#1
Laat ik vooropstellen dat ik een mens ben vol tegenstrijdigheden. Het lijkt me inderdaad zeer interessant om te trippen, controle uit handen geven vind ik eng. Tegelijkertijd ben ik zeer zeker een avonturier. Klinkt tegenstrijdig huh? Maar die controledrang is mijns inziens geboren uit angst. En inderdaad, dat wil ik proberen te doorbreken.
Tegenstrijdig, maar dat is hoe het is. We willen allemaal tot bepaalde hoogte de controle niet uit handen geven. Als iemand denkt van wel, dan heeft diegene dit waarschijnlijk niet heel diep onderzocht. De controle loslaten is namelijk allesbehalve een oppervlakkig iets. Als iemand helemaal de controle loslaat, dan houdt diegene op te bestaan, omdat het ego alleen de weerstand/drang tot controle is.
Vandaar dat ik het je ook niet afraadde. Het is geen voorwaarde om makkelijk los te kunnen laten om te trippen. Dat is juist wat psychedelica je leert. Waarschuwen dat dit (erg) moeilijk en oncomfortabel kán zijn, is wel op zijn plaats.
Die controledrang is inderdaad geboren uit angst. Maar als je zoals je zegt een avonturier bent, dan kun je vanuit daar die angst confronteren. Als iemand niet de avonturier in zichzelf kent: dat wat onverschrokken is en vol fascinatie voor het nieuwe, het onontdekte. Dán zou ik trippen afraden. Want dan ben je als een speelbal voor je onderbewuste.