Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
80 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vind overlijden van een dierbare wel een soort legitieme reden voor terugval, gecondoleerd.
Goed dat je toch bij het afscheid hebt kunnen zijn.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vinidi84 zei:
Dag mensen, alles wel? Ik heb helaas een behoorlijke terugval, mijn moeder is overleden, en heb er ontzettend veel verdriet van. De wereld staat even stil, heb extra medicatie moeten nemen om bij het stervensproces aanwezig te zijn, was heel bang dat het mij niet zou lukken, maar tot het laatste moment kon ik erbij zijn. Zo zie je maar weer, het leven hier kan met 1 dag weet anders zijn. Wens jullie allen het beste toe ook in het afbouwen.
Klik om te vergroten...

Gecondoleerd en heel veel sterkte met het verlies van je moeder. In zo'n situatie is een terugval niet heel vreemd. Toen mijn vader een paar jaar geleden overleed ben ik ook vol teruggevallen in mijn coke-verslaving toen. Alleen daardoor het rouwproces ook niet echt goed "doorlopen". Dus hopelijk kun jij het toch op een goede manier verwerken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Houd vol, @Raver !
Hier komt een einde aan, die ontwenningsverschijnselen en dan ben je vrij!
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vinidi84 zei:
Dag mensen, alles wel? Ik heb helaas een behoorlijke terugval, mijn moeder is overleden, en heb er ontzettend veel verdriet van. De wereld staat even stil, heb extra medicatie moeten nemen om bij het stervensproces aanwezig te zijn, was heel bang dat het mij niet zou lukken, maar tot het laatste moment kon ik erbij zijn. Zo zie je maar weer, het leven hier kan met 1 dag weet anders zijn. Wens jullie allen het beste toe ook in het afbouwen.
Klik om te vergroten...
Heel goed dat je er tot het laatste moment bij kon zijn, dat is het aller belangrijkste wat er is! Je hebt alles gedaan voor je moeder wat je kon. Ik weet hoe het het is om een van je ouders te verliezen en het is erg pijnlijk, heel veel sterkte toegewenst. Hoop dat je komende tijd een beetje kan doorkomen zonder al te veel (zware) medicatie. Mijn tip is, Probeer vooral met familie/kennis en vrienden te praten over je verlies, met name de leuke herinneringen aan je moeder. Bij dit soort gesprekken zul je "glimlachen" maar ook huilen, dit is de beste manier om het te verwerken. Hoe meer je het gevoel "kwijt kan" hoe sneller je het een plekje kan geven. Gecondoleerd en heel veel sterkte toegewenst!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben in september mijn vader verloren, dus ik voel met je mee. 😢 Dit is inderdaad belangrijker dan al het andere. Take your time en neem jezelf je terugval alsjeblíeft niet kwalijk. Je was supergoed bezig en dat ga je straks gewoon weer oppakken. 💪Veel sterkte de komende tijd!
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#6
PapaverMan zei:
Benzo afbouw kan eigenlijk niet langzaam genoeg IMO. Vooral aanhet eind. Het kan vrij pijnloos maar dan ben je gewoon langer bezig. Die arts projecteert zn eigen vooroordelen op de behandeling. In mijn ervaring is een arts die zn patiënten als junkies ziet sowieso ongeschikt om afbouwen te begeleiden. Helaas lopen er nogal veel van rond in klinieken door heel NL.
Klik om te vergroten...

Nou ja het was dus wel gelukt om het schema aan te passen (die man die het junkie-onderhandelen vond was niet de psychiater maar mijn normale behandelaar, de psychiater snapte het gelukkig heel goed)
Maar het gaat wel snel nu omdat ik elke week iets afbouw. Vorige week 's middags van 2.5 naar 1 milligram gegaan en vandaag 's middags naar 0. Dus dan heb ik alleen 's ochtends nog 2,5 milligram en 's avonds 7,5 milligram. Ik was gister even in de war en dacht dat ik vanochtend al naar 1 milligram moest, maar dat is volgende week dus pas. Maar ik ben benieuwd hoe het gaat nu ik alleen nog maar 's ochtends en voor het slapen heb.
Ik zit nu dus op 10 milligram per dag terwijl ik op 35 milligram ben begonnen.
Maar die tussenstap van 1 milligram werkt echt perfect gelukkig 👍
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Even tussendoor, ik ben gisteren naar een festival geweest, overigens zonder te drinken. Mijn prikkelverwerking gaat heel anders nu. Beter, maar anders. Moet hier ook weer aan wennen. Schrijf binnenkort even meer hierover.
(ik bedoel zo zonder benzo’s werkt mijn hoofd anders)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Alinde zei:
(ik bedoel zo zonder benzo’s werkt mijn hoofd anders)
Klik om te vergroten...

Dan kan je zien hoeveel effecten die benzo's op je gehele lichaam en systeem ( de geest) o.a. hebben!
Onvoorstelbaar eigenlijk dat die potente benzo's zomaar te krijgen zijn voor peanuts.....
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dank je. Ik kan het niet eens goed benoemen. Je hebt een ander soort overzicht, een breder beeld zonder benzo’s. Bij mij speelt mee dat de quetiapine en lamotrigine ook omlaag zijn dus ik weet ook niet precies wat ik waaraan kan toeschrijven.
Ik moet nu opnieuw leren mijn energie te verdelen. Ik heb meer energie, sowieso, maar moet kijken hoe de balans is.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Alinde zei:
Dank je. Ik kan het niet eens goed benoemen. Je hebt een ander soort overzicht, een breder beeld zonder benzo’s. Bij mij speelt mee dat de quetiapine en lamotrigine ook omlaag zijn dus ik weet ook niet precies wat ik waaraan kan toeschrijven.
Ik moet nu opnieuw leren mijn energie te verdelen. Ik heb meer energie, sowieso, maar moet kijken hoe de balans is.
Klik om te vergroten...
Niet geheel ontopic, maar hoe ging het afbouwen van quetiapine voor jou? Die moet ik - na de benzo's - óók nog aanpakken namelijk. 😬
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Goede vraag @jazz. Ik moet zelf even terugdenken hoe dat ook alweer was. Omdat inmiddels meerdere medicijnen naar beneden zijn gegaan. Ik kom er op terug!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Alinde zei:
Goede vraag @jazz. Ik moet zelf even terugdenken hoe dat ook alweer was. Omdat inmiddels meerdere medicijnen naar beneden zijn gegaan. Ik kom er op terug!
Klik om te vergroten...
Thnx! 🙏 Kan ook in dm hoor. Ben wel benieuwd ja. Zit nu op 50mg, maar moet eerst van m'n benzo's af. Dus dat gaat het laatste project worden.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#13
@Vinidi84 hoeveel beweeg je op gemiddelde dag? Ga je dagelijks wat wandelen of sporten?
Zeker gedurende het afbouwen is dat belangrijk, maar eigelijk verwacht ik dat een lichaam altijd spanning opbouwt, wanneer er niet genoeg bewogen wordt.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Perenijs het was best een heel verhaal en ik kan dat niet 1 2 3 zo antwoorden. Ik heb zojuist besloten dat ik het idd niet wil delen dus nee je hoeft niet op antwoord te wachten.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#15
Alinde zei:
Perenijs het was best een heel verhaal en ik kan dat niet 1 2 3 zo antwoorden. Ik heb zojuist besloten dat ik het idd niet wil delen dus nee je hoeft niet op antwoord te wachten.
Klik om te vergroten...

Helemaal goed, geen probleem. Dan weet ik dat 👍
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Vanaf maandag ga ik weer afbouwen, zit nu weer op 15 / 20 mg diazepam per dag. Hoop binnen twee weken weer op 10 mg te zitten. S6 allemaal.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#17
Het gaat deze week echt ontzettend slecht qua afbouwen en afkickverschijnselen. Ik moet sinds maandag mijn middagdosis helemaal overslaan, dus ik heb alleen nog maar 2.5 mg 's ochtends en 7.5 mg voordat ik ga slapen. Maar aan het eind van de middag/begin van de avond begin ik echt elke dag ontzettende koppijn en afkickverschijnselen te krijgen. Voor het slapen gebruik ik eigenlijk 7,5 milligram, maar ik neem nou wel vaak eerder op de avond 2,5 mg en dan later pas die 5 mg als ik echt ga slapen. Het is gewoon niet te doen opeens, elke avond ben ik niks waard geweest deze week. Ontzettend veel last, prikkelbaar, amper wat kunnen doen/ volgen op tv en daarom maar vroeg naar bed steeds.
Meestal duurde het maar een paar dagen als er wat afging, maar nu dus al bijna een hele week last ervan 😓
En dan moet ik vanaf maandag 's ochtends alweer afbouwen van 2,5 naar 1 mg. De laatste loodjes zijn echt het zwaarst😩
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Perenijsje zei:
Het gaat deze week echt ontzettend slecht qua afbouwen en afkickverschijnselen. Ik moet sinds maandag mijn middagdosis helemaal overslaan, dus ik heb alleen nog maar 2.5 mg 's ochtends en 7.5 mg voordat ik ga slapen. Maar aan het eind van de middag/begin van de avond begin ik echt elke dag ontzettende koppijn en afkickverschijnselen te krijgen. Voor het slapen gebruik ik eigenlijk 7,5 milligram, maar ik neem nou wel vaak eerder op de avond 2,5 mg en dan later pas die 5 mg als ik echt ga slapen. Het is gewoon niet te doen opeens, elke avond ben ik niks waard geweest deze week. Ontzettend veel last, prikkelbaar, amper wat kunnen doen/ volgen op tv en daarom maar vroeg naar bed steeds.
Meestal duurde het maar een paar dagen als er wat afging, maar nu dus al bijna een hele week last ervan 😓
En dan moet ik vanaf maandag 's ochtends alweer afbouwen van 2,5 naar 1 mg. De laatste loodjes zijn echt het zwaarst😩
Klik om te vergroten...
Even overleggen met je arts. Kijk of je even kunt stabiliseren en/of het tempo kunt verlagen.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#19
_shikantaza zei:
Even overleggen met je arts. Kijk of je even kunt stabiliseren en/of het tempo kunt verlagen.
Klik om te vergroten...

Nouja die tussenstap van 2.5 mg naar 1 mg naar 0 mg ipv meteen van 2.5 mg naar 0 mg was al extra. Ik heb ook alle pillen voor de afbouw van de nog komende weken al in huis. En kreeg ook geen pil extra meer dan uitgeteld was. Had bijvoorbeeld 20 pillen van 2 mg nodig (die ik dan moet splitten) en kreeg er ook echt maar 20, geen normaal vol doosje van 30. En dit herziene afbouwschema moest ik ook al zelf zo samenstellen dat het geen extra tijd kostte. Dus denk niet dat het mag helaas. Iig niet stabiliseren.

Maar als ik afgelopen week eerder op de avond 2.5 mg nam en dan voor het slapen nog 5 mg dan sliep ik op zich wel goed. Dus als ik over 2 weken moet afbouwen voor het slapen zou ik daar dus eventueel zelf wat speling kunnen maken. Omdat ik dan eigenlijk pas na 2 weken van 7.5 mg op 5 mg hoef te zitten. Maar als ik gewoon meteen naar 5 mg ga dan heb ik 2 weken 2.5 mg "over", snap je? Dus die zou ik nu/op andere momenten dan extra kunnen inzetten zo nodig.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Perenijsje
Ga nou niet te snel omlaag dan word je alleen maar beroerder....is het niet beter om je gewoon aan het schema te houden?
Dat is al moeilijk genoeg lijkt me zo
Het doel is toch om op nul uit te komen en als je gaat schuiven kom je er misschien niet goed uit....en je bent zo goed op weg!
Verknal het nou niet!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3031323334...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."