#1
Maar leren over drugs is niet hetzelfde als klaarzijn voor drugs... een test voor de volwassenheid zou beter zijn, maar hoe je dat moet realiseren...

Mudkip zei:Naja, lijkt mij niet zo moeilijk;
Gewoon alleen legale verkoop, aan mensen met een geldig Nederlands identiteitsbewijs...

toen ik 15-16 was had ik helemaal geen interesse in al die middelen en ik ben blij dat ik het ook niet heb gedaan. Tripervaringen al helemaal, ik denk dat de gemiddelde 15-16 jarige deze niet op de juiste waarde kan schatten (ook al voel je je op je 16e oud genoeg om alles te doen).pipoxyz zei:Tja..wat je zegt kan ik mij wel in begeven. Ik deel de zorgen met je tov drugs gebruikende jeugd, ook deel ik je mening dat de status 'illegaal' gebruikt wordt binnen de bevolking om grenzen duidelijk te maken.
Het is inderdaad geen snoepgoed, en zo moet het niet worden aangeboden.
Toch is er een hele grote groep, die vandaagdedag al harddrugs heeft gebruikt. Deze groep wordt op dit moment door niemand beschermd. Je zou zelfs kunnen afvragen, of de illegale status een deel van deze groep niet juist bewogen heeft tot gebruik. Vanaf 12 jaar wordt je namelijk behoorlijk obstinaat.
Ik ben zo'n jochie geweest. Dit hield voor mij is dat ik pilletjes en middeltjes nam met mijn vriendengroep zwervend op straat. Door de geringe informatie voorhanden ben ik destijds in de chronische xtc dip beland(als in, slechts normaal met een pilletje). De gevaarlijke momenten, overdoseringen enzo, hebben we niet opgevangen door een dokter, of verstandige acties, maar door het alles uit te zitten. Dit ging bij ons gelukkig altijd goed,..maar het is de formule voor een ongeluk. Maar goed..er zijn nog veel meer nadelen te noemen hieromtrent. (heb bv. ook regelmatig foute pillen gekocht)
Behalve de meerwaarde van de voorlichtende rol van het verbod, zie ik geen ander voordeel in zo'n hoge leeftijdsgrens.
Natuurlijk moet drugs niet onder de normale warenwet vallen, en met pipo de clown plaatjes via de milo te koop zijn, maar illegaliteit is het andere uiterste.
De vraag is eigenlijk, moet je een verbod opleggen voor dingen die jij liever niet ziet en die slecht kunnen zijn, maar die wel zullen worden gedaan.
Maargoed....dit gezegd te hebben is het natuurlijk vrijwel, al dan niet volledig onmogelijk om zoiets vorm te geven.
Toch is het achterlijk een 21 jarige grens te willen hanteren voor een middel waar voornamelijk de 15-16 jarigen zich in beginnen te interesseren.
Eenmaal illegaal is de verantwoordelijkheid ervoor weg.. en wordt er dus minder aan gedaan dan kan of nodig is.
Maar goed....in principe wordt de jeugd wel beschermd voor de wet tot hun 18de.. dus als er al een demonstratief hoge leeftijdsgrens moet zijn ben ik voor 18, en zeker niet voor het amerikaanse 21.
Mijn vroeger overmatig druggebruik was een hele harde les,..maar het heeft me niet kapot gemaakt, integendeel, ik heb er een schat van kennis aan over gehouden en tollerantie voor anderen.
Men begint gewoon vanaf zo'n 12 jaar. en dit feit word nu genegeert.
dat maakt het echter niet anders. hoe zou jij deze groep verder beschermen dan?
lysergine25 zei:Nou 21 jaar is een goede grens, het geeft beter aan dat het geen lollies zijn.
Na hun 21 ste hebben de meeste de school wel gehaalt.
Niet dat een 21 grens de jongeren waaghalzen weerhoudt van de drugs, drugs zijn illegaal dus kan iedeereen het kopen. Dat de paddos niet bij je pepdealer verkrijgbaar zijn is een beetje vreemd.
Beperkingen van vrijheden ?
Toen ik 16 was waren er geen smartshops en ook geen coffeeshops.
Dus als ik die vrijheden niet had waarom moeten ze die nu wel krijgen?
Waarden en normen dalen pijpen is nu doodnomaal als je 12 bent .... zoen is te intiem. Het misbruiken van alcohol en coma zuipen zijn geen vrijheden, het schuimbekken op de mdma is geen vrijheid. Ze kopen peuken en drank als ze 13 zijn, gelukkig kan dat nu niet meer en dus is 15 jaar voor paddos een schande voor het land. Als deze regering dat zou promoten zou echt slecht zijn.
Waarom moeten al deze shops en drugspaleizen open gezet worden voor minderjarigen ? Als je de kroeg niet in mag mag je ook de smartshop niet in. Paddos kun je plukken in het veld veel succes dan is ook de smartshop niet verantwoordlijk en het rijk ook niet.
lysergine25 zei:nee joh is geen onzin ...
21 jaar voorkomt negatieve publiciteit.
ik streef ook naar een alcohol en wiet grens van 21 jaar.
Als je jong bent moet je leren .... niet naar de klote gaan.
Stonie
Enesteene zei:Mudkip zei:Naja, lijkt mij niet zo moeilijk;
Gewoon alleen legale verkoop, aan mensen met een geldig Nederlands identiteitsbewijs...
binnen eu-verband heeft nederland zich gecommiteerd aan verdragen die een vrij verkeer van goederen en diensten garandeerd.e en verbod op verkoop aan buitenlanders zou dat recht inperken en derhalve discriminatoir zijn.
Hare Majesteit de Koningin der Nederlanden zei:GRONDWET
VOOR HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
hans zei:lysergine25 zei:nee joh is geen onzin ...
21 jaar voorkomt negatieve publiciteit.
ik streef ook naar een alcohol en wiet grens van 21 jaar.
Als je jong bent moet je leren .... niet naar de klote gaan.
Stonie
Ik vind dat als je jong bent dat je zeker moet leren om met alcohol om te gaan. Als het op je 21e wel mag ben je net zo onervaren als een 12/16 jarige die voor het eerst gaat zuipen. Er ligt waarschijnlijk wel wat minder groepsdruk op je.
phy zei:én de meeste criminelen, én de meeste verslaafden, én de meeste psychoten, én de meeste porno (wat bewonderenswaardig is voor een 'god-fearing' country) en ga zo maar even door! Werkt goed zeg, zo'n drugsbeleid!
Aan de andere kant: In China is het drugsbeleid 'een tikkie' strikter, maar daar zal je niet zo gauw blowende jongeren vinden![]()
In China is alles een tikkie strenger
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."