Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
57 weergaven
18-5-2026
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Vince1984 zei:
Hoe gaat het met mij? Redelijk goed. Ben stabiel overgezet nu naar 12 mg diazepam per dag. Slapen gaat niet zo goed, maar accepteer ik maar. De Zolpidem is er nu helemaal uit. Vanaf volgende week wil ik de eerste afbouw gaan doen, 2 mg. Neem alle tijd! Stress is een trigger voor extra ‘klachten’, dus werk tijdelijk even wat minder. Doe vooral de leuke klussen, waar ik voldoening uit haal. Gisteren verjaardag gehad, normaal gesproken neem ik dan een biertje met de club mannen, maar ben aan de rivella gegaan, bevalt prima. Heb begrepen dat je absoluut geen alcohol moet drinken in de afbouw.
Klik om te vergroten...
Klinkt alsof je supergoed bezig bent man!! Knap van je!
D
De SchurkLid
01-01-2024, 00:00
#2
heftig verhaal, ik kan me voorstellen dat dit erg moeilijk is.
Respect dat je weet te functioneren bij zulke doseringen benzos dagelijks.
succes en sterkte hiermee!
Hou vol.
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Raver zei:
Yes!
Klik om te vergroten...
Done. Heb mijn plan iets aangepast, nav o.a. Ashton Manual, zie nieuw topic.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Volgende week woensdag gesprek bij psychiater. Tot die tijd proberen wat te minderen met huidige medicatie. Zal volgende week weer aangeven graag overstap te willem maken op Diazepam, en dan inderdaad met tabletten van 2 mg afbouwen. Wat heb ik een respect voor mensen die jarenlang extreme dosissen hebben geslikt (las laatst van iemand, jarenlang op 160 mg diazepam, en gelukt met afbouwen). Dan ben je echt een beest! Mijn zus slikt al jarenlang 3 mg lorazepam voor de nacht (slaapt 10u per nacht) en 100 mg oxazepam overdag (PTSS). 1x geprobeerd te stoppen, was niet te doen. Hopelijk gaat het mij lukken, en vindt ze daar wat vertrouwen uit.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Vince1984 zei:
Volgende week woensdag gesprek bij psychiater. Tot die tijd proberen wat te minderen met huidige medicatie. Zal volgende week weer aangeven graag overstap te willem maken op Diazepam, en dan inderdaad met tabletten van 2 mg afbouwen. Wat heb ik een respect voor mensen die jarenlang extreme dosissen hebben geslikt (las laatst van iemand, jarenlang op 160 mg diazepam, en gelukt met afbouwen). Dan ben je echt een beest! Mijn zus slikt al jarenlang 3 mg lorazepam voor de nacht (slaapt 10u per nacht) en 100 mg oxazepam overdag (PTSS). 1x geprobeerd te stoppen, was niet te doen. Hopelijk gaat het mij lukken, en vindt ze daar wat vertrouwen uit.
Klik om te vergroten...
Slow and steady wins the race.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vince1984 zei:
Dit wordt een pijnlijke weg!
Klik om te vergroten...

Zolang je niet overgezet wordt op Diazepam kan het onnodig lastig worden. Ik zou toch aandringen bij de psychiater. Uiteraard met een sociaal geaccepteerde toon natuurlijk. Laatste wat je wilt is over komen als iemand die niet wilt luisteren oid. Maar ik vind dat je best voor je eigen proces mag opkomen. Benzodiazepine afbouw hoort niet overhaast te worden of gemakkelijk over nagedacht. Bovendien hoort de regie hierin ook grotendeels bij de patiënt te liggen. Jij bent immers de gene die er doorheen moet.

Een psychiater zijn betekend niet dat die gene dan ook meteen iets af weet van benzodiazepine afbouw. Helaas is het tegenwoordig eerder een uitzondering op de regel als een arts hier veel vanaf weet.

Ik ben ook vaak verkeerd benaderd door artsen/psychiaters over medicijnen etc. Als je zelf wat inleest en dit op een normaals normale toon overbrengt hebben artsen daar vaak wel begrip voor.

Succes man. Kom voor jezelf op zou ik zeggen. Neem de Ashton Manual eventueel mee, schrijf wat op. Ik zou zelf gewoon terug gaan naar de oude dosis, even niet kloten en aangeven dat het zo niet gaat! Het laatste wat je wilt is uiteindelijk met een hele nare PAWS eindigen door een verkeerde afbouw.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Utrecht84 zei:
Thanks voor de tip. Waar kan ik dat doen? Gewoon bij 'Farmaceutische drugs'?
Klik om te vergroten...

Yes!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Raver zei:
Zolang je niet overgezet wordt op Diazepam kan het onnodig lastig worden. Ik zou toch aandringen bij de psychiater. Uiteraard met een sociaal geaccepteerde toon natuurlijk. Laatste wat je wilt is over komen als iemand die niet wilt luisteren oid. Maar ik vind dat je best voor je eigen proces mag opkomen. Benzodiazepine afbouw hoort niet overhaast te worden of gemakkelijk over nagedacht. Bovendien hoort de regie hierin ook grotendeels bij de patiënt te liggen. Jij bent immers de gene die er doorheen moet.

Een psychiater zijn betekend niet dat die gene dan ook meteen iets af weet van benzodiazepine afbouw. Helaas is het tegenwoordig eerder een uitzondering op de regel als een arts hier veel vanaf weet.

Ik ben ook vaak verkeerd benaderd door artsen/psychiaters over medicijnen etc. Als je zelf wat inleest en dit op een normaals normale toon overbrengt hebben artsen daar vaak wel begrip voor.

Succes man. Kom voor jezelf op zou ik zeggen. Neem de Ashton Manual eventueel mee, schrijf wat op. Ik zou zelf gewoon terug gaan naar de oude dosis, even niet kloten en aangeven dat het zo niet gaat! Het laatste wat je wilt is uiteindelijk met een hele nare PAWS eindigen door een verkeerde afbouw.
Klik om te vergroten...
Mee eens! Dank voor je bericht
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik wil je vooral veel succes wensen. Je hebt al goede adviezen gehad.

Zelf redde ik het thuis niet en heb ik de benzo's in een kliniek afgebouwd. Maar ik was er al in 2005 mee begonnen. Ook een paar jaar geen benzo's (alleen zware antipsychotica) maar daarna helaas steeds meer benzo's. Goed dat je zelf de regie pakt en niet onnodig lang blijft slikken.
W
WackyJelloLid
01-01-2024, 00:00
#10
Vince1984 zei:
Psychiater is een aardige man die echt wel meedenkt, hij vond het goed om af te bouwen met de Qeutiapine en de Mirtazapine (bijna 1 jaar gebruikt). Ik voelde me er niet meer goed bij, zombiestaat en neiging tot het aankomen van vele kilo’s (wat ik gelukkig heb weten te voorkomen door elke werkdag 1 a 2 uur te sporten). Ben blij dat ik daar nu bijna vanaf ben. Had 25 mg Qeutiapine en 60 mg Mirtazapine. Nu alleen de benzo’s nog. Als ik dit forum bekijk dan zijn mijn dosissen niet extreem (6 mg Bromazepam en 10 mg zolpidem), maar al wel maandenlang dus ik ga afbouwen volgens Asthon M. Denk dat ik zo’n 20 mg diazepam moet hebben en dan weg gelijkelijk afbouwen, telkens na 3 weken 10% eraf. Nu moet ik alleen mijn psychiater nog overtuigen van deze overstap, hij vindt dat ik met de huidige medicatie in een paar weken clean kan zijn. Maar daar denk ik anders over.
Klik om te vergroten...
Mijn gebruikers momenteel de heftig voor een stuktueel voorgeschreven medicatiegebruik echter ben ik persoonlijk zeer te spreken over de combinatie 200 milligram Quetiapine en 30 milligram Mirtazepine. Ik zit weer een goed traject en hoop na een detox en opname toch mensen weer daarmee te beginnen. Overigens is het voor velen en raar aantal milligram Queta, maar dit valt de verklaren doordat het 50 milligram extra tegen stemmingswisselingen helpt. Zoals gezegd gebruik ik nu niet maar ook mirta vind ik heel fijn omdat het gewoon letterlijk doet wat het belooft en dat is je gemoedstoestand verbeteren en het maakt in elk geval mij wat minder huily als ik een wat klotere dag heb. Ervan aankomen doe ik niet wat weer handig is want Ik ben niet geheel onbekend met een eetstoornis. Anyway take care and let the Good Times Roll đŸ€Ÿ
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Eindelijk diazepam gekregen. 300 pillen op 1 recept van 10 mg, daar moet mijn afbouw mee kunnen slagen. Mijn Bromazepam plus zolpidem is omgezet naar 25 mg diazepam per dag. Heb vorige week geprobeerd om twee dagen niets te nemen, gewoon niet te doen. Slapeloosheid, spanning, tinnitus, angstgevoelens, moodswings. Ben super gevoelig voor hiervoor.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Vince1984 zei:
Ik had het voor die tijd al in extremen. Niet alles is benzo gerelateerd, ken mensen slikken zonder blikken of blozen 50 mg diazepam naar binnen, daarna niets meer, en nergens last van. Blijft een vreemd verhaal die benzodiazepines.
Klik om te vergroten...
Ik ben hele leven goed geweest in piekeren. Ik kon ook op feestavonden de laatste zijn, die nog een rum cola nam. Ik ben jaren verslaafd geweest aan nicotine en nam erg veel caffeine..
Maar de diagnose van algemene angststoornissen en die stempel waar ik vervolgens jaren m in geloofde.., kwam in mijn geval, na paar maanden slikken van Xanax om wat beter met mijn stress om te kunnen gaan. Het deed precies het omgekeerde van wat het behoorde te doen.

Zeker spelen andere zaken waarschijnlijk ook een rol en Benzodiazepines zijn goed voor bepaalde gevallen en bepaalde mensen. Maar voor mij was het een drama.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Voortgang, tis gelukt om de ochtend en middag om te zetten naar diazepam (2x 5 mg). Ga nu bezig met de nacht om Zolpidem om te zetten naar 5 mg (heb nog even contact gezocht met Jillinek hierover). Als je 1 week stabiel bent op 15 mg, dan langzaam afbouwen volgens AM).
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Overgang naar diazepam gaat best goed en voel me redelijk ok. Ochtend 2,5 mg diazepam genomen, en vanmiddag ook 2,5 mg diazepam. Vanavond met 5 mg diazepam naar bed, hopelijk wat slaap (dat is wel een drama, gelukkig wel een paar uurtjes slaap). Maar dan verder met 10 mg diazepam afbouw, en dat is er al een best stukje vanaf. Nu moet ik wel zeggen, dat ik extra supplementen slik (goede b complex, veel magnesium, vitamine 3/k2, zink, theanine en aswhaganda). Werkt goed voor mij. Ook passiebloem thee in de avond, schijnt een Gaba boost te geven, te vergelijken met oxazepam. Ook sport ik elke werkdag een uur, en werk ik ca 6 uur (ben zelfstandig). Dank voor jullie waardevolle tips.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Gisteren zware dag, ergs last van bewegingsdrang, en tinnitus.
Nijging weer bij te slikken, niet gedaan. Had ook gewoon enorme drukke dag. 8 uur gewerkt en s avonds nog uit eten geweest. Was gewoon veel te veel, moet je niet willen in afbouw fase. Afgelopen nacht redelijk geslapen op halve Zolpidem plus 2,5 mg diazepam. Heb ook echt geheugen problemen.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Klote man. Was vandaag wat liever voor je? Ik hoop het!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Klopt ik heb er genoeg gezien.

En dan heb ik nu denk ik de beste. Niet dat hij professor doktor hoogleraar zus en zo is. Maar absoluut de meest menselijke die ik ooit meegemaakt heb.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Hoe gaat het met mij? Redelijk goed. Ben stabiel overgezet nu naar 12 mg diazepam per dag. Slapen gaat niet zo goed, maar accepteer ik maar. De Zolpidem is er nu helemaal uit. Vanaf volgende week wil ik de eerste afbouw gaan doen, 2 mg. Neem alle tijd! Stress is een trigger voor extra ‘klachten’, dus werk tijdelijk even wat minder. Doe vooral de leuke klussen, waar ik voldoening uit haal. Gisteren verjaardag gehad, normaal gesproken neem ik dan een biertje met de club mannen, maar ben aan de rivella gegaan, bevalt prima. Heb begrepen dat je absoluut geen alcohol moet drinken in de afbouw.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#19
_shikantaza zei:
Dan zou ik zeker volgens Ashton afbouwen. 10mg Zolpidem is 5mg Diazepam. Kom je in totaal uit op 25mg.
Klik om te vergroten...
hoe kan je benzo en z drugs vergelijken is dat omdat ze qua werking zo op.elkaar lijken
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
Is er ook toevallig iemand in het topic die de benzo-afbouw (bij mij is dat nu gezet op: in drie weken afbouwen van 2.5 mg bromazolam naar 0 met behulp van mirtazapine, eerst 7 mg en vanaf de tweede week indien nodig 15 mg) combineert met ADHD-medicatie?

Ik heb ADD. Ben recent gediagnosticeerd, maar kreeg hier al enkele jaren medicatie op recept voor (klinkt weird, maar dat verhaal is voor dit topic irrelevant). Ik neem al langere tijd 30 mg lisdexamfetamine en ik heb gevraagd of ik hier in het kader van de afbouw tijdelijk mee moet stoppen (omdat het natuurlijk wel stimulerende medicatie is die angst- en insomniaversterkend kan werken, was mijn redenatie), maar de psychiater heeft gezegd dat ik dit beter kan blijven nemen.

Ik heb dit gisteren, eerste dag afbouw, niet gedaan vanwege migraine. Die staat overigens los van deze hele afbouw, it’s the time of the month. Bij migraine sla ik standaard de lisdex over, want dan is m’n dag toch al stuk en dan werkt iedere vorm van stimulatie, hoe mild ook, alleen maar tegen me.

Nu, op de tweede dag geen migraine meer, en zoals geadviseerd de lisdex genomen. Heb het idee dat het effect hiervan op dit prille moment nog in mijn voordeel werkt. Omdat de 7 mg mirtazapine sederender werkt dan het 1.25 mg halfje bromazolam dat eraf is gegaan (ik ga er vanuit: door nog geen tolerantie voor de eerste en wel tolerantie voor de tweede) word ik duffer wakker dan gewoonlijk. En de lisdex heft dat overgesedeerde weer min of meer op richting ‘normaal’.

Maar ik besef dat de echte benzo-ontwenning nog niet gestart is. En ook dat week twee (nog een kwartje broma eraf) en drie (naar 0 broma toe) zwaarder gaan worden dan week één. Hoe dichter bij nul, hoe moeilijker zoals bekend
 De mirtazapine mag in week twee en drie dan ook indien nodig verhoogd worden naar 15 mg.

Maar ik kan me niet echt iets voorstellen bij de rol van de lisdex in dit proces. Het lijkt me namelijk nogal onnatuurlijk om, zou ik de symptomen van benzo-ontwenning krijgen zoals ik ze ken en hier lees (complete overprikkeling, tremoren, angst, flitsen, etc.), stimulerende medicatie in te gaan nemen. Al helemaal omdat ik afkickloos al bekend ben met een angststoornis.

De lisdex is geen ‘must’, ik heb nog geen werk (laatste maanden ziektewet, zit hierdoor wel in een onsuccesvol en daardoor stressvol Tweede Spoor-traject met nog stressvollere UWV-bemoeienis/WIA-keuring op komst), het is dus geen ramp om het over te slaan maar het advies was dus in principe wel doornemen.

Ik moet het waarschijnlijk gewoon afwachten en in het moment een beetje beslissen wat ik doe. Maar ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft. Zo niet, dan wordt het nog wat meer proefkonijnen. 🐰

P.S. Update 1: Tot nu toe weinig opvallends behalve veel meer dromen dan normaal en, door de mirta, meer gesedeerd wakker worden. Maar again: ik ben me er terdege van bewust dat de broma-ontwenning nog moet beginnen, dus dat ik nog in de brace-for-impact-comfortzone zit.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."