Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWijs om te experimenteren met psychedelica?

Wijs om te experimenteren met psychedelica?

80 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#1
Alsof de duvel ermee speelt! Zojuist sprak ik mijn neef die ik al zeker 6 jaar niet gesproken heb. Hij vroeg me om binnenkort wat te drinken en stelde me snel nadien voor een Ayahuasca-ceremonie van 2 dagen te beleven ergens in de bossen. Ik was meteen getriggerd en hoefde er niet lang over na te denken. Zojuist ingeschreven en ergens in juni is het zover.

Nu heb ik Ayahuasca nog niet voorbij zien komen hier in dit topic. Wat is jullie mening hierover? Is het een geschikt tripmiddel voor de eerste keer?

Had niet verwacht dat ik al zo snel een opening kon vinden om te kunnen trippen. Een verrassende twist op deze grauwe zaterdag!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ayahuasca is behoorlijk heftig en om die reden ook niet iets wat je voor een eerste keer aan iemand aanraad.

Ik hoop dat je daar goede begeleiding hebt, dan komt het vast goed. Lees je wel goed in over de drug en effecten. En zeker ook over de dieet voorschriften, er is een hele lijst aan medicatie en eten die je de week ervoor niet mag omdat het anders gevaarlijk kan zijn. Maar neem aan dat ze je hier ook wel over informeren.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja, neem aan dat ik de nodige instructies zal krijgen. Wat is jouw ervaring met Ayahuasca?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Elpee zei:
Ja, neem aan dat ik de nodige instructies zal krijgen. Wat is jouw ervaring met Ayahuasca?
Klik om te vergroten...
Nog geen ervaring mee helaas, staat nog wel hoog op mijn lijst.

Wel veel ervaring met DMT en changa. DMT is het actieve ingrediënt in ayahuasca, aangevuld met een MAO remmer. Changa bevat dezelfde stoffen als ayahuasca, maar dan zo geconcentreerd dat je het kunt roken.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
In trip reports kun je wel ervaringen vinden als je even zoekt.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#6
Volgende maand is het dan zover: Ayahuasca! Het lijkt me zeer bijzonder om mee te maken, maar heb werkelijk geen idee wat ik kan verwachten. Heb verschillende interviews gezien van mensen die de trip hebben ondergaan. Deze pep-talk vond ik bijvoorbeeld erg interessant:


Nu heb ik een vraag aan de mensen die meermaals hebben geëxperimenteerd met psychedelica. Op welke manier zou ik mezelf er mentaal op voor kunnen bereiden? Ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik weer een beetje levensenergie terug voel komen, omdat ik oprecht in de veronderstelling ben dat dit een opening kan zijn binnen mijn herstel. Ik ben dan ook geneigd om zoveel mogelijk informatie te absorberen wbt psychedelica. Ik weet alleen niet of dit slim is.

Om het in een symboliek samen te vatten: Een feestje wat gepland is vind ik bijna altijd KUT, voor mijn gevoel heerst er al snel een gemaakte sfeer. Mensen moeten het immers gezellig hebben op een feestje, dus probeert iedereen aan die verwachting te voldoen. De onverwachtse feestjes vind ik dan weer geweldig, omdat ja, het is onverwachts! Spontaniteit kan ik waarderen. Ik wil dus graag dat mijn trip een onverwachte ervaring wordt waarin er vanalles kan gebeuren. Ik ben me ervan bewust dat er ook een hoop negatieve ervaringen naar boven kunnen komen, maar voor mijn gevoel ben ik hier klaar voor.

Wellicht heb ik nu zelf antwoord gegeven op mijn vraag en moet ik me er niet teveel mee bezighouden. Ik ga er echt in om tot een wezenlijke verandering in mezelf te komen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Inderdaad jezelf er niet teveel mee bezig houden. Zelfs het idee om tot een wezenlijke verandering te komen: vergeet het. Dat is allemaal (soms heel subtiele) verwachting en streven naar zelfverbetering wat spontaniteit in de weg staat. Nog nooit hebben dergelijke voornemens mij geholpen bij een trip. Juist het tegenovergestelde.

Ik zou me niet teveel gaan 'voorbereiden' op de trip. Het is toch niet wat je denkt dat het zal zijn. Dat is het nooit. :wink: En ook niet vergeten gewoon spontaan te leven voor de trip. :wink:

Zoveel mogelijk spontaan leven is echt de beste "voorbereiding".
P
PanteLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ayahuasca heb ik zelf nog nooit gedaan (wel de middelen die hierboven staan beschreven zoals lsd, paddo's etc). Wat ik erover gelezen en gehoord heb lijkt het me niet het meest lichte tripmiddel om te beginnen, maar met een goede omgeving wel te doen. Zeker bij dat soort ceremonies zijn er mensen aanwezig die weten waar ze het over hebben en die je op je gemak stellen.

Verder wat Mindless zegt. Verwachtingen zeggen soms niet zo veel. Soms verwacht je er veel van, en blijkt het een lichtvoetige trip te worden, en soms is het ook net andersom.

Wat je wel kan doen en wat mensen soms nog wel eens vergeten is zorgen dat je fysiek in orde bent. Het kan een trip onnodig onaangenaam maken anders. Dus probeer goed te eten en slapen de dagen ervoor, ga geen bakken alcohol drinken en zorg ervoor dat je de dagen erop niet te vol hebt gepland.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Er onbevangen in gaan is het best, anders kan het alleen maar tegen vallen. Ga ook geen doelen stellen voor de trip, maar zie gewoon wat het je gaat brengen.

Voor ayahuasca geldt wel een speciaal dieet de week ervoor, ivm de mao remmers en potentieel gevaarlijke interacties. Lees je hier wel goed over in en houd je er ook aan. Als je medicijnen slikt is het ook belangrijk dat je checkt of die interacties hebben.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Psychedelibee zei:
Nog geen ervaring mee helaas, staat nog wel hoog op mijn lijst.

Wel veel ervaring met DMT en changa. DMT is het actieve ingrediënt in ayahuasca, aangevuld met een MAO remmer. Changa bevat dezelfde stoffen als ayahuasca, maar dan zo geconcentreerd dat je het kunt roken.
Klik om te vergroten...

Hee...sorry dat ik het meld maar DMT is toch de pure "geconcencetreerde" vorm. Ik bedoel n,n dmt is gewoon dmt. Changa is toch DMT icm MAO remmers waardoor de duratie wordt verlengd?

Zo niet dan is heel mijn leven één grote leugen en voel ik mij echt slecht ingelezen hahaha, dacht dat ik wel bijna alles wist hier over :tearsofjoy:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Yaizer zei:
Hee...sorry dat ik het meld maar DMT is toch de pure "geconcencetreerde" vorm. Ik bedoel n,n dmt is gewoon dmt. Changa is toch DMT icm MAO remmers waardoor de duratie wordt verlengd?

Zo niet dan is heel mijn leven één grote leugen en voel ik mij echt slecht ingelezen hahaha, dacht dat ik wel bijna alles wist hier over :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
DMT is gewoon n,n,DMT ja. En Changa is een mix van DMT, een MAO remmer en vaak nog wat andere kruiden. Changa is eigenlijk gewoon een rookbare vorm van Ayahuasca en in die zin is het "geconcentreerd".

DMT is per definitie geconcentreerder inderdaad. Maar wanneer je het over een pure stof hebt is een term als geconcentreerd niet zoveel zeggend meer natuurlijk.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
dacide zei:
Ondanks dat dit toch wel tot een van de heftigere (Dan wel heftigste) middelen behoort, wilde ik je juist dit aanraden ipv truffels/paddo's.
Klik om te vergroten...
Wat is voor jou de reden dat je aya aanraad ipv psilo?
d
dacideLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb ervaring met ayahuasca.
Ondanks dat dit toch wel tot een van de heftigere (Dan wel heftigste) middelen behoort, wilde ik je juist dit aanraden ipv truffels/paddo's.

Echter, dan wel op een vertrouwde plek met mensen die weten wat ze doen (bv bij Om-Mij in Doetinchem). Als je je houdt aan de voedingsvoorschriften (echt doen!!!! Ik kan dit niet genoeg benadrukken. HOUD JE AAN DE VOEDSEL VOORSCHRIFTEN!!!)
dan kan er eigenlijk niets mis gaan. Je krijgt wat je aan kunt, niet meer. Moeder Ayahuasca weet wat goed voor je is.

Ayahuasca kan een levensveranderend middel zijn. Voor mij is er heel duidelijk een leven voor de aya, en een leven na de aya. Ik hoop dat je een prachtige tijd tegemoet gaat.
d
dacideLid
01-01-2024, 00:00
#14
Omdat aya (doorgaans) onder goede begeleiding gedaan wordt. En het heeft een nog expliciter therapeutisch vermogen.
(Mijn motivatie in t heel kort)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
dacide zei:
Omdat aya (doorgaans) onder goede begeleiding gedaan wordt. En het heeft een nog expliciter therapeutisch vermogen.
(Mijn motivatie in t heel kort)
Klik om te vergroten...
Onder begeleiding kan ik inkomen. Alhoewel ik dat persoonlijk niet zozeer nodig vind, kan het voor een eerste keer wel goed zijn om begeleiding te hebben.

Maar persoonlijk denk ik dat psilo net zo'n therapeutische potentie heeft als aya mits je het met dezelfde intentie gebruikt.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#16
dacide zei:
Ik heb ervaring met ayahuasca.
Ondanks dat dit toch wel tot een van de heftigere (Dan wel heftigste) middelen behoort, wilde ik je juist dit aanraden ipv truffels/paddo's.

Echter, dan wel op een vertrouwde plek met mensen die weten wat ze doen (bv bij Om-Mij in Doetinchem). Als je je houdt aan de voedingsvoorschriften (echt doen!!!! Ik kan dit niet genoeg benadrukken. HOUD JE AAN DE VOEDSEL VOORSCHRIFTEN!!!)
dan kan er eigenlijk niets mis gaan. Je krijgt wat je aan kunt, niet meer. Moeder Ayahuasca weet wat goed voor je is.

Ayahuasca kan een levensveranderend middel zijn. Voor mij is er heel duidelijk een leven voor de aya, en een leven na de aya. Ik hoop dat je een prachtige tijd tegemoet gaat.
Klik om te vergroten...

Hey! Fijn dat je reageert. De trip is uitgesteld, ben een beetje afhankelijk van mijn neef. Hij is de initiator en heeft dit een stuk of 10x gedaan. We willen dit bij een specifiek persoon gaan doen, zijn naam is Arno Adelaars (weet niet of dit je wat zegt?), hij schijnt van de hoed en de rant te weten. Deze ceremonie duurt 2 dagen en dit is ergens in de bossen. Het punt is dat hij volgeboekt zit de komende weken/maanden, maar hoop binnen 3 maanden toch wel dit avontuur aan te gaan.

Ben de laatste tijd wat minder gezond aan het leven. Ik geniet enorm van dit fijne weer, maar dat zorgt er ook voor dat ik de laatste tijd wat meer biertjes drink. 2 weken geleden (incidenteel) coke gesnoven. Allemaal niet bevoordelijk voor mijn herstel, maar wel leuk!

Zodra ik een exacte datum heb, en ik denk wel dat ik dit minimaal een maand van te voren te horen krijg, probeer ik zeker rekening te houden met mijn levensstijl.

Ik moet zeggen dat ik er erg naar uitkijk. Heb werkelijk geen idee wat me te wachten staat, maar mijn gevoel zegt me dat het een hele speciale ervaring gaat worden!
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#17
Psychedelibee zei:
Onder begeleiding kan ik inkomen. Alhoewel ik dat persoonlijk niet zozeer nodig vind, kan het voor een eerste keer wel goed zijn om begeleiding te hebben.

Maar persoonlijk denk ik dat psilo net zo'n therapeutische potentie heeft als aya mits je het met dezelfde intentie gebruikt.
Klik om te vergroten...

Ik kan me herinneren dat je zei geen ervaring te hebben Ayahuasca. Ik ben een rookie hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar als je geen ervaring hebt met dit middel, hoe kan je er dan een oordeel over vellen? Of lijkt het allemaal op elkaar?

Ik wil niet bijdehand overkomen, dus mocht ik zo overkomen, vergeef me.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Elpee zei:
zijn naam is Arno Adelaars (weet niet of dit je wat zegt?)
Klik om te vergroten...
DIe is heel bekend, ook al vaker op tv geweest bij oa spuiten en slikken. Ik wist niet dat hij ook ceremonies begeleidde, interessant in ieder geval.

Elpee zei:
Ik kan me herinneren dat je zei geen ervaring te hebben Ayahuasca. Ik ben een rookie hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar als je geen ervaring hebt met dit middel, hoe kan je er dan een oordeel over vellen? Of lijkt het allemaal op elkaar?
Klik om te vergroten...
Klopt dat ik nog geen aya gedaan heb, dus kan er inderdaad niet volledig een oordeel over vellen. Heb wel veel ervaring met changa, wat een rookbare variant is van aya waardoor ik denk ik wel een klein beetje een beeld heb van de potentie van aya.

Verder heb ik inmiddels 15 verschillende psychedelica geprobeerd en in totaal zo'n 40 a 50 keer getript. Niet alle middelen die ik gebruikt heb waren sterk genoeg om echt diep mee te gaan, maar de middelen die wel sterk genoeg waren hebben mij allemaal op vergelijkbare plekken gebracht. Mijn ervaring is dat het middel wel een beetje belangrijk is, maar dat je mindset echt vele malen belangrijker is. Hoe meer ik trip, hoe makkelijker ik ook in hele diepe trip staten kom.

Ik wil aya echt heel graag nog eens proberen, maar ik geloof niet dat het de heilige graal is als het op trippen aankomt zoals wel vaak wordt gezegd. Waardoor mensen makkelijker diep gaan met aya komt voor een groot deel denk ik ook gewoon door de hele ceromonie eromheen en vooral de mindset van mensen die het gaan doen. Mensen gaan aya doen om zichzelf te helen, mensen gaan vaak LSD of psilo doen voor de fun. Uiteraard geven ze door zo'n verschillende benadering dan een hele andere ervaring. Maar als je met dezelfde intenties LSD of psilo zou doen of in een vergelijkbare setting, dan ben ik ervan overtuigd dat dit je op een vergelijkbare plek brengt als aya.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#19
Psychedelibee zei:
DIe is heel bekend, ook al vaker op tv geweest bij oa spuiten en slikken. Ik wist niet dat hij ook ceremonies begeleidde, interessant in ieder geval.


Klopt dat ik nog geen aya gedaan heb, dus kan er inderdaad niet volledig een oordeel over vellen. Heb wel veel ervaring met changa, wat een rookbare variant is van aya waardoor ik denk ik wel een klein beetje een beeld heb van de potentie van aya.

Verder heb ik inmiddels 15 verschillende psychedelica geprobeerd en in totaal zo'n 40 a 50 keer getript. Niet alle middelen die ik gebruikt heb waren sterk genoeg om echt diep mee te gaan, maar de middelen die wel sterk genoeg waren hebben mij allemaal op vergelijkbare plekken gebracht. Mijn ervaring is dat het middel wel een beetje belangrijk is, maar dat je mindset echt vele malen belangrijker is. Hoe meer ik trip, hoe makkelijker ik ook in hele diepe trip staten kom.

Ik wil aya echt heel graag nog eens proberen, maar ik geloof niet dat het de heilige graal is als het op trippen aankomt zoals wel vaak wordt gezegd. Waardoor mensen makkelijker diep gaan met aya komt voor een groot deel denk ik ook gewoon door de hele ceromonie eromheen en vooral de mindset van mensen die het gaan doen. Mensen gaan aya doen om zichzelf te helen, mensen gaan vaak LSD of psilo doen voor de fun. Uiteraard geven ze door zo'n verschillende benadering dan een hele andere ervaring. Maar als je met dezelfde intenties LSD of psilo zou doen of in een vergelijkbare setting, dan ben ik ervan overtuigd dat dit je op een vergelijkbare plek brengt als aya.
Klik om te vergroten...

Ok, dit verklaart inderdaad. Ik geloof ook dat de juiste mindset allesbepalend is. Ergens ben ik altijd een beetje huiverig geweest voor psychedelica, omdat ik mezelf ook niet vetrouwde. Nu zit ik in een fase van m'n leven dat ik stukje bij beetje wat stabieler word en wat meer durf los te laten. Ik ben nu vooral erg benieuwd!

Wat overigens wel grappig is; Toen ik tegen mijn vader zei dat ik deze ceremonie ging bijwonen vond ie het prima en moedigde hij me juist aan dit te gaan doen. Vervolgens vroeg ik hem hoe hij tegen een middel als LSD aankeek. Zijn antwoord hierop was vrij negatief. LSD was heeeeel slecht, in zijn ogen. Grappig zijn de onwetenden (hier schaar ik mezelf op dit moment overigens ook onder).
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Elpee zei:
LSD was heeeeel slecht, in zijn ogen.
Klik om te vergroten...
Kun je hem niet echt kwalijk nemen helaas. LSD is echt jaren zwart gemaakt door de Amerikaanse overheid, terwijl het echt een magisch middel is wat ook nog eens ontzettend veel therapeutische potentie heeft.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."