, je gaat eronder, je hebt de nijging om weg te vluchten, je doet dit niet, je reguleert je ademhaling, en je lichaam / geest passen zich aan, aan de stress situatie. Ik zie alle obstakels als een koude douche, niet wegvluchten in de pillen, maar er doorheen (ademen). Het wordt beter!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Succes beiden! Ik ben inmiddels van de benzo’s af maar heb dat wel klinisch moeten doen. Geen kattenpis allemaal.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Perenijsje zei:
Je bent echt goed bezig met afbouwen @Vinidi84 ! En wat mag jij het in kleine stapjes doen zeg!
Ik ben in de kliniek overgezet/begonnen op 35 milligram Diazepam (5-10-5-15) daar in een week heel snel al afgebouwd naar (5-5-5-15)
Nu na 10 weken thuis afbouwen zit ik op 2,5- 2,5-, 2.5 7,5. Elke twee weken is er 2,5 mg afgegaan.

Vanaf vandaag moet ik weer verder afbouwen en ga ik eerst maar de avond eraf halen naar 0. Overdag heb ik op zich geen benzo' meer nodig. Alleen voor de nacht slikte ik al meer dan 4 jaar standaard voorgeschreven benzo's. Vanaf vorig jaar augustus ben ik daarnaast met Bromozolam begonnen, eerst ook alleen 3 mg voor de nacht. Maar toen ik in februari werd opgenomen was het al uit de hand gelopen naar gemiddeld 24-27 mg per dag met uitschieters naar 39 mg.

Om die 7.5 mg Diazepam straks in 6 weken af te bouwen van 7,5 naar 5 naar 2,5 naar 0 vind ik toch wel met erg grote stappen gaan. Dus ik ga woensdag wel aan mijn behandelaar vragen of ik pillen van 2 mg kan krijgen die je kan splitten naar 1 mg.
Dan is mijn plan om in 6 weken van 7,5 naar 6,5 naar 5 naar 3,5 naar 2,5 naar 1 naar 0 te gaan. Dan bouw ik het wel gewoon in 6 weken af maar is het verschil niet zo groot die elke twee weken.
Maar vergeleken met jou zijn dat dus best nog wel grote stappen evengoed.

Ik heb momenteel echt heel veel stress en slaap op de 7.5 mg al heel slecht en heb weer veel nachtmerries. Dus ik zie hier echt tegenop om dat af te bouwen. Maar ik zal het toch een keer moeten doen.
Klik om te vergroten...
Zo, dat is knap werk van je. Bijna 40 mg bromazolam per dag, en dan nu nog maar op 15 mg diazepam. Ik heb bewondering voor je. Als ik alles omreken dan zat ik een jaar geleden op mijn max qua benzo, 60 mg oxazepam plus 2,5 mg lorazepam, omgerekend zo’n 60 mg diazepam. Nu 2 mg diazepam, waarbij ik om de twee dagen een halve tablet Zopiclon neem, dan ik heb ik ca. 2x in de week een betere nacht, en voelt alles iets minder heftig. Klachten schommelen. Heb jij dat ook? Van je ineens goed en normaal voelen, naar depressief, somber, angstig. Sporten helpt mij enorm om hierover heen te komen, en me beter te voelen. Sterkte met je herstel.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Shit man @Vinidi84 Wat een heftige ervaring. Ben je waarschijnlijk toch te snel geweest met afbouwen? Je klinkt OK. Ben je er weer bovenop?
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#16
Vinidi84 zei:
Zo, dat is knap werk van je. Bijna 40 mg bromazolam per dag, en dan nu nog maar op 15 mg diazepam. Ik heb bewondering voor je. Als ik alles omreken dan zat ik een jaar geleden op mijn max qua benzo, 60 mg oxazepam plus 2,5 mg lorazepam, omgerekend zo’n 60 mg diazepam. Nu 2 mg diazepam, waarbij ik om de twee dagen een halve tablet Zopiclon neem, dan ik heb ik ca. 2x in de week een betere nacht, en voelt alles iets minder heftig. Klachten schommelen. Heb jij dat ook? Van je ineens goed en normaal voelen, naar depressief, somber, angstig. Sporten helpt mij enorm om hierover heen te komen, en me beter te voelen. Sterkte met je herstel.
Klik om te vergroten...

Dankjewel en jij bent ook al flink afgebouwd dan als je dat omrekent idd!
Ik ben vanavond dus voor het eten van 2.5 mg naar 0 gegaan en merk nu wel weer dat die stemmingswisselingen weer terug zijn dan de eerste dagen na een afbouw.

Het is voor mij vandaag sowieso al een moeilijke dag (zie topic wat gaat er door je hoofd). Maar 3-4 uur nadat ik normaal een dosis zou hebben ingenomen (nu dus zo'n beetje) ben ik als ik afbouw echt heel emotioneel opeens en tranen in mn ogen enzo. En ik heb vaak hoofdpijn als ik net afbouw.

Ik zwem 1x in de week, wat voor mij vooral helpt is mn werk en simpele klusjes in/rondom huis waarbij ik niet hoef na te denken. Gisteren bijvoorbeeld druk bezig geweest met planten verpotten en dat geeft mij dan weer een goed gevoel als dat gebeurd is.
Jij ook nog veel sterkte!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Perenijsje zei:
Dankjewel en jij bent ook al flink afgebouwd dan als je dat omrekent idd!
Ik ben vanavond dus voor het eten van 2.5 mg naar 0 gegaan en merk nu wel weer dat die stemmingswisselingen weer terug zijn dan de eerste dagen na een afbouw.

Het is voor mij vandaag sowieso al een moeilijke dag (zie topic wat gaat er door je hoofd). Maar 3-4 uur nadat ik normaal een dosis zou hebben ingenomen (nu dus zo'n beetje) ben ik als ik afbouw echt heel emotioneel opeens en tranen in mn ogen enzo. En ik heb vaak hoofdpijn als ik net afbouw.

Ik zwem 1x in de week, wat voor mij vooral helpt is mn werk en simpele klusjes in/rondom huis waarbij ik niet hoef na te denken. Gisteren bijvoorbeeld druk bezig geweest met planten verpotten en dat geeft mij dan weer een goed gevoel als dat gebeurd is.
Jij ook nog veel sterkte!
Klik om te vergroten...
Goed bezig, zwemmen is heel gezond. Ik heb mij een beetje verdiept in wat benzo’s nu precies doen in je brein. Benzo’s putten je Gaba receptoren uit, vervolgens gaan ze meer receptoren (ook wel neurotransmitters genoemd) aanmaken, zodat er toch Gaba kan worden aangemaakt, de uitgeputte receptoren kunnen namelijk naar verloop van tijd geen Gaba meer aanmaken (je hersenen zijn wat dat betreft heel slim). Echter deze aanmaak van neurotransmitters zorgen ervoor dat de rest volledig uit balans schiet (serotonine, dopamine, maar vooral ook je glutamaat). Dit laatste stofje is verwoestend voor je lijf / psyche. Na elke Gaba piek, ontstaat er een glutamaat piek. Waar Gaba het zenuwstelsel dempt, doet glutamaat exact het omgekeerde, het activeert je zenuwstelsel met een overshoot aan prikkels. Vandaar ook dat vele benzo gebruikers neuropathie ontwikkelen, een overprikkeld brein, agitatie, depressie, en een hele lijst aan klachten meer. Akatishia is één van de ergste klachten bij mensen met benzo (mis) en gebruik, en die vervolgens te snel afbouwen of cold turkey stoppen. Sommige benzo’s gebruikers, ontwikkelen deze klachten al tijdens gebruik, of wanneer ze de dosering gaan verhogen. Klachten worden niet minder, maar erger. Dit alles heeft te maken met het stofje ‘glutamaat’. Als je weet wat er aan de hand is, kun je daar op anticiperen. Ik ben op zoek gegaan naar de vraag hoe verlaag ik mijn glutamaat. Want voor mijn gevoel ligt daar een grote stap tot succes en dat je er beter en gezonder uitkomt. Demping van het glutamaat systeem is nodig om klachten te verminderen of zelfs te laten verdwijnen, wat hierbij (kan) helpen is:
- om de dag 1,5 uur matig sporten
- magnesium glycine (geconcentreerd)
- vitamine d2/k3
- vitamine c
- vitamine een goede B complex (gemetileerd)
- lithium (lage dosering, Max 10 mg), icm sporten zorgt dit voor de aanmaak van nieuwe neurotransmitters (met name serotine en dopamine), gelukstofjes en belonginstofjes
- intermet fasting, na 18u savonds niets meer eten, tot volgende ochtend 12u, overigens vasten is heel gezond om te doen (bv twee/ drie dagen niet eten)
- passiebloem thee, sterke pot laten trekken, natuurlijke Gaba boost vanuit de darmen aangemaakt -> wetenschappelijk bewezen net zo effectief te zijn als oxazepam
- geen stimulerende middelen; koffie ed.
Ik merk wanneer ik het bovenstaande grotendeels volhoud, ik vrij makkelijk door de dagen kom. Wijk ik hier vanaf, dan ontstaan er meer klachten.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Update; met mij gaat het echt veel beter. Slaap beter en dieper, kan weer fulltime werken (eigen bedrijf), zit alweer op mijn oude omzet van een paar jaar terug (had ik een jaar geleden niet kunnen denken). Vanmiddag nieuwe auto uitgezocht 😊 (bmw i4) super blij mee. Komt over 4 weekjes. Morgen en vrijdag nog leuke klant bezoeken en dit weekend heerlijk in de tuin (wordt mooi weer). Zit op 2 mg diazepam, en gaat goed, voor mijn gevoel doet het niets, maar ben voorzichtig. De mindere dagen en af en toe een betere dag, is helemaal omgedraaid, nu meer betere dagen en af toe een mindere dag. Psych op 1 mei laatste afspraak (fysiek) en dan hoop ik van de benzo’s af te zijn.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Klinkt geweldig zeg. Echt fijn voor je dat het zo goed gaat!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Vince1984 zie https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm
De dosering die achter ieder middel n de tabel staan, komen overeen met 10mg Diazepam.

Bromazepam is geen RC (@Tijdloos is in de war met Bromazolam) en gewoon bekend bij Ashton. Verder volg je het beste de adviezen op uit de Ashton manual. Daar staat ook wel wat in over Zolpidem geloof ik. Lees ‘m helemaal door voordat je actie onderneemt. Het is even een wat leeswerk en vrij taai, maar de moeite waard. Desnoods noteer je dingen die voor jou belangrijk zijn tijdens het lezen. Het lijkt mij een goed idee als jouw psychiater ‘m ook leest.

Mocht je vragen hebben over afbouw of de Manual, stel ze maar. Benzo afbouw is niet zomaar wat!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."