Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe zit het nu met het verbod op paddo's?

Hoe zit het nu met het verbod op paddo's?

16 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
F
FlowkesLid
01-01-2024, 00:00
#1
En dit Verbod moet nou weer juist plaats vinden op het moment dat ik me eindelijk klaar voelde voor echte Psilocybine Paddo's :openmouth: :( Ik vind het echt spijtig wat ze doen ...
E
EscobanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dit is echt heel jammer. Het schijnt wel dat de VSOL in hoger beroep gaat. Maar nadat de rechtbank Klink in het gelijk heeft gesteld is de kans dat de smartshop eigenaren in het hoger beroep gelijk krijgen wel een stuk kleiner.
w
webjunkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoe zit het dan nu met kweeksets? Mogen die wel nog verkocht worden?
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#4
webjunk zei:
Hoe zit het dan nu met kweeksets? Mogen die wel nog verkocht worden?
Klik om te vergroten...

Omdat de overheid niet daadwerkelijk deze wet gaat handhaven (oftewel ze gaan niet iedere tuin en weiland af om te kijken of er verboden paddo's te vinden zijn), zal het wsl oogluikend worden toegestaan dat mensen op kleine schaal paddo's kweken. Want het onderscheid tussen iemand die toevallig 5 paddo's in zijn tuin heeft staan en iemand die niet zo toevallig een paar paddo's in de vensterbank heeft staan is moeilijk te maken. Dus in de praktijk zal het er op neer komen dat kweek op kleine schaal gedoogd wordt. Net zoals paddo's in bos, weiland en tuin gedoogd zullen worden.

Het is nog even afwachten of daarom in de smartshops ook kweeksets verkocht mogen worden, maar Nederland kennende zal dat wel gedoogd worden, vermoed ik.
Tenminste, dit is mijn voorlopige scenario. Het zal in de komende weken en maanden wsl wel duidelijker worden.

(Of er in de wet een duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen de sporen en de paddestoel opzich, dat weet ik eigenlijk niet. Dat zal ook wel van belang zijn bij de vraag of kweeksets wel of niet verkocht mogen worden.)
h
hodgepodgeLid
01-01-2024, 00:00
#5
kapitein-x zei:
webjunk zei:
Hoe zit het dan nu met kweeksets? Mogen die wel nog verkocht worden?
Klik om te vergroten...
Het is nog even afwachten of daarom in de smartshops ook kweeksets verkocht mogen worden, maar Nederland kennende zal dat wel gedoogd worden, vermoed ik.
Tenminste, dit is mijn voorlopige scenario. Het zal in de komende weken en maanden wsl wel duidelijker worden.

(Of er in de wet een duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen de sporen en de paddestoel opzich, dat weet ik eigenlijk niet. Dat zal ook wel van belang zijn bij de vraag of kweeksets wel of niet verkocht mogen worden.)
Klik om te vergroten...
Volgens mij heeft de overheid gewoon het kweken, verhandelen, bezit en nemen van de paddo's verboden. Waarbij ze niet actief in je tuin zullen gaan kijken en je ook echt niet op zullen pakken als je een kweekbakje op je vensterbank hebt. Maar iemand die er geld mee wil verdienen heb je er ook zo uit gepikt. Iemand die voor zichzelf een kweekset heeft weet waarschijnlijk ook goed wat het doet en is voor niemand een probleem. Wietzaden mogen wel verkocht worden, maar je mag ook 5 plantjes hebben. Ik denk dat die kweeksets verboden worden.

Cohen zei dus dat er in Amsterdam zeker nog wel paddo's verkocht gaan worden, wat misschien betekend dat ze gewoon niet gaan controleren en zo alleen de indruk aan buitenlandse toeristen willen wekken dat we ze niet verkopen. Ik vroeg het net aan de verkoper in de enige smartshop in Eindhoven en die zei dat we ervan uit moeten gaan dat ze niet meer verkocht gaan worden daar. Als de politie langs zou komen zouden ze een half jaar moeten sluiten.
J
JoekeBouwsemaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dat is goed nieuws :)
a
azerty1987Lid
01-01-2024, 00:00
#7
ik wil ook nogwel weten hoe het nu zit met kweek setjes en sporen er zijn ook sporen tekoop vanuit het buitenland enzow..
p
psychonaut7Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Hallo, hallo.

Ik heb een vraagje:

Ik weet dat er vanaf 1 december waarschijnlijk een verbod komt op de verkoop van paddo's.

Maar hoe zal de volledige wetgeving hieromtrent in elkaar steken?

Mag je ze nog gebruiken, kweken ( door kweeksets of met sporenspuiten ), ... ?

Zullen er nog toebehoren mogen verkocht worden om te kweken ( kweeksets, sporenspuiten, ... ).

Ik hoop op een positief antwoord.

Alvast bedankt voor alle reacties.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#9
Misschien is het nuttig om deze site ( http://www.paddokweek.nl/wetgever.html ) in de gaten te houden. Ik heb deze site nog niet echt bekeken, maar via google kwam ik er net langs. Zij zeggen iig dit: "Momenteel (november 200:sunglasses: is het onderwerp actueel en is de regering voornemens om per 1 december 2008 ook de handel van verse paddo's strafbaar te stellen. Vooralsnog is er geen sprake over een verbod op thuiskweek. Kweek bedoeld voor de handel is wel strafbaar.

Mochten er actuele ontwikkelingen zijn op dit gebied dan kunt u op deze pagina zo snel mogelijk relevante informatie terugvinden uiteraard. "

Dit lijkt een beetje in tegenspraak met de berichtgeving die suggereert dat elke paddo, waar dan ook (in bos, park, tuin etc...) verboden wordt. Bijvoorbeeld op deze site ( http://reddepaddo.nl/ ) wordt dat beeld (wellicht ietwat geforceerd) naar voren gebracht. Op die site lees ik trouwens, vers van de pers, dat morgen 25 november een kort geding dient tegen de minister van Volksgezondheid, aangespannen door de vereniging van smartshophouders.

Dus er zijn op verschillende fronten nog wel sprankjes hoop. Ik ben benieuwd hoe het zich de komende weken en maanden ontwikkelt.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dus vandaag is het kort geding. Volgens mij wordt er een flink aantal, of iig een aantal flinke, mensen gehoord. Dus dat zal wel wat tijd in beslag nemen. Ik kan me niet voorstellen dat er daarom vandaag al een uitspraak zal volgen. Maar de uitspraak zal toch iig vóór 1 december zijn, lijkt mij. Op google-nieuws is dit het meest recente bericht aangaande deze kwestie: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... ogie.dhtml

Ben benieuwd :)

Overigens zal, voor zover ik weet (ik zit nog niet zo in deze materie), een positieve uitspraak voor de eisers niet betekenen dat het verbod definitief van de baan is. Wel zal het verbod hierdoor enorm vertraagd worden met een jaar ofzo(?), óf het het dient als opstapje naar een definitieve uitspraak, in de toekomst, die het verbod op paddo's definitief af doet als ongeldig! Maar anyway, als de eisers dit kort geding winnen dan is het sowieso super goed nieuws.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik lees net hier op 't df dat de rechter 28 november (edit: wsl om 10 uur) de uitspraak gaat doen. Blijkbaar nog even wachten dus.

En ik lees in een tweede bron ( http://www.metronieuws.nl/index.php?act ... &id=141207 ) dat wsl het thuikweken van paddo's idd gewoon door mag gaan. Het wordt dus wsl gedoogd, vermoedelijk omdat in de praktijk mensen die paddo's in hun tuin hebben staan niet vervolgd worden. En dus zal ook het op kleine schaal kweken van paddo's voor eigen gebruik naar alle waarschijnlijkheid oogluikend worden toegestaan. En ik neem aan dat smartshops dan nog gewoon die kweeksets mogen verkopen.

Dit lijkt me erg scheef en verre van ideaal. Maar het lost wel in één klap het 'paddo-touristenprobleem' op. Maar of we zitten te wachten op nóg een gedoogbeleid, dat is natuurlijk de vraag.

(ik post deze info hier maar even, omdat ik het jammer zou vinden als info en discussie over dit onderwerp alleen maar in het gesloten (nieuws)gedeelte van deze site plaatsvindt. Zo hebben mensen die info zoeken, maar niet lid zijn van het df er ook nog wat aan.)
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hier een hoopvol filmpje van het programma Eén Vandaag, van de uitzending van gisteren. Bevat overigens ook het, in een ander topic al benoemde, 'Cohen moment.' Maar het interessantste is de jurist Knoops(zwaargewicht), die het zeer waarschijnlijk acht dat de rechter zich vrijdag in het voordeel van de smartshophouders zal uitspreken.

http://player.omroep.nl/?aflID=8348463& ... nd=0:20:57 (gewoon reclame afwachten, filmpje start vanzelf na 10 a 15 seconden)
D
De SjeikLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik kan me niet voorstellen dat de smartshophouders het kort geding zullen verliezen. Geen enkele objectieve rechter kan zo blind zijn.
F
Finesse*Lid
01-01-2024, 00:00
#14
De hele 150-zetelige "zogenaamd" objectieve Tweede Kamer stemde er ook in.
:wave:
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Laten we hopen dat de smartshophouders het kort geding winnen. Misinformatie omtrent de paddo is niet vreemd. Laten we hopen dat deze rechter wel de goede feiten op een rijtje heeft.

Affijn, als de thuiskweek gewoon wordt gedoogd, dan zijn er mijns inziens weinig problemen. Het is alleen heel vervelend dat daardoor paddosoorten als de hawaiiaantjes exotisch zullen worden (omdat deze lastig thuis te kweken zijn - is mij verteld).

Ik persoonlijk hoop dat Dhr. Klink een dezer dagen inziet dat hij zijn bekrompenheid moet laten varen en de adviezen en meningen van anderen ter harte moet nemen (tot nu toe struint hij als een manke olifant door een porselijnkast op zoek naar rotte pinda's). :kots:
S
StonebootLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het slechte imago van de paddo komt van die stomme toeristen! Omdat zij niet met verantwoording een trip kunnen nemen moeten wij boeten? Wat een onzin! En die Ab Klink neemt godver zelf maar eens een keer wat dan zijn lekkere wijntje op zondagavond, dan ziet hij wel in dat het meer is dan slechts een 'drug', wat vanuit mijn perspectief niet eens de goede benaming van paddo's zijn. Het gedoog beleid van softdrugs en de paddo's zijn hét symbool voor onze ruimdenkende samenleving maar nee hoor: De 50+ komen en die weten natuurlijk weer wat goed voor ons is dus laten we maar gewoon het kenmerk van onze maatschappij afschaffen. Regering, val dood.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#17
Helaas, het paddoverbod mag gewoon doorgaan! :(
Er is alleen een uitspraak gedaan en binnenkort/of straks moet de motivatie nog gegeven worden. Maar hoe dan ook, het is slecht nieuws. Zeer jammer.

Hopelijk komen er binnenkort nog (onverwacht) hoopvolle ontwikkelingen. Maar op dit moment ziet het er slecht uit.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."