Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTinnitus of oorsuizen

Tinnitus of oorsuizen

25 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
D
Detroit303Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb nu ongeveer 2 jaar last van tinnitus, oftewel oorsuizingen.
Met al die feesters hier op DF zal ik waarschijnlijk niet de enige zijn.
Tinnitus lijers unite!

Bij mij is het ongeveer 2 jaar geleden opgekomen na een knoer hard drum 'n bass feest in Petrol. Ed rush en Optical deden hun best: het was een vette set, maar helaas veel te luid. Die avond zelf kon ik de mensen rondom mij al moeilijker verstaan. De dag daarna hoorde ik vééél minder, alsof ik in een glazen bokaal zat. ik dacht van 'gaat wel over, net zoals die oorsuizingen'. Tja, het verminderd gehoor ging wel weg na een dikke week. In de plaats daarvan kwam er een irritant oorgesuis. Ik spurtte naar de oorarts; 'Fix it dude!!!'. Jammer genoeg is het permanent: afgestorven gehoorzenuwen. Je word het wel gewoon, maar soms is het snachts toch lastig. In drukke plaatsten versta ik mensen minder goed, en uitgaan zonder mn oordoppen doe ik nooit meer!

Erik :wave:
-
-spaceman-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Jezus, dat is kut voor je man! :(
Ik word me de laatste tijd ook steeds bewuster van het feit dat ik op den duur wel gehoorbeschadeging moet oplopen... Ik ben een echte party addict en luister daar bij ook nog is de hele dag muziek via mn mp3 speler... Toen ik laatst op een drum n bass feestje was (Niet geheel toevallig: hier worden vrijwel altijd het aantal gangbare decibellen overschreden, als het goed is word daar ook voor gewaarschuwd) dacht ik is goed na bij mezelf over het aanschaffen van professionele oordopjes... De muziek stond zoals gewoonlijk veels te hard, het deed gewoon pijn aan mn oren. Ik ga nu echt stappen ondernemen, die krengen (oordopjes) zijn best duur maar ik moet ze hebben... Om permanente beschadiging te voorkomen..

Dat mensen niet kunnen verstaan heb ik ook vaak, maar bij mij heeft het volgens mij een andere reden. Ik kan me namelijk met muziek bijna niet concentreren op het gesprek wat ik voer. Ik omschrijf het zelf zo: Het deel van mn hersenen wat je gebruikt om te luisteren naar een gesprek concentreerd zich op de muziek. Dit is best lastig, als er iemand tegen mij begint te praten volg ik er, zonder dat ik er wat aan kan doen, niks van.

Bedankt voor je ervaring en waarschuwing, veel mensen zijn zich hiervan niet eens bewust. Ik weet het wel al langer, maar je weet hoe dat gaat...
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#3
Had het vorig jar na trance energy, tond onder de boxen, echt kloten suis en piep... kon de volgende dag de wekker niet eens horen, sindsdien oordopjes mee
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Marla Singer zei:
Marla Singer zei:
Ik las er laatst ook een stukje over in de krant en ik kan me herinneren dat ik vroeger na een feest ook regelmatig last had van een piep in mijn oor. Tegenwoordig ben ik niet meer zoveel te vinden op de grote party's en heb ik er dus ook geen last meer van. Ik las dus in dat artikel dat als je zo'n piep in je oor hoort, je dan dus je oren al permament hebt beschadigd....! Best heftig, het lijkt me dan ook heel erg vervelend om altijd een piep of ruis te moeten horen. Ondanks dat ik dus in mijn vroegere feestjaren vaak last had van zo'n piep, is mijn gehoor nu - zover ik het ervaar - gewoon goed, gelukkig!! En ja, die oordopjes zijn misschien best een goed idee als je vaak in contact komt met een harde bassdreun.... Voor de mensen hier met een blijvende piep: heel veel succes en sterkte ermee!!!
Klik om te vergroten...

Blablablabla, Ja nou ik had dus vroeger ook weleens een piep in me oor, ja heel vervelend enzo, NJAAAAAH!!!! blablabla, Tegenwoordig heb ik trouwens geen piep meer in me oor hoor, gelukkig niet zeg! blablabla"voor de mensen met een blijvende piep" (wat een stomme zin, niet te geloven!), blablabla, wat een gelul zeg, heb ik dus gewoon geschreven dit... :rolleyes: . Soms haat ik mezelf echt een beetje als ik geconfronteerd word met dit soort slappe, nutteloze speedverhaaltjes die ik dan achteraf opeens weer tegen kom. :angry:
Klik om te vergroten...

no offense maar het eerste verhaaltje (op speed) houdt meer steek dan dat tweede :tongueout:
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ivoos zei:
Marla Singer zei:
Marla Singer zei:
Ik las er laatst ook een stukje over in de krant en ik kan me herinneren dat ik vroeger na een feest ook regelmatig last had van een piep in mijn oor. Tegenwoordig ben ik niet meer zoveel te vinden op de grote party's en heb ik er dus ook geen last meer van. Ik las dus in dat artikel dat als je zo'n piep in je oor hoort, je dan dus je oren al permament hebt beschadigd....! Best heftig, het lijkt me dan ook heel erg vervelend om altijd een piep of ruis te moeten horen. Ondanks dat ik dus in mijn vroegere feestjaren vaak last had van zo'n piep, is mijn gehoor nu - zover ik het ervaar - gewoon goed, gelukkig!! En ja, die oordopjes zijn misschien best een goed idee als je vaak in contact komt met een harde bassdreun.... Voor de mensen hier met een blijvende piep: heel veel succes en sterkte ermee!!!
Klik om te vergroten...

Blablablabla, Ja nou ik had dus vroeger ook weleens een piep in me oor, ja heel vervelend enzo, NJAAAAAH!!!! blablabla, Tegenwoordig heb ik trouwens geen piep meer in me oor hoor, gelukkig niet zeg! blablabla"voor de mensen met een blijvende piep" (wat een stomme zin, niet te geloven!), blablabla, wat een gelul zeg, heb ik dus gewoon geschreven dit... :rolleyes: . Soms haat ik mezelf echt een beetje als ik geconfronteerd word met dit soort slappe, nutteloze speedverhaaltjes die ik dan achteraf opeens weer tegen kom. :angry:
Klik om te vergroten...

no offense maar het eerste verhaaltje (op speed) houdt meer steek dan dat tweede :tongueout:
Klik om te vergroten...

Dat is correct en tevens juist! :grin:

Het komt er eigenlijk op neer ik dat mezelf even op een spottende manier aan het citeren was. Maar goed, dat is geschreven op zo'n manier dat het eigenlijk alleen voor mijzelf te begrijpen is. Om het allemaal nu nog raarder te maken: als je het hardop zou voorlezen, moet het ook nog eens met een bepaald accentje dat ik zelf heb bedacht en wat dus enkel in mijn hoofd bestaat en bij niemand anders....
Ben nog steeds aan de pep, beetje wazig en heel erg in mijn eigen wereldje momenteel. Sorry for that, can't help it... :rolleyes:
h
honingolieLid
01-01-2024, 00:00
#6
lol.
-
-spaceman-Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Marla Singer zei:
Ivoos zei:
Marla Singer zei:
Marla Singer zei:
Ik las er laatst ook een stukje over in de krant en ik kan me herinneren dat ik vroeger na een feest ook regelmatig last had van een piep in mijn oor. Tegenwoordig ben ik niet meer zoveel te vinden op de grote party's en heb ik er dus ook geen last meer van. Ik las dus in dat artikel dat als je zo'n piep in je oor hoort, je dan dus je oren al permament hebt beschadigd....! Best heftig, het lijkt me dan ook heel erg vervelend om altijd een piep of ruis te moeten horen. Ondanks dat ik dus in mijn vroegere feestjaren vaak last had van zo'n piep, is mijn gehoor nu - zover ik het ervaar - gewoon goed, gelukkig!! En ja, die oordopjes zijn misschien best een goed idee als je vaak in contact komt met een harde bassdreun.... Voor de mensen hier met een blijvende piep: heel veel succes en sterkte ermee!!!
Klik om te vergroten...

Blablablabla, Ja nou ik had dus vroeger ook weleens een piep in me oor, ja heel vervelend enzo, NJAAAAAH!!!! blablabla, Tegenwoordig heb ik trouwens geen piep meer in me oor hoor, gelukkig niet zeg! blablabla"voor de mensen met een blijvende piep" (wat een stomme zin, niet te geloven!), blablabla, wat een gelul zeg, heb ik dus gewoon geschreven dit... :rolleyes: . Soms haat ik mezelf echt een beetje als ik geconfronteerd word met dit soort slappe, nutteloze speedverhaaltjes die ik dan achteraf opeens weer tegen kom. :angry:
Klik om te vergroten...

no offense maar het eerste verhaaltje (op speed) houdt meer steek dan dat tweede :tongueout:
Klik om te vergroten...

Dat is correct en tevens juist! :grin:

Het komt er eigenlijk op neer ik dat mezelf even op een spottende manier aan het citeren was. Maar goed, dat is geschreven op zo'n manier dat het eigenlijk alleen voor mijzelf te begrijpen is. Om het allemaal nu nog raarder te maken: als je het hardop zou voorlezen, moet het ook nog eens met een bepaald accentje dat ik zelf heb bedacht en wat dus enkel in mijn hoofd bestaat en bij niemand anders....
Ben nog steeds aan de pep, beetje wazig en heel erg in mijn eigen wereldje momenteel. Sorry for that, can't help it... :rolleyes:
Klik om te vergroten...

ik zal je geruststellen, ik vond het een begrijpelijk stukje! :)
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Leuk onderwerp:

Test ga naar een plek waar geen bijgeluiden zijn.
Dat betekent ver weg van alles, zodat je kan genieten van de stilte de stilte die je nooit meer zal horen.

als alle bijgeluiden wegvallen besef je pas hoe verneukt je oren zijn.
Dan krijg je een spijtgevoel wat zich diep in je wortelt.
Nooit meer zal ik iets zonder oordoppen doen:

Motorrijden
Werken met gereedschappen
Feessies
Werken met machines

Stonie


PPPIWEEEEEEEEEEPPPPPPPPPPPP
D
Detroit303Lid
01-01-2024, 00:00
#9
^True! Genieten van stilte kan ik niet meer. Maarja, je erover opwinden helpt niets. Gewoon mee lere leven.
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#10
http://www.stpierre-bru.be/nl/patienten/23f0corl.html

kliniek voor oorzuizen van het academisch in brussel
D
Deep BlueLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mai kzou zot worden

oren zijn de belangrijkste zintuigen
D
Detroit303Lid
01-01-2024, 00:00
#12
-spaceman- zei:
Ik ga nu echt stappen ondernemen, die krengen (oordopjes) zijn best duur maar ik moet ze hebben... Om permanente beschadiging te voorkomen..
Klik om te vergroten...

Ben eens gaan kijken voor op maat gemaakte oordopjes. Van die speciale voor muziek voor muzikanten ed.: zowel hoge frequenties als lage frequenties komen er goed door. Ze kosten wel 80 sneuro's. Op zich heb ik dat er wel voor over, maar ze zijn zo groot en opvallend! En als je ze kwijt raakt.. Ik gebruik nu gewone schuimdopjes. Gaat prima, klein stukje afknippen en niemand ziet dat je ze inhebt. Nog nooit een opmerking gehad dat ik iets in mn oren had.
Wel van:
'wat steek jij in je oor'
'Wat haal jij uit je oor'
'Zijn dat pillen?? Afgeven makker' (security op laundryday wijzend op mn zakje oordopjes bij het foeilleren :rolleyes: )

Je hoort wel de scherpe klanken minder hard dan de bassen, maar tis een kwestie van gewoonte. Je hoort mensen veel beter als ze tegen je praten.
Zeker een aanrader! Wacht niet tot het te laat is! Het kan om zeep zijn van de ene dag op de andere!

:wave:
j
jasperLid
01-01-2024, 00:00
#13
als jij stukken van je oordopjes gaat knippen moet je volgens mij best oppassen dat je ze er nog uit krijgt.

heb een keer meegemaakt (tijdens studeren) dat ik wat op men dopjes zat te kauwen en had ze daarna terwijl ze nog nat waren in men oor gestoken, goed diep erin duwen met als gevolg dat ik ze er niet meer uit kreeg. kreeg er verschrikkelijke koppijn van en maar gauw aan een kotgenoot met pincet gevraagd of ze ze der niet wou uit trekken.
E
EllesdeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Varry zei:
Ik frunnek ze er gewoon uit met mn huissleutel. Lukt altijd.
Klik om te vergroten...
lol :grin:
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hehe.

Ben inderdaad zelf ook wel bang hiervoor. Gelukkig ga ik niet naar heel veel feesten, alhoewel de ouwelui wel liever heeft dat ik die dingen in zou doen.
D
Detroit303Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik frunnek ze er gewoon uit met mn huissleutel. Lukt altijd.
T
TalecLid
01-01-2024, 00:00
#17
heb ik ook last van en veel zelfs ! Ik speel in een bandje dat veel optredens doet, niet goed voor men oren heb ik al gemerkt en met van die stoppen erin doet bij mij ook al niet zoveel meer uit. Nu enkele jaren later merk ik dat men gehoor er zwaar op achteruit is gegaan! Dit door feestjes en gigs, na feestjes heb ik soms echt veel last van gesuis en gepiep, en soms echt pijn :confused: de tv staat hier ook al luider dan tervoor en op men werk hoor ik ze soms men naam niet noemen, achja oordoppen zeggen ze dan! Maar werken niet altijd bij me.

Grtz
b
buzzriderLid
01-01-2024, 00:00
#18
ik heb het regelmatig voor.
soms is het zo erg dat ik een minuut of twee gwn nix hoor aan een kant
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik hoor met m'n linkeroor véél slechter dan met m'n rechter. Kwam er vanochtend achter toen ik m'n mp3 aandeed. Best wel schokkend eigelijk, maar je doet er weinig aan.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb gelukkig nog geen gehoorschade, geen ruis, suis of andere rare dingen, en ik hoor nog steeds alles prima. Soms wat te goed eigenlijk; zodat ik als ik nog half slaap en nog even in bed wil liggen ongewenst het hele gesprek in de woonkamer volg.
Ik neem geen oordopjes mee, maar ik vermijdt wel altijd te dicht bij boxen zitten of staan, en blijf meestal in delen van het feest waar je comfortabel zonder stemverheffing kan praten omdat ik mijn stembanden wil beschermen tegen schor worden gezien ik elke dag 2 uur oefen met zingen, en dus elke invloed op mijn stem meteen merk. Gelukkig bescherm ik indirect dus ook mijn gehoor.
Na black metal concerten had ik standaard meervoudige piepen in mijn oor, maar na een feestje heb ik het echt nog nooit gehad, ook niet een beetje, en ook niet op drukke binnenfeestjes als ik ook veel op de danszaal kom. Gelukkig. Ik let er wel op, heb het nog niet, en wil het ook niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."