Ik denk wel dat de geest meer kan dan men soms denkt, dus ben het zeker eens dat het niet verscholen is.
De geest en zintuigen zijn al geëvolueerd om een grote perceptie te hebben. Het nadeel is, dat je hebt geleerd om automatisch niet hier en nu te zijn: "Denk na voordat je wat zegt!" Of denk aan bijv. sociale media. Daarmee heb je veel spontaniteit en perceptie verloren, wat niet erg is, want dat hoort ook bij hetgeen wat “past” in de maatschappij.
Realiteit kan mooi, prachtig en goed zijn. Maar in de realiteit leven geeft geen garantie voor een succesvol of fijn leven. Het lichaam kan vele trucjes uitoefenen om je tijdelijk uit de werkelijkheid te halen. Bijvoorbeeld door de overlevingsstand aan te zetten, persoonlijk heeft dit (kort gezegd) mijn leven gered. De waarheid ligt soms ook in het verdringen van lijden om jezelf even te beschermen, dan kun je daarna veel beter voelen. Ik accepteer wat mijn lichaam doet en ga daar niet tegen vechten.
Daarom ben ik het niet geheel eens met dat men de werkelijkheid niet zou kunnen ontsnappen, dat is juist heel menselijk en niet altijd slecht. Het spelen hiermee doe ik zelf regelmatig, misschien niet voor iedereen het juiste, maar hierdoor kan ik me focussen wanneer nodig, raak ik niet verveeld en denk ik niet té diep, word ik ook ongelukkig van.
Psychedelica kunnen imo daadwerkelijk helpen inzichten in de realiteit te verkrijgen (die alleen nu is), maar ze zijn absoluut niet cruciaal.
Hier moet ik zelf nog achterkomen, dus kan ik weinig over zeggen. Maar ik lees er uiteraard veel over op het forum, dus ik sta hier open in.
Ik vraag me alleen af: Is trippen om dichterbij de realiteit te komen, tegelijkertijd ook ontsnappen aan de realiteit?🤔
Ik heb in een ver verleden zelfs tijdens het mediteren een paar bijzondere ervaringen gehad die, hoewel veel minder heftig, veel leken op trip ervaringen met truffels en lsd.
Mooi is dat toch. Daar ben ik tijdens meditatie nog niet echt gekomen, maar ik blijf oefenen!