Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSka/Rocksteady

Ska/Rocksteady

47 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
G
GlorfLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jaya the cat is skapunk.

beetje derde golf ska, sublime, rancid en de filaments doen daar ook aan. Ska is best veel met punk gemixt.

Luister ook maar eens naar de slackers of de skatalites.
O
ObytLid
01-01-2024, 00:00
#2
Glorf zei:
Desmond Dekker is wel okay, kennen jullie die Jimmy Cliff film The Harder They Come? (in Groningen kan je em wel bij Sleaze aan t kattediep halen). Das geen porno maar dikke Rude Boy cinema. Pistolen, platen en p...p....p... prachtige verhaal lijn.

http://www.imdb.com/title/tt0070155/

Jimmy Cliff schreef trouwens ook weleens wat riedels voor meneertje Dekker.
Klik om te vergroten...

Is ook een gecoverd nummer van Rancid (my favorite band)
Verder vind ik Operation Ivy, Tim Armstrong (sowieso eigenlijk), Transplants, Sublime, The Specials, The Slackers, The Skatalites, Hepcat, The Aggrolites, Less Than Jake, Reel Big Fish (laatste twee minder) wel leuke ska-groepjes. De meeste zijn nogal onderhevig aan punkinvloeden.

Verder vind je in de reggae-muziek ook veel ska-invloeden, zeker als je terug gaat naar de Roots Reggae, maar ik vind het nogal moeilijk om Reggae-artiesten echt onder de noemer van ska te plaatsen omdat het meestal over enkele nummers gaat...

Maar sowieso relaxte muziek :stoned:
G
GlorfLid
01-01-2024, 00:00
#3
Reggea komt ook voort uit ska dus het is niet zo raar dat je invloeden daarin terug vind. Bob Marley en de Wailers eerste plaatje 'judge not' bijvoorbeeld is gewoon onvervalste stampska.
Laatst vertelde ik iemand dat Toots & the Maytals ook gewoon ska/rocksteady is, hij schaarde het onder de noemer reggea en ska onder 'hyperactieve' punkska.

En ja Tim Armstrong is een slimme jongen heeft gave dingen gebouwd. Probeer ook maar eens de filaments, dat ragt goed.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#4
matthijs zei:
zommes zei:
Vind alleen de originele ska wel aangenaam. Zoals bijv. Desmond Dekker deed. Die hyperactieve (blanke) ska kan ik niet naar luisteren.
Klik om te vergroten...

En "Doe Maar-achtigen" dan?
Klik om te vergroten...

Is wel ok, maar meest muzikaal nogal low-level.

Maar roots-Dub en échte reggea zijn toch meer mijn soort muziek.
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ken je Augustus Pablo?
O
ObytLid
01-01-2024, 00:00
#6
cadou zei:
door de vorige post wijk ik een beetje af naar reaggae met ska invloeden af, maar Matisyahu is echt geweldig!!!
Klik om te vergroten...

Inderdaad, naast Groundation één van de weinige blanke reggae-artiesten die echt goed zijn.

@ matthijs : Heerlijke producer vooral, met veel zalige reggae-artisten samengewerkt, is hij trouwens geen familie van Horace Andy (Money is The Roots Of All Evil) ?
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Obyt zei:
cadou zei:
door de vorige post wijk ik een beetje af naar reaggae met ska invloeden af, maar Matisyahu is echt geweldig!!!
Klik om te vergroten...

Inderdaad, naast Groundation één van de weinige blanke reggae-artiesten die echt goed zijn.

@ matthijs : Heerlijke producer vooral, met veel zalige reggae-artisten samengewerkt, is hij trouwens geen familie van Horace Andy (Money is The Roots Of All Evil) ?
Klik om te vergroten...

Heb nooit van horace andy gehoord... nummer zegt me wel iets. :)
G
GlorfLid
01-01-2024, 00:00
#8
Skylarking was zn eerste hit, heeft ook (veeel later) wat met Les Negresses Vertes gedaan wat wel op youtube valt terug te vinden. Horace Andy zat zelfs in Massive attack, ik geloof tijdens Mezzanine.

die Pablo gast heb ik ook weleens wat van gehoord. Zal eens wat opzoeken.
O
ObytLid
01-01-2024, 00:00
#9
matthijs zei:
Obyt zei:
cadou zei:
door de vorige post wijk ik een beetje af naar reaggae met ska invloeden af, maar Matisyahu is echt geweldig!!!
Klik om te vergroten...

Inderdaad, naast Groundation één van de weinige blanke reggae-artiesten die echt goed zijn.

@ matthijs : Heerlijke producer vooral, met veel zalige reggae-artisten samengewerkt, is hij trouwens geen familie van Horace Andy (Money is The Roots Of All Evil) ?
Klik om te vergroten...

Heb nooit van horace andy gehoord... nummer zegt me wel iets. :)
Klik om te vergroten...

Money is the roots of all evil is een nummer van Horace Andy en URoy, heeft verder nog wel enkele leuke dub nummers met oa Sly & Robbie...
F
Fat Freddy's catLid
01-01-2024, 00:00
#10
matthijs zei:
Ken je Augustus Pablo?
Klik om te vergroten...


Augustus Pablo is niet meer... :(

Maar dat was geen ska, hij speelde een soort dub met een muziekinstrument dat eigenlijk kinderspeelgoed is (ben de naam ervan kwijt)...



m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ja weet ik :)
Maar was een reactie op dat zommes zei dat hij van dub hield :tongueout:
p
pepitoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Horace Andy Rules!!! en doet nog steeds zijn ding met verve.... Horace is al vanaf de 1e Massive Attack album deel van het genootschap, op (bijna) ieder live optreden van ze is hij erbij, en zowel op Blue Lines, Mezzanine en Protection doet hij mee. In zijn eigen werk is ook veel erg mooi materiaal te vinden. Veel op massive gedane teksten komen uit zijn eigen reggae roots stal.
G
GlorfLid
01-01-2024, 00:00
#13
Xylofoon heet dat dwaze ding van Pablo. En ik luister de laatste tijd steeds meer naar dub ouwe school. Prince Jazzbo en Tappie Zukkie zijn relaxed en natuurlijk The Upsetter.

Vet vaag joh dub. Jammah Tammah heeft ook goede dub nummers zoals Where;s the sun en slowbone dub. Jaaaaa!
F
Fat Freddy's catLid
01-01-2024, 00:00
#14
Glorf zei:
Xylofoon heet dat dwaze ding van Pablo. En ik luister de laatste tijd steeds meer naar dub ouwe school. Prince Jazzbo en Tappie Zukkie zijn relaxed en natuurlijk The Upsetter.

Vet vaag joh dub. Jammah Tammah heeft ook goede dub nummers zoals Where;s the sun en slowbone dub. Jaaaaa!
Klik om te vergroten...

Xylofoon is volgens mij een slaginstrumentje, maar kan zijn dat ik ernaast zit... Zag Pablo een tiental jaar geleden op reggae geel live, was geweldig (of kwam het door de wiet :mrgreen: )
G
GlorfLid
01-01-2024, 00:00
#15
haa! ja klopt tis een melodica, ik haal die meuk door elkaar...
G
GlorfLid
01-01-2024, 00:00
#16
Toots & the Maytals, das pas fijne rocksteady! Easy skankin!
o
oxygenLid
01-01-2024, 00:00
#17
he leuk :)

ik hou zelf het meest van leftover crack, choking victim, operation ivy.
En rancid en bob marley als die meetellen.. Misschien dat iemand het nummer into action van Tim Armstrong kent? Of dub van leftover crack?
:P
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#18
Matisyahu is live anders helemaal niet zo goed. Zwaar teleurstellend zelfs.
c
cadouLid
01-01-2024, 00:00
#19
door de vorige post wijk ik een beetje af naar reaggae met ska invloeden af, maar Matisyahu is echt geweldig!!!
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Heb wat nummers geluisterd nu... Klinkt goed!
:stoned:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."