Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd aan cafeïne?

Verslaafd aan cafeïne?

37 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Er is snel gewenning aan caffeine.
Je lichaam is het ook snel weer ontwent.
Na een week zonder zou je lichaam weer niet beter moeten weten dan dat het zonder caffeine moet functioneren.
D
DumpyLid
01-01-2024, 00:00
#2
pff.. zoveel mensen aan de bruin... :P

Vind het echt ranzig spul, red bull gaat wel aardig hard soms
b
boterkoek17Lid
01-01-2024, 00:00
#3
TechNora zei:
Lijkt me best tof om cafeine es een keer te snuiven, maar is zeker nergens te krijgen in poedervorm...
Klik om te vergroten...

als je hele slechte pep krijgt, bestaat het soms voor een groot deel uit caffeine, heb ik me laten vertellen.
b
boterkoek17Lid
01-01-2024, 00:00
#4
ik wordt van de geur en smaak van koffie al warm van binnen.
^
^_^Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik neem liever bak koffie en drink cola veel lekkerder waarom zou ik zo een zwakke drugs gaan snuiven? Je gaat echt geen vette rush krijgen ofzo lijkt me.
f
flashkopLid
01-01-2024, 00:00
#6
Caffeine kan je kopen in sommige smartshops, evanals nog altijd lidocaïne...
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kijk op een ochtend als deze zou ik wel een mok lusten :P
Maargoed, dan had ik maar vroeger naar bed moeten gaan ^^
M
MetaalKonijnLid
01-01-2024, 00:00
#8
Juist ja, erg kut, dat wij verslaafd zijn.
c
cobhcLid
01-01-2024, 00:00
#9
wat vervelend dat jullie allemaal verslaafd zijn :openmouth:
ik drink al ongeveer 5 a 6 jaar elke dag 1 tot 5 blikjes energ drink en ik begin tegenwoordig een soort lekker gevoel te krijgen als ik een blikje drnk heel erg vaag maarja.. ik drink er zowieso 2 elke dag in de school pauze en laatst had ik een 1.5 liter fles energy gekocht toen ik die half leeg had met een maat voelde ik me echt niet fijn heel erg dizzy enzo naja ik ben niet verslaafd ik kan zo 5 dagen zonder ( zoals nu al 5 dagen thuis )

tot ziens : D
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zoals ik al zei; het mag dan wel verslavend zijn maar het is ook echt te makkelijk om er vanaf te komen, kies gewoon een week uit waar je best wat suffer mag zijn en koppijn mag hebben (vakantie of zo) en drink geen koffie. Klaar.
Een week en het is weer weg. Heel simpel.
M
MetaalKonijnLid
01-01-2024, 00:00
#11
^ Klopt inderdaad. :)

Ik heb 't vaak niet eens door, na een tijd heel veel koffie en Bullit, dan kap ik d'r in 't weekend automatisch mee, en zuip ik in de daaropvolgende week een heel stuk minder van die rotzooi. :P

Maar niks mis met koffie, iedereen zou Coffee&Cigarettes moeten checken. :mrgreen:
A
AmsterdamLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik drink de laatste tijd ongeveer 3 blikjes per dag RedBull, mara normaal veel minder :)
F
Frances.Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben ook verslaafd aan caffeine, denk ik. Ik voel me in ieder geval wel rot als ik een dag geen koffie of red bull binnenkrijg.
b
boterkoek17Lid
01-01-2024, 00:00
#14
baarsjesbewoner zei:
heerlijk, koffie :). Ik drink elke dag 2 bakken.
Klik om te vergroten...

beter kan je dag niet beginnen.
b
buzzyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik ben een gebruiker, met mellek en suiker ! :mrgreen:
b
boterkoek17Lid
01-01-2024, 00:00
#16
buzzy zei:
Ik ben een gebruiker, met mellek en suiker ! :mrgreen:
Klik om te vergroten...

en een koekje :mrgreen:
d
davieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mensen die niks gebruiken klagen wel altijd over drugs gebruikers. Maar ze zitten zelf wel aan de koffie, sigareten en alcohol. Als je het zo bekijkt dan hebben we eigenlijk veel meer verslaafde in ons land dan dat we denken.

Ik vind het altijd lekker op mijn werkdag te beginnen met een bak koffie.
b
baarsjesbewonerLid
01-01-2024, 00:00
#18
heerlijk, koffie :). Ik drink elke dag 2 bakken.
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb het idee dat ik verslaafd ben geraakt aan cafeïne, als ik geen koffie/red bull heb gehad dan word ik
a. niet goed wakker,
b. ik kan me niet langer dan een kwartier concentreren,
c. ik voel me de hele dag moe en slaperig

Ik drink erg veel koffie op een dag normaal gesproken en dan gaat het wel. Maar het is wel superiritant om je alleen energiek en alert te voelen als je koffie hebt gehad. Vooral omdat ik geen zin heb om de hele dag op m'n opleiding koffie te drinken (heb leukere dingen om dat geld aan uit te geven)

Nou goed, m'n vraag is dus of het uberhaupt mogelijk is dat ik verslaafd ben aan cafeïne. En zo ja, hoe lang duurt het om er van af te kicken.

Groeten :beer:
E
EllesdeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bij zeer weinig gebruik van koffie of andere cafeïnehoudende producten kan iemand nooit verslaafd raken aan cafeïne. Bij een dagelijkse inname van 200 mg cafeïne, wat overeen komt met twee koppen koffie, kan uiteindelijk een verslaving optreden. Mensen die heel vaak cafeïne producten drinken, zullen wanneer ze plotseling stoppen met drinken, ontwenningsverschijnselen vertonen.

Het is niet goed voor het lichaam wanneer het ineens geen cafeïne krijgt terwijl het eenmaal gewend is aan een dagelijkse hoeveelheid. Daarom wordt niet aangeraden om plotseling te stoppen met koffie drinken. Bij een verslaving is het beter om telkens iets minder te nemen totdat er geen behoefte is naar cafeïne. Als voorbeeld kan aangenomen worden dat elke dag de consumptie gehalveerd moet worden om van een verslaving van cafeïne afgekomen wilt worden.

De invloed van adenosine gedurende de slaap is van wezenlijk belang om een goede nachtrust te hebben. Cafeïne kan daarbij helpen, maar zonder dit hormoon kan de zogenoemde diepe slaap vaak niet gehaald worden. De volgende morgen heeft het lichaam nog meer cafeïne nodig om wakker te blijven. Als mensen eenmaal in deze cirkel zitten, is het vaak moeilijk er weer uit te komen. Het kan zelfs gevaarlijk zijn om met de consumptie van grote hoeveelheden koffie te stoppen, omdat je dan erg moe wordt, wellicht in een depressie terecht komt en het kan een directe schade opleveren aan de bloedvaten in de hersenen, die zich zo kunnen verwijden dat ze kapot gaan, gedurende de tijd dat ze niet vernauwd worden onder invloed van cafeïne. Dit veroorzaakt dan erg veel hoofdpijn. Men zal dan altijd weer terugschakelen op hun oude, grote dosis cafeïne.

Hoofdpijn en slaperigheid zullen door ongeveer 50% van de koffiegebruikers als ontwenningsverschijnsel genoemd worden. Het kan dus best zijn dat iemand er niets van merkt. Bij een studie naar de negatieve effecten bij het stoppen bleek dat zes procent wel langdurig last hadden van erge hoofdpijn. Opvallend is dat de mensen die niet waren voorgelicht over de symptomen, minder last hadden. Bij een grote populatie is het aantal waarschijnlijk niet waar te nemen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."