Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNiet meer verslaafd na een paddo trip?

Niet meer verslaafd na een paddo trip?

78 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Innerscoop zei:
Mijn ervaring met psychedelica is: ze geven je de boodschap en inzichten (wat natuurlijk superhandige tools zijn), het werk moet je zelf doen.
Klik om te vergroten...
De mijne ook.

Je moet ál het werk doen.

En misschien is het nog wel makkelijker zonder eerst die "hulp" van psychedelica te hebben, want tijdens (en soms vlak na) de trip lijkt alles zo duidelijk/helder/logisch/makkelijk en dan verdwijnt dat weer, want je hebt het niet zelf gedaan. Je hebt je omhoog laten schieten door zo'n middel, in plaats van op eigen kracht die berg te beklimmen, waarbij je te allen tijde de grond onder je voeten behoudt en ook echt iets bewijst aan jezelf.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#2
Manu76 zei:
Easy way van Allen Carr blijf ik aanraden als je wilt stoppen met nicotine en je onderbewustzijn wilt bereiken.. Het werkt echt en je moet gedurende het lezen van het boek (zelfhypnose) gewoon doorroken. Hele goede ervaring, misschien zelfs de mooiste van je leven.
Maar als je goed onder invloed bent van truffels of Paddos en je hebt je mentaal goed voorbereid met de gedachte dat je niet meer wilt roken, dan kan je ook geholpen worden door een goede trip verwacht ik.
Klik om te vergroten...
Bedankt dat je weer over Allan Carr begon in je posts hier. Ik ben nu dus aan het kijken. Zie hieronder:

D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
En misschien is het nog wel makkelijker zonder eerst die "hulp" van psychedelica te hebben, want tijdens (en soms vlak na) de trip lijkt alles zo duidelijk/helder/logisch/makkelijk en dan verdwijnt dat weer, want je hebt het niet zelf gedaan. Je hebt je omhoog laten schieten door zo'n middel, in plaats van op eigen kracht die berg te beklimmen, waarbij je te allen tijde de grond onder je voeten behoudt en ook echt iets bewijst aan jezelf.
Klik om te vergroten...

Ik ben het ook hier helemaal met je eens. Vorig jaar een keer getript op lsd. Verwachtingen waren zeer hoog en ik vond de trip heel bijzonder. Ik was voordat ik ging trippen naar het bos geweest en had thuis nog gemediteerd als voorbereiding. En toch was ik pakweg twee dagen later weer helemaal down to Earth. Kortom, er was niks veranderd. Zelfde ervaring met truffels ondanks die ene trip waar ik zelfs een topic aan had gewijd.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
De mijne ook.

Je moet ál het werk doen.

En misschien is het nog wel makkelijker zonder eerst die "hulp" van psychedelica te hebben, want tijdens (en soms vlak na) de trip lijkt alles zo duidelijk/helder/logisch/makkelijk en dan verdwijnt dat weer, want je hebt het niet zelf gedaan. Je hebt je omhoog laten schieten door zo'n middel, in plaats van op eigen kracht die berg te beklimmen, waarbij je te allen tijde de grond onder je voeten behoudt en ook echt iets bewijst aan jezelf.
Klik om te vergroten...
Ik heb van psychedelica wel ervaringen gehad die mijn leven blijvend verbeterd hebben. Maar voor ik m'n eerste trip maakte, heb ik mij vele jaren bezig gehouden met spiritualiteit, meditatie en introspectie. Dus voor mijn gevoel van tevoren al veel op eigen kracht gedaan.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#5
Innerscoop zei:
Ik heb van psychedelica wel ervaringen gehad die mijn leven blijvend verbeterd hebben. Maar voor ik m'n eerste trip maakte, heb ik mij vele jaren bezig gehouden met spiritualiteit, meditatie en introspectie. Dus voor mijn gevoel van tevoren al veel op eigen kracht gedaan.
Klik om te vergroten...

Ik mediteer al (wel met lange tussenpozen maar ik begin altijd weer opnieuw) meer dan 35 jaar. Mijn oudste broer studeerde psychologie en was een echte boekenwurm. Er lagen overal boeken van hem verspreid in het huis en toen ik 16 of 17 jaar was een van zijn boeken over boeddhisme gelezen. Krishnamurti las ik niet veel later. Dit was eind jaren tachtig dus nog zonder internet. Helaas is hij in 2001 aan maagkanker overleden toen hij pas 41 was. Hij was 9 jaar ouder dan ik en heeft in veel opzichten mijn leven enorm beinvloed.

Maar wat ik nu eigenlijk wilde zeggen ,want ik dreig af te dwalen, is dat ik dus ook voor mijn eerste trips mezelf mentaal en spiritueel wel redelijk had voorbereid vind ik zelf net als jij. Maar toch heb ik er niet echt veel aan gehad waarschijnlijk. Ik vraag me wel eens af of nuchterheid daar ook niet een rol in speelt. Dus onze typische Hollandse nuchterheid en die van Europeanen in het algemeen. Misschien laten we ons gevoelsmatig toch minder meeslepen door zo'n trip dan bijvoorbeeld Amerikanen. De welhaast lyrische omschrijvingen van vooral Amerikanen op Youtube over Mushrooms, truffels en lsd neem ik vaak met een flinke korrel zout. Misschien heb ik hier op dit forum niet genoeg gelezen of gezocht, maar ik heb nog geen trip report gelezen van iemand wiens leven totaal is veranderd na het trippen. Ik geloof zeker wel dat shrooms, truffels en lsd trips een positieve invloed kunnen hebben maar ik denk niet niet zo ingrjipend als het op Youtube vaak wordt beweerd. Maar wie ben ik.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Deadwing zei:
Ik mediteer al (wel met lange tussenpozen maar ik begin altijd weer opnieuw) meer dan 35 jaar. Mijn oudste broer studeerde psychologie en was een echte boekenwurm. Er lagen overal boeken van hem verspreid in het huis en toen ik 16 of 17 jaar was een van zijn boeken over boeddhisme gelezen. Krishnamurti las ik niet veel later. Dit was eind jaren tachtig dus nog zonder internet. Helaas is hij in 2001 aan maagkanker overleden toen hij pas 41 was. Hij was 9 jaar ouder dan ik en heeft in veel opzichten mijn leven enorm beinvloed.

Maar wat ik nu eigenlijk wilde zeggen ,want ik dreig af te dwalen, is dat ik dus ook voor mijn eerste trips mezelf mentaal en spiritueel wel redelijk had voorbereid vind ik zelf net als jij. Maar toch heb ik er niet echt veel aan gehad waarschijnlijk. Ik vraag me wel eens af of nuchterheid daar ook niet een rol in speelt. Dus onze typische Hollandse nuchterheid en die van Europeanen in het algemeen. Misschien laten we ons gevoelsmatig toch minder meeslepen door zo'n trip dan bijvoorbeeld Amerikanen. De welhaast lyrische omschrijvingen van vooral Amerikanen op Youtube over Mushrooms, truffels en lsd neem ik vaak met een flinke korrel zout. Misschien heb ik hier op dit forum niet genoeg gelezen of gezocht, maar ik heb nog geen trip report gelezen van iemand wiens leven totaal is veranderd na het trippen. Ik geloof zeker wel dat shrooms, truffels en lsd trips een positieve invloed kunnen hebben maar ik denk niet niet zo ingrjipend als het op Youtube vaak wordt beweerd. Maar wie ben ik.
Klik om te vergroten...
Ik ontdekte spiritualiteit juist door het trippen, dus in die zin zou je kunnen zeggen dat psychedelica grote invloed heeft gehad op mijn leven. Maar een specifieke trip(-ervaring) heeft nooit blijvende impact op me gemaakt. Dat was altijd max een paar dagen. (Hoe overtuigd ik op dat moment ook was dat het zou blijven)

De spiritualiteit is gebleven, de tripmiddelen zijn gegaan. (Voor nu dan en voor wat betreft het zo nu en dan trippen, er kan natuurlijk altijd nog weer zin ontstaan voor een trip)
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Maar een specifieke trip(-ervaring) heeft nooit blijvende impact op me gemaakt. Dat was altijd max een paar dagen. (Hoe overtuigd ik op dat moment ook was dat het zou blijven l)
Klik om te vergroten...

Dit. Bij mij dus ook geen blijvende impact gemaakt. En ik dacht tijdens mijn lsd trip dat ik herboren was en voor een moment dat ik het universum was.. Toen mijn trip al minder heftig werd geloofde ik dat al niet meer. Maar de trip was wel een prachtige ervaring. Toch niet meer dan dat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Deadwing zei:
Dit. Bij mij dus ook geen blijvende impact gemaakt. En ik dacht tijdens mijn lsd trip dat ik herboren was en voor een moment dat ik het universum was.. Toen mijn trip al minder heftig werd geloofde ik dat al niet meer. Maar de trip was wel een prachtige ervaring. Toch niet meer dan dat.
Klik om te vergroten...
Ja, dat soort inzichten ook gehad en dat ging dan weer weg.

Alleen denk ik niet dat ze weggaan omdat ze niet waar zijn, maar omdat je niet meer op die frequentie zit. Ik heb dezelfde openbaringen verscheidene keren ook nuchter gehad en weet ook dat we het universum zijn. Ik bedoel, we zijn letterlijk van sterrenstof gemaakt en we bestaan alleen in verbinding met onze omgeving, dus hoe kan het anders dan dat we het universum zijn. :wink:

Maar dat echte ervaren dat ik het universum ben, vergeet ik ook geregeld. Of misschien beter gezegd, sta ik niet bij stil.

Ik denk dan ook niet dat alles waar je inzicht in krijgt op bijvoorbeeld LSD maar wanen zijn of zo. Maar omdat je het met behulp van dat middel doet, doe je het niet echt zelf en kun je het ook minder makkelijk zien voor jezelf wanneer je nuchter bent.
M
MatineusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Ik ontdekte spiritualiteit juist door het trippen, dus in die zin zou je kunnen zeggen dat psychedelica grote invloed heeft gehad op mijn leven. Maar een specifieke trip(-ervaring) heeft nooit blijvende impact op me gemaakt. Dat was altijd max een paar dagen. (Hoe overtuigd ik op dat moment ook was dat het zou blijven)
Klik om te vergroten...
Altijd interessant om te lezen dat mensen spiritualiteit hebben ontdekt doormiddel van trippen. Ikzelf ben op 7-jarige leeftijd al diep geïnteresseerd geraakt. Hierom juist angstig om diep te trippen. Wil er niet meer mee fucken, zeg maar.

Als ik mag vragen, ben jij juist niet af en toe bang om super “diep” te gaan, bang om meer te weten, te ontdekken, of te leren?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Matineus zei:
Altijd interessant om te lezen dat mensen spiritualiteit hebben ontdekt doormiddel van trippen. Ikzelf ben op 7-jarige leeftijd al diep geïnteresseerd geraakt. Hierom juist angstig om diep te trippen. Wil er niet meer mee fucken, zeg maar.

Als ik mag vragen, ben jij juist niet af en toe bang om super “diep” te gaan, bang om meer te weten, te ontdekken, of te leren?
Klik om te vergroten...
Na een paar hele heftige trips ben ik daar wel bang voor geworden ja.

Maar nu zie ik tripmiddelen niet meer als iets om achter de "waarheid" te komen, dus hoef ik ook niet meer "diep" te gaan voor mezelf. De waarheid is gewoon hier en nu als dat wat ik voor me zie.
M
MatineusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dank voor de toelichting!
Mindless zei:
lf. De waarheid is gewoon hier en nu als dat wat ik voor me zie.
Klik om te vergroten...
Goed dat je dit nog even aangeeft. Het is en blijft natuurlijk wel drugs, dus ik zal het inderdaad geen werkelijkheid noemen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Matineus zei:
Dank voor de toelichting!

Goed dat je dit nog even aangeeft. Het is en blijft natuurlijk wel drugs, dus ik zal het inderdaad geen werkelijkheid noemen.
Klik om te vergroten...
Nou...

Om het nog wat verder toe te lichten vwb mijn kijk erop:

Ik denk echt dat je op psychedelica echte inzichten kunt hebben, in de zin van dat je revelaties kunt hebben over de werkelijkheid. Ik denk dat je daarnaast ook een hoop fantasie kunt hebben tijdens trips, of wat je dus wanen zou kunnen noemen.

Maar imo is de werkelijkheid niet iets dat "diep" is, of verscholen. Het is gewoon hier. Je kunt er niet echt aan ontsnappen, het kan alleen zo voelen dat je moet graven om het te bereiken, maar dat is je eigen voorstelling die altijd maar verder wil gaan, dieper wil graven, om uiteindelijk ooit eens de "ultieme waarheid" te ervaren. Maar dat zal (volgens je geest) dus in de toekomst zijn en als dat in de toekomst ligt, zul je het dus nooit bereiken, want die toekomst blijf je constant altijd voor jezelf uit projecteren. Dat is dus een soort zelf-sabotage.

Psychedelica kunnen imo daadwerkelijk helpen inzichten in de realiteit te verkrijgen (die alleen nu is), maar ze zijn absoluut niet cruciaal. Elk moment is al de realiteit. De vorm ervan is niet de realiteit, maar dat waarvan het gemaakt is is dat. Het hoeft niet eerst een andere vorm te krijgen voordat je de realiteit "bereikt". Er is geen 'pad' naartoe, we zijn er altijd al. Er is niets voor nodig om het tot stand te brengen.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Maar nu zie ik tripmiddelen niet meer als iets om achter de "waarheid" te komen, dus hoef ik ook niet meer "diep" te gaan voor mezelf. De waarheid is gewoon hier en nu als dat wat ik voor me zie.
Klik om te vergroten...

Ik denk precies hetzelfde. Geldt ook voor meditatie trouwens voor mij. Ik heb in een ver verleden zelfs tijdens het mediteren een paar bijzondere ervaringen gehad die, hoewel veel minder heftig, veel leken op trip ervaringen met truffels en lsd. Ik zie meditatie nu alleen als een aangename ontspanningsoefening. De waarheid is idd in het hier en nu. Wat dan volgens mij erg aansluit bij wat Krishnamurti zijn hele leven doceerde.
M
MatineusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik denk wel dat de geest meer kan dan men soms denkt, dus ben het zeker eens dat het niet verscholen is.
De geest en zintuigen zijn al geëvolueerd om een grote perceptie te hebben. Het nadeel is, dat je hebt geleerd om automatisch niet hier en nu te zijn: "Denk na voordat je wat zegt!" Of denk aan bijv. sociale media. Daarmee heb je veel spontaniteit en perceptie verloren, wat niet erg is, want dat hoort ook bij hetgeen wat “past” in de maatschappij.

Realiteit kan mooi, prachtig en goed zijn. Maar in de realiteit leven geeft geen garantie voor een succesvol of fijn leven. Het lichaam kan vele trucjes uitoefenen om je tijdelijk uit de werkelijkheid te halen. Bijvoorbeeld door de overlevingsstand aan te zetten, persoonlijk heeft dit (kort gezegd) mijn leven gered. De waarheid ligt soms ook in het verdringen van lijden om jezelf even te beschermen, dan kun je daarna veel beter voelen. Ik accepteer wat mijn lichaam doet en ga daar niet tegen vechten.

Daarom ben ik het niet geheel eens met dat men de werkelijkheid niet zou kunnen ontsnappen, dat is juist heel menselijk en niet altijd slecht. Het spelen hiermee doe ik zelf regelmatig, misschien niet voor iedereen het juiste, maar hierdoor kan ik me focussen wanneer nodig, raak ik niet verveeld en denk ik niet té diep, word ik ook ongelukkig van.
Mindless zei:
Psychedelica kunnen imo daadwerkelijk helpen inzichten in de realiteit te verkrijgen (die alleen nu is), maar ze zijn absoluut niet cruciaal.
Klik om te vergroten...
Hier moet ik zelf nog achterkomen, dus kan ik weinig over zeggen. Maar ik lees er uiteraard veel over op het forum, dus ik sta hier open in.

Ik vraag me alleen af: Is trippen om dichterbij de realiteit te komen, tegelijkertijd ook ontsnappen aan de realiteit?🤔
Deadwing zei:
Ik heb in een ver verleden zelfs tijdens het mediteren een paar bijzondere ervaringen gehad die, hoewel veel minder heftig, veel leken op trip ervaringen met truffels en lsd.
Klik om te vergroten...
Mooi is dat toch. Daar ben ik tijdens meditatie nog niet echt gekomen, maar ik blijf oefenen!
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#15
Matineus zei:
Ik vraag me alleen af: Is trippen om dichterbij de realiteit te komen, tegelijkertijd ook ontsnappen aan de realiteit?🤔
Klik om te vergroten...

Ik denk wel dat het een ontsnapping is ja. In zekere zin is mediteren dat volgens mij ook.
Matineus zei:
Mooi is dat toch. Daar ben ik tijdens meditatie nog niet echt gekomen, maar ik blijf oefenen!
Klik om te vergroten...
Ik wil hier binnenkort een nieuw topic over aanmaken. Ben alleen niet erg goed in het gedetailleerd verwoorden van welke ervaring dan ook..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Matineus zei:
Ik vraag me alleen af: Is trippen om dichterbij de realiteit te komen, tegelijkertijd ook ontsnappen aan de realiteit?🤔
Klik om te vergroten...
Ik denk dat al het zoeken naar de realiteit en overigens ook naar geluk (wat imo 1 en hetzelfde is) een ontkenning van de realiteit is.

Het is niet dat je écht kan ontsnappen aan realiteit, want het is realiteit zelf wat je bent en wat dat zoeken ziet. Maar de focus op dat zoeken verhult schijnbaar de realiteit, verhult schijnbaar jezelf.

Wanneer de focus op iets weer losgelaten wordt, "valt" deze vanzelf weer terug naar zijn bron: naar realiteit/jezelf. Daarom: als je iets zoekt in het leven en je vindt het, dan is er (tijdelijk) de ervaring van geluk. Maar al gauw verdwijnt dat "gevoel" weer, omdat het (door jezelf) toegewezen is aan dat iets dat je hebt bemachtigd, terwijl geluk in de werkelijkheid komt van het loslaten van zoeken: loslaten van iets anders willen hebben dan dit hier nu. Als je hebt bemachtigd wat je wou hebben, laat je even het zoeken los, dus ben je even in het hier en nu, daar waar alle geluk is. Dan laat je even alles toe, precies zoals het is en ervaar je jezelf zónder zoeken (geluk). En dan ga je (meestal) weer zoeken naar iets anders en verwacht je nu daarvan dat het je gaat geven wat je daadwerkelijk zoekt (jezelf/realiteit/geluk).


Ik hanteer hier zoals je ziet een wat andere definitie van realiteit.
M
MatineusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ben juist wat meer in het hier en nu gaan leven, door geluk en realiteit niet te koppelen. Soms vind je inderdaad iets, een nieuw inzicht bijv. Dat hoeft geen geluk te creëren, dat is óók oké. Het hier en nu is soms niet eens spannend, gewoon alledaags. En natuurlijk soms wél gelukkig, maar ik probeer alles eerlijk in te zien. Juist door puur en oprecht te handelen, ben ik gelukkiger. Zoeken is niet erg, maar doorslaan in het zoeken kan problematisch worden. En doorslaan in het focussen, zodat gevoelens onderdrukt worden al helemaal, zeker.

Soms zoek je, en zoek je en zoek je, maar is wat je vindt, niet wat je wilde vinden. Dat is eigenlijk het grootste cadeau van de werkelijkheid, het is onvoorspelbaar en tegelijkertijd zo voorspelbaar.

Mindless zei:
Ik hanteer hier zoals je ziet een wat andere definitie van realiteit.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat realiteit überhaupt persoonsgebonden is.
Zelfs mijn eigen kijk hierop veranderd geregeld.

Bedankt voor je inzicht iig, interessant om te lezen.😊
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Het is niet dat je écht kan ontsnappen aan realiteit, want het is realiteit zelf wat je bent en wat dat zoeken ziet. Maar de focus op dat zoeken verhult schijnbaar de realiteit, verhult schijnbaar jezelf.
Klik om te vergroten...

Als je bekend bent met Krishnamurti weet je waarschijnlijk dat hij het over waarnemen heeft. Dus niet zoeken maar zonder intenties waarnemen. Hij herhaalde ook vaak dat de waarnemer en dat was is waargenomen hetzelfde is. Dat kom je in boeddhisme ook tegen, maar Krishnamurti was geen voorstander van mediteren. Hij moedigde mensen ook aan naar niemand te luisteren en geen religie te volgen (hij weigerde ook zelf bewust volgers) maar alleen zelf waar te nemen om zelf te ondervinden wat de realiteit is.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#19
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Innerscoop zei:
Doet me ook geen belletje rinkelen...
Hmm, dan zou het toch kunnen dat ik het wel gekregen maar niet gelezen heb.
Klik om te vergroten...
Het is een vorm van zelfhypnose. Je leest een aantal dagen en als het ware ben je constant: "ja, dat klopt" aan het denken/knikken.. en dan heb je plots geen behoefte meer aan roken en wil je juist stoppen/ de cravings aanvoelen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."