Is er ook toevallig iemand in het topic die de benzo-afbouw (bij mij is dat nu gezet op: in drie weken afbouwen van 2.5 mg bromazolam naar 0 met behulp van mirtazapine, eerst 7 mg en vanaf de tweede week indien nodig 15 mg) combineert met ADHD-medicatie?
Ik heb ADD. Ben recent gediagnosticeerd, maar kreeg hier al enkele jaren medicatie op recept voor (klinkt weird, maar dat verhaal is voor dit topic irrelevant). Ik neem al langere tijd 30 mg lisdexamfetamine en ik heb gevraagd of ik hier in het kader van de afbouw tijdelijk mee moet stoppen (omdat het natuurlijk wel stimulerende medicatie is die angst- en insomniaversterkend kan werken, was mijn redenatie), maar de psychiater heeft gezegd dat ik dit beter kan blijven nemen.
Ik heb dit gisteren, eerste dag afbouw, niet gedaan vanwege migraine. Die staat overigens los van deze hele afbouw, itâs the time of the month. Bij migraine sla ik standaard de lisdex over, want dan is mân dag toch al stuk en dan werkt iedere vorm van stimulatie, hoe mild ook, alleen maar tegen me.
Nu, op de tweede dag geen migraine meer, en zoals geadviseerd de lisdex genomen. Heb het idee dat het effect hiervan op dit prille moment nog in mijn voordeel werkt. Omdat de 7 mg mirtazapine sederender werkt dan het 1.25 mg halfje bromazolam dat eraf is gegaan (ik ga er vanuit: door nog geen tolerantie voor de eerste en wel tolerantie voor de tweede) word ik duffer wakker dan gewoonlijk. En de lisdex heft dat overgesedeerde weer min of meer op richting ânormaalâ.
Maar ik besef dat de echte benzo-ontwenning nog niet gestart is. En ook dat week twee (nog een kwartje broma eraf) en drie (naar 0 broma toe) zwaarder gaan worden dan week één. Hoe dichter bij nul, hoe moeilijker zoals bekend⊠De mirtazapine mag in week twee en drie dan ook indien nodig verhoogd worden naar 15 mg.
Maar ik kan me niet echt iets voorstellen bij de rol van de lisdex in dit proces. Het lijkt me namelijk nogal onnatuurlijk om, zou ik de symptomen van benzo-ontwenning krijgen zoals ik ze ken en hier lees (complete overprikkeling, tremoren, angst, flitsen, etc.), stimulerende medicatie in te gaan nemen. Al helemaal omdat ik afkickloos al bekend ben met een angststoornis.
De lisdex is geen âmustâ, ik heb nog geen werk (laatste maanden ziektewet, zit hierdoor wel in een onsuccesvol en daardoor stressvol Tweede Spoor-traject met nog stressvollere UWV-bemoeienis/WIA-keuring op komst), het is dus geen ramp om het over te slaan maar het advies was dus in principe wel doornemen.
Ik moet het waarschijnlijk gewoon afwachten en in het moment een beetje beslissen wat ik doe. Maar ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft. Zo niet, dan wordt het nog wat meer proefkonijnen. đ°
P.S. Update 1: Tot nu toe weinig opvallends behalve veel meer dromen dan normaal en, door de mirta, meer gesedeerd wakker worden. Maar again: ik ben me er terdege van bewust dat de broma-ontwenning nog moet beginnen, dus dat ik nog in de brace-for-impact-comfortzone zit.