Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd aan neusspray/Otrivin (xylometazoline)

Verslaafd aan neusspray/Otrivin (xylometazoline)

47 antwoorden
32 weergaven
18-5-2026
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#1
Aangezien ik het toch wel redelijk vaak hier op het forum voorbij zie komen - en ik zelf ook wel bijna altijd een flesje op mijn nachtkastje heb staan - vond ik het wel eens tijd worden om er een topic over te openen....

Verslaafd aan neusspray, wie heeft er nog meer ervaring mee? En hoe was het om er weer van af te komen? Hoe kom je er uberhaupt van af?

Hier is het topic om alles over je neusspray-verslaving kwijt te kunnen!
T
TripperLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Verslaafd aan neusspray

Door over te gaan op zoutoplossing.
N
NasicaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Verslaafd aan neusspray

Tripper zei:
Door over te gaan op zoutoplossing.
Klik om te vergroten...

Let wel, eerst water koken en dan zout toevoegen.
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Verslaafd aan neusspray

Nasica zei:
Tripper zei:
Door over te gaan op zoutoplossing.
Klik om te vergroten...

Let wel, eerst water koken en dan zout toevoegen.
Klik om te vergroten...

Of gewoon meteen met gedeminiraliseerd water beginnen. :rolleyes:
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Verslaafd aan neusspray

Die zoutoplossing vind ik dus waardeloos en werkt voor geen meter bij mij...
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Verslaafd aan neusspray

Marla Singer zei:
Die zoutoplossing vind ik dus waardeloos en werkt voor geen meter bij mij...
Klik om te vergroten...

Bij mij wel; zal wel komen omdat je neus al verziekt is door de 'echte' neusspray.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Verslaafd aan neusspray

Waarom ben je er in de eerste plaats aan begonnen? Omdat je neus verstopt zat? Die zat niet voor niets verstopt.

Het is lastig slapen en zo maar als je een tijd geen spray gebruikt gaat je neus weer normaal openstaan en kun je zonder droge mond en uitgedroogde lippen slapen.

Je houdt de cirkel in stand door steeds weer te sprayen. Ergens moet je er mee stoppen en even door die vervelende week heen met een verstopte neus.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Verslaafd aan neusspray

Drientje zei:
Ergens moet je er mee stoppen en even door die vervelende week heen met een verstopte neus.
Klik om te vergroten...

week?
Voor sommige duurt het een jaar :tearsofjoy:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Verslaafd aan neusspray

Het is een goed idee om hier eens een topic over te maken :) Er zijn toch wel vrij veel mensen die verslaafd zijn aan hun neusspray. Het is ook een verslaving die er makkelijk insluipt, weinig mensen weten dat het verslavend is en het is enorm makkelijk te krijgen.

Cold-turkey is hier de enige manier om ervan af te komen, even doorzetten. En je kunt daarbij andere middelen gebruiken om de neus open te houden, er zijn zowel plantaardige middelen en homeopathische middelen die verlichting kunnen geven. En die zijn niet verslavend, in tegenstelling tot de vaatvernauwers als een Otrivine.

Spoelen met een zoutoplossing kan ook helpen.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Verslaafd aan neusspray

Damn me dat ik zo dom ben geweest.

Ja ik heb een half jaar non stop otrivin gebruikt en ben toen Juli 2009 ermee gestopt. De eerste weken daarna was echt klote, mijn neus stond maximaal ongeveer 75% open. Ik kreeg van de huisarts verschillende ontstekingsremmers (flixonase), deze hielpen enigzins. Mijn neusslijmvlies is na ongeveer een jaar nog steeds erg geïriteerd en meestal zit een neus nog half dicht.

Dit spul kan met dom gebruik je neusslijmvlies echt naar de knoppen werken, volgens de KNO arts kan het nog maanden/ mogelijk jaren duren voordat het weer is zoals normaal. Wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten.

Tips:
1: stop ermee.
2: ga naar de huisarts met je probleem, hij zal je ontstekingsremmers voorschrijven die de klachten verminderen.
3: Ga met zout spoelen, doe dit met een 20ml spuitje. Doe een theelepeltje zout in een beker met lauw water (koken hoeft niet). Spuit het dan in je neus en inhaleer en snuit dan het water weer uit, zo kan je het snot er enigzins uit krijgen. Zout spoelen met een neusspray heeft geen zin.
4:confused:porten laat alles loskomen
5: Stomen kan soms fijn zijn.
6: blijft er vanaf, blijft er vanaf en blijf er vanaf.
I
IrezzLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Verslaafd aan neusspray

ik heb er zelfs 3 op m'n nachtkastje. dexa-rhinospray, een home made one van een andere apotheker en dannog iets tegen allergie O.o;;
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Verslaafd aan neusspray

Je neusvliezen zetten op als je geen spray meer gebruikt, als je sprayt dan is dit weg en kun je weer gemakkelijker ademen. Daarom is dit verslavend.
Neusspray verslaving is inderdaad best actueel en de enige manier is cold turkye afkicken en idd gaan voor een zoutoplossing. Ontstekkingremmer kan als het echt te erg wordt, maar meerstal komt het vanzelf god.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Verslaafd aan neusspray

Flameon zei:
Je neusvliezen zetten op als je geen spray meer gebruikt, als je sprayt dan is dit weg en kun je weer gemakkelijker ademen. Daarom is dit verslavend.
Neusspray verslaving is inderdaad best actueel en de enige manier is cold turkye afkicken en idd gaan voor een zoutoplossing. Ontstekkingremmer kan als het echt te erg wordt, maar meerstal komt het vanzelf god.
Klik om te vergroten...
Precies, mijn tip; doe dit ermee! :)

D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Verslaafd aan neusspray

Nou van alcohol merk ik wel dat het mis aan het gaan is hoor..
S
StevoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Voor Editie NL ben ik op zoek naar mensen die verslaafd zijn/zijn geweest aan neusspray. Zou hier iemand zijn/haar verhaal willen vertellen?

Ik ben te mailen op [email protected]

Alvast bedankt!

Steef van Stiphout
Editie NL
d
drugs are bad!Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Als aanvulling: Het valt me op dat in dit deel van het forum, deze thread bijna de meest bekeken is en zoals het er nu uitziet, gaat hij het "Tips om af te kicken-topic" heel snel voorbij.
Het is dus een echt veel groter probleem ,dan de buitenwereld doorheeft. :flushed:
Dit viel me net gewoon op. :wink:
P
PsylopiLid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: Verslaafd aan neusspray

Drientje zei:
Waarom ben je er in de eerste plaats aan begonnen? Omdat je neus verstopt zat? Die zat niet voor niets verstopt.

Het is lastig slapen en zo maar als je een tijd geen spray gebruikt gaat je neus weer normaal openstaan en kun je zonder droge mond en uitgedroogde lippen slapen.

Je houdt de cirkel in stand door steeds weer te sprayen. Ergens moet je er mee stoppen en even door die vervelende week heen met een verstopte neus.
Klik om te vergroten...

Bij veel chronische gevallen is het juist zo dat er GEEN reden is voor de verstopping. Anders was deze idd vanzelf over gegaan.

In mijn geval:
Ben geboren met een te groot neusslijmvlies, en ik ben heel mijn kindertijd aan het klooien geweest met allerlei sprays en zoutoplossingen. Rond mijn 8e ben ik met otrivin begonnen. In totaal 7x (verspreid over 6 jaar weliswaar) bij de huisarts geweest en zijn devies was: stoombadje met heet water..
Natuurlijk hielp dit niet en kon ik alleen met otrivin op een normale manier ademen. Op mijn 15e was ik helemaal klaar met die verslaving. Ik werd helemaal para als ik mijn neusdruppels niet bij had...

Uiteindelijk second opinion aangevraagd en deze arts zei direct: Naar de KNO arts voor een operatie die mijn neusslijmvlies zou verkleinen.
Eindelijk, wat was ik opgelucht!! Na al die jaren kon ik gewoon ademen! Nooit meer otrivin nodig gehad :wave:
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kan jullie niet helpen, maar erg goed dat hier aandacht aan word gegeven.
Succes!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#19
Had het gezien gister, wat mij opviel was dat fluticasonpropionaat niet genoemd werd.

Krijg die zelf als spray tegen (hooikoorts)allergie, maakt de neus ook vrij voor ademhaling.
Goed dat de mensen weer even 'wakker' worden geschud over de verslavende effecten van deze onschuldig lijkende groep.
P
Poppetje22Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik ben 17 jaar verslaafd geweest aan neusspray en kon toen door een professor in toenmalig dijkzigt nog worden geopereerd en was mijn laatste kans om mijn neus op te lappen zelfs neusbeen was als ware weggerot
Het was zo erg dat er zelfs een gat was gevallen in mijn gehemelte naar mijn neus toe.
Ben na die operatie gestopt nooit meer wat aangeraakt en nu zeven jaar clean
Ik gebruik nu als ik verkouden ben drie dagen spray en dan gooi ik hem weg


ECHT MENSEN DENK NA VOOR JE DIE TROEP GEBRUIKT :openmouth: :openmouth: :openmouth: :openmouth: :openmouth:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."