Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet 60's/70's muziek topic!

Het 60's/70's muziek topic!

105 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
P
PsycheheerlijkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik keek wat rond en zag toch nog redelijk wat mensen met een muzieksmaak uit de jaren 60/70. Maar wat ik nog niet zag was er een topic over!
Zijn er nou werkelijk nog mensen die bands als Catfish, Barefoot Jerry, The allman brothers, East of eden, Chocolate watchband, Alquin, Ten years after....Anyone?!
Verzamelt u!
E
EnsenataLid
01-01-2024, 00:00
#2
Oh ja, ALLEEN maar jaren 60/70 muziek. :P

Maar op de bekende bands ben ik alweer een jaartje of 2 uitgekeken..
Dit luister nu:

Canned Heat
Gong
Can
Comus
Kevin Ayers
Caravan
Residents
Hatfield & the North
Henry Cow
Art Bears
13th Floor Elevators (waar ik al fans van had gezien :tearsofjoy: )

Beatles doen het ook nog goed uiteraard, zeker nu ik hun biografie van 1000 paginas uit heb :grin:
P
PsycheheerlijkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ensenata zei:
Oh ja, ALLEEN maar jaren 60/70 muziek. :P

Maar op de bekende bands ben ik alweer een jaartje of 2 uitgekeken..
Dit luister nu:

Canned Heat
Gong
Can
Comus
Kevin Ayers
Caravan
Residents
Hatfield & the North
Henry Cow
Art Bears
13th Floor Elevators (waar ik al fans van had gezien :tearsofjoy: )

Beatles doen het ook nog goed uiteraard, zeker nu ik hun biografie van 1000 paginas uit heb :grin:
Klik om te vergroten...

Lekkere smaak heb je :grin: Canned heat was vorig jaar ook in nederland, helaas gemist :(
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#4
canned heat is heel goed...boogie. beatles blijven natuurlijk steengoed. echt elk album was vernieuwend en zat goed in elkaar. er zijn natuurlijk wel uitschieters zoals sgt pepper en abbey road, maar de kwaliteit is eigenlijk wel constant, en dat is toch heel uniek. normaal gesproken zit er wel een slechter album tussen, maar bij the beatles is dat niet zo...al zijn er veel mensen die yellow submarine echt slecht vinden.....ook omdat george martin bijna de gehele b side heeft geschreven. maar goed, ik geniet net zo goed van dat album.

ben nu naar disraeli gears van cream aan het luisteren. :stoned:
E
EnsenataLid
01-01-2024, 00:00
#5
nicolai zei:
canned heat is heel goed...boogie. beatles blijven natuurlijk steengoed. echt elk album was vernieuwend en zat goed in elkaar. er zijn natuurlijk wel uitschieters zoals sgt pepper en abbey road, maar de kwaliteit is eigenlijk wel constant, en dat is toch heel uniek. normaal gesproken zit er wel een slechter album tussen, maar bij the beatles is dat niet zo...al zijn er veel mensen die yellow submarine echt slecht vinden.....ook omdat george martin bijna de gehele b side heeft geschreven. maar goed, ik geniet net zo goed van dat album.

ben nu naar disraeli gears van cream aan het luisteren. :stoned:
Klik om te vergroten...

Bij The Beatles is het ook leuk dat ze beroemd zijn geworden door toevalligheden :grin: Bijna alles wat ze deden (van hun muziek tot hun financiën) was gewoon zomaar uit de lucht gevallen, zo is "I am the Walrus" gebaseerd op krantenkoppen waar ze toen een 4 regel verhaaltje bij verzonnen, "Lucy in the Sky with Diamonds" is een tekening van Johns zoon etc.
Met het beroemd worden zelf hadden ze ook problemen want de eerste 2 jaar wou NIEMAND ze, totdat Brian Epstein van The Beatles zijn levensdoel ging maken :grin: Tot hij dood ging eind jaren 60, toen werd de groep niet meer onder de juiste controle gehouden..
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#6
Yay, weer een paar bandjes die ik niet kende erbij! Ik kan natuurlijk wel alle bekende bandjes en artiesten van toen gaan opnoemen; Dylan, Cash, Zappa, Simon & Garfunkel etc, maar die kent iedereen wel. Goed topic! Keep 'em coming! Vooral de wat onbekendere bandjes zijn leuk om te ontdekken (:
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ensenata zei:
nicolai zei:
canned heat is heel goed...boogie. beatles blijven natuurlijk steengoed. echt elk album was vernieuwend en zat goed in elkaar. er zijn natuurlijk wel uitschieters zoals sgt pepper en abbey road, maar de kwaliteit is eigenlijk wel constant, en dat is toch heel uniek. normaal gesproken zit er wel een slechter album tussen, maar bij the beatles is dat niet zo...al zijn er veel mensen die yellow submarine echt slecht vinden.....ook omdat george martin bijna de gehele b side heeft geschreven. maar goed, ik geniet net zo goed van dat album.

ben nu naar disraeli gears van cream aan het luisteren. :stoned:
Klik om te vergroten...

Bij The Beatles is het ook leuk dat ze beroemd zijn geworden door toevalligheden :grin: Bijna alles wat ze deden (van hun muziek tot hun financiën) was gewoon zomaar uit de lucht gevallen, zo is "I am the Walrus" gebaseerd op krantenkoppen waar ze toen een 4 regel verhaaltje bij verzonnen, "Lucy in the Sky with Diamonds" is een tekening van Johns zoon etc.
Met het beroemd worden zelf hadden ze ook problemen want de eerste 2 jaar wou NIEMAND ze, totdat Brian Epstein van The Beatles zijn levensdoel ging maken :grin: Tot hij dood ging eind jaren 60, toen werd de groep niet meer onder de juiste controle gehouden..
Klik om te vergroten...

geinspireerd op een meisje [lucy dus] uit zijn klas lucy in the sky with diamonds is geinspireerd op die tekening. maar het nummer is toch zeker ook geinspireerd door lsd en drugs in het algemeen.

ik heb ook veel gelezen over the beatles en veel boeken en verhalen spreken elkaar tegen. uiteindelijk is dat ook wel mooi aan the beatles, iedereen heeft er zijn eigen fantasie en verhaal bij. onder andere daardoor zijn ze zo legendarisch....door de roddels [epstein]
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Shocking Blue :rock:
E
EnsenataLid
01-01-2024, 00:00
#9
ExceptionalInsight zei:
Yay, weer een paar bandjes die ik niet kende erbij! Ik kan natuurlijk wel alle bekende bandjes en artiesten van toen gaan opnoemen; Dylan, Cash, Zappa, Simon & Garfunkel etc, maar die kent iedereen wel. Goed topic! Keep 'em coming! Vooral de wat onbekendere bandjes zijn leuk om te ontdekken (:
Klik om te vergroten...

Electric Prunes
Amon Düül 2
Egg
Gentle Giant
Aphrodite's Child
Soft Machine
Spooky Tooth
Mushroom Country (bijna niet te vinden :tearsofjoy: )
Gilgamesh
Hawkwind (eerste space-rock band,10 jaar later gesplitst naar Mötorhead)
:grin:
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ensenata zei:
ExceptionalInsight zei:
Yay, weer een paar bandjes die ik niet kende erbij! Ik kan natuurlijk wel alle bekende bandjes en artiesten van toen gaan opnoemen; Dylan, Cash, Zappa, Simon & Garfunkel etc, maar die kent iedereen wel. Goed topic! Keep 'em coming! Vooral de wat onbekendere bandjes zijn leuk om te ontdekken (:
Klik om te vergroten...

Electric Prunes
Amon Düül 2
Egg
Gentle Giant
Aphrodite's Child
Soft Machine
Spooky Tooth
Mushroom Country (bijna niet te vinden :tearsofjoy: )
Gilgamesh
Hawkwind (eerste space-rock band,10 jaar later gesplitst naar Mötorhead)
:grin:
Klik om te vergroten...
hawkwind is amazing
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#11
heb nu david crosby`s wonderschone - if i could only remember my name opstaan. begint al sterk met music is love...en daarna bluesrock hippie style :hearteyes:
P
PsycheheerlijkLid
01-01-2024, 00:00
#12
nicolai zei:
heb nu david crosby`s wonderschone - if i could only remember my name opstaan. begint al sterk met music is love...en daarna bluesrock hippie style :hearteyes:
Klik om te vergroten...

David Crosby!

CSN(&Y) *O*

@ hippiezonnebrildude;

Staan interessante namen tussen! Ook zeker wat die ik niet ken. Moet ik toch eens opzoeken :grin:. Heb ik weer een doel om te zoeken in oktober ofzo bij de platenbeurs(yes sir, vinyl!) in utrecht!
E
EnsenataLid
01-01-2024, 00:00
#13
Vladderman zei:
nicolai zei:
heb nu david crosby`s wonderschone - if i could only remember my name opstaan. begint al sterk met music is love...en daarna bluesrock hippie style :hearteyes:
Klik om te vergroten...

David Crosby!

CSN(&Y) *O*

@ hippiezonnebrildude;

Staan interessante namen tussen! Ook zeker wat die ik niet ken. Moet ik toch eens opzoeken :grin:. Heb ik weer een doel om te zoeken in oktober ofzo bij de platenbeurs(yes sir, vinyl!) in utrecht!
Klik om te vergroten...

Hehe, ik spaar ook LP's :grin: Maar ik kan gelukkig gewoon op de fiets springen en in de stad rond neuzen.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#14
Led zeppelin,
Beatles,
Pink Floyd,
Bob Dylan,
Jefferson Airplane,
King Crimson,
Jimi Hendrix,
Ravi Shankar,
Deep Purple,
Eagles,
Emerson, Lake & Palmer,
Rolling Stones,
Kraftwerk,
Monkeys,
Beach Boys,
Moody Blues,
Neil Young,
Nick Drake :hearteyes: ,
Sex Pistols,
Steely Dan,
David Bowie,
The Who

Luister ik onder andere :grin:
E
EnsenataLid
01-01-2024, 00:00
#15
Oom Klaas zei:
Jefferson Airplane,
Emerson, Lake & Palmer,
Rolling Stones,
Moody Blues.
Luister ik onder andere :grin:
Klik om te vergroten...

Je moet dan ook zeker eens luisteren naar:

Great Society (band voor Jefferson Airplane)
The Nice (band voor ELP, Keith Emerson is echt een sicko daar :tearsofjoy: )
The Seeds (werd gezegd dat ze de Amerikaanse Rolling Stones zijn)
Blues Magoos (Moody Blues/Beatle achtig... en heerlijk om op mee te spelen op gitaar :P ).

:)
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#16
Merci !

Ik heb weer wat te downloaden :hearteyes:
P
PsycheheerlijkLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ensenata zei:
Vladderman zei:
nicolai zei:
heb nu david crosby`s wonderschone - if i could only remember my name opstaan. begint al sterk met music is love...en daarna bluesrock hippie style :hearteyes:
Klik om te vergroten...

David Crosby!

CSN(&Y) *O*

@ hippiezonnebrildude;

Staan interessante namen tussen! Ook zeker wat die ik niet ken. Moet ik toch eens opzoeken :grin:. Heb ik weer een doel om te zoeken in oktober ofzo bij de platenbeurs(yes sir, vinyl!) in utrecht!
Klik om te vergroten...

Hehe, ik spaar ook LP's :grin: Maar ik kan gelukkig gewoon op de fiets springen en in de stad rond neuzen.
Klik om te vergroten...

Ik ook! we hebben hier in de stad een LPshop. Maar de platenbeurs is toch altijd wat goedkoper én leuker! Én je vind het heel veel dingen die je normaal niet zo zou tegenkomen! Zo heb ik vorig jaar een speciale green-edition(groen vinyl!) lp gekocht van The Velvet Underground :grin: (en nog meerhoor)
E
EnsenataLid
01-01-2024, 00:00
#18
Vladderman zei:
Ik ook! we hebben hier in de stad een LPshop. Maar de platenbeurs is toch altijd wat goedkoper én leuker! Én je vind het heel veel dingen die je normaal niet zo zou tegenkomen! Zo heb ik vorig jaar een speciale green-edition(groen vinyl!) lp gekocht van The Velvet Underground :grin: (en nog meerhoor)
Klik om te vergroten...


Really? Hmm.

Daar ga ik ook eens heen dan. Waar hoe wanneer? :grin:

Ik heb pas 5 platen trouwens hoor, spaar ze pas sinds ik hier in Amsterdam woon.. das 3 maanden.
Wel Mozart's 9th Symphony en The Nice - Ars Longa Vita Brevis en Sgt. Peppers van The Bealtes :)
Die er mooi gebruikt uitzien dus das perfect!


Damn..." Caravan - With an ear to the ground you can make it " is heerlijk met een jointje na het eten...
P
PsycheheerlijkLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ensenata zei:
Vladderman zei:
Ik ook! we hebben hier in de stad een LPshop. Maar de platenbeurs is toch altijd wat goedkoper én leuker! Én je vind het heel veel dingen die je normaal niet zo zou tegenkomen! Zo heb ik vorig jaar een speciale green-edition(groen vinyl!) lp gekocht van The Velvet Underground :grin: (en nog meerhoor)
Klik om te vergroten...


Really? Hmm.

Daar ga ik ook eens heen dan. Waar hoe wanneer? :grin:

Ik heb pas 5 platen trouwens hoor, spaar ze pas sinds ik hier in Amsterdam woon.. das 3 maanden.
Wel Mozart's 9th Symphony en The Nice - Ars Longa Vita Brevis en Sgt. Peppers van The Bealtes :)
Die er mooi gebruikt uitzien dus das perfect!


Damn..." Caravan - With an ear to the ground you can make it " is heerlijk met een jointje na het eten...
Klik om te vergroten...

Ik heb er wel wat meer:P Maargoed, die zijn allemaal van mn pa. Nouja, Waren. Heb ze overgenomen:P Met een aardige toevoeging van platen die ik hier en daar gevonden heb :9

Erm erm, jaarbeurs utrecht! Waneer weet ik niet meer, het is onderdeel van een verzamelaars beurs. Maar het platengedeelte is het grootste van europa. Té huge, té veel stands om door te kijken en koele platen te vinden. Je vind er écht heeel veel 'onbekende' plaatjes uit vergane tijden. Maar ook veel repro's van oude dingen (en nieuwe) Echt heel vet.
E
EnsenataLid
01-01-2024, 00:00
#20
nicolai zei:
Ensenata zei:
cronos zei:
ja kan mij best wel voorstellen dat je nerveus komt van gong :tearsofjoy: ,mijn zoon zou zeggen"wat voor muziek is dit?" :tearsofjoy: ,maar gong zijn heus wel goeie muzikanten hoor :grin: .ik ben begonnen in mijn tienerjaren met hardrock,daarna heb ik the doors ontdekt en dat was echt een openbaring voor mij,maar ik kon (vind ik persoonlijk) niet altijd dezelfde sixties of seventies groepen beluisteren (woodstock,crosby,stills,nash & young,doors,stones,beatles,....),ik heb zo langzamerhand sixties en seventies (underground) bands leren kennen die best wel te pruimen zijn :wink: ,ik luister tevens niet steeds naar sixties of seventies bands hoor,ik hoor vele genres graag :rockband: .aan diegene die graag spacerock horen,beluister eens de eerste 2 van UFO(daarna zijn ze de hardrocktour opgegaan).
sgt peppers van de beatles vind ik zwaar overschat(ik vind het niet slecht hé,begrijp mij niet verkeerd :hearteyes: ),maar beluister eens voorbeeld "rumours" van fleetwood mac of "everyone is everybody else" van barclay james harvest(beiden rustigere muziek,met amper slechte nummers),allez de groeten hé :wave:
Klik om te vergroten...

Fleetwood Mac is ook zeker goed, maar niet met Stevie Nicks, Peter Green was de man :)
En ik vind Sgt. Peppers ook overschat (niet slecht :P).

Safiertje, gelukkig maar dat smaken verschillen, anders was het een saaie boel! En ja, Gong kan je erg nerveus maken, zeker als je er niet bekend mee bent, toen ik het voor het eerst luisterde (2 jaar geleden toen ik 16 was :P) was ik ook even zo van:

Ok... dit is.. niet te plaatsen zo weird... maar wel cool! :tearsofjoy: En nu klinkt het net zo "normaal" voor mij als The Beatles bijvoorbeeld..
Klik om te vergroten...

ik begon me te verdiepen in rock muziek dankzij fleetwood mac`s rumours. kende al wel natuurlijk veel bekende nummers, maar na dat album en hotel california van the eagles ben ik me echt gaan verdiepen in rock muziek. en ben dus terug gegaan in de tijd en kwam aan bij bo diddley, jerry lee lewis en mensen als chuck berry. nu zit ik meer bij 60`s/70`s.

maar sgt pepper zit muzikaal wel enorm goed in elkaar hoor. het sluit allemaal perfect op elkaar aan en zit heel vernuftigt in elkaar. maar goed, er zijn zeker weten wel albums die dat niveau makkelijk halen en die allemaal net zo goed en soms wel ietsje beter in elkaar zitten.

mijn favoriete album is denk ik the times they are a changin van bob dylan...dat album beschrijft precies wat ik denk.
Klik om te vergroten...


Ja dat heb ik ook gedaan, alleen begon ik me echt te verdiepen in de rock geschiedenis toen ik Nirvana hoorde. (Andere generatie denk ik, weet niet hoe oud jij bent :P)

En toen ben ik gewoon alles gaan luisteren wat ik maar kon vinden, en dan vind je op de een of andere manier toch altijd weer nieuwe muziek als je denkt "ik heb nu toch wel alles gehad"... Dat is wel zo heerlijk. :grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."