Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
71 weergaven
18-5-2026
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#1
_shikantaza zei:
Ik haal m’n info van https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm

5mg Lorazepam is 50mg Diazepam
80mg Oxazepam is 40mg Diazepam

Fikse dosering, afbouw zal lang duren.
Klik om te vergroten...
Sodeju dat is inderdaad echt veel. En zeg heeft 4 mg haldol erbij 🫣
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vince1984 zei:
Als je wil afbouwen van 5 mg lorazepam en 80 mg oxazepam, hoeveel diazepam zou dat zijn??? Ken iemand die dit al jaren slikt icm haldol, maar zij wil ook wel graag afbouwen.

Qua werking totaal anders hoor. Zolpidem is niet te vergelijken met diazepam. Zolpidem is een inslaper, met hele korte werkingsduur. Diazepam is heeft een veel langere werkingsduur, met minder grote piek. Ik slaap er in ieder geval niet van in.
Klik om te vergroten...
het werkt allemaal op GABA alleen dan andere gedeeltes dacht ik
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vince1984 zei:
Sodeju dat is inderdaad echt veel. En zeg heeft 4 mg haldol erbij 🫣
Klik om te vergroten...
Nou dan zal ze wel opknappen na afbouw
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Ik haal m’n info van https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm

5mg Lorazepam is 50mg Diazepam
80mg Oxazepam is 40mg Diazepam

Fikse dosering, afbouw zal lang duren.
Klik om te vergroten...
Sodeju dat is inderdaad echt veel. En zeg heeft 4 mg haldol erbij
Alinde zei:
Nou dan zal ze wel opknappen na afbouw
Klik om te vergroten...
Het lastige is, ze heeft zware PTSS en grote psychose gevoeligheid met daaraan gekoppeld zware depressie (al meerdere keren spoedopname gehad). Ze is heel benauwd dat ze deze klachten terug krijgt als ze gaat afbouwen met medicatie, maar ze wil het wel. Ben zelf nu aan het afbouwen van 12 mg diazepam; als het mij lukt ga ik haar daar bij helpen. Ik had zelf ook de neiging om veel meer te gebruiken in mijn slechte dagen, gelukkig nooit gedaan. Ik ging dan naar de sportschool, 1,5 uur fitness, en dat werkt echt super om uit je hoofd te komen.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#5
MR_CHIP zei:
het werkt allemaal op GABA alleen dan andere gedeeltes dacht ik
Klik om te vergroten...
Klopt, Zolpidem werkt meer op de Gaba a receptor, dus echt slaap en veel minder angstremmend. Diazepam, is veel meer angstremmend, minder sederend en duurt veel langer qua werking. Clonazepam, waar velen de bietenbrug mee opgaan is een achter angstremmer, en ik denk wel 1 van de meest verslavende benzo’s. Ook omdat je het vooral overdag gebruikt als je bij je positieve bent.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
echt weird okk
van zopiclon was echt slaap pil voor me
van zolpidem kreeg ik hallucinaties 30 min na inname never ooit meer
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Vince1984 zei:
Sodeju dat is inderdaad echt veel. En zeg heeft 4 mg haldol erbij 🫣
Klik om te vergroten...
Haldol afbouwen kan nog wel eens trickier zijn dan Benzo’s. Ik heb het zelf nooit gehad maar wel Olanzapine. Na 4 mislukte pogingen om af te bouwen kreeg ik de vrije hand en kon ik na een uitgerekte afbouwperiode eindelijk stoppen. Ik werd steeds licht psychotisch bij iedere reductie, maar dit ebte langzaam weg. Als ik na een paar weken weer normaal sliep, maakte ik de volgende stap. Dus het kan wel.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#8
_shikantaza zei:
Haldol afbouwen kan nog wel eens trickier zijn dan Benzo’s. Ik heb het zelf nooit gehad maar wel Olanzapine. Na 4 mislukte pogingen om af te bouwen kreeg ik de vrije hand en kon ik na een uitgerekte afbouwperiode eindelijk stoppen. Ik werd steeds licht psychotisch bij iedere reductie, maar dit ebte langzaam weg. Als ik na een paar weken weer normaal sliep, maakte ik de volgende stap. Dus het kan wel.
Klik om te vergroten...
Dan heb jij ook wel een heftige tijd meegemaakt! Tjonge, jonge zeg. Hier gaat alles nog redelijk naar wens, heb wat last van spiertrekkingen in benen en handen. Heb een jaar lang Zolpidem gebruikt, denk toch wat afkickverschijnselen daarvan. Ook heb ik wat last van intrusies (maar blijkt een veel voorkomend probleem te zijn in de afbouw).
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Update, gisteravond, nu de Zolpidem er helemaal uit is. Slaap ik na een aantal weken beter. Ik droom eindelijk weer, en slaap ook dieper. Afgelopen nacht 7 uur geslapen wel wakker geworden even, maar viel snel in slaap daarna. Heerlijk!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Vinidi84 zei:
Update, gisteravond, nu de Zolpidem er helemaal uit is. Slaap ik na een aantal weken beter. Ik droom eindelijk weer, en slaap ook dieper. Afgelopen nacht 7 uur geslapen wel wakker geworden even, maar viel snel in slaap daarna. Heerlijk!
Klik om te vergroten...
Vandaag eigenlijk voor t eerst sinds 1,5 jaar hele dag gewerkt en daarbij helder in het hoofd (gebleven). Heb bewust verder niets ingenomen vandaag, en tot op heden geen ontwenning of een craving (wel naar een heerlijke bak thee van passiebloem, dus die gaan we zo zetten). Wat goede slaap wat een mens doet! Hopelijk weer zo’n nacht. Overstap naar diazepam is toch wel goed. Deze dag pakken ze niet meer van me af.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Update; gisteravond 2,5 mg diazepam genomen, niet al te best geslapen. Had totaal geen neiging tot bijpakken, want verder geen ontwenning. Vanochtend niets meer ingenomen (net zoals gisteren) en voel me ‘ok’, het lijkt wel alsof ik me minder somber / depressief voel. Zolpidem en bromazepam nu helemaal uit mijn systeem, nu alleen nog 2,5 tot 5 mg diazepam zien af te bouwen. Supplementen blijf ik wel slikken (vitamine b12, c, d/k3, heel veel magnesium, aswaganda, passiebloem, selenium, zink, en eet veel vette biologische vis, en extra omega 3 olie). Heb een bloedonderzoek laten doen en deze tekorten kwamen naar voren. Kan ook door de benzooi komen. Intermet fasting doe ik ook, dus na het avondeten pas weer eerste maaltijd volgende dag na 12u. Dit alles geeft een enorme immuunboost, waardoor ik me lichamelijk en geestelijk sterker voel.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Toch wel een goede dag gehad, productief (heb eigen bedrijf), de hele middag geen ontwenning of neiging tot nemen van (craving), ondanks een wat mindere nacht aan slaap. Door dit soort verhaaltjes te delen (dank voor jullie duimpjes en hartjes!), word ik nog meer gemotiveerd om door te zetten / vol te houden. Begin nu wel echt te ontdekken dat mijn somberheid / depressie wel eens een relatie kunnen hebben met mijn benzo gebruik. Ik voel me namelijk vrolijker, en positiever worden, bizar eigenlijk. Wat ik echt kan aanbevelen is passiebloem thee, in de avond. Een hele pot, uur laten trekken onder een kaarsje, en dan ‘genieten’ van een natuurlijke Gaba boost. Ik ga het in ieder geval wel doen!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Vinidi84 zei:
Begin nu wel echt te ontdekken dat mijn somberheid / depressie wel eens een relatie kunnen hebben met mijn benzo gebruik. Ik voel me namelijk vrolijker, en positiever worden, bizar eigenlijk.
Klik om te vergroten...
Dit klopte voor mij ook.

Goed bezig hoor. Afleiding is belangrijk, anders ga je misschien overal op letten en jezelf zielig vinden.

Hoeveel medicatie neem je nu nog?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Vinidi84 zei:
Toch wel een goede dag gehad, productief (heb eigen bedrijf), de hele middag geen ontwenning of neiging tot nemen van (craving), ondanks een wat mindere nacht aan slaap. Door dit soort verhaaltjes te delen (dank voor jullie duimpjes en hartjes!), word ik nog meer gemotiveerd om door te zetten / vol te houden. Begin nu wel echt te ontdekken dat mijn somberheid / depressie wel eens een relatie kunnen hebben met mijn benzo gebruik. Ik voel me namelijk vrolijker, en positiever worden, bizar eigenlijk. Wat ik echt kan aanbevelen is passiebloem thee, in de avond. Een hele pot, uur laten trekken onder een kaarsje, en dan ‘genieten’ van een natuurlijke Gaba boost. Ik ga het in ieder geval wel doen!
Klik om te vergroten...
Klinkt supergoed en ook erg bemoedigend! Lekker bezig man. Passiebloemthee ga ik ook eens proberen. Al moet ik 's avonds niet te veel drinken, anders blijf ik pissen 's nachts. 😅 Ik ben zelf helaas nog niet benzovrij, maar wel zwaar geminderd met alle andere middelen en de benzo's stap voor stap aan het terugschroeven. Ook ik merk een beter humeur en een fijne helderheid op. Durf nog niet te zeggen of het hier daadwerkelijk door komt (twee maanden geleden lag ik nog op de bodem van de put van ellende), maar jouw verhaal doet weer even goed. ♥️
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#15
_shikantaza zei:
Dit klopte voor mij ook.

Goed bezig hoor. Afleiding is belangrijk, anders ga je misschien overal op letten en jezelf zielig vinden.

Hoeveel medicatie neem je nu nog?
Klik om te vergroten...
Vandaag nog 0,0 en voel me ok. Net nog even naar appie Heijn gereden voor mijn koortslip 😎. Straks om 10u neem ik 2,5 mg diazepam voor de nacht. Daar blijf ik even op deze week. Maar zoals het nu lijkt, heb ik overdag niets meer nodig om productief, vrolijk, energiek en positief te zijn.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Jazz35 zei:
Klinkt supergoed en ook erg bemoedigend! Lekker bezig man. Passiebloemthee ga ik ook eens proberen. Al moet ik 's avonds niet te veel drinken, anders blijf ik pissen 's nachts. 😅 Ik ben zelf helaas nog niet benzovrij, maar wel zwaar geminderd met alle andere middelen en de benzo's stap voor stap aan het terugschroeven. Ook ik merk een beter humeur en een fijne helderheid op. Durf nog niet te zeggen of het hier daadwerkelijk door komt (twee maanden geleden lag ik nog op de bodem van de put van ellende), maar jouw verhaal doet weer even goed. ♥️
Klik om te vergroten...
Biologische passiebloem, sterk laten trekken, super natuurlijke Gaba booster. Je ontspant er echt van! In combinatie met magnesium wordt het nog eens versterkt ook. Het dempt namelijk je glutamaat (andere signaalstof in je brein, wat bij disbalans (lees; teveel glutamaat) je zenuwstelsel in de war schopt met angst en spanningsklachten. Ben een boek aan het lezen over deze stof en hoe verwoestend dit kan zijn, wanneer deze omhoog schiet. Je brein zoekt altijd balans! Als je Gaba neurotransmitters zijn uitgeput, gaat je brein dit compenseren door extra aanmaak van glutamaat, daarvandaan ontstaat slapeloosheid, onrust, agitatie, depressie, somberheid. Wanneer je jouw glutamaat naar beneden weet te brengen, worden je klachten ook minder. Ik ben me hierin aan het verdiepen, en hoe je deze processen zelf kunt Helen en herstellen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rustig aan, ga niet te snel met afbouwen!
De helft afbouwen in twee weken vind ik erg veel..
Anders ga je knap beroerd worden, maar dat weet je al.
Rustig aan!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#18
_shikantaza zei:
Dit klopte voor mij ook.

Goed bezig hoor. Afleiding is belangrijk, anders ga je misschien overal op letten en jezelf zielig vinden.

Hoeveel medicatie neem je nu nog?
Klik om te vergroten...
Een jaar geleden slikte ik:
Qeutiapine 50 mg + Mirtazapine 60 mg + lorazepam 2,5 mg overdag + 20 mg themazepam icm of afgewisseld met Zolpidem 10 mg / Lormetazepam 2 mg.

Ik geloofde dat de pillen me beter zouden maken, ik was zo depressief en burn-out, dat ik niet meer wist hoe ik de dagen door moest komen. Elke ochtend zwaar depressief wakker worden, er kwam geen eind aan. Door de medicatie werd ik letterlijk een zombie. Mijn redding is de sportschool en het bos geweest (gewoon uren wandelen). Daarvandaan ben ik gaan afbouwen met de mirtazapine en Qeutiapine, nu laatste stuk, de benzo. Maar dat gaat mij 100% lukken.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Vinidi84 zei:
Biologische passiebloem, sterk laten trekken, super natuurlijke Gaba booster. Je ontspant er echt van! In combinatie met magnesium wordt het nog eens versterkt ook. Het dempt namelijk je glutamaat (andere signaalstof in je brein, wat bij disbalans (lees; teveel glutamaat) je zenuwstelsel in de war schopt met angst en spanningsklachten. Ben een boek aan het lezen over deze stof en hoe verwoestend dit kan zijn, wanneer deze omhoog schiet. Je brein zoekt altijd balans! Als je Gaba neurotransmitters zijn uitgeput, gaat je brein dit compenseren door extra aanmaak van glutamaat, daarvandaan ontstaat slapeloosheid, onrust, agitatie, depressie, somberheid. Wanneer je jouw glutamaat naar beneden weet te brengen, worden je klachten ook minder. Ik ben me hierin aan het verdiepen, en hoe je deze processen zelf kunt Helen en herstellen.
Klik om te vergroten...
De vraag is even of ik een natuurlijke GABA-booster moet nemen terwijl ik nog aan de broma zit.... 🤔
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
Is er ook toevallig iemand in het topic die de benzo-afbouw (bij mij is dat nu gezet op: in drie weken afbouwen van 2.5 mg bromazolam naar 0 met behulp van mirtazapine, eerst 7 mg en vanaf de tweede week indien nodig 15 mg) combineert met ADHD-medicatie?

Ik heb ADD. Ben recent gediagnosticeerd, maar kreeg hier al enkele jaren medicatie op recept voor (klinkt weird, maar dat verhaal is voor dit topic irrelevant). Ik neem al langere tijd 30 mg lisdexamfetamine en ik heb gevraagd of ik hier in het kader van de afbouw tijdelijk mee moet stoppen (omdat het natuurlijk wel stimulerende medicatie is die angst- en insomniaversterkend kan werken, was mijn redenatie), maar de psychiater heeft gezegd dat ik dit beter kan blijven nemen.

Ik heb dit gisteren, eerste dag afbouw, niet gedaan vanwege migraine. Die staat overigens los van deze hele afbouw, it’s the time of the month. Bij migraine sla ik standaard de lisdex over, want dan is m’n dag toch al stuk en dan werkt iedere vorm van stimulatie, hoe mild ook, alleen maar tegen me.

Nu, op de tweede dag geen migraine meer, en zoals geadviseerd de lisdex genomen. Heb het idee dat het effect hiervan op dit prille moment nog in mijn voordeel werkt. Omdat de 7 mg mirtazapine sederender werkt dan het 1.25 mg halfje bromazolam dat eraf is gegaan (ik ga er vanuit: door nog geen tolerantie voor de eerste en wel tolerantie voor de tweede) word ik duffer wakker dan gewoonlijk. En de lisdex heft dat overgesedeerde weer min of meer op richting ‘normaal’.

Maar ik besef dat de echte benzo-ontwenning nog niet gestart is. En ook dat week twee (nog een kwartje broma eraf) en drie (naar 0 broma toe) zwaarder gaan worden dan week één. Hoe dichter bij nul, hoe moeilijker zoals bekend… De mirtazapine mag in week twee en drie dan ook indien nodig verhoogd worden naar 15 mg.

Maar ik kan me niet echt iets voorstellen bij de rol van de lisdex in dit proces. Het lijkt me namelijk nogal onnatuurlijk om, zou ik de symptomen van benzo-ontwenning krijgen zoals ik ze ken en hier lees (complete overprikkeling, tremoren, angst, flitsen, etc.), stimulerende medicatie in te gaan nemen. Al helemaal omdat ik afkickloos al bekend ben met een angststoornis.

De lisdex is geen ‘must’, ik heb nog geen werk (laatste maanden ziektewet, zit hierdoor wel in een onsuccesvol en daardoor stressvol Tweede Spoor-traject met nog stressvollere UWV-bemoeienis/WIA-keuring op komst), het is dus geen ramp om het over te slaan maar het advies was dus in principe wel doornemen.

Ik moet het waarschijnlijk gewoon afwachten en in het moment een beetje beslissen wat ik doe. Maar ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft. Zo niet, dan wordt het nog wat meer proefkonijnen. 🐰

P.S. Update 1: Tot nu toe weinig opvallends behalve veel meer dromen dan normaal en, door de mirta, meer gesedeerd wakker worden. Maar again: ik ben me er terdege van bewust dat de broma-ontwenning nog moet beginnen, dus dat ik nog in de brace-for-impact-comfortzone zit.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."