Maar wat ik nu eigenlijk wilde zeggen ,want ik dreig af te dwalen, is dat ik dus ook voor mijn eerste trips mezelf mentaal en spiritueel wel redelijk had voorbereid vind ik zelf net als jij. Maar toch heb ik er niet echt veel aan gehad waarschijnlijk. Ik vraag me wel eens af of nuchterheid daar ook niet een rol in speelt. Dus onze typische Hollandse nuchterheid en die van Europeanen in het algemeen.
Dat zou kunnen. Ik heb bij mijn (diepgaande) trips altijd de intentie om er iets van te leren.
Van mijn eerste trips heb ik ook dingen geleerd, al zag ik dat eerst niet zo omdat ze imo te grappig en dus te recreatief waren, ik heb dus ook gewoon moeten leren dat lessen niet perse moeilijk moeten zijn. Daarbij heeft vrouwe Psilo mij op die manier de moed en vertrouwen gegeven om elke trip wat dieper te gaan. Zonder alle voorgaande trips, had ik mijn meest recente niet aangekund.
Tip: een tripsitter is niet alleen goed voor de veiligheid, maar ook van super toegevoegde waarde om je tripervaringen te begrijpen en integreren.
Ook het opschrijven kan enorm helpen. (Zowel een report achteraf als aantekeningen tijdens)
En tijd, geef het minimaal een maand tijd om in je hoofd te laten sudderen.
Ik denk dan ook niet dat alles waar je inzicht in krijgt op bijvoorbeeld LSD maar wanen zijn of zo. Maar omdat je het met behulp van dat middel doet, doe je het niet echt zelf en kun je het ook minder makkelijk zien voor jezelf wanneer je nuchter bent.
Ik heb trippend eens het besef gehad hoe veel ik van m'n gezin hou. Ik denk dat m'n kinderen kunnen beamen dat ik sindsdien een betere vader ben (niet dat ik hiervoor een slechte vader was, maar ben wel next level gegaan).
Wat ik bovenstaand omschrijf (opschrijven etc.) Is denk ik wel cruciaal om je leven blijvend te veranderen.
In de therapeutische sector waar geëxperimenteerd wordt met psychedelica, is er van tevoren, tijdens en achteraf begeleiding.
Als je op eigen houtje gaat is het dus verstandig om hier ook invulling aan te geven. B.v Praat van tevoren met je tripsitter, schrijf dingen op en zeg dingen tijdens de trip tegen je sitter. En praat na, en niet alleen vlak daarna, maar daarna ook nog minimaal 1 keer, bv 2 weken later.
Het is gewoon hier. Je kunt er niet echt aan ontsnappen, het kan alleen zo voelen dat je moet graven om het te bereiken,
Dat is wel echt een waarheid als een koe.
Psychedelica kunnen imo daadwerkelijk helpen inzichten in de realiteit te verkrijgen (die alleen nu is), maar ze zijn absoluut niet cruciaal.
Zie voorbeeld "betere vader "
Het middel geeft het inzicht, jouw daden daarna geven er waarde aan.
Het is niet dat je écht kan ontsnappen aan realiteit, want het is realiteit zelf wat je bent en wat dat zoeken ziet. Maar de focus op dat zoeken verhult schijnbaar de realiteit, verhult schijnbaar jezelf.
Vind ik een mooie gedachtengang.
Ik moet het echt ff laten "pruttelen" om te beslissen of ik er achter kan staan.
Maar thanks for the brain tease 😉
Ik ben juist wat meer in het hier en nu gaan leven, door geluk en realiteit niet te koppelen.
Zo probeer ik ook in het leven te staan, ik bepaal mijn geluk, niet de omstandigheden (al wordt ik er soms angstig van dat deze overtuiging teveel op de proef gesteld kan worden)
Ik mediteer vaak voor en tijdens mijn trips met magic truffels. Dan heeft het zeker wel meer impact dan als ik niet mediteer.
Zeker weten, zie ook mijn andere tips ergens bovenaan dit bericht.