Dank voor de toelichting!
Goed dat je dit nog even aangeeft. Het is en blijft natuurlijk wel drugs, dus ik zal het inderdaad geen werkelijkheid noemen.
Nou...
Om het nog wat verder toe te lichten vwb mijn kijk erop:
Ik denk echt dat je op psychedelica echte inzichten kunt hebben, in de zin van dat je revelaties kunt hebben over de werkelijkheid. Ik denk dat je daarnaast ook een hoop fantasie kunt hebben tijdens trips, of wat je dus wanen zou kunnen noemen.
Maar imo is de werkelijkheid niet iets dat "diep" is, of verscholen. Het is gewoon hier. Je kunt er niet echt aan ontsnappen, het kan alleen zo voelen dat je moet graven om het te bereiken, maar dat is je eigen voorstelling die altijd maar verder wil gaan, dieper wil graven, om uiteindelijk ooit eens de "ultieme waarheid" te ervaren. Maar dat zal (volgens je geest) dus in de toekomst zijn en als dat in de toekomst ligt, zul je het dus nooit bereiken, want die toekomst blijf je constant altijd voor jezelf uit projecteren. Dat is dus een soort zelf-sabotage.
Psychedelica kunnen imo daadwerkelijk helpen inzichten in de realiteit te verkrijgen (die alleen nu is), maar ze zijn absoluut niet cruciaal. Elk moment is al de realiteit. De vorm ervan is niet de realiteit, maar dat waarvan het gemaakt is is dat. Het hoeft niet eerst een andere vorm te krijgen voordat je de realiteit "bereikt". Er is geen 'pad' naartoe, we zijn er altijd al. Er is niets voor nodig om het tot stand te brengen.