Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe hoe kom je van polygebruikende touristen af topic

De hoe kom je van polygebruikende touristen af topic

47 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
i
inferno33Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Maar leren over drugs is niet hetzelfde als klaarzijn voor drugs... een test voor de volwassenheid zou beter zijn, maar hoe je dat moet realiseren...
L
Lord HerbalLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het leuke aan het Amerikaanse drugsbeleid is dat ze daar zo strikt in zijn, en dat ze ondertussen wel het hoogste percentage blowende jongeren in één land ter wereld hebben....
F
Funky MonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Of we bieden ze gewoon kerosine aan! Dan weten ze pas echt wat spacen is! :mrgreen:
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Nou 21 jaar is een goede grens, het geeft beter aan dat het geen lollies zijn.
Na hun 21 ste hebben de meeste de school wel gehaalt.
Niet dat een 21 grens de jongeren waaghalzen weerhoudt van de drugs, drugs zijn illegaal dus kan iedeereen het kopen. Dat de paddos niet bij je pepdealer verkrijgbaar zijn is een beetje vreemd.

Beperkingen van vrijheden ?
Toen ik 16 was waren er geen smartshops en ook geen coffeeshops.
Dus als ik die vrijheden niet had waarom moeten ze die nu wel krijgen?

Waarden en normen dalen pijpen is nu doodnomaal als je 12 bent .... zoen is te intiem. Het misbruiken van alcohol en coma zuipen zijn geen vrijheden, het schuimbekken op de mdma is geen vrijheid. Ze kopen peuken en drank als ze 13 zijn, gelukkig kan dat nu niet meer en dus is 15 jaar voor paddos een schande voor het land. Als deze regering dat zou promoten zou echt slecht zijn.
Waarom moeten al deze shops en drugspaleizen open gezet worden voor minderjarigen ? Als je de kroeg niet in mag mag je ook de smartshop niet in.

Paddos kun je plukken in het veld veel succes dan is ook de smartshop niet verantwoordlijk en het rijk ook niet.

Aan u de pen Herr Pipo
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tja..wat je zegt kan ik mij wel in begeven. Ik deel de zorgen met je tov drugs gebruikende jeugd, ook deel ik je mening dat de status 'illegaal' gebruikt wordt binnen de bevolking om grenzen duidelijk te maken.
Het is inderdaad geen snoepgoed, en zo moet het niet worden aangeboden.

Toch is er een hele grote groep, die vandaagdedag al harddrugs heeft gebruikt. Deze groep wordt op dit moment door niemand beschermd. Je zou zelfs kunnen afvragen, of de illegale status een deel van deze groep niet juist bewogen heeft tot gebruik. Vanaf 12 jaar wordt je namelijk behoorlijk obstinaat.

Ik ben zo'n jochie geweest. Dit hield voor mij is dat ik pilletjes en middeltjes nam met mijn vriendengroep zwervend op straat. Door de geringe informatie voorhanden ben ik destijds in de chronische xtc dip beland(als in, slechts normaal met een pilletje). De gevaarlijke momenten, overdoseringen enzo, hebben we niet opgevangen door een dokter, of verstandige acties, maar door het alles uit te zitten. Dit ging bij ons gelukkig altijd goed,..maar het is de formule voor een ongeluk. Maar goed..er zijn nog veel meer nadelen te noemen hieromtrent. (heb bv. ook regelmatig foute pillen gekocht)

Behalve de meerwaarde van de voorlichtende rol van het verbod, zie ik geen ander voordeel in zo'n hoge leeftijdsgrens.

Natuurlijk moet drugs niet onder de normale warenwet vallen, en met pipo de clown plaatjes via de milo te koop zijn, maar illegaliteit is het andere uiterste.

De vraag is eigenlijk, moet je een verbod opleggen voor dingen die jij liever niet ziet en die slecht kunnen zijn, maar die wel zullen worden gedaan.

Maargoed....dit gezegd te hebben is het natuurlijk vrijwel, al dan niet volledig onmogelijk om zoiets vorm te geven.

Toch is het achterlijk een 21 jarige grens te willen hanteren voor een middel waar voornamelijk de 15-16 jarigen zich in beginnen te interesseren.

Eenmaal illegaal is de verantwoordelijkheid ervoor weg.. en wordt er dus minder aan gedaan dan kan of nodig is.

Maar goed....in principe wordt de jeugd wel beschermd voor de wet tot hun 18de.. dus als er al een demonstratief hoge leeftijdsgrens moet zijn ben ik voor 18, en zeker niet voor het amerikaanse 21.

Mijn vroeger overmatig druggebruik was een hele harde les,..maar het heeft me niet kapot gemaakt, integendeel, ik heb er een schat van kennis aan over gehouden en tollerantie voor anderen.


Men begint gewoon vanaf zo'n 12 jaar. en dit feit word nu genegeert.
dat maakt het echter niet anders. hoe zou jij deze groep verder beschermen dan?
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#6
met drugstesten
huisarresten
betere voorlichtinguit pappas eigen mond
strakke begeleiding tot hun 18de ...
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mudkip zei:
Naja, lijkt mij niet zo moeilijk;

Gewoon alleen legale verkoop, aan mensen met een geldig Nederlands identiteitsbewijs...
Klik om te vergroten...

Makkelijkste oplossing inderdaad. Zoals ik al eerder gezegd heb. :mrgreen:
b
baarsjesbewonerLid
01-01-2024, 00:00
#8
pipoxyz zei:
Tja..wat je zegt kan ik mij wel in begeven. Ik deel de zorgen met je tov drugs gebruikende jeugd, ook deel ik je mening dat de status 'illegaal' gebruikt wordt binnen de bevolking om grenzen duidelijk te maken.
Het is inderdaad geen snoepgoed, en zo moet het niet worden aangeboden.

Toch is er een hele grote groep, die vandaagdedag al harddrugs heeft gebruikt. Deze groep wordt op dit moment door niemand beschermd. Je zou zelfs kunnen afvragen, of de illegale status een deel van deze groep niet juist bewogen heeft tot gebruik. Vanaf 12 jaar wordt je namelijk behoorlijk obstinaat.

Ik ben zo'n jochie geweest. Dit hield voor mij is dat ik pilletjes en middeltjes nam met mijn vriendengroep zwervend op straat. Door de geringe informatie voorhanden ben ik destijds in de chronische xtc dip beland(als in, slechts normaal met een pilletje). De gevaarlijke momenten, overdoseringen enzo, hebben we niet opgevangen door een dokter, of verstandige acties, maar door het alles uit te zitten. Dit ging bij ons gelukkig altijd goed,..maar het is de formule voor een ongeluk. Maar goed..er zijn nog veel meer nadelen te noemen hieromtrent. (heb bv. ook regelmatig foute pillen gekocht)

Behalve de meerwaarde van de voorlichtende rol van het verbod, zie ik geen ander voordeel in zo'n hoge leeftijdsgrens.

Natuurlijk moet drugs niet onder de normale warenwet vallen, en met pipo de clown plaatjes via de milo te koop zijn, maar illegaliteit is het andere uiterste.

De vraag is eigenlijk, moet je een verbod opleggen voor dingen die jij liever niet ziet en die slecht kunnen zijn, maar die wel zullen worden gedaan.

Maargoed....dit gezegd te hebben is het natuurlijk vrijwel, al dan niet volledig onmogelijk om zoiets vorm te geven.

Toch is het achterlijk een 21 jarige grens te willen hanteren voor een middel waar voornamelijk de 15-16 jarigen zich in beginnen te interesseren.

Eenmaal illegaal is de verantwoordelijkheid ervoor weg.. en wordt er dus minder aan gedaan dan kan of nodig is.

Maar goed....in principe wordt de jeugd wel beschermd voor de wet tot hun 18de.. dus als er al een demonstratief hoge leeftijdsgrens moet zijn ben ik voor 18, en zeker niet voor het amerikaanse 21.

Mijn vroeger overmatig druggebruik was een hele harde les,..maar het heeft me niet kapot gemaakt, integendeel, ik heb er een schat van kennis aan over gehouden en tollerantie voor anderen.


Men begint gewoon vanaf zo'n 12 jaar. en dit feit word nu genegeert.
dat maakt het echter niet anders. hoe zou jij deze groep verder beschermen dan?
Klik om te vergroten...
toen ik 15-16 was had ik helemaal geen interesse in al die middelen en ik ben blij dat ik het ook niet heb gedaan. Tripervaringen al helemaal, ik denk dat de gemiddelde 15-16 jarige deze niet op de juiste waarde kan schatten (ook al voel je je op je 16e oud genoeg om alles te doen).
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#9
en daar sla je de spijker op zn kop..
Een groot deel van de jeugd, is niet geinteresseerd in drugs.

Er kan gespeculeerd worden of ruimere beschikbaarheid niet drempelverlagend werkt voor die groep, maar op dit moment spreekt alle data dat tegen. Coffeeshops bij scholen leidt niet tot een hoger percentage gebruikers op die school. ...Harddrugs op de helft van rotterdamse scholen, was het niet? En op Internationaal niveau is aangetoond dat de 'losse' Nederlandse aanpak niet heeft geleidt tot een hoger percentage drugsgebruikers.
in 1 zin. Illegaliteit heeft GEEN invloed op drugsgebruik.

wat dan overblijft is aansprakelijkheid van de staat. illegaal = niet aansprakelijk, legaal = aansprakelijk.

al betreft het natuurlijk ook een taboe, maar principieel zijn, en het uiten van zulke stugheid veranderd alleen niet zoveel.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#10
lysergine25 zei:
Nou 21 jaar is een goede grens, het geeft beter aan dat het geen lollies zijn.
Na hun 21 ste hebben de meeste de school wel gehaalt.
Niet dat een 21 grens de jongeren waaghalzen weerhoudt van de drugs, drugs zijn illegaal dus kan iedeereen het kopen. Dat de paddos niet bij je pepdealer verkrijgbaar zijn is een beetje vreemd.

Beperkingen van vrijheden ?
Toen ik 16 was waren er geen smartshops en ook geen coffeeshops.
Dus als ik die vrijheden niet had waarom moeten ze die nu wel krijgen?
Klik om te vergroten...

Your point? Vooruitgang mag dus niet? Alles moet zo blijven als het was?

Waarden en normen dalen pijpen is nu doodnomaal als je 12 bent .... zoen is te intiem. Het misbruiken van alcohol en coma zuipen zijn geen vrijheden, het schuimbekken op de mdma is geen vrijheid. Ze kopen peuken en drank als ze 13 zijn, gelukkig kan dat nu niet meer en dus is 15 jaar voor paddos een schande voor het land. Als deze regering dat zou promoten zou echt slecht zijn.
Waarom moeten al deze shops en drugspaleizen open gezet worden voor minderjarigen ? Als je de kroeg niet in mag mag je ook de smartshop niet in. Paddos kun je plukken in het veld veel succes dan is ook de smartshop niet verantwoordlijk en het rijk ook niet.
Klik om te vergroten...

Nu is het illegaal en gebruiken ze het ook. Het is toch veel beter om een winkel te hebben waar mensen het kunnen kopen en waar er ook daadwerkelijk goede informatie over gegeven wordt ipv straatdealers. Dingen verbieden is absoluut geen oplossing. Volgens mij is het doel van de staat, de mensen beschermen. Dit doe je neit door je handen er vanaf te trekken door een makkelijk verbod en te zeggen 'dan moet je het zelf maar uitzoeken'.

Kijk, ik zeg niet dat er geen minimumleeftijd moet zijn, maar 21 is veel te hoog. Ik ben zelf 17 jaar en voor mij zou dergelijke schijnpolitiek ook niets uitmaken. Als ik iets wil, dan ga ik net zo lang door met zoeken tot ik het ook daadwerkelijk heb.

Ik irriteer me ook aan mensen (jongeren) die onverantwoordelijk met drugs om gaan en allerlei dingen proberen waar ze geen kennis en respect voor hebben. Maar dit verander je niet door dingen te verbieden of de minimumleeftijd om hoog te gooien. Dit verander je met eerlijke informatie over drugs op scholen en dergelijke. Ik heb nog nooit serieuze informatie gehad over drugs op school, alleen op de basisschool wat lesjes van dogmatische politieagenten die komen vertellen hoe slecht het drugs wel niet zijn (vanuit een maatschappelijk dogmatisch oogpunt).
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#11
[hersenspinsel]


Misschien een drugsbewijs, dat je een keertje net als met je bromfietscertificaat kan aantonen dat je volwassen genoeg bent om te gebruiken?


je krijgt dan theorie vragen erover bv

Coke en alcohol wat gebeurt er
in je lichaam ?


A Je voelt je helemaal tip top, en je avond kan niet meer stuk

B De combinatie alcohol en cocaïne leidt tot de vorming van een nieuwe stof die de hartslag verhoogt, deze stof heet Cocaethyleen

C Ze heffen elkaar op, en je voelt niets meer van beiden.

D je gaat er dood aan, ook in kleine hoeveelheden.



Als je dan een lange rij van deze vragen "juist" kan beantwoorden en je hebt een voldooende, dan pas krijg je toegang tot koffieshop en smartshop. Maar heb je bij controle Zonder bewijs toch drugs in je bloed zitten, komen er sancties.

En net als brommercertificaat.

Dus als je als toerist hier komt moet je eerst zo'n belachelijk irri certificaat halen. en als je gepakt word zonder certificaatje, heb je een zware sanctie, net als rijden zonder rijbewijs.

Drugs kan namelijk gevaarlijk zijn als een onervaren gebruiker de straat op loopt.

[/hersenspinsel]
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ja en dan ook een puntensysteem er bij invoeren...
3 bad trips? Inleveren!
Een coma is 2 punten.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het probleem is vooral dat andere mensen er last van hebben. Als iemand zo debiel is om zich niet in te lezen en dood gaat omdat hij ergens een overdosis van neemt hoor je mij heus niet huilen :')

Op zich is een 'drugsbewijs' met een test en dergelijke wel ok... Maar ik denk niet dat het werkt. De negatieve acties van mensen onder invloed van drugs moeten worden aangepakt en niet de drugs zelf.
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#14
in een indiaas dorpje krijg je een matje met wespen op je buik gebonden, en als je dan geen kick geeft, ben je volwassen... maar dat is een primitief testje.

Er zullen altijd mensen zijn die er nooit klaar voor zijn, en anderen zijn er voor geboren.

Je zou alle drugs moeten gedogen ( bij in het bezit van kleine hoeveelheid, zoals een daghoeveelheid van gebruiker), maar dan wél verplichten dat een dealer alles afweet van de drug die hij verkoopt, en een testverslagen bij zich heeft, en goede kwaliteit. Daarnaast veel zwaardere straffen voor mensen die rommel en onzin verkopen...
H
HansLid
01-01-2024, 00:00
#15
lysergine25 zei:
nee joh is geen onzin ...

21 jaar voorkomt negatieve publiciteit.

ik streef ook naar een alcohol en wiet grens van 21 jaar.

Als je jong bent moet je leren .... niet naar de klote gaan.

Stonie
Klik om te vergroten...

Ik vind dat als je jong bent dat je zeker moet leren om met alcohol om te gaan. Als het op je 21e wel mag ben je net zo onervaren als een 12/16 jarige die voor het eerst gaat zuipen. Er ligt waarschijnlijk wel wat minder groepsdruk op je.

Ik had mn lesje echt wel geleerd toen ik een paar keer flink had gekotst. Verantwoordelijkheid moet je zelf (leren) nemen.
L
Lord HerbalLid
01-01-2024, 00:00
#16
Enesteene zei:
Mudkip zei:
Naja, lijkt mij niet zo moeilijk;

Gewoon alleen legale verkoop, aan mensen met een geldig Nederlands identiteitsbewijs...
Klik om te vergroten...

binnen eu-verband heeft nederland zich gecommiteerd aan verdragen die een vrij verkeer van goederen en diensten garandeerd.e en verbod op verkoop aan buitenlanders zou dat recht inperken en derhalve discriminatoir zijn.
Klik om te vergroten...

Maar de EU wil ook dat alle coffeshops en dergelijke in Nederland verdwijnen. Daarnaast heeft de overheid de plicht om mensen die niet met dit soort dingen kunnen omgaan ervan af te houden, net als dat je 18 moet zijn om te mogen autorijden, terwijl mijn ma nog steeds regelmatig dr auto vakkundig molesteert.

Wat betreft de discriminatie:

Hare Majesteit de Koningin der Nederlanden zei:
GRONDWET
VOOR HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Klik om te vergroten...

Toch mag je onder 18 geen wiet halen, en onder 16 geen tabak. Natuurlijk, dit is ter bescherming van de minderjarigen zelf, maar dan vind ik dat dit soort discriminatie gewoon van toepassing moet kunnen zijn op elke groep die heeft bewezen nog niet met dit soort spul om te kunnen gaan.

Wat misschien zou kunnen, maar dat is wel vergezocht, is dat iemand eerst moet trippen onder officiele begeleiding, waarna hij/zij een soort "tripbewijs" ontvangt, dat diegene het recht geeft om paddo's te mogen kopen en gebruiken...
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#17
hans zei:
lysergine25 zei:
nee joh is geen onzin ...

21 jaar voorkomt negatieve publiciteit.

ik streef ook naar een alcohol en wiet grens van 21 jaar.

Als je jong bent moet je leren .... niet naar de klote gaan.

Stonie
Klik om te vergroten...

Ik vind dat als je jong bent dat je zeker moet leren om met alcohol om te gaan. Als het op je 21e wel mag ben je net zo onervaren als een 12/16 jarige die voor het eerst gaat zuipen. Er ligt waarschijnlijk wel wat minder groepsdruk op je.
Klik om te vergroten...

inderdaad, ik ken iemand die pas vanaf zn 18e mocht drinken, de eerste 5 keer is ie zo slecht gegaan als een 12 jarige
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#18
én de meeste criminelen, én de meeste verslaafden, én de meeste psychoten, én de meeste porno (wat bewonderenswaardig is voor een 'god-fearing' country) en ga zo maar even door! Werkt goed zeg, zo'n drugsbeleid!

Aan de andere kant: In China is het drugsbeleid 'een tikkie' strikter, maar daar zal je niet zo gauw blowende jongeren vinden :wink:
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#19
phy zei:
én de meeste criminelen, én de meeste verslaafden, én de meeste psychoten, én de meeste porno (wat bewonderenswaardig is voor een 'god-fearing' country) en ga zo maar even door! Werkt goed zeg, zo'n drugsbeleid!

Aan de andere kant: In China is het drugsbeleid 'een tikkie' strikter, maar daar zal je niet zo gauw blowende jongeren vinden :wink:
Klik om te vergroten...

In China is alles een tikkie strenger :wink:
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#20
In China is alles een tikkie strenger
Klik om te vergroten...

Ach dat valt ook wel tegen. Ze hebben scheit aan patenten en kopieren alles wat los en vast zit. Mensenrechten vinden ze ook maar onzin en persoonlijke hygiene is ook niet alles (kan ik je uit eigen ervaring zeggen) :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."