Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Š 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerandering muzieksmaak sinds MDMA?

Verandering muzieksmaak sinds MDMA?

60 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
F
FlowriderLid
01-01-2024, 00:00
#1
SneeuwStorm zei:
Welkom @Flowrider ! Leuk onderwerp dit en ja ook mijn muzieksmaak is veranderd de afgelopen 10 jaar. Ik denk ook dat associatie (deep house feestjes met MDMA zijn zo onvoorstelbaar lekker) hier een belangrijke rol speelt. Maar ik heb wel mijn hele leven (55 jaar) een ruime muzieksmaak gehad. Dat is eigenlijk alleen maar ruimer geworden. Mijn jaaroverzicht gaat van Pink Floyd (vooral begin jaren 70) naar Tame Impala, Radiohead (Exit Music staat in mijn top-5), Kraftwerk (midden jaren 70), Jean-Michel Jarre (alleen Zoolook 1984, zo geweldig en revolutionair) om te eindigen bij ongeveer alles van het Afterlife label (Adriatique, Mind Against,..) en ook wel Anjunadeep.

Dus eigenlijk is de muzieksmaak alleen maar groter geworden. Lekkere middelen op een rustige manier gebruiken in combinatie met o.a. muziek (maar bijvoorbeeld ook met erotiek) levert hele mooie dingen op. De kunst is om de balans te bewaken en te behouden. Zoals met veel dingen in het Leven.
Klik om te vergroten...
Heel leuk om te lezen, zeker denk ik dat associatie een grote rol speelt. Als ik nu even chill wil zitten, zet ik ook wel eens mijn paddo Playlist op, automatisch ga ik dan een beetje filosoferen.
F
FlowriderLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Elektronische muziek heeft wat tijd nodig voordat je het kan leren waarderen inderdaad. Als je drugs op hebt dan kan dat wel helpen bij het creÃĢren van een positieve ervaring, maar het is zeker niet noodzakelijk. Het gaat uiteindelijk meer om de macht van associatie.
Klik om te vergroten...
Nee zeker niet noodzakelijk, mijn vriend heeft altijd al trance geluisterd, ook al ver voor zijn eerste ervaring met drugs, bij hem is dat niet zozeer veranderd. Associatie heeft zeker heel erg meegespeeld, ik kan ook makkelijk in nuchtere toestand het gevoel van zo'n ervaring weer oproepen met de juiste muziek.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#3
Flowrider zei:
Is jullie muzieksmaak veranderd na de eerste keer MDMA?
Klik om te vergroten...
Oh zeker ! Gelukkig niet in die zin dat ik een genre minder leuk ging vinden, maar de electronische dansmuziek kwam plotseling binnen mijn belangstelling. Vanuit het "niets".

Dat toen beetje serieus aangepakt. Steeds het nieuwe nummer gekocht van Ministry (zie voetnoot), waarbij steeds een CD meeverpakt zat. Natuurlijk ook zo nu en dan de daarin aanbevolen CD's gekocht. En Dancevalley, de jaarlijkse showroom voor EDM, gaan bezoeken. Uitgekomen bij techno als favoriete EDM stijl.

Best lastig trouwens. Want nu moet ik nog meer nadenken voor ik ga luisteren: wordt het Verdi (La Traviata), Bach (Goldberg variaties), Adam Beyer, Nicole Moudaber, Richie Hawtin of ..... ?

(voetnoot): dat blad bestond tot eind 2002. Tegenwoordig verschijnt onder die titel een blad voor predikers van de Zevende Dag's Adventisten.
B
BraboFLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mijn muzieksmaak is niet veranderd.
Altijd hardstyle/hardcore fan geweest en naar zulke festivals gegaan.
Toen op Defqon 2014 voor het eerst XTC geprobeerd. En nog steeds voluit genieten van de harder styles🤩
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#5
Flowrider zei:
Is jullie muzieksmaak veranderd na de eerste keer MDMA?

Ik heb op mijn 34e voor het eerst MDMA gebruikt op een festival in 2018. Daarvoor luisterde ik nooit (uit vrije wil) elektronische muziek, toen was het vooral pop, R&B en Afrikaanse popmuziek. Sindsdien is het echt extreem veranderd, vooral nadat ik naar ASOT ben geweest vlak voor de eerste lockdown. Zie hier mijn Spotify unwrapped van 2021 😱
Bekijk bijlage 35374

Hebben jullie dit ook? Of is op een andere manier jullie muzieksmaak veranderd?
Klik om te vergroten...
Zeker heel herkenbaar voor mij.
Ben al wat ouder (52) en altijd serieuze muziek geluisterd, hele brede smaak.
Pas eind 2019 op m’n 50e eerste keer xtc met mijn vrouw op een house feest.
Daarna al heel snel techno ontdekt en tot op de dag van vandaag genieten we daar van, met bepaalde middelen 😉
Andere muziek is meer naar de achtergrond maar genieten we ook nog van.
Aangezien echte feesten er bijna niet zijn geweest zijn onze thuis feestjes dus uiteraard met goede techno sets.
Heerlijk 😍😍

Wat @SneeuwStorm schrijft is ook heel erg waar: genieten met mate en juiste balans bewaken.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Sinds XTC zijn de dj's van de border community mijn grote vriend! Daar heb ik wel een likje MDMA voor nodig gehad om dat echt te gaan waarderen.
James Holden, Nathan Fake, Richie Hawtin, Gui Boratto en dan vergeet ik er nog wel een paar.
Legendarische border community nachten tijdens ADE waar altijd dezelfde fans rondlopen.

Automatisch ontstond er een afdeling Sfeer Beheer!
Terwijl ik dit schrijf krijg ik weer flashbacks.

Ondertussen kan ik heerlijk wegdromen bij deze muziekschool. Ook nuchter.

Oh en niet te vergeten triphop. Begonnen met MDMA en daarna verder ontdekt met psychedelica.
Massive Attack liveshow iemand?

Mooi topic @Flowrider!

Edit: voor mij ook pas MDMA na mijn 30ste.
Daarvoor vooral Grunge, black metal en Nederhop :)


" Ik ben Seeq, de rappende rijmfabriek,
ik rijm als een trein voor een breed publiek.
Dus in spin, stap maar in,
luister goed en mis geen enkele zin.
Want ik praat heel vlug man, doper dan Brugman,
van het oosten naar het westen en weer terug, man.
Het einde van de reis maar houd je ogen op de prijs
en uit spuit, stap maar uit. "
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#7
Casaan zei:
Sinds XTC zijn de dj's van de border community mijn grote vriend! Daar heb ik wel een likje MDMA voor nodig gehad om dat echt te gaan waarderen.
James Holden, Nathan Fake, Richie Hawtin, Gui Boratto en dan vergeet ik er nog wel een paar.
Legendarische border community nachten tijdens ADE waar altijd dezelfde fans rondlopen.

Automatisch ontstond er een afdeling Sfeer Beheer!
Terwijl ik dit schrijf krijg ik weer flashbacks.

Ondertussen kan ik heerlijk wegdromen bij deze muziekschool. Ook nuchter.

Oh en niet te vergeten triphop. Begonnen met MDMA en daarna verder ontdekt met psychedelica.
Massive Attack liveshow iemand?

Mooi topic @Flowrider!

Edit: voor mij ook pas MDMA na mijn 30ste.
Daarvoor vooral Grunge, black metal en Nederhop :)


" Ik ben Seeq, de rappende rijmfabriek,
ik rijm als een trein voor een breed publiek.
Dus in spin, stap maar in,
luister goed en mis geen enkele zin.
Want ik praat heel vlug man, doper dan Brugman,
van het oosten naar het westen en weer terug, man.
Het einde van de reis maar houd je ogen op de prijs
en uit spuit, stap maar uit. "
Klik om te vergroten...
Alleen maar mooie DJ namen! En ja Massive Attack vaak live gezien en gehoord. Triphop komt ook veel voor in mijn speellijsten, met o.a. Portishead en Tricky.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zal ik ook een duit in het zakje doen?

Als jochie opgegroeid tijdens de hoogtijdagen van de gabbertijd. Air maxxies en trainingspakken, alles erop en eraan. Langzaamaan ging de hardcore dood destijds en ben ik veel naar hiphop gaan luisteren: 2pac, dre, snoop, eminem, etc. Begin jaren '00 maakte de hardcore een revival en ontstond tevens hardstyle Ên kwam MDMA om de hoek kijken Letterlijk verslaafd geraakt aan de hardstyle en de hardcore, mede te danken aan het magische effect van MDMA. Discotheek The Matrixx was m'n 2e huis.
Verslaafd dus aan zowel de hardstyle als aan de (millennium) hardcore. Toen deze twee stijlen zich rond 2012 zover gingen evolueren tot iets waar ik de ballen niet meer van snapte ben ik lekker blijven hangen. Af en toe wat snoepen van een potje frenchcore, industrial hardcore en uptempo doen we ook nog wel, maar de hardstyle van de periode 2004-2012: vingerlikken!

Wie gaat er mee terug naar 2006 ofzo?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#9
download.jpg

Sorry ik ben wat later, heb de bus van 1849 gemist. Maar ik mag toch ook meedoen?
F
FlowriderLid
01-01-2024, 00:00
#10
Casaan zei:
Sinds XTC zijn de dj's van de border community mijn grote vriend! Daar heb ik wel een likje MDMA voor nodig gehad om dat echt te gaan waarderen.
James Holden, Nathan Fake, Richie Hawtin, Gui Boratto en dan vergeet ik er nog wel een paar.
Legendarische border community nachten tijdens ADE waar altijd dezelfde fans rondlopen.

Automatisch ontstond er een afdeling Sfeer Beheer!
Terwijl ik dit schrijf krijg ik weer flashbacks.

Ondertussen kan ik heerlijk wegdromen bij deze muziekschool. Ook nuchter.

Oh en niet te vergeten triphop. Begonnen met MDMA en daarna verder ontdekt met psychedelica.
Massive Attack liveshow iemand?

Mooi topic @Flowrider!

Edit: voor mij ook pas MDMA na mijn 30ste.
Daarvoor vooral Grunge, black metal en Nederhop :)


" Ik ben Seeq, de rappende rijmfabriek,
ik rijm als een trein voor een breed publiek.
Dus in spin, stap maar in,
luister goed en mis geen enkele zin.
Want ik praat heel vlug man, doper dan Brugman,
van het oosten naar het westen en weer terug, man.
Het einde van de reis maar houd je ogen op de prijs
en uit spuit, stap maar uit.nou
Klik om te vergroten...
Mooi stuk! Trip hop, nooit van gehoord 😅 Dat ga ik effe opzoeken, leuk voor 1P-LSD?
Onlangs ook psytrance veel erg gaan waarderen maar daar ben ik weer op een hele andere manier bijgekomen 🙈 Opeens ging uit het niets een Braziliaanse psytrance dj mij volgen op Instagram, ik ging het eens luisteren en het is eigenlijk super leuk 😂
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik luisterde voordat ik iets van harddrugs had gedaan al veel naar elektronische muziek. Ben me alleen meer gaan verdiepen in bepaalde niche genres denk ik. Maar dat was wellicht zonder drugs ook gebeurt.
F
FlowriderLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zanza zei:
Zal ik ook een duit in het zakje doen?

Als jochie opgegroeid tijdens de hoogtijdagen van de gabbertijd. Air maxxies en trainingspakken, alles erop en eraan. Langzaamaan ging de hardcore dood destijds en ben ik veel naar hiphop gaan luisteren: 2pac, dre, snoop, eminem, etc. Begin jaren '00 maakte de hardcore een revival en ontstond tevens hardstyle Ên kwam MDMA om de hoek kijken Letterlijk verslaafd geraakt aan de hardstyle en de hardcore, mede te danken aan het magische effect van MDMA. Discotheek The Matrixx was m'n 2e huis.
Verslaafd dus aan zowel de hardstyle als aan de (millennium) hardcore. Toen deze twee stijlen zich rond 2012 zover gingen evolueren tot iets waar ik de ballen niet meer van snapte ben ik lekker blijven hangen. Af en toe wat snoepen van een potje frenchcore, industrial hardcore en uptempo doen we ook nog wel, maar de hardstyle van de periode 2004-2012: vingerlikken!

Wie gaat er mee terug naar 2006 ofzo?
Klik om te vergroten...
Grappig, ik vind ook de hardere stijlen van die tijd leuker dan de hardere stijlen van nu. Het stomme is alleen dat ik de hardere stijlen alleen nuchter leuk vind 😅
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Flowrider zei:
Mooi stuk! Trip hop, nooit van gehoord 😅 Dat ga ik effe opzoeken, leuk voor 1P-LSD?
Onlangs ook psytrance veel erg gaan waarderen maar daar ben ik weer op een hele andere manier bijgekomen 🙈 Opeens ging uit het niets een Braziliaanse psytrance dj mij volgen op Instagram, ik ging het eens luisteren en het is eigenlijk super leuk 😂
Klik om te vergroten...
Dat moet je zelf denk ik even ervaren of het wat is voor je. Triphop kan afhankelijk van waar je naar luistert ook heel donker zijn. Psytrance was ik vergeten om te noemen, het is ook allemaal zo veel, zo veeeeeeel!

Persoonlijke ervaringen:
Avondje xtc, op de bank, lage dosis.
Album Mezzanine van Massive Attack
Heerlijk spacen

4ho-met + ISON van Sevdaliza
Mezelf ontleden

Nuchter + Milky Chance
Relax

Bijna vergeten (had ik al gezegd dat er zoveel is)
Dubstep! Met onze vaderlandse meesters Noisia!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Flowrider zei:
Mooi stuk! Trip hop, nooit van gehoord 😅 Dat ga ik effe opzoeken, leuk voor 1P-LSD?
Onlangs ook psytrance veel erg gaan waarderen maar daar ben ik weer op een hele andere manier bijgekomen 🙈 Opeens ging uit het niets een Braziliaanse psytrance dj mij volgen op Instagram, ik ging het eens luisteren en het is eigenlijk super leuk 😂
Klik om te vergroten...
Persoonlijk vind ik psybient ook heel chill. Eigenlijk nog wat chiller voor tijdens een trip dan psytrance omdat dat nogal hard en overweldigend kan zijn.


Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Eigenlijk nog wat chiller voor tijdens een trip dan psytrance omdat dat nogal hard en overweldigend kan zijn.
Klik om te vergroten...
Ik vind het wel grappig dat je dit zegt, want ik heb precies het tegenovergestelde. Ben niet bepaald een tripper, maar een nexusflip of kirtyflip kan ik nog wel waarderen. Wanneer ik dan 'rustigere' of meer 'spacey' muziek op zet zoals jouw youtube linkjes uitdrukken, raak ik de kluts kwijt :thinking:

Kan ook een soort gewenning zijn en dat het vertrouwde op dat moment fijner voelt.
F
FlowriderLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Persoonlijk vind ik psybient ook heel chill. Eigenlijk nog wat chiller voor tijdens een trip dan psytrance omdat dat nogal hard en overweldigend kan zijn.


Klik om te vergroten...
Degene van wie ik de paddo's heb, leverde er ook zijn persoonlijke trip Playlist bij, die staat helemaal vol met dit soort muziek, echt geniaal maar ik snap ook wel wat @Zanza zegt, het maakt ook wel iets los. Er zat een nummer tussen met een soort van knisperend geluid, echt vreselijk, ik kon daar helemaal niet tegen, maar ik zat zo diep in de trip dat ik mijn telefoon niet meer kon bedienen 🙈 Was wel een soort van therapeutisch dat ik me erdoor heen geworsteld heb haha, daarna ben ik maar eigen Playlists gaan aanmaken zonder vies knisperen 😂
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Flowrider zei:
Degene van wie ik de paddo's heb, leverde er ook zijn persoonlijke trip Playlist bij, die staat helemaal vol met dit soort muziek, echt geniaal maar ik snap ook wel wat @Zanza zegt, het maakt ook wel iets los. Er zat een nummer tussen met een soort van knisperend geluid, echt vreselijk, ik kon daar helemaal niet tegen, maar ik zat zo diep in de trip dat ik mijn telefoon niet meer kon bedienen 🙈 Was wel een soort van therapeutisch dat ik me erdoor heen geworsteld heb haha, daarna ben ik maar eigen Playlists gaan aanmaken zonder vies knisperen 😂
Klik om te vergroten...
Dit album (wat meer een soort reggae dub is) luisterde ik voor het eerst toen ik aan het trippen was op de LSD. Daarin zitten juist allerlei van dat soort mindfuck-geluidjes waarbij je jezelf steeds afvraagt van 'huh is dat nou de muziek of hoor ik het echt?' Ik vond het echt geniaal toen.

M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Dit album (wat meer een soort reggae dub is) luisterde ik voor het eerst toen ik aan het trippen was op de LSD. Daarin zitten juist allerlei van dat soort mindfuck-geluidjes waarbij je jezelf steeds afvraagt van 'huh is dat nou de muziek of hoor ik het echt?' Ik vond het echt geniaal toen.

Klik om te vergroten...
Ja, maar dit kan op veel muziek wel denk ik. Lekkere Apenheul geluidjes hoor ik nu ook al in dit nummer. Heb het iig op talloze genres gehad. Door de drugs ben je daar veel ontvankelijker voor.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Dit album (wat meer een soort reggae dub is) luisterde ik voor het eerst toen ik aan het trippen was op de LSD. Daarin zitten juist allerlei van dat soort mindfuck-geluidjes waarbij je jezelf steeds afvraagt van 'huh is dat nou de muziek of hoor ik het echt?' Ik vond het echt geniaal toen.

Klik om te vergroten...
Ik ben in een erg flauwe bui vandaag, maar die artiestennaam valt hier wel wat ongelukkig đŸ¤Ŗ
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kanka ongelukkig zelfs

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."