Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
98 weergaven
18-5-2026
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#1
_shikantaza zei:
Hoeft ook niet per sé. Fijnstampen, het poeder in een leeg jampotje ofzo met 100ml water. Goed schudden of roeren en dan iedere dag een ml meer eruit gieten en de rest opdrinken.
Klik om te vergroten...
Als het niet goed oplost is dat toch heel i gewikkeld doseren omdat het naar de bodem zakt?
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik bouw zo rustig af nu dat ik ongeveer een week bijwerkingen heb, en dan nog 3 weken ongeveer aankijk. Dit werkt voor mij.
Alhoewel lager nu echt wel risky begint te worden en bespreek dit met meerdere mensen wanneer ik verder afbouw.
De verschijnselen zijn bij elke stap wel anders. Dit is wel heel apart om mee te maken. Als je denkt dat je het hebt gehad komen er zoveel nieuwe dingen.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vinidi84 zei:
Ik denk toch een vorm van angst / paniek… gevolg is adrenaline en heet gevoel. Voordat arts benzo’s voor schreef had ik veel last van angst en paniek. Ik moet daar nu mee leren omgaan.
Klik om te vergroten...
Helaas herkenbaar. Ik voel de adrenalinestoten ook altijd zeer duidelijk precies in het midden van mijn middenrif ontstaan en langzaam uitdijen wanneer het zich voortdoet. Grote voordeel: ik voel nu precies wanneer ik stress heb. Vaak door zaken die ik niet direct kan oplossen. Acceptatie is key. En bovenal: praat erover.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Zo zeg. Ik ben in Marokko op vakantie, momenteel in Fes, en vanmiddag had ik even zo'n momentje. Struinend door de smalle straten van de medina. Heet, druk, overprikkeld, voelde ik inééns dat ik weg moest. Het welbekende opkomende gevoel van angst. You know what I mean. :wink: Benauwd, zweten, het gevoel van weg te moeten (en wel meteen), en het verlangen naar verdoven (plus de zenuwslopende gedachte: kut, ik heb geen medicatie op zak!)

Maar! Eyes on the price gehouden. Gedachtesturing toegepast, mezelf positief toegesproken, en even een moment van rust ingebouwd in de dag.... Uiteindelijk ging het weer. Ben opgelucht dat het steeds beter lukt om de negatieve gedachtestroom te doorbreken en om te buigen. Het blijft lastig, en ik blijf wankel, maar het lukt me uiteindelijk vaak wél. En dat maakt me ook trots en blij.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ei-Salade zei:
De verschijnselen zijn bij elke stap wel anders. Dit is wel heel apart om mee te maken. Als je denkt dat je het hebt gehad komen er zoveel
Klik om te vergroten...

Echt zo.


Jazz35 zei:
Eyes on the price gehouden.
Klik om te vergroten...

Super sterk! 💪💪💪
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Meh, er stond anders weer een kutnacht met maar twee uur slaap, veel te vroeg opstaan (want: reisdag nu) en extra medicatie pakken tegenover. 😖

En zo ploeteren wij voort.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Gelukkig lukt het om het de rest van mijn vakantie (rondreis door Marokko) zónder (extra) benzo's te doen. Mijn dosering zit nu redelijk steady tussen de 0.5 en 0.75 mg bromazolam in de nacht. Doe ik op de gok. Overdag lukt het hier zonder. Soms effe een angstmomentje wegpuffen, dat wel, maar oké. 😆 Hopelijk houd ik het zo vol als ik straks weer aan het werk ga, en kan ik de nacht zelfstandig afbouwen naar een lagere dosering. Moet ik straks wel écht met die weegschaal aan de slag ben ik bang. 😅
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jazz35 zei:
Gelukkig lukt het om het de rest van mijn vakantie (rondreis door Marokko) zónder (extra) benzo's te doen. Mijn dosering zit nu redelijk steady tussen de 0.5 en 0.75 mg bromazolam in de nacht. Doe ik op de gok. Overdag lukt het hier zonder. Soms effe een angstmomentje wegpuffen, dat wel, maar oké. 😆 Hopelijk houd ik het zo vol als ik straks weer aan het werk ga, en kan ik de nacht zelfstandig afbouwen naar een lagere dosering. Moet ik straks wel écht met die weegschaal aan de slag ben ik bang. 😅
Klik om te vergroten...

Goed bezig ! Hoeveel is 0.5mg bromazolam omgerekend? Is dat al een beetje bekend?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Raver zei:
Goed bezig ! Hoeveel is 0.5mg bromazolam omgerekend? Is dat al een beetje bekend?
Klik om te vergroten...
5 mg diazepam, volgens Trimbos. Dat gebruik ik nu dus nog voor de nacht. Op de gok helaas. Soms 0.75 (= 7.5). Dus het einde van de afbouw nadert ook bij mij. Maar toen ik vorige week dacht: ah joh, ik kap gewoon, fuck it, kreeg ik 'm even terug. Slapeloosheid, paniek, etc. Dus toch naar iets meer tijd nemen voor dit laatste stuk. Als ik thuis ben ga ik capsules proberen te maken van 0.3/.04. Gedoe, maar ja. Ben nu nog op vakantie, dus houd het maar even zo.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
Leslie010 zei:
1mg alprazolam staat bekend als 20mg diazepam
Klik om te vergroten...
1 mg alprazolam staat ongeveer gelijk aan 10 mg diazepam.
L
Leslie010Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Raver zei:
Goed bezig ! Hoeveel is 0.5mg bromazolam omgerekend? Is dat al een beetje bekend?
Klik om te vergroten...
Ik heb er zelf lang aan gezeten, 1mg alprazolam staat bekend als 20mg diazepam, en bromazolam is ongeveer 50-75% sterkte (puur uit ervaring verhalen van meerdere mensen en geen studies) dus dan zou je bij 0.5 zitten op de 5-7.5mg diazepam. Ik ging toen ik begon met afbouwen van 1,5mg bromazolam naar 20mg diazepam per dag wat goed aansloot, binnenkort de laatste beetjes met verslavingszorg ervanaf werken💪
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#12
OtherShore zei:
1 mg alprazolam staat ongeveer gelijk aan 10 mg diazepam.
Klik om te vergroten...

Hier zijn de meningen over verdeeld. Eerlijk gezegd denk ik dat 20mg ook teveel is. Maar 10mg is wellicht wat weinig.

Ashton zegt 20mg en bijna alle reguliere omrekenmodellen zeggen 10mg.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jazz35 zei:
5 mg diazepam, volgens Trimbos. Dat gebruik ik nu dus nog voor de nacht. Op de gok helaas. Soms 0.75 (= 7.5). Dus het einde van de afbouw nadert ook bij mij. Maar toen ik vorige week dacht: ah joh, ik kap gewoon, fuck it, kreeg ik 'm toch even terug. Dus toch naar iets meer tijd nemen voor dit laatste stuk. Als ik thuis ben ga ik capsules proberen te maken van 0.3/.04. Gedoe, maar ja. Ben nu nog op vakantie, dus houd het maar even zo.
Klik om te vergroten...

Bestaat er geen mogelijkheid dat je Diazepam kan krijgen? Dat maakt het wellicht wat gemakkelijker. Alleen moet je dan gaan omzetten.

Wel super sterk van je! Tis nog maar zo weinig. Het grootste gedeelte heb je gehad. Nog maar 1 of 2 keer diep gaan en dan ben je erdoor.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Raver zei:
Bestaat er geen mogelijkheid dat je Diazepam kan krijgen? Dat maakt het wellicht wat gemakkelijker. Alleen moet je dan gaan omzetten.
Klik om te vergroten...
Nee, mijn (nieuwe) psychiater weigert dat te doen helaas, terwijl ik dit wél met mijn behandelaar had afgesproken. Was een heel gedoe. Nu dus maar zelf aan de slag ermee. Want het gaat gewoon niet gebeuren.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jazz35 zei:
Nee, mijn (nieuwe) psychiater weigert dat te doen helaas, terwijl ik dit wél met mijn behandelaar had afgesproken. Was een heel gedoe. Nu dus maar zelf aan de slag ermee. Want het gaat gewoon niet gebeuren.
Klik om te vergroten...
En een second opinion of gesprekje met de patiëntvertrouwenspersoon?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
_shikantaza zei:
En een second opinion of gesprekje met de patiëntvertrouwenspersoon?
Klik om te vergroten...

Weet je wat lastig is met psychiaters. Ze zien dat als een stukje verslaving. Daar willen ze niet aan mee werken of ze voelen zich niet gekwalificeerd genoeg om zich daaraan te branden. Ben ook tegen de lamp gelopen op basis daarvan. Enige wat mij toen hielp is een verwijzing afdwingen voor de verslavingzorg. Verslavingsartsen zijn veel meewerkender. Het zorg systeem is soms erg lastig.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Raver zei:
Het zorg systeem is soms erg lastig.
Klik om te vergroten...
Je kunt gerust zeggen dat het hele zorgsysteem betreffende verslaving en ggz, een grote puinzooi is geworden na alle bezuinigingen door Rutte.
Alleen al de wachttijden.
Schandalig gewoon! Een jaar wachten is haast standaard....
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Je kunt gerust zeggen dat het hele zorgsysteem betreffende verslaving en ggz, een grote puinzooi is geworden na alle bezuinigingen door Rutte.
Alleen al de wachttijden.
Schandalig gewoon! Een jaar wachten is haast standaard....
Klik om te vergroten...

Wat ik ook ervaar in de detox is dat de expertise echt zo gigantisch achteruit is gegaan. Wat een stelletje halve zolen werken er hier zeg. Die ervaring was 5 jaar en langer terug wel anders.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
En dan het telkens wisselen van behandelaren!
Je kunt iedere keer weer opnieuw je hele verhaal vertellen omdat er weer een ander op de stoel is gaan zitten....
Toen ik gesprekken had met een SPV er, wisselde deze 6 x in iets meer dan een jaar tijd.
Ik ben na nummer 6 er maar mee gestopt met die gesprekken.
Het school totaal niet meer op en je moet ook maar afwachten of je een vakkundige hulp krijgt. Als je pech hebt, krijg je een dwaas waar je helemaal niets aan hebt.
Er lopen heel wat " hulpverleners" rond, die eerst maar eens zelf in therapie moeten omdat ze er geen donder van snappen.
Weggegooide tijd en geld waaraan toch al een enorm tekort is.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
En dan het telkens wisselen van behandelaren!
Je kunt iedere keer weer opnieuw je hele verhaal vertellen omdat er weer een ander op de stoel is gaan zitten....
Toen ik gesprekken had met een SPV er, wisselde deze 6 x in iets meer dan een jaar tijd.
Ik ben na nummer 6 er maar mee gestopt met die gesprekken.
Het school totaal niet meer op en je moet ook maar afwachten of je een vakkundige hulp krijgt. Als je pech hebt, krijg je een dwaas waar je helemaal niets aan hebt.
Er lopen heel wat " hulpverleners" rond, die eerst maar eens zelf in therapie moeten omdat ze er geen donder van snappen.
Weggegooide tijd en geld waaraan toch al een enorm tekort is.
Klik om te vergroten...

Pfff wat een ellende. Helaas herkenbaar.

Ik citeer "5mg nog maar? Dat is zo weinig; is eigenlijk onmogelijk om daar nog ontwenningsverschijnselen van te krijgen."

"Als je onrustig word of je niet fijn voelt is dat vooral de onrust van je verslaving die wilt dat je weer gaat gebruiken, het is dus iets tussen de oren"

Ik bleef kalm maar duidelijk aangegeven dat ik niet voor zweetvoeten de detox in ga. Sindsdien die behandelaar beetje vermeden. In januari heb ik me erg verzet tegen zulke uitspraken. Nu besloten er geen aandacht aan te besteden. Het is ronduit belachelijk dat zoiets gezegd word.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3132333435...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."