#1
Paddestoelen zoeken zoals kaalkopjes is niet zo moeilijk en wanneer je het eenmaal hebt gedaan, is het wonderlijk eenvoudig.
Zelf doe ik het niet meer. Simpelweg omdat ik de potentie van paddestoelen in het wild, veel te zwak vind. Om een voorbeeld te geven, van mijn eigen kweek cubensis, heb ik aan 6-10 redelijk forse paddestoelen genoeg om een maximaal effect te krijgen. Hoeveel ik nodig heb van semilanceate om hetzelfde effect te krijgen weet ik niet, maar ik heb er eens 200+ weg zitten eten en was niet onder de indruk.
Het gevaar van plukken wordt schromelijk overdreven. Er zijn zo goed als geen dodelijke paddestoelen in Nederland en degenenen die er zijn, lijken niet in de verste verste op kaalkopjes/semilanceata. Wel is er een zeer gevaarlijke Amanita soort die verantwoordelijk is voor 90% van de dodelijke ongevallen mbt paddestoelen in onze regio. En die wordt dan geplukt door mensen die zich vergissen in de vliegenzam (amanita muscaria) welke er op lijkt.
Maar het beste kun je inderdaad met iemand mee gaan. Of beter nog, start je eigen kweek. Dat is super eenvoudig en je hebt dan hoogwaardige kwaliteit die niet is te vergelijken met wat je in het wild vind.
Zelf doe ik het niet meer. Simpelweg omdat ik de potentie van paddestoelen in het wild, veel te zwak vind. Om een voorbeeld te geven, van mijn eigen kweek cubensis, heb ik aan 6-10 redelijk forse paddestoelen genoeg om een maximaal effect te krijgen. Hoeveel ik nodig heb van semilanceate om hetzelfde effect te krijgen weet ik niet, maar ik heb er eens 200+ weg zitten eten en was niet onder de indruk.
Het gevaar van plukken wordt schromelijk overdreven. Er zijn zo goed als geen dodelijke paddestoelen in Nederland en degenenen die er zijn, lijken niet in de verste verste op kaalkopjes/semilanceata. Wel is er een zeer gevaarlijke Amanita soort die verantwoordelijk is voor 90% van de dodelijke ongevallen mbt paddestoelen in onze regio. En die wordt dan geplukt door mensen die zich vergissen in de vliegenzam (amanita muscaria) welke er op lijkt.
Maar het beste kun je inderdaad met iemand mee gaan. Of beter nog, start je eigen kweek. Dat is super eenvoudig en je hebt dan hoogwaardige kwaliteit die niet is te vergelijken met wat je in het wild vind.
