Hoi allemaal.
Sinds kort ben ik wat bezig met paddo's te kweken met een setje dat ik gekocht hebt. Nou vond ik het wel zo prettig om het hele gebeuren 'discreet' weg te moffelen zodat niemand het kan zien!
Ook had ik niet de benodigde materialen zoals een warmtemat etcetera, dus daarom geef ik hier een kleine tutorial van hoe ik zelf alles heb geimproviseerd en weggemoffelt hebt.
Ik heb verhalen gehoord over mensen die het in hun drumstel en al hebben gepropt, leuk bedacht trouwens
Benodigdheden:
- Een simpel slotje van messing, met sleutel
![:wink:]()
(Kan je meestal halen bij sleutelmaker)
- Een schaar/(zak)mes+aansteker of een boor.
- Iets van een
plastic kist die op slot kan, liefst een gereedschapskist.
- Een oude iPod die licht kan geven, of nog beter zo'n USB kabel met een lampje aan uiteinde.
- Een oude platte router die zo'n 10/20 watt gebruikt, met USB port..
(Een alternatief kan zijn een hardeschijf met een printplaat en adapter die in een externe USB hardeschijf behuizing zit. Maar meestal geeft een hardeschijf minder warmte af dan een redelijke router dus daar moet je mee op letten als je er een doek overheen gooit o.i.d)
In beide gevallen kan je vast wel ergens 5v aftappen voor het licht in het geval dat je geen 5V USB stekker in de router hebt
Hoe te werk:
Ok dus we hebben alle benodigdheden;
1. Maak een gaatje in de gereedschapskist in de bodem, gebruik hiervoor een schaar en verhit deze eerst zodat het makkelijker is om een gat te 'boren' in de bodem. Het gaatje moet groot genoeg zijn om de kabel van de adapter van de router in te kunnen stoppen. Als je een boor hebt is het natuurlijk nog makkelijker.
2. Nu kun je de router in de kist leggen, liefst met iets eromheen, in een plastic zakje, en een doekje erop zodat de temperatuur niet te hoog wordt.
3. Als het goed is is er ruimte zat voor de meest gangbare kweeksets, er is zelfs nog zat ruimte om andere spullen in de kist te verbergen aan de andere kant. Ik zou zeggen gooi er aan de andere kant een hele hoop gereedschap om de kist lekker zwaar te maken.
4. Sluit de router vast aan op het lichtnet door de stekker aan de onderkant van de kist door te laten lopen in de gereedschapskist. Leg de kweekset er op met de eventuele doek(en) etc.
5. Nu hebben we warmte, maar we hebben nog licht nodig. Ik heb zelf een oude iPod uit de verzameldoos gehaald, deze geeft aardig wat licht. Nu kunnen we deze in principe direct aan de router aansluiten zodat je muziekspeler of ipod fungeert als de lichtbron. Je hebt wel een USB port op de router nodig, oude routers hebben dit vaak niet.
Het probleem bij mij was dat zodra de Ipod aan een apparaat was verbonden deze gelijk de backlight uitschakelde en de ipod in lock stand zette. Wat heb ik hier aan gedaan? Een heel dun stukje plastic op de 2 data lijnen van de usb kabel gelijmt zodat de router niet het signaal geeft dat er een apparaat aan gekoppeld is. (Dit zijn de binnenste 2 pinnen)
Nu gaat de ipod niet meer in lock stand, maar de backlight gaat nog steeds na een lange tijd uit. Meestal kan je op je muziek speler wel instellen dat de backlight op "Always on" gaat, maar soms werkt dit ook niet. Vaak werkt het wel om bijvoorbeeld een programma te laten draaien zoals bij mij werkte: De "Stopwatch" ! Zolang ik dit programmatje blijf draaien blijft mijn iPod dus verlicht!
Probleem opgelost
6. Nou hoef je alleen nog maar de iPod met wat plakband o.i.d. aan de boven-binnenkant van de deksel vast te maken en voila!
Nu kan je de kist dicht doen, slotje erop en heb je een discrete locatie om lekker je paddo's te kunnen broeden
Een bijna self-sustaining kist voor het kweken.
Paar kleine aandachtpuntjes
Een paar kleine dingetjes die ik nog kwijt moet, de zak die je meegeleverd krijgt bij de kweekset is vaak heel lang, helaas is een gereedschapskist niet zo hoog dus je zal waarschijnlijk een heel stuk van het plastic af moeten knippen. Vaak heeft een gereedschapskist nog een soort 'tray' aan de bovenkant die je van de kist kan afhalen, die heb ik totaal weggelaten zodat ik toch zo'n 35cm hoogte heb in de kist, mijn shrooms kunnen dus makkelijk 10, misschien 15 cm worden.
Verder zal het je niet verbazen dat een kist die gesloten is weinig lucht doorlaat. Je kan misschien ergens een paar gaatjes maken of anders doe je gewoon elke dag even de kist open om er frisse lucht in te laten komen.
Als laatste wil ik zeggen, als je geen (gereedschaps)kist had staan ergens op je kamer o.i.d. dan kan het misschien wel opvallen en zeker als er een draadje onder de kist tevoorschijn komt. Als je echt paranoide bent kan je altijd nog een gaatje in de vloerbedekking of vinyl maken en zo de kabel stiekem doorlussen naar een stekkerblok.
Veel plezier
![:wink:]()