Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
74 weergaven
18-5-2026
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Vince1984 zei:
Hoe gaat het met mij? Redelijk goed. Ben stabiel overgezet nu naar 12 mg diazepam per dag. Slapen gaat niet zo goed, maar accepteer ik maar. De Zolpidem is er nu helemaal uit. Vanaf volgende week wil ik de eerste afbouw gaan doen, 2 mg. Neem alle tijd! Stress is een trigger voor extra ‘klachten’, dus werk tijdelijk even wat minder. Doe vooral de leuke klussen, waar ik voldoening uit haal. Gisteren verjaardag gehad, normaal gesproken neem ik dan een biertje met de club mannen, maar ben aan de rivella gegaan, bevalt prima. Heb begrepen dat je absoluut geen alcohol moet drinken in de afbouw.
Klik om te vergroten...
Klinkt alsof je supergoed bezig bent man!! Knap van je!
D
De SchurkLid
01-01-2024, 00:00
#2
heftig verhaal, ik kan me voorstellen dat dit erg moeilijk is.
Respect dat je weet te functioneren bij zulke doseringen benzos dagelijks.
succes en sterkte hiermee!
Hou vol.
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Raver zei:
Yes!
Klik om te vergroten...
Done. Heb mijn plan iets aangepast, nav o.a. Ashton Manual, zie nieuw topic.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Volgende week woensdag gesprek bij psychiater. Tot die tijd proberen wat te minderen met huidige medicatie. Zal volgende week weer aangeven graag overstap te willem maken op Diazepam, en dan inderdaad met tabletten van 2 mg afbouwen. Wat heb ik een respect voor mensen die jarenlang extreme dosissen hebben geslikt (las laatst van iemand, jarenlang op 160 mg diazepam, en gelukt met afbouwen). Dan ben je echt een beest! Mijn zus slikt al jarenlang 3 mg lorazepam voor de nacht (slaapt 10u per nacht) en 100 mg oxazepam overdag (PTSS). 1x geprobeerd te stoppen, was niet te doen. Hopelijk gaat het mij lukken, en vindt ze daar wat vertrouwen uit.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Vince1984 zei:
Volgende week woensdag gesprek bij psychiater. Tot die tijd proberen wat te minderen met huidige medicatie. Zal volgende week weer aangeven graag overstap te willem maken op Diazepam, en dan inderdaad met tabletten van 2 mg afbouwen. Wat heb ik een respect voor mensen die jarenlang extreme dosissen hebben geslikt (las laatst van iemand, jarenlang op 160 mg diazepam, en gelukt met afbouwen). Dan ben je echt een beest! Mijn zus slikt al jarenlang 3 mg lorazepam voor de nacht (slaapt 10u per nacht) en 100 mg oxazepam overdag (PTSS). 1x geprobeerd te stoppen, was niet te doen. Hopelijk gaat het mij lukken, en vindt ze daar wat vertrouwen uit.
Klik om te vergroten...
Slow and steady wins the race.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vince1984 zei:
Dit wordt een pijnlijke weg!
Klik om te vergroten...

Zolang je niet overgezet wordt op Diazepam kan het onnodig lastig worden. Ik zou toch aandringen bij de psychiater. Uiteraard met een sociaal geaccepteerde toon natuurlijk. Laatste wat je wilt is over komen als iemand die niet wilt luisteren oid. Maar ik vind dat je best voor je eigen proces mag opkomen. Benzodiazepine afbouw hoort niet overhaast te worden of gemakkelijk over nagedacht. Bovendien hoort de regie hierin ook grotendeels bij de patiënt te liggen. Jij bent immers de gene die er doorheen moet.

Een psychiater zijn betekend niet dat die gene dan ook meteen iets af weet van benzodiazepine afbouw. Helaas is het tegenwoordig eerder een uitzondering op de regel als een arts hier veel vanaf weet.

Ik ben ook vaak verkeerd benaderd door artsen/psychiaters over medicijnen etc. Als je zelf wat inleest en dit op een normaals normale toon overbrengt hebben artsen daar vaak wel begrip voor.

Succes man. Kom voor jezelf op zou ik zeggen. Neem de Ashton Manual eventueel mee, schrijf wat op. Ik zou zelf gewoon terug gaan naar de oude dosis, even niet kloten en aangeven dat het zo niet gaat! Het laatste wat je wilt is uiteindelijk met een hele nare PAWS eindigen door een verkeerde afbouw.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Utrecht84 zei:
Thanks voor de tip. Waar kan ik dat doen? Gewoon bij 'Farmaceutische drugs'?
Klik om te vergroten...

Yes!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Raver zei:
Zolang je niet overgezet wordt op Diazepam kan het onnodig lastig worden. Ik zou toch aandringen bij de psychiater. Uiteraard met een sociaal geaccepteerde toon natuurlijk. Laatste wat je wilt is over komen als iemand die niet wilt luisteren oid. Maar ik vind dat je best voor je eigen proces mag opkomen. Benzodiazepine afbouw hoort niet overhaast te worden of gemakkelijk over nagedacht. Bovendien hoort de regie hierin ook grotendeels bij de patiënt te liggen. Jij bent immers de gene die er doorheen moet.

Een psychiater zijn betekend niet dat die gene dan ook meteen iets af weet van benzodiazepine afbouw. Helaas is het tegenwoordig eerder een uitzondering op de regel als een arts hier veel vanaf weet.

Ik ben ook vaak verkeerd benaderd door artsen/psychiaters over medicijnen etc. Als je zelf wat inleest en dit op een normaals normale toon overbrengt hebben artsen daar vaak wel begrip voor.

Succes man. Kom voor jezelf op zou ik zeggen. Neem de Ashton Manual eventueel mee, schrijf wat op. Ik zou zelf gewoon terug gaan naar de oude dosis, even niet kloten en aangeven dat het zo niet gaat! Het laatste wat je wilt is uiteindelijk met een hele nare PAWS eindigen door een verkeerde afbouw.
Klik om te vergroten...
Mee eens! Dank voor je bericht
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik wil je vooral veel succes wensen. Je hebt al goede adviezen gehad.

Zelf redde ik het thuis niet en heb ik de benzo's in een kliniek afgebouwd. Maar ik was er al in 2005 mee begonnen. Ook een paar jaar geen benzo's (alleen zware antipsychotica) maar daarna helaas steeds meer benzo's. Goed dat je zelf de regie pakt en niet onnodig lang blijft slikken.
W
WackyJelloLid
01-01-2024, 00:00
#10
Vince1984 zei:
Psychiater is een aardige man die echt wel meedenkt, hij vond het goed om af te bouwen met de Qeutiapine en de Mirtazapine (bijna 1 jaar gebruikt). Ik voelde me er niet meer goed bij, zombiestaat en neiging tot het aankomen van vele kilo’s (wat ik gelukkig heb weten te voorkomen door elke werkdag 1 a 2 uur te sporten). Ben blij dat ik daar nu bijna vanaf ben. Had 25 mg Qeutiapine en 60 mg Mirtazapine. Nu alleen de benzo’s nog. Als ik dit forum bekijk dan zijn mijn dosissen niet extreem (6 mg Bromazepam en 10 mg zolpidem), maar al wel maandenlang dus ik ga afbouwen volgens Asthon M. Denk dat ik zo’n 20 mg diazepam moet hebben en dan weg gelijkelijk afbouwen, telkens na 3 weken 10% eraf. Nu moet ik alleen mijn psychiater nog overtuigen van deze overstap, hij vindt dat ik met de huidige medicatie in een paar weken clean kan zijn. Maar daar denk ik anders over.
Klik om te vergroten...
Mijn gebruikers momenteel de heftig voor een stuktueel voorgeschreven medicatiegebruik echter ben ik persoonlijk zeer te spreken over de combinatie 200 milligram Quetiapine en 30 milligram Mirtazepine. Ik zit weer een goed traject en hoop na een detox en opname toch mensen weer daarmee te beginnen. Overigens is het voor velen en raar aantal milligram Queta, maar dit valt de verklaren doordat het 50 milligram extra tegen stemmingswisselingen helpt. Zoals gezegd gebruik ik nu niet maar ook mirta vind ik heel fijn omdat het gewoon letterlijk doet wat het belooft en dat is je gemoedstoestand verbeteren en het maakt in elk geval mij wat minder huily als ik een wat klotere dag heb. Ervan aankomen doe ik niet wat weer handig is want Ik ben niet geheel onbekend met een eetstoornis. Anyway take care and let the Good Times Roll 🤟
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Eindelijk diazepam gekregen. 300 pillen op 1 recept van 10 mg, daar moet mijn afbouw mee kunnen slagen. Mijn Bromazepam plus zolpidem is omgezet naar 25 mg diazepam per dag. Heb vorige week geprobeerd om twee dagen niets te nemen, gewoon niet te doen. Slapeloosheid, spanning, tinnitus, angstgevoelens, moodswings. Ben super gevoelig voor hiervoor.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Vince1984 zei:
Eindelijk diazepam gekregen. 300 pillen op 1 recept van 10 mg, daar moet mijn afbouw mee kunnen slagen. Mijn Bromazepam plus zolpidem is omgezet naar 25 mg diazepam per dag. Heb vorige week geprobeerd om twee dagen niets te nemen, gewoon niet te doen. Slapeloosheid, spanning, tinnitus, angstgevoelens, moodswings. Ben super gevoelig voor hiervoor.
Klik om te vergroten...
Maar je gaat zomaar wat doen weer? Al tig keer is je verteld dat je geen dagen moet overslaan en dat je heel langzaam moet afbouwen en toch doe je maar wat?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Vince1984 zei:
Eindelijk diazepam gekregen. 300 pillen op 1 recept van 10 mg, daar moet mijn afbouw mee kunnen slagen. Mijn Bromazepam plus zolpidem is omgezet naar 25 mg diazepam per dag. Heb vorige week geprobeerd om twee dagen niets te nemen, gewoon niet te doen. Slapeloosheid, spanning, tinnitus, angstgevoelens, moodswings. Ben super gevoelig voor hiervoor.
Klik om te vergroten...
Vraag om een voorraad Diazepam 2mg. Met alleen tabletten van 10mg maak je 't jezelf lastiger dan nodig. Schrijf voor jezelf een afbouwschema en houd bij in een schrift hoe veel je iedere dag neemt. Eventueel noteer je bijwerkingen waar je last van hebt of geef je de dag een rapportcijfer om bij te houden hoe het met je gaat. Desnoods maak je er een grafiek van. Kan ook voor je slaap, eetlust, of iets anders waar je mee worstelt of wat juist wel goed gaat.

Eén gift per dag is genoeg met Diazepam. Waarschijnlijk is 's avonds de beste tijd om te nemen zodat je de piek in je bloedspiegel voor de nacht kunt benutten.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Manu76 zei:
Maar je gaat zomaar wat doen weer? Al tig keer is je verteld dat je geen dagen moet overslaan en dat je heel langzaam moet afbouwen en toch doe je maar wat?
Klik om te vergroten...
Ik had contact gezocht met een arts van Radboud. Die zei letterlijk; probeer cold turkey te stoppen en kijken wat het doet. Volgens hem kunnen de meesten dat. Ik heb dat advies gevolgd, en niets genomen. Gewoon twee nachten wakker geweest, en overdag kwam ik tot niets. Daarna alleen weer Zolpidem genomen voor de nacht, en slapen ging redelijk. Overdag naar 1 broma. Klachten verdwenen weer, wel beetjes angst, beetje somber. Ik ga om 2 mg tabletten dia vragen! Ik kom hier wel uit.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Vince1984 zei:
Ik had contact gezocht met een arts van Radboud. Die zei letterlijk; probeer cold turkey te stoppen en kijken wat het doet. Volgens hem kunnen de meesten dat. Ik heb dat advies gevolgd, en niets genomen. Gewoon twee nachten wakker geweest, en overdag kwam ik tot niets. Daarna alleen weer Zolpidem genomen voor de nacht, en slapen ging redelijk. Overdag naar 1 broma. Klachten verdwenen weer, wel beetjes angst, beetje somber. Ik ga om 2 mg tabletten dia vragen! Ik kom hier wel uit.
Klik om te vergroten...
Ok, ja ik weet plots ook niet zeker of we/ik jou het advies hebben gegeven of dat ik in de war was met andere "benzo-afbouwer"
2mg tabletten ga je vragen? Diazepam of wat voor tabletten?
En klopt 75% van de bevolking kan redelijk makkelijk tot zeer makkelijk van dergelijke medicijnen afkomen, maar de rest moet wel een passende oplossing vinden, anders komt het helemaal niet goed.
Sterkte!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoe gaat het met mij? Redelijk goed. Ben stabiel overgezet nu naar 12 mg diazepam per dag. Slapen gaat niet zo goed, maar accepteer ik maar. De Zolpidem is er nu helemaal uit. Vanaf volgende week wil ik de eerste afbouw gaan doen, 2 mg. Neem alle tijd! Stress is een trigger voor extra ‘klachten’, dus werk tijdelijk even wat minder. Doe vooral de leuke klussen, waar ik voldoening uit haal. Gisteren verjaardag gehad, normaal gesproken neem ik dan een biertje met de club mannen, maar ben aan de rivella gegaan, bevalt prima. Heb begrepen dat je absoluut geen alcohol moet drinken in de afbouw.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#17
_shikantaza zei:
Dan zou ik zeker volgens Ashton afbouwen. 10mg Zolpidem is 5mg Diazepam. Kom je in totaal uit op 25mg.
Klik om te vergroten...
hoe kan je benzo en z drugs vergelijken is dat omdat ze qua werking zo op.elkaar lijken
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
MR_CHIP zei:
hoe kan je benzo en z drugs vergelijken is dat omdat ze qua werking zo op.elkaar lijken
Klik om te vergroten...
Yup. Ook GABA agonisten.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#19
_shikantaza zei:
Yup. Ook GABA agonisten.
Klik om te vergroten...
Als je wil afbouwen van 5 mg lorazepam en 80 mg oxazepam, hoeveel diazepam zou dat zijn??? Ken iemand die dit al jaren slikt icm haldol, maar zij wil ook wel graag afbouwen.
_shikantaza zei:
Yup. Ook GABA agonisten.
Klik om te vergroten...
Qua werking totaal anders hoor. Zolpidem is niet te vergelijken met diazepam. Zolpidem is een inslaper, met hele korte werkingsduur. Diazepam is heeft een veel langere werkingsduur, met minder grote piek. Ik slaap er in ieder geval niet van in.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Vince1984 zie https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm
De dosering die achter ieder middel n de tabel staan, komen overeen met 10mg Diazepam.

Bromazepam is geen RC (@Tijdloos is in de war met Bromazolam) en gewoon bekend bij Ashton. Verder volg je het beste de adviezen op uit de Ashton manual. Daar staat ook wel wat in over Zolpidem geloof ik. Lees ‘m helemaal door voordat je actie onderneemt. Het is even een wat leeswerk en vrij taai, maar de moeite waard. Desnoods noteer je dingen die voor jou belangrijk zijn tijdens het lezen. Het lijkt mij een goed idee als jouw psychiater ‘m ook leest.

Mocht je vragen hebben over afbouw of de Manual, stel ze maar. Benzo afbouw is niet zomaar wat!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."