Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSerieuze psychonauten

Serieuze psychonauten

30 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
R
RSWLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb een vraag voor de mensen die zich bezighouden met psychedelica, NIET recreatief, maar spiritueel en voor onderzoek naar jezelf en de wereld. Aanleiding hiertoe zijn twee ervaringen die ik vorige week heb opgedaan; de eerste was mijn hoogste dosis LSD tot nu toe (ik denk ongeveer 200 microgram, ik weeg 95 kg) gecombineerd met ongeveer 20 mg 2C-B op de comedown.
Het was prachtig en best vermoeiend, hoewel ik weet dat volgens literatuur het nog een vrij lage dosis was, en het fijnste gedeelte van de trip was het gedeelte waarin ik in een verduisterde kamer kon liggen, met zachte muziek op. Beneden werd getript door onze tripcommissie (die nu 6 leden telt, en het genootschap tripte dit keer bij mij thuis) en die waren allemaal spelletjes en grappige dingen aan het doen. Dit trok mij nauwelijks, en hoewel ik er wel een tijdje bij heb gezeten en het leuk heb gehad kon ik me niet voorstellen dat dit belangrijker was dan 'reizen in jezelf'.
Als ik dan terugkijk naar mijn vorige trips, dan keert dit steeds terug, ik lig in een hoek met mijn ogen dicht, of ik loop in de natuur, of ik doe iets wat ik eigenlijk niet wil doen.
Met oud en nieuw heb ik voor het eerst 2C-B geprobeerd vanuit een nuchtere toestand, en ik vond het maar raar spul. Alsof er een knop is met 'visuals aan', en ik herinner me dat ik wou dat ik overdag in het bos was, of iets dergelijks. In ieder geval niet op een feestje tussen allemaal dronken mongolen.
Enfin, als ik in de toekomst verder ga met het nemen van deze middelen (en ik was van plan verder te experimenteren met doseringen van tenminste 4 a 5 gram gedroogde cubensis, 3 zegels LSD, 40 mg 2C-B, etc. oftwel net een stapje hoger dan ik gewend ben) wat zijn de manieren om verder te komen, om je te focussen op de essentie van het trippen ?
Ik heb een shitload aan boeken gelezen, van McKenna, PIHKAL & TIHKAL, Krystle Cole, Strassman, de Luna, veel tripreports hier en op Erowid etc. maar het brengt me niet echt verder.

Die ervaringen lijken zo ver van mijn eigen ervaringen verwijderd te zijn. Advies ?
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jezelf niet te druk maken over wat te bereiken, en proberen er wat meer recreatief mee bezig te zijn :)

Je weet waarschijnlijk toch niet echt wat je nou precies zoekt right ?

Probeer geen problemen op te lossen die geen problemen zijn of je maakt juist problemen.

Als je niet kunt voorstellen dat spelletjes en leuke dingen belangrijker zijn dan reizen in jezelf, dan neem je eea TE serieus.

Nu zul je denken "jij bent geen serieuze psychonaut, waarom reageer je dan". Ga dan eens rond je heen kijken naar andere psychonauten die het heel erg serieus nemen en kijk of die er gelukkig van worden. (Is er een ander doel in het leven dan gelukkig worden ? ) Heb jij al 1 psychonaut gezien die het "ultieme geluk" gevonden heeft ?

Ik ben overigens wel een trippert, en iemand die (te) veel over het leven nadenkt, dus niet helemaal een barbaar die er toch maar niets van snapt en maar beter niet kan reageren :wink: :tongueout:
H
HallucineerMeneerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zou je dan niet eens met dmt of ayahuasca gaan beginnen?
Je werkt dan veel meer met jezelf als met 2cb of paddo's vind ik
Met ayahuasca kun je echt prachtige helende reizen maken, waarvan je ongeloofelijk dicht bij jezelf komt en je ook erg veel over jezelf leert
En als je tijdens een dmt-trip geleerd hebt om te communiceren met de entiteiten kun je ze vanalles over jezelf vragen, en ze geven je antwoorden
Ik krijg nu steeds een soort van opdrachten van een constant terugkerende entiteit, en ik moet zeggen dat het me erg veel helpt

Heb je ook wel eens gemediteerd tijdens trippen?
En wat is het nou precies waar je naar opzoek bent?
Ik heb zelf ook heel erg dat ik ergens naar opzoek ben, en ik merk ook dat entheogenen me daar erg bij helpen, ze doen het alleen niet voor je, je moet het natuurlijk wel zelf doen
R
RSWLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wacky zei:
Jezelf niet te druk maken over wat te bereiken, en proberen er wat meer recreatief mee bezig te zijn :)

Je weet waarschijnlijk toch niet echt wat je nou precies zoekt right ?

Probeer geen problemen op te lossen die geen problemen zijn of je maakt juist problemen.

Als je niet kunt voorstellen dat spelletjes en leuke dingen belangrijker zijn dan reizen in jezelf, dan neem je eea TE serieus.

Nu zul je denken "jij bent geen serieuze psychonaut, waarom reageer je dan". Ga dan eens rond je heen kijken naar andere psychonauten die het heel erg serieus nemen en kijk of die er gelukkig van worden. (Is er een ander doel in het leven dan gelukkig worden ? ) Heb jij al 1 psychonaut gezien die het "ultieme geluk" gevonden heeft ?

Ik ben overigens wel een trippert, en iemand die (te) veel over het leven nadenkt, dus niet helemaal een barbaar die er toch maar niets van snapt en maar beter niet kan reageren :wink: :tongueout:
Klik om te vergroten...

Maar ik heb helemaal geen psychedelica nodig om lol te maken :) En om een of andere reden, zeker bij de natuurlijke psychedelica, voelt het een beetje als 'disrespect' voor die middelen als ik het te vaak doe. Sinds ik er achter ben dat ook MDMA me niet zoveel te bieden heeft, behalve een 'leuke tijd' probeer ik mijn tijd onder invloed dan ook zo te besteden dat ik er echt wat aan heb. Want het zijn en blijven enorm krachtige middelen, die je kunnen breken als je een te grote fout maakt.

En ik weet wel ongeveer wat ik probeer te zoeken, ik wil weten wie IK ben en waar ik vandaan kom. Geen makkelijke opdracht, enorm abstract, maar van wat ik er nu van weet is het te doen, mits je op de juiste plekken en manieren zoekt. Misschien zit ik er naast en dat zou ik heel jammer vinden. Maar over het algemeen wil ik een boeiend leven hebben, en dat lukt prima :)

Maar met of zonder psychedelica, dat ultieme geluk komt uiteindelijk uit jezelf toch ? Alle informatie die je herinnert na een trip zit al in je, die psychedelica maken niets wat nog niet bestaat lijkt me.
R
RSWLid
01-01-2024, 00:00
#5
HallucineerMeneer zei:
Zou je dan niet eens met dmt of ayahuasca gaan beginnen?
Je werkt dan veel meer met jezelf als met 2cb of paddo's vind ik
Met ayahuasca kun je echt prachtige helende reizen maken, waarvan je ongeloofelijk dicht bij jezelf komt en je ook erg veel over jezelf leert
En als je tijdens een dmt-trip geleerd hebt om te communiceren met de entiteiten kun je ze vanalles over jezelf vragen, en ze geven je antwoorden
Ik krijg nu steeds een soort van opdrachten van een constant terugkerende entiteit, en ik moet zeggen dat het me erg veel helpt

Heb je ook wel eens gemediteerd tijdens trippen?
En wat is het nou precies waar je naar opzoek bent?
Ik heb zelf ook heel erg dat ik ergens naar opzoek ben, en ik merk ook dat entheogenen me daar erg bij helpen, ze doen het alleen niet voor je, je moet het natuurlijk wel zelf doen
Klik om te vergroten...

DMT heb ik een aantal keren geprobeerd, waarvan twee ervaringen die ik als heftig beschouw. De eerste was zoveel DMT en zo overweldigend dat ik compleet ben vergeten waar de hel ik geweest was, en de tweede maal voelde ik mijn lichaam smelten en daar schrok ik zo van dat ik me nogal effectief heb verzet. Ik kan zo goed als ongelimiteerd aan DMT komen, maar het gaat me te snel, misschien in een later stadium.

Ayahuasca lijkt me de kroon op de psychedelische ervaring, maar ik vind het moeilijk om nu al te zeggen of ik er klaar voor ben. Het lijkt heel erg tegenstrijdig aangezien ik graag tot de kern van de zaak wil zoals ik hier aangeef, maar ik ben wel bang om het te snel te doen. Ik ben immers nog maar 21.

Maar als je zegt dat entheogenen het niet 'voor' je doen, maar dat je het zelf moet doen, wat bedoel je daar precies mee ? Iedereen kan stof X tot zich nemen en op effect wachten, maar dat er dan iets is wat diegene zelf nog actief moet doen om verder te komen klinkt niet meer dan 'normaal'. Maar wat dan ?

Mediteren ben ik nog steeds aan het 'leren', maar mijn hoofd leegmaken in een nuchtere staat is tot nu toe nog steeds zo goed als ondoenlijk. En elke keer als ik 'loskom' uit mijn lichaam schrik ik er zo van dat 't meteen weer ophoud. Daar baal ik van.
H
HallucineerMeneerLid
01-01-2024, 00:00
#6
RSW zei:
HallucineerMeneer zei:
Zou je dan niet eens met dmt of ayahuasca gaan beginnen?
Je werkt dan veel meer met jezelf als met 2cb of paddo's vind ik
Met ayahuasca kun je echt prachtige helende reizen maken, waarvan je ongeloofelijk dicht bij jezelf komt en je ook erg veel over jezelf leert
En als je tijdens een dmt-trip geleerd hebt om te communiceren met de entiteiten kun je ze vanalles over jezelf vragen, en ze geven je antwoorden
Ik krijg nu steeds een soort van opdrachten van een constant terugkerende entiteit, en ik moet zeggen dat het me erg veel helpt

Heb je ook wel eens gemediteerd tijdens trippen?
En wat is het nou precies waar je naar opzoek bent?
Ik heb zelf ook heel erg dat ik ergens naar opzoek ben, en ik merk ook dat entheogenen me daar erg bij helpen, ze doen het alleen niet voor je, je moet het natuurlijk wel zelf doen
Klik om te vergroten...





DMT heb ik een aantal keren geprobeerd, waarvan twee ervaringen die ik als heftig beschouw. De eerste was zoveel DMT en zo overweldigend dat ik compleet ben vergeten waar de hel ik geweest was, en de tweede maal voelde ik mijn lichaam smelten en daar schrok ik zo van dat ik me nogal effectief heb verzet. Ik kan zo goed als ongelimiteerd aan DMT komen, maar het gaat me te snel, misschien in een later stadium.

Ayahuasca lijkt me de kroon op de psychedelische ervaring, maar ik vind het moeilijk om nu al te zeggen of ik er klaar voor ben. Het lijkt heel erg tegenstrijdig aangezien ik graag tot de kern van de zaak wil zoals ik hier aangeef, maar ik ben wel bang om het te snel te doen. Ik ben immers nog maar 21.

Maar als je zegt dat entheogenen het niet 'voor' je doen, maar dat je het zelf moet doen, wat bedoel je daar precies mee ? Iedereen kan stof X tot zich nemen en op effect wachten, maar dat er dan iets is wat diegene zelf nog actief moet doen om verder te komen klinkt niet meer dan 'normaal'. Maar wat dan ?

Mediteren ben ik nog steeds aan het 'leren', maar mijn hoofd leegmaken in een nuchtere staat is tot nu toe nog steeds zo goed als ondoenlijk. En elke keer als ik 'loskom' uit mijn lichaam schrik ik er zo van dat 't meteen weer ophoud. Daar baal ik van.
Klik om te vergroten...




Wat je allemaal typt herken ik heel erg
Heb je dmt wel eens oraal geprobeert?
Dit is over het algemeen een veel rustigere ervaring, die beter te onthouden is
En met ayahuasca zou ik dan nog even wachten ja, totdat je het gevoel hebt dat je er klaar voor bent
Ik ben zelf van plan om een keer iboga te gebruiken, ik weet dat veel mensen het dom vinden, maar als je het veilig aanpakt vind ik het wel waard
Mijn doel daarvan is om te communiceren met archetypen die verscholen zitten in je onderbewustzijn, lijkt me ook een zeer leerzame ervaring


Ik denk dat het gene wat je geblokkeert word tijdens de meditatie, hetzelfde is wat je blokkeert tijdens het trippen
Het is natuurlijk niet de stof die je dingen laat zien, de stof geeft je slechts de mogelijkheid om dingen in een veranderde realiteit te zien, of je nou een keus hebt of niet
Je bewustzijn en je onderbewustzijn bepalen wat je ziet, in de stof zit natuurlijk niet bepaalde informatie verstopt
Dus wat ik denk is dat je zal moeten leren om jezelf toe te vertrouwen aan jezelf, toegeven aan het gevoel
Dan zal je onderbewustzijn je hele andere trips en meditaties laten ervaren...
De stof helpt je om dingen te zien, maar de reis zal je toch echt zelf moeten maken


Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld 2cb en mediteren echt geweldig te combineren, ik kom steeds in een wereld waarin al het contact met mijn lichaam verbroken is en ik diep in mijn onderbewustzijn val
Wat ik dan allemaal voel en zie is totaal niet te verglijken met een normale 2cb trip, echt totaal anders
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#7
Tja, wat is dieper gaan, en hoe kun je dit bereiken, en waar dient het eventueel toe. Interessant topic. :)

Ik weet niet of het relevant is, maar hier wat snelneergepende gedachten:

Ik vraag me af of het (langzaam) opschroeven van de dosis ertoe bij zal dragen dat je diepere inzichten verkijgt (of iets in die geest [streef je naar iets, of wil je op een of ander manier verder komen?])
Want misschien is het juist wel een uitdaging om met een steeds lagere dosis bepaalde paden te bewandelen. Wellicht totdat je ooit helemaal niet meer psychedelica zult nemen.

Zelf heb ik ook de ervaring dat ik de meest diepe ervaringen niet perse heb opgedaan onder invloed van grote hoeveelheden.
Maar goed, ik ben ook niet super ervaren ofzo. Wel heb ik me enige tijd met paddo's beziggehouden. IK heb nu 20 trips gehad, en wellicht blijft het daar wel bij. Tenzij het weer is op mijn pad komt, maar ik ga er niet om zoeken.

En over dat ayahuasca. Je hoeft naar mijn idee niet heel erg ervaren te zijn om daar mee te beginnen. Wel moet je de bereidheid hebben om volledig in jezelf en de wereld te schouwen - met al het licht en de duisternis die daarbij hoort (uiteraard nadat je, je hebt ingelezen).

Ik weet niet of je wel is alleen hebt getript, maar misschien is dat een idee om is te proberen. Ogen dicht, lekker relaxed en off you go!

Toen ik jaren geleden voor het eerst Uit Je Bol las werd ik helemaal enthousiast, en begon ik ergens achter in mijn hoofd een toekomstig beeld van mezelf te creeëren als Psychonaut (jawel :grin: ). Maar dat beeld heb uiteindelijk weer weggegooid, want ik kwam er uiteindelijk voor mezelf achter dat het ook een soort vluchtweg was. Zo van, 'ik moet nog is dmt proberen en lsd en dan dit en dit nog is...' Maar uiteindelijk is het geluk ook daar niet te vinden.

Wat doe ik nu dan? Ik interesseer me op dit moment enigszins voor ayahuasca. Ik heb het nu 3 keer gedaan en ik denk dat ik in de nabije toekomst dit nog wel is een paar keer wil doen. En misschien dat ik in de verdere toekomst nog wel is lsd wil onderzoeken, in kleine hoeveelheden om te zien of het behulpzaam kan zijn bij creatieve processen en dergelijke.
Maar nu ik iig dat beeld van mezelf als (toekomstige) Psychonaut heb weggooid, voel ik me veel vrijer.
Maar misschien heb ik de psychedelica wel nodig gehad om tot dit inzicht te geraken, dat ieder masker, hoe nobel en vreedzaam ook, een vluchtweg kan zijn. :P :hearteyes:
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zeer herkenbaar allemaal. Ben nog maar net begonnen met het onderzoeken wat psychedelica voor mij kan betekenen in spirituele zin. Maar ik probeer me hier niet TE veel op te focussen en geniet ook nog gewoon van mijn trip naast dat ik misschien wel of niet tot een inzicht of heling kom.
En ik denk dat dat belangrijk is voor veel psychonauten hier, verlies je doel niet uit het oog en blijf genieten. En weet je niet wat je doel is, dan begin je verkeerd door te zoeken met psychedelica.

Drugs lost niks op, maar door ze te gebruiken kun jijzelf misschien tot de oplossing komen.
Het is makkelijker je zoektocht nuchter te volgen, want de psychedelica maakt je weg alleen maar warrig en chaotisch. Soms kom je op een helder moment in je trip, waarin je een goeie les leert of je realiseert je iets waardevols. Maar je kunt ook makkelijk van het pad verdwalen terwijl dit het juiste pad lijkt te zijn. Ga niet te vergeefs zoeken in donkere hoeken, paddo's leren je niet hoe je problemen verwerkt, en lsd verteld je niet waarom je hier op aarde bent. Dat doe jijzelf, het zit al in je. En dan nog de keuze doe je dat nuchter of door middel van trippen.

Ik doe het allebij, ik vind het fijn en mooi om tot mezelf te komen in een trip en daarnaast lol te kunnen hebben. Maar ik merk ook dat ik veel te leren heb hier in deze werkelijkheid, en je te veel met jezelf te confronteren is ook niet goed.
Mijn zoektocht zal ik nuchter door maken, soms met een zetje van de psychedelica. :)
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#9
RSW zei:
Enfin, als ik in de toekomst verder ga met het nemen van deze middelen (en ik was van plan verder te experimenteren met doseringen van tenminste 4 a 5 gram gedroogde cubensis, 3 zegels LSD, 40 mg 2C-B, etc. oftwel net een stapje hoger dan ik gewend ben) wat zijn de manieren om verder te komen, om je te focussen op de essentie van het trippen ?
Klik om te vergroten...

Mijn advies? Schrap die chemie er maar tussenuit en neem een hogere portie cubensis.
Ipv te gaan mengen, zou ik het gewoon bij de paddo's houden. Desnoods in een grotere portie.

Enfin dat maakt iedereen voor zichzelf uit he, ik heb niet echt vooroordelen, noch oordelen.
Ik heb gewoon voor mezelf besloten de chemie uit mijn leven te bannen, op de sporadische bezoekjes na.

Als je echt diep in jezelf wil keren, vind ik het beste dat je in je bedje tript. Op je gemakje.
Na het eerste welgekende plasje van de cubensis ga je lekker in je bed liggen. En je laat het gewoon op je af komen, hoor je jezelf tegen jezelf praten in je hoofd, is het teken dat je al heel goed op weg bent
R
RSWLid
01-01-2024, 00:00
#10
@ kapitein-x:

Het is niet per se dat ik mezelf zo graag als psychonaut zie, hoewel het natuurlijk wel fantastisch klinkt, maar ik doe het wel zeker vanuit een doel. Ik let er heel erg op dat het geen vluchtweg word, want ik zie ook absoluut het potentieel van psychedelica om 'verslavend' te zijn, in de zin van alleen maar daar mee bezig zijn. Best wel tricky eigenlijk.

Maar psychedelica hebben mijn leven veranderd. Totdat ze op mijn pad kwamen in de vorm van PiHKAL was ik een starre atheist, best wel materieel, en onderontwikkeld op een hoop vlakken. Sinds ik me hiermee bezig hou (en dan heb ik geen idee of het door de fascinatie zelf komt, of door het ook daadwerkelijk nemen van deze stoffen) ben ik veel opener geworden, beter in de omgang met mensen, veel empathischer en veel beter in staat om mezelf en anderen te helpen (among other things). En niet te vergeten dat ik op DMT en paddo's de vreemdste en meest explicite levenservaringen tot nu toe heb gehad, dat telt ook.

Maar ik wil geen 'doorgedraaide hippie' worden, ik kijk wel uit met wat ik neem, en doe het nooit uit impuls. Mijn meest leerzame, diep filosofische trip was nog steeds op minder dan een halve portie, dus ja, misschien is minder meer :) Maar vergeef me dat ik het nu nog niet van je aanneem.

@ DrippTone:

Ik ben nog gewoon braaf het grootste gedeelte van de tijd nuchter :) Maar de trips die ik heb gehad, en zeker die met paddo's veroorzaakten elke keer zo'n versnelling in mijn gedachtengangen dat ik ze als middel enorm ben gaan bewonderen.

@ Mayan:

Ik neem aan dat je snapte dat ik niet van plan was al die dingen tegelijk te gaan doen :)
Maar ik snap je punt, of het nou toeval is of niet, de natuurlijke psychedelica hebben me tot nu toe veel meer gebracht dan de synthetische.
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Vanaf ik paddo's heb leren kennen ben ik ook drastisch veranderd.
Ik was (en ben dat nog steeds) een irritante fucker die constant zijn gelijk moest halen.
Ik moest en zou het laatse woord hebben, ging dronken op pad, begon discussies enz...

Na psychedelics heb ik een nachtje gehad waar mijn kop gewoon wagenwijd open stond.
Ik had totaal niets van de trip verwacht, ik denk dat het toen 8g droge cubensis was.
Maar mensenlief, wat een eenheid dat ik plots voelde. Er waren wel degelijk visuals, maar het was meer binnen in mijn kopje te doen. Ik kreeg grip op heel mijn leven, ik verstond alles, mijn keuzes, mijn doen en mijn laten.
Dankzij die trip heb ik veel kunnen relativeren. De kosmos gaf mij meer mogelijkheden.
Ik had zo'n open geest man, het was alsof de paddo's een verlengstuk van mijn brein was en mijn brein de volle 100% openstelde.

Ik ben vlaming en geboren in Antwerpen. Daar geven ze je bier bij wijze van spreken als pap in de mond als baby. (bij wijze van spreken he). Ik dronk zonder schaamte 2 six packs halve liters per avond, soms meer. Ik kan je met hand op het hart vertellen dat ik na een zware trip dit allemaal achter me heb gelaten. Ik zag pas in wat het met mijn leven deed.
Ik drink nog wel, maar bier is volledig gedaan. Ik heb mezelf niet meer in de hand na één biertje, de rem is totaal weg. Ik drink nooit bier meer, wel eens wishkey.

Ik trip nu bijna ieder weekend, op paddestoelen en soms slaag ik een weekend over. Gewoon omdat de tolerantie op peil staat dan. Maar ieder weekend is het wel weer wat anders -spiritueel- dat ik opraap.

Ik hoop dat jij nog veel mooie trips mag beleven die jou ook op spiritueel vlak helpen.
Het is een magisch ding die paddenstoel. En als natuur/universum/heelal een telefoonlijn had, is in mijn mening de paddenstoel de zuiverste lijn.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#12
RSW zei:
@ kapitein-x:

Het is niet per se dat ik mezelf zo graag als psychonaut zie, hoewel het natuurlijk wel fantastisch klinkt, maar ik doe het wel zeker vanuit een doel. Ik let er heel erg op dat het geen vluchtweg word, want ik zie ook absoluut het potentieel van psychedelica om 'verslavend' te zijn, in de zin van alleen maar daar mee bezig zijn. Best wel tricky eigenlijk.

Maar psychedelica hebben mijn leven veranderd. Totdat ze op mijn pad kwamen in de vorm van PiHKAL was ik een starre atheist, best wel materieel, en onderontwikkeld op een hoop vlakken. Sinds ik me hiermee bezig hou (en dan heb ik geen idee of het door de fascinatie zelf komt, of door het ook daadwerkelijk nemen van deze stoffen) ben ik veel opener geworden, beter in de omgang met mensen, veel empathischer en veel beter in staat om mezelf en anderen te helpen (among other things). En niet te vergeten dat ik op DMT en paddo's de vreemdste en meest explicite levenservaringen tot nu toe heb gehad, dat telt ook.

Maar ik wil geen 'doorgedraaide hippie' worden, ik kijk wel uit met wat ik neem, en doe het nooit uit impuls. Mijn meest leerzame, diep filosofische trip was nog steeds op minder dan een halve portie, dus ja, misschien is minder meer :) Maar vergeef me dat ik het nu nog niet van je aanneem.
Klik om te vergroten...

Ik heb er ook alle vertrouwen in dat jij niet een 'doorgedraaide hippie' wordt hoor. :)

Ik schreef vooral op wat er bij mij persoonlijk leeft/leefde mbt dit onderwerp (waar vele facetten aanzitten). En dat ik het Psychonaut-zijn als een mogelijke vluchtweg beschouw is ook meer iets wat ik bij mezelf ben gaan waarnemen. Ook b.v. nobele dingen als vrijwilligerswerk e.d. kunnen een vluchtweg zijn. En ik hoop ook niet dat ik je de indruk heb gegeven dat ik mijn vingertje omhoog hield. :grin: Het was namelijk meer algemeen bedoeld.

En een kleine nuance: minder is naar mijn idee ook niet per definitie meer, máár het kan (naar mijn idee) onder bepaalde omstandigheden wel 'meer' zijn. En dat heeft natuurlijk ook wel met perspectief te maken. Want sommige mensen zullen een ervaring waarbij je amper je naam nog weet en wellicht in andere dimensies verkeerd altijd als 'dieper' beschouwen, dan een ervaring waarbij je redelijk bij de tijd bent maar wél inzichten opdoet die je verder brengen.
Dus wat een 'diepe' ervaring is, is ook weer persoonlijk, denk ik.
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mooi topic. Ik snap je gevoel. Had het zelf ook, wat moet ik met die vervormingen en gealterde interpretaties van 't moment terwijl er een levenslange bron aan herrineringen en toekomst navigatie in m'n geheugen tot m'n beschikking staat?

Ik noem het het verschil tussen de sjamanen die generatie op generatie 'het gebruik', of beter gezegd het nuchtere leven, in z'n glorie doorgaven en de kortstondige waan van de jaren 60 waarin men met een kater achterbleef in de jaren 70. Geen van de twee is beter, het ene heeft alleen een einde, en het andere een begin.

Een A4tje versnipperen en 'dronken' genieten van de snippers die opwaaien, is wat anders dan een A4tje versnipperen en vervolgens de snipers doortasten, en ze naar keuze aan elkaar lijmen. Het is niet anders dan met onze gedachtenwereld en zintuigen, die bepalen hoe de kwaliteit van ons leven is.

Het is moelijk om eerst de hele trip uit te zitten en je waarnemingen in magische verwondering te aanschouwen zonder direct te willen beginnen aan kortstondige verwerking of het even delen met anderen. Het is vermoeiend voor de geest en je raakt achter op de flow. Want naderhand begint het eigenlijk pas. In ieder geval is stille afzondering de sleutel.

DMT schiet aan je voorbij als je er te vroeg aan begint, als je jezelf hebt leren loslaten aan het lot op paddo's of LSD, zul je van een DMT breakthrough veel meer kunnen laten integreren als een scherpe herrinering en gids. Hoe dan ook is het zo sterk dat ik na 10 seconden vergeet dat ik het gerookt hebt. Even is het zwellende kosmische DMT universum waarheid.

Onthou dat psychedelica grenzen opheffen binnen ons mentale model waar we normaal door beperkt kunnen worden in onze zelfverwezelijking. Dit geldt niet voor iedereen, zelfverwezelijking kan net zo goed worden bereikt met die grenzen zolang de zintuigelijke waarneming er ontwetend van is of er voor kiest om deze te laten bestaan. Want simpel en altijd even voorspoedig gaat het niet.

En elke keer als ik 'loskom' uit mijn lichaam schrik ik er zo van dat 't meteen weer ophoud. Daar baal ik van.
Klik om te vergroten...

Je staat voor de deur. Iedereen die z'n eerste keer probeert z'n geest vrij te maken voor overgave slaag daar niet in. Eerste keer ben ik zelf ook heel hard gevallen en het koste meerdere pogingen om daar te komen. En het kan pijn doen. Je moet ALLES laten gaan, je bestaat niet en wees niet bekommerd om leven of dood. Relax, geen spierspanning en adem rustig. Proef hoe de zuurstof je hersenen voeden.

De andere kant is wie jij bent, het bestaat aan de hand van de informatie die in jou afzonderlijke gedachtenbron zit opgeslagen. Wees niet bang voor ongeloof, wat het lot voorschotel kan zo overweldigend zijn dat je schrikt. Het oordeel bestaat daar niet, niets is goed of slecht, het is, en niet meer.

Probeer langzame stapjes te nemen met paddo's, LSD en ayahuasca waarbij je de dosis telkens wat ophoogt. Vergeet niet dat jij zelf nog altijd de navigator bent tot het moment dat controle verdwijnt en het lot gaat bepalen.

Ik kan je niet vertellen hoe je doorbreekt omdat ik niet in de zetel van je gedachten kan plaatsnemen. Wel wat stricte voorwaarde. Uitgeslapen zijn met weinig aan je hoofd; omgeving waar je veiligheid qua gevoel en verblijf 100 procent veilig is; 2 dagen na afloop v/d ervaring vrij om te slapen en na te denken; vergeet wat de wereld bezighoud in de dagen voor je gaat trippen; van te voren douchen; alles in huis hebben qua voedingsmiddelen; telefoons uit en internet uit; volgeladen en opgeladen mp3 speler.

Mocht je een sitter nemen of willen, dan moet deze bereid zijn om bij wijze van 8 uur lang voor zich uit te staren als met jou in alle afzondering alles goedgaat. Deze moet niet gaan zitten te telefoneren als TV gaan zitten kijken.

Het gewone leven blijft de basis van alles, spritueel gebruik maak je nuchterder en nuchterder. Volle cirkel ervaringen raad ik slechts 1 x per half jaar aan. En maximaal 1 keer per maand trippen. Het beste blow je niet of nauwelijks.

Je ondervindingen inhoudelijk delen met anderen raad ik sterk af, wat je gezien hebt valt zeker niet bij iedereen in goede aarde.
v
vogelLid
01-01-2024, 00:00
#14
Niet door de planten uit het regenwaud,,
ben ik een serieuze psychonout
Maar,,
ik ben getroffen door de amalgaam,
daardoor ben ik nu een vergiftigde sjamaan,,,

je weet wat er in uit je bol staat, toch,,
dat je soberheid moet hanteren aangaande je psychonautische-gebruik,,,
dus je mag niet doordraaien (chronisch trippen) als psychonaut,,
Als sjamaan mag je dat wel , als je met je trips een zielereis maakt ten behoeve van je cliént :wave:
v
vogelLid
01-01-2024, 00:00
#15
jullie zijn serieus psychonaut
door de planten uit het regenwoud

ik ben minstens een jungiaan door de amalgaam
L
Lid 6909Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Nee joh, jij bent gewoon insane!
g
greenpowerLid
01-01-2024, 00:00
#17
gNuxx zei:
Nee joh, jij bent gewoon insane!
Klik om te vergroten...


Wat jij er van vind maakt ons verder niet uit, dit is niets persoonlijks uiterraad, maar dit heeft verder niks met het topic te maken en voegt er niks aan toe. Verder is dat wel een aanval op iemand, iets persoonlijks.

Dit is niet aan jou gNuxx dit is aan iedereen die nutteloze dingen post.


mvg en bvd,
Greenpower
E
EchelonLid
01-01-2024, 00:00
#18
vogel zei:
jullie zijn serieus psychonaut
door de planten uit het regenwoud

ik ben minstens een jungiaan door de amalgaam
Klik om te vergroten...

ja?

wat voor archetype ben jij? :rolleyes:
L
Lid 6909Lid
01-01-2024, 00:00
#19
greenpower zei:
gNuxx zei:
Nee joh, jij bent gewoon insane!
Klik om te vergroten...


Wat jij er van vind maakt ons verder niet uit, dit is niets persoonlijks uiterraad, maar dit heeft verder niks met het topic te maken en voegt er niks aan toe. Verder is dat wel een aanval op iemand, iets persoonlijks.

Dit is niet aan jou gNuxx dit is aan iedereen die nutteloze dingen post.


mvg en bvd,
Greenpower
Klik om te vergroten...

Je hebt gelijk, ik voegde niks toe aan het topic
En vogel en ik pesten elkaar altijd een beetje, heah vogeltje :wave: haha
Maar jij voegt eigenlijk net zo goed niks toe aan het topic :grin: hahaha

// ontopic JAAJAJAJA
Ik vind beide manieren van trippen leuk, soms in mijn eentje, om mezelf te doorgronden, soms met vrienden om gewoon een leuke tijd te hebben, en misschien je vriendschap te versterken.

xx
g
greenpowerLid
01-01-2024, 00:00
#20
gNuxx zei:
greenpower zei:
gNuxx zei:
Nee joh, jij bent gewoon insane!
Klik om te vergroten...


Wat jij er van vind maakt ons verder niet uit, dit is niets persoonlijks uiterraad, maar dit heeft verder niks met het topic te maken en voegt er niks aan toe. Verder is dat wel een aanval op iemand, iets persoonlijks.

Dit is niet aan jou gNuxx dit is aan iedereen die nutteloze dingen post.


mvg en bvd,
Greenpower
Klik om te vergroten...

Je hebt gelijk, ik voegde niks toe aan het topic
En vogel en ik pesten elkaar altijd een beetje, heah vogeltje :wave: haha
Maar jij voegt eigenlijk net zo goed niks toe aan het topic :grin: hahaha

// ontopic JAAJAJAJA
Ik vind beide manieren van trippen leuk, soms in mijn eentje, om mezelf te doorgronden, soms met vrienden om gewoon een leuke tijd te hebben, en misschien je vriendschap te versterken.

xx
Klik om te vergroten...

Misschien niks aan dit topic maar wel aan dit forum :P. Maar ik denk dat we elkaar wel begrijpen

:wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."