Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWijs om te experimenteren met psychedelica?

Wijs om te experimenteren met psychedelica?

80 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sally Tessio zei:
Heb alleen je oorspronkelijke bericht gelezen en verzaakt de reacties daarop te lezen, dus mogelijk overlapt dit. Zie het dan maar gewoon als bevestiging en anders als een nieuw inzicht.

Uit je verhaal komt voor mij naar voren dat je nog een hoop verbeteringen aan kan brengen in je leven. Je zegt dat je wel steeds iets stabieler raakt, waarmee je volgens mij vooral doelt op het niet langer depressief zijn en niet langer klaar zijn met het leven. Dat is iets anders dan dat je ook echt gelukkig bent of gewerkt hebt aan alle problemen waarmee je bent geconfronteerd in je leven. Je zegt bijvoorbeeld dat je waarschijnlijk geconfronteerd bent met meerdere situaties die tot trauma's hebben geleid, maar dat die toch wel weer weg gaan. Als jij een posttraumatische stress stoornis hebt, dan gaat die niet doodleuk vanzelf weg. Het is zaak om te analyseren wat er is gebeurd, te leren begrijpen wat je is overkomen en mogelijk middels therapeutische begeleiding die ervaringen opnieuw op te doen, zodat je ze volledig kunt verwerken door de emoties die je op die momenten gevoeld hebt wel aan te kunnen. Dat gaat wat dieper dan het op het eerste gezicht lijkt. Je hebt naar mijn inziens duidelijk ook bepaalde verbeterpunten aan te brengen in je karakter. Je zegt dat je het wel prima vindt dat je geen direct contact met mensen maakt omdat je dat toch al moeilijk vindt, en dat het je bevalt dat mensen geen vertrouwen in je hebben. Dat is naar mijn mening niet echt gezond voor je functioneren en juist iets waar je aan zal moeten werken als je de wereld in al haar complexheid het hoofd wil kunnen bieden.

Psychedelica kan op verschillende manieren helpen als je de juiste mindset hebt voorafgaand aan het aangaan van een psychedelische ervaring. Uit je bericht blijkt dat je best sceptisch bent, wat natuurlijk logisch is als je een narcistische persoonlijkheid hebt; jouw percepties zijn belangrijker en meer waar dan die van anderen. Ik vraag me af of je met een open mind een psychedelische ervaring aan kunt gaan. Daarbij denk ik gewoon dat het zaak is om op eigen kracht of met therapeutische hulp je sociale vaardigheden te verbeteren en je trauma's te verwerken. Waarom zou je aan de psychedelica gaan als je geest nog steeds troubled is? Ik raad het persoonlijk af, denk dat het belangrijker is om op een nuchtere manier je karakter aan te pakken, zelfvertrouwen op te bouwen en een sterke persoonlijkheid te krijgen die maakt dat je weinig gevaar loopt om je toevlucht in drugs te zoeken. Ik zeg niet dat je dat doet overigens, maar dat zou makkelijk voor kunnen komen met het verleden wat je beschrijft.

Denk overigens niet dat ik vanaf mijn high horse loop te oordelen hoor, dit komt misschien hard over maar ik ben net zo hard en direct tegen mezelf. Ik ben zelf ook een man van 26 die parttime online pokert, die een moeizaam verleden heeft en zijn potentieel tot zijn 23e kapot heeft gemaakt. Niet zo'n moeizaam verleden als het jouwe vermoed ik, maar ik heb ook nu nog demonen die ik moet bestrijden en met name groei die ik van mezelf moet doorlopen om een sterker persoon te worden. Ik ben van mening dat daar eerst de focus op moet liggen en dat daarna gekeken kan worden naar wat voor mooie ervaringen je verder uit psychedelica kan halen om bepaalde inzichten op te doen.

Take care. :grinning:
Klik om te vergroten...

Hey, ook jij bedankt voor je visie. Ik vind het juist fijn dat je er een kritische blik op werpt, dus dont worry. Ik ben me ervan bewust dat het een bepaald risico met zich meebrengt om nu te experimenteren met dit soort middelen. Maar heb het gevoel dat ik hier klaar voor ben. Je moet weten dat ik met mezelf een hoop gesprekken heb gevoerd, wie weet ben ik een beetje mijn eigen therapeut geweest, wat tegelijkertijd natuurlijk een beetje gevaarlijk is, aangezien ik alleen kan oordelen vanuit mijn eigen perceptie.

Anyway, ik heb het idee dat ik mijn problematiek redelijk onder ogen zie op het moment. Ongeveer een jaar geleden ben ik met een psycholoog gaan praten en ik kwam al snel tot de conclusie dat dit geen effect op me had. Heb EMDR-therapie gehad, hier werd ik hier eerlijk gezegd een beetje lacherig van. De setting, de vragen, het op mezelf focussen en bij de les blijven; het werkte niet voor me.

Ik kan mezelf prima confronteren, maar ik voel niet de behoefte dit met een ander te delen. Dat heeft ongetwijfeld te maken met angst en wantrouwen, maar juist daarom lijkt dit nu de perfecte stap voor me te zijn. Met mijn problemen heb ik nu wel gedeald, het is nu de kunst mijn hoofd op een ander spoor te zetten. Het gaat op dit moment overigens redelijk met me. Ben een stuk socialer ingesteld en heb minder last van mijn eigen negativiteit. Dit heeft ongetwijfeld met het weer te maken, ook zal de alcohol hieraan bijdragen. Het is niet dat ik altijd een ‘’socially awkward’’ persoon ben geweest, integendeel in essentie ben ik juist sociaal ingesteld. Dat is ook de reden dat ik me de afgelopen jaren zo verdomd eenzaam heb gevoeld. Ik miste dit enorm, tegelijkertijd durfde ik niet naar buiten. Zit je dan, in je mentale gevangenis. Toch heeft deze periode me zeker wat opgeleverd. Nu heb ik het idee dat het stukje bij beetje terug aan het komen is.

Het toeval wilde dat ik dit topic had geopend en dat mijn neef serieus een paar dagen later uit het niets vroeg of ik met hem zo'n sessie wilde bijwonen, omdat ook hij het idee had dat dit een positief effect op me kon hebben. Wie weet waai ik een beetje met de wind mee, mijn gevoel zegt dat het goed zit.

Ik ben me ervan bewust dat mijn problemen niet van het 1 op te ander moment opgelost zullen zijn. Ik voel dat ik wellicht iets te opportunistisch redeneer op het moment. Maar ach, laat maar komen.. :wink:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
dacide zei:
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens (althans dat denk ik) als je zegt dat je met Psilo een zelfde (Soort) effect kunt bereiken. Ik geloof ook niet dat aya per definitie de heilige graal is op gebied van psychedelica. Maar intens in het zeker!
Klik om te vergroten...
Ah ok, dan zeggen we eigenlijk hetzelfde. Was ook vooral benieuwd naar je redenen waarom je dit zo aanraadde, nu snap ik wat je zegt.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#3
Elpee zei:
...
Klik om te vergroten...
Chill dat je die feedback neemt voor wat het is en er geen persoonlijke aanval achter zoekt. Heel veel succes in ieder geval, hopelijk pakt het allemaal uit zoals je wilt!
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sally Tessio zei:
Chill dat je die feedback neemt voor wat het is en er geen persoonlijke aanval achter zoekt. Heel veel succes in ieder geval, hopelijk pakt het allemaal uit zoals je wilt!
Klik om te vergroten...

Thanks man! Heb jij trouwens ervaring met psychedelica en zoja wat voor effect had het op jou?
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#5
Elpee zei:
Thanks man! Heb jij trouwens ervaring met psychedelica en zoja wat voor effect had het op jou?
Klik om te vergroten...
https://drugsforum.nl/threads/overdosering-ketamine-spoedeisende-hulp.60644/#post-1224338

Enigste ervaring die ik heb. :tearsofjoy:

Wil absoluut nog experimenteren met psychedelica, maar voorlopig maar even niet.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Sally Tessio zei:
Enigste ervaring die ik heb. :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Keta is geen psychedelica he, maar een dissociatief. Beide zijn tripmiddelen, maar wel met hele andere effecten.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sally Tessio zei:
https://drugsforum.nl/threads/overdosering-ketamine-spoedeisende-hulp.60644/#post-1224338

Enigste ervaring die ik heb. :tearsofjoy:

Wil absoluut nog experimenteren met psychedelica, maar voorlopig maar even niet.
Klik om te vergroten...

Ha! Was dat tripreport van jou?! Ik heb het vol bewondering gelezen een aantal weken geleden. Wat een verhaal! :laughing:
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#8
Psychedelibee zei:
Keta is geen psychedelica he, maar een dissociatief. Beide zijn tripmiddelen, maar wel met hele andere effecten.
Klik om te vergroten...
Pffft, moet toch eens mijn drugskennis wat opschroeven. Thanks, goed om te weten.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sally Tessio zei:
Pffft, moet toch eens mijn drugskennis wat opschroeven. Thanks, goed om te weten.
Klik om te vergroten...
Dit is wel een goede plek om te beginnen als het om trip middelen gaat.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#10
In september is het zover! Spannend, maar heel veel zin in!
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#11
Over een week is het zover. In eerste instantie zou ik met mijn neef gaan, hij is helaas verhinderd. Vervolgens zou ik een vriend mee willen nemen, maar hier ben ik later vanaf gestapt; het leek me beter om in mijn eentje te gaan.

Los van dit ik dit enorm spannend vind, heb ik totaal geen idee van wat me staat te wachten. Zijn er mensen die me een beetje wegwijs kunnen maken? Volgende week begint dit avontuur en dit gaat 2 dagen duren. Ik probeer op mijn dieet te letten en daarbij probeer ik wat te sporten. Ook heb ik de sigaretten, alcohol en sex even gelaten voor wat het is. Wat adviseren jullie nog meer?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ben heel benieuwd hoe je het gaat vinden Langspeelplaat! Dapper dat je alleen gaat, maar ik denk dat dat geen slecht idee is.

Ik kan je helaas niet adviseren want heb geen ervaring met ayahuasca, wel staat het op de planning om nog een keer te gaan doen (grappig genoeg ook met mijn neef, we zijn dronken ooit op dit idee gekomen en sindsdien is het steeds serieuzer geworden). Ik kan begrijpen dat je het enorm spannend vindt, zou ik ook vinden, maar ik denk dat het je heel veel kan brengen. Kijk al uit naar je verslag!

* Edit: krijg je voorafgaand aan zo'n ceremonie niet een lijst met adviezen/aanbevelingen voor dieet en leefstijl etc.?
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mijn gevoel zegt me dat het inderdaad iets speciaals gaat worden. Ben ook wel benieuwd wat voor soort mensen hierop afkomen. Verder zijn de mails die ik heb gekregen redelijk standaard. Er staat niet specifiek in wat wel en niet geadviseerd wordt de weken voor de ceremonie. Dit kan ik natuurlijk wel op internet opzoeken, maar vind het altijd fijner om wat informatie te krijgen van iemand die dit proces al is ondergaan. Wel heb ik een vragenlijst in moeten vullen.

Bedankt voor je bemoedigende woorden!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Langspeelplaat zei:
Verder zijn de mails die ik heb gekregen redelijk standaard. Er staat niet specifiek in wat wel en niet geadviseerd wordt de weken voor de ceremonie. Dit kan ik natuurlijk wel op internet opzoeken, maar vind het altijd fijner om wat informatie te krijgen van iemand die dit proces al is ondergaan.
Klik om te vergroten...
Vind het wel slecht dat je geen lijst met eten en drinken hebt gekregen die je de week ervoor moet vermijden. Sommig eten kan ronduit gevaarlijk zijn in combinatie met een MAO remmer, ander eten kan voor extra misselijkheid en andere lichamelijke klachten zorgen in combinatie met een MAO remmer. Met andere woorden, de juiste voeding is de week vantevoren enorm belangrijk.

Zelf nog geen ervaring met Ayahuasca, maar wil je toch even op deze link wijzen: https://erowid.org/chemicals/maois/maois_info2.shtml
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik vind de communicatie tot dusver ook wat tegenvallen. Maar goed, it is what it is. Bedankt voor de site in ieder geval. Heb eens wat meer gelezen over de eventuele gevaren van een slecht dieet vooraf aan ceremonie. Zo las ik bijvoorbeeld dat veel Ayahuasca groepen helemaal geen dieetvoorschriften hebben en dat de mensen binnen hun groep ook geen nadelige effecten ervoeren. Dit stemt mij enigszins gerust.

Ik ga het lot in ieder geval niet tarten en probeer zo verantwoord mogelijk te leven.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Langspeelplaat zei:
Zo las ik bijvoorbeeld dat veel Ayahuasca groepen helemaal geen dieetvoorschriften hebben en dat de mensen binnen hun groep ook geen nadelige effecten ervoeren. Dit stemt mij enigszins gerust.
Klik om te vergroten...
Het meeste eten is ook niet direct gevaarlijk in combinatie met Ayahuasca, maar er zijn best veel voedingsmiddelen die de vervelende bijwerkingen van de MAO remmer kunnen versterken. Dit valt echter niet zo snel op, omdat mensen toch al rekenen op overgeven, diarree of andere vervelende bijwerkingen. Niet dat de juiste voeding dat helemaal kan tegen gaan hoor, maar het kan wel helpen bij het minimaliseren ervan.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zojuist terug. Om even op de vraag terug te komen: Is het wijs om te experimenteren met psychedelica? Ja zeker! Maar, ik heb het onderschat. De eerste avond heb ik als een baby gekermt, ik wilde dat het stopte, wat de Ayahuasca me liet zie was veel te heftig. Ik had niet door dat ik me moest overgeven aan dit wondermiddel; ik ging er tegen in gevecht. Ik heb pure doodsangsten uitgestaan en zwartgalligheid gezien. Op dat moment zwoor ik mezelf de volgende dag naar huis te gaan en niet door te gaan. Het was me veel te heftig, ik was andere mensen tot last en ik zat daarbij mezelf enorm in de weg. Toen de Ayahuasca langzaam maar zeker uitwerkte kwamen er zoveel lieve mensen naar me toe die me zagen struggelen. Het was zo mooi om te zien dat ze me niet veroordelen vanwege mijn kortzichtigheid, maar me juist de ervaring wilde laten proeven. Ik kreeg zoveel liefde van hen, waardoor ik mezelf weer bij elkaar kon rapen. Een andere jongen die ik sprak, die ook voor de eerste keer deze ceremonie bijwoonde, heeft wel de benen genomen en durfde de confrontatie niet aan te gaan. Op mijn beurt probeerde ik hem te laten voelen wat ik voelde, maar hij besloot toch te staken.

De 2e dag heb ik alleen een bordje fruit gegeten, ik had niet bepaald honger. Ik voelde niet zoveel. Totdat ik een aardige vrouw, waar ik achteraf verliefd op werd, uitnodigde om mee te gaan zwemmen bij een meertje in de buurt. Eerst ben ik met haar een paar kilometer gaan wandelen, totdat we bij dat meertje aankwamen. Ik heb mijn ding gedaan, heerlijk gezwommen, en ik voelde me stukje bij beetje weer beter worden. Ondertussen probeerde dat meisje me uit te leggen dat ik de trip moest proberen te aanvaarden en moest proberen in gesprek te gaan met de Aya. Ik dacht bij mezelf: ''Kappuh met dat zweverige gelul, bestaat niet.'' Wat de 2e avond (gisteren) me heeft gebracht zal ik nooit vergeten. Toen ik mijn kopje op had ging ik rustig op mijn matras liggen en ben ik met respect proberen om te gaan met alles om me heen. Ik probeerde mezelf te aanvaarden en daarbij ook het middel. Ik ging in gesprek. En wat denk je? Ik werd uitgenodigd door Aya en ze liet me zien waar ze toe in staat was. De trip was zo persoonlijk dat het moeilijk voor me is deze samen te vatten. Ik kan jullie alleen maar zeggen dat ik heel erg diep ben gegaan en daarbij zeer zeker angstige momenten heb gehad, maar nog velen andere emoties waaronder pure euforie en verdriet. Zelfs een paar tranen gelaten. Maar op de een of andere manier kon ik het deze keer prima hendelen. Wel heb ik gekermt, maar dit kon ik onderdrukken door bepaalde zelfaangeleerde ademhalingstechnieken. Wat mooi dat ik dit in mij heb! Nooit geweten. Het was zo overweldigend, maar ik kan dit helaas niet in woorden uitdrukken, hoe graag ik ook zou willen.

Of ik andere mensen adviseer een soortgelijk plan te trekken als dat ik heb getrokken? Ja zeker. Alleen denk goed na of je er klaar voor bent. Persoonlijk heb ik nooit geëxperimenteerd met andere tripmiddelen zoals dit. De meeste mensen daar vonden dat heel vreemd en konden toen ook begrijpen dat ik zo slecht ging de eerste dag. Achteraf ben ik juist blij dat ik deze stap heb gezet. Een sprong in het diepe is de weg voor mij. Ik heb mezelf in zekere zin overtroffen en dat voelt zo goed. Ook ben ik anders tegen spiritualiteit aan gaan kijken. Begrijp me niet verkeerd, ik zie nog groen achter de oortjes. Maar voor mij is vanaf nu duidelijk dat er wel degelijk spiritualeit bestaat. Wat dat precies is moet ik voor mezelf onderzoeken, maar wauw, wauw, wauw! Ik hoop snel weer een ceremonie bij te wonen; wat een ervaring!

Tot zover even een snelle update. Woorden schieten me tekort.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ok. Wellicht iemand anders die hier ervaring mee heeft?
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hi,

Bedankt voor je post.

Psychedelibee zei:
Wat me verder niet helemaal duidelijk is aan je verhaal, is waarom je graag wilt experimenteren met psychedelica? Ik lees een beetje tegenstrijdige dingen hier en daar, wel een innerlijke reis willen maken maar tegelijk ook geen controle uit handen willen geven en dingen willen vermijden. Of zijn die laatste twee punten juist dingen van jezelf die je wilt doorbreken?
Klik om te vergroten...

Laat ik vooropstellen dat ik een mens ben vol tegenstrijdigheden. Het lijkt me inderdaad zeer interessant om te trippen, controle uit handen geven vind ik eng. Tegelijkertijd ben ik zeer zeker een avonturier. Klinkt tegenstrijdig huh? Maar die controledrang is mijns inziens geboren uit angst. En inderdaad, dat wil ik proberen te doorbreken.

Psychedelibee zei:
Wat klinkt er voor jou vreemd in de oren aan de trip serieus nemen? In tegenstelling tot andere drugs, moet je psychedelica echt niet enkel voor de lol doen.
Klik om te vergroten...

Ik heb tot op heden enkel drugs gebruikt om mijn ''leegte'' op te vullen. Ik heb het dus verre van serieus genomen en het meer als een soort medicatie gebruikt. Het feit dat ik nog niet écht heb geëxperimenteerd met psychedelica zegt al genoeg. Ik vind dat je zeker iemand moet waarschuwen voor de eventuele negatieve gevolgen, maar hetzelfde geldt voor de positieve. Ik kreeg een beetje het idee dat die vriend van mij enkel de focus legde op het negatieve, daar kon ik niet goed mee en daar trapte ik een beetje tegenaan.

Edit: Ik realiseer me nu eigenlijk dat ik ooit wat Salvia heb gerookt. De dosis was dermate laag dat ik er weinig van voelde. Hooguit wat subtiele visuele effecten. Dit duurde ook niet langer dan 1 minuut voor mijn gevoel.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja inderdaad. Het is de vraag of ik het durf toe te laten. Daar ben ik ook huiverig voor. Maar goed, ik kan het onderzoeken door met een relatief rustig middel te beginnen in de vorm van microdoseringen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."