Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRitalin Verslaving

Ritalin Verslaving

41 antwoorden
50 weergaven
18-5-2026
A
Areyouexperienced?Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben zelf ook verslaafd aan Ritalin. Dat kan ik wel zeggen na 14 jaar gebruik.

Op mijn negen jaar kreeg ik het voorgeschreven wegens ADD. Ik moet zeggen, in het begin hielp het heel veel. Mijn aandacht was beter, ik kon beter studeren en taken afwerken. Mijn ouders waren zeer tevreden.

In de middelbare school begon ik een aversie te krijgen tegen die 'verplichte pillen'. Ik nam ze niet meer. Het resultaat was navenant: mijn 3de jaar ben ik geschorst van mijn school en mocht ik mijn jaar overdoen. Dit was voor mijn ouders een aanleiding om mij de rest van de middelbare school te laten doorbrengen op een streng internaat.

Hier kreeg ik de medicatie toegediend door opvoeders, en alles ging redelijk goed. Ik voelde me wel niet goed in mijn vel, dit kon ook met de puberteit te maken hebben. Ik bleef problemen veroorzaken, maar dat was eerder kattenkwaad.

Ik ben toen afgestudeerd met zeer goede resultaten. Zo goed zelfs, dat mijn ouders me het vertrouwen gaven om in een studentenstad te gaan wonen en daar mijn weg te vinden.

Ik ben toen tijdens de examens (tentamens in NL?) begonnen met het snuiven van Ritalin.
In het begin ging dit goed, ik nam al zeer veel maar kwam wel toe met mijn voorraad. Dat was 20 X 10 MG per week. Dus 80 X 10 MG per maand.

De bijwerkingen van Ritalin (gebrek aan eetlust, slapeloosheid en moodswings) begonnen tijdens de unief alsmaar zwaarder door te wegen. Logisch achteraf gezien. Maar ik stond er bij dat moment niet bij stil.

Eten deed ik niet veel. Rusteloosheid loste ik na een tijd op met benzo's die ik illegaal verkreeg. Ik geraakte niet meer op tijd op de unief en blokte nachten al snuivend door. Soms met succes, maar ik had al in de gaten dat het fout begon te lopen.

Na het behalen van mijn diploma Farmaceutica (oh de ironie) aan de unief, belandde ik in een depressie. Ik begon te doktershoppen om Ritalin en mijn drankgebruik werd erger met de dag. Momenteel gebruik ik zeker 150 mg Ritalin per dag gecombineerd met benzo's en drank.

Dusja, het is verslavend. Vooral als je het snuift.

Ik moet wel zeggen dat dit uitzonderlijk is, meeste van mijn vrienden hebben niet hetzelfde effect dat ik heb.

Waarschijnlijk heeft dit met mijn verhoogde biologische beschikbaarheid te maken. Ik weet het niet.

Ritalin is the drug I love to hate ...
c
corecorecoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
ik neem al van mijn 6de ritalin en ben er al van mijn 15de meegestopt hoe hard ik het ook nodig had( heb jaar moeten overdoen en de helft van mijn vrije woensdagen strafstudie gehad) want als ik het nam kon ik me inderdaad goed concentreren maar voelde me saai en slecht als ik me niet moest concentreren.

s avonds was het rond 7u/8u uitgewerkt en dan kwam mijn adhd superhard terug. en toen ik moest gaan slapen toen begon het denkwerk ik zweer het je als kind van 6 jaar was ik soms bezig op mijn kamer toen het licht terug opkwam. en als ik dan probeerde te slapen dan duurde het zeker 3uren.

daarom ben ik er gewoon meegestopt heb concerta genomen dat was echt een rap was niet beweeglijk maar geen concentratie en vergat nog meer dan gewoonlijk.

Na gestopt te hebben let rilatin voelde ik me veel beter weg slapeloosheid die ik altijd al had en en het piekeren was weg, kort eran ben ik wel beginnen blowen mss dat ik daardoor terug goed kon slapen :grin: maar zonder kon ik ook wel slapen het duurd enkel maar halfuurtje langer ofzo :tongueout:

nu kreeg ik op school de hele tijd opmmerken want rond mijn 16de was ik eig een beetje getemd maar concentratieproblemen had ik nog altijd. ik ben er ng 2 jaar zo opgewezen geweest dat ik trukspjes zocht om met mijn adhd om te gaan maar toen ik ging gaan werken ging dit niet, ik ben bejaardenhelpster en dan poet je ieder detail gezien hebben of het is niet inorde hoe goe ik alles kon positief omzetten het ging niet.

dan maar visolie geprobeerd, en kon het niet geloven maar het werkte zo goed, ik kon mijn ogen niet gelove, de eerste dagen had ik wel hetzelfde gevoel in mindere mate als bij ritalin maar na 3dagen was dit weg. de pillen zijn wel verschrikkelijk groot en 1/2 keer blijf je ze voelen voor een halfuur in je keel echt irri.
Bij het studeren weet ik niet hoe het is, ik hoop dat het ook werkt want ga volgend jaar terug gaan studeren.

dus ik denk dat dit je enige oplossing is oftewel niets slikken. iedereen krijgt dit gevoel met add of adhd, alhoewel ik nooit de nood had om ritalin te slikken. maar ik denk dat is door dat je denkt dat je het nodig hebt om je goed te voelen alleen besefte je het vroeger niet naarmate we ouder komen groeien begrijpen we ook meer wat we voelen enzo, bij mij was dit zo en ik voelde wel aan dat het door de ritalin kwam terwijl jij denkt dat het komt door zonder te zitten denk ik. Misschien kan je ook niet zonder omdat je net zoals mij van iedereen opmerkingen krijgt over vergeten, beweegelijkheid impulsiviteit enzoverder....
En dit snap ik maar al te goed want ik ben er superlang gefrusteerd door geweest zeker als je je best doet en toch nie slaagt.

en ik snap helemaal wat je bedoeld me ritalin snuiven ik had daar geen effect van wel nam ik ritalin retard die een hele dag werkt, er 3 van en dronk heel veel op, een beetje zoals speed voelde ik het dan, ik was een spraakwaterval voelde me wel niet zo hyper al speed maar kwam toch aardig in de buurt.
misschien zie je ritalin onbewust ook meer als drugs als je het ook snuift, weet niet of speed heb geprobeert misschien kan je zo de speed laten, en denk je dit is toch medicatie.

Maar ik vind het rotzooi en zou iedereen willen zeggen stop ermee en zoek andere oplossingen want die zijn er en als je echt hyperactief bent zoek dan iets dat je dat in kwijt kan mensen met add en adhd werken sneller als niet hen stoort en er geen fijne motoriek in zitten en zijn creatiever. wie kan er nu zo denken zoals ons niemand hoor :)

als ik jou was zou ik cold turkey gaan hoewel ik denk dat dit echt zal meevallen behalve als je jou gedachten de bovenhand laat nemen. je moet echt in je hoofd houden dat het door de ritalin te gebruiken is dat je jou zo voelt en niet door het stoppen.

Ik weet zeker dat je jou binnen de 2 maand weer beter voelt enkel het moeilijke is ook de gewoonte van het snuiven die je het overal en ik weet niet als je echt behoefte hebt als je het niet of je jou daadwerkelijke dosis naarbinnen doet uit gewoonte.

sorry voor deze lange tekst lol, ik probeer me zodaing in te leven bij jou en bij mij te vergelijken want het is echte rotzooi en zeker nu je het misbruikt( misschien is daadoor je concentratie weg) want bij te veel gebruik wat ik ook gedaan heb heb ik die inderdaad ook niet .

en ja sorry als het moeilijk leesbaar dit is jammer genoeg ook adhd :tongueout:
D
DokkaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo Ik hoor veeel verschillendse dingen hier en ik durf te zeggen dat ik toch wel een aardige hoeveelheid kennis op het gebied van methylfenidaat in wat voor vorm dan ook heb na ongeveer 15 jaar slikken en snuiven van die rommel. Ten eerste. FDe vergissing dat ritalin niet verslavend zou zijn is duidelijk. Natuurlijk is ritalin, voor mensen die gevoelig zijn voor middelen die stemmingsveranderend of bewustzijnsveranderende werkingen heeft, verslavend. En daar is ritalin er zeker een van. Sterker nog , in een flinke dosis werkt het euforisch en hoewel de lichamelijke verslaving nog niet officieel is vastgesteld is het zeker geestelijk verslavend. Je bent namelijk verlaafd aan de roes of flash . Niet aan het bmiddel als zodanig. Als aardappellen me hetzelfde gevoel zouden geven als coke was ik ook verslaafd aan aardappellen. . Maaar zelfs lichamelijk is het verslavend in die zin dat je op de methylfenidaat, in hoge doseringen hetzelfde kan doen als met speed oftewel amfetamine. Namelijk doorhalen in plaats van inkakken en als iemand maar vaak genoeg precies dat doet wordt de resistentie groter en heb je meer van het middel nodig voor hetzelfde effect. Is speed verslavend/ Ik denk het wel en mijn gebit bewijst het. De lichamelijke afkick bij grote doseringen is nog niet goed onderzocht maaar ik kan uit ervaring vertellen dat die beroerd is . Doodvermoeid, depressief, bewegingsdrang , tics en kwijlen zijn er een paar verschijnselen van. Ritalin is en probaat middel bij niet verslaafden maar mensen met verslavingsproblemen moeten zich echt eerst eens goed afvragen of de voordelen wel tegen de nadelen opwegen. Ik zou het niemand aanraden in ieder geval. Ik heb er een probleem bijgekregn in ieder geval. Maar er zijn ook voordelen. Het vermindert de trek in cocainen en is een stuk goedkoper
D
DutchMarleyLid
01-01-2024, 00:00
#4
ben bang dat als je van Ritalin wilt afkicken je het afkick-plan (of hoe je het wilt noemen) van Speed zult moeten volgen.. Ritalin is namelijk niks anders dan een milde vorm van Speed.. (zit ook in Speed verwerkt namelijk)..
n
nick0011Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb zelf ook ADD en begin morgen aan medicatie Dexamfetamine. Misschien is het een idee om over te stappen naar dexamfetamine of concerta. Mijn psychiater zij dat concerta en dexamfetamine minder bijwerkingen hebben dan ritalin, omdat je minder vaak een rebound hebt. Je hebt minder pieken en het wordt over heel de dag verdeeld.

Gr
D
DokkaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nou ja. Niet helemaal hetzelfde. Ritalin is methylfenidaat en geen amfetamine. Het lijkt er wel op Maar er zijn chemisch wel enige verschillen. Maar je hebt gelijk wat betreft de afkick ben ik bang. Die lijken wel sterk op elkaar. Methylfenidaat werkt alleen wel een stuk korter dan amfetamine en op die manier zou het minder heftig moeten zijn om ervan af te kicken. Maar de praktijk zal het leren. Bedankt voor je opmerking.
R
RvMLid
01-01-2024, 00:00
#7
Als je bedoeld verslaafd aan het leven, ja dan is het een verslaving. Net als alle andere producten die stimulerend werken zoals koffie of Red bull, allerlei zoetstoffen etc.

Ik ben 46 jaar en kom er op late leeftijd achter dat ik voor ADHD ben gediagnosticeerd. Eerst is dat een grote teleurstelling :confused: , maar later als je de puzzel van je leven begint te snappen ben je blij dat je snapt waarom sommige dingen in je leven anders zijn gelopen dan bij de meeste mensen zullen we maar zeggen. Je kunt in ieder geval gewoon volwassen worden en zoals bij mij blijkt ook gewoon je HBO halen. Maar wat een drama dat je in je leven enorm je best doet om iets in je op te nemen en dat het vaak niet lukt zoals anderen dat wel kunnen. Je bent namelijk niet dom. alleen lijkt het of je het juiste laatje niet kan openen om daar de informatie uit te halen waarvan je wel weet dat het ergens in die grijze massa moet zitten. Als je er groot mee wordt ga je op een bepaald moment je handicap accepteren en leer je er wel mee leven. Je weet dat je op dat gebied gewoon slecht scoort. Met een hele hoop kunst en vliegwerk en super fanatiek je best doen en je concentreren ten koste van alles lukken dingen dan toch. Maar wat een energie kost dat zeg. En dat laatste is mij op latere leeftijd toch gaan opbreken. Ik dacht dat het lag aan het ouder worden, nu weet ik inmiddels beter en kan gelukkig weer normaal functioneren. :)

Na wat onderzoek via artsen, internet, rondvragen kom ik erachter dat het probleem bij mij vooral zit in een tekort aan dopamine. Hoeveel dat tekort is dat eigenlijk op een normale wijze door het lichaam moet worden aangevuld is dan nog onduidelijk.
Met die wetenschap ben ik gaan testen op mijzelf samen met een psychiater wat het effect van Methylfenidaat heeft op dit tekort. Ik heb daarvoor Retalin en Concerta gebruikt, Medikinet was niet meer nodig omdat ik met de opgedane kennis wist dat het geen meerwaarde zou hebben.

Ik ben begonnen met Retalin 5 mg. Wow dat was een verschil zeg, ik had scherper beeld, hoorde beter en voelde mij lekker. Die dosering heb ik uitgebouwd tot 2 a 3 maal 10 mg. Dat is de hoeveelheid die ik nu gebruik. ik gebruik het niet altijd, want het is een aanvulling op het tekort aan dopamine. Je moet dus niet zomaar wat nemen. Ik heb ook wel eens 20mg en 30mg gebruikt in mijn testfase, maar dat leverde alleen hoofdpijn op en een wat drogere mond. Ik hoor nu allerlei verhalen over allerlei bijwerkingen, maar ik moet zeggen dat het vooral die symptomen waren die ik had voor het gebruik van Retalin in dit geval.
Ik zit weer fris achter het stuur, ik woon vergaderingen bij waarin ik normaal mee kan doen. Voor mij is het leven opnieuw begonnen.

Ik denk wel dat het heel erg persoonsgbonden is hoeveel je nodig hebt voor het functioneren als een normaal mens. Je komt er niet mee weg door zomaar wat te slikken. Je moet je bewust zijn van je moed en gevoel. Die vul je vervolgens aan tot het gewenste niveau. Wellicht zijn er dagen misschien wel weken waarin je helemaal niets hoeft te gebruiken. Je slikt ten slotte ook geen medicijnen uit gewoonte, maar omdat ze je moeten helpen te functioneren als een normaal mens.

Ik baal er wel van dat het wordt gezien als een verslaving. Ik denk dat het meer de verslaving is van gebruikers aan het leven als een normaal mens. ik denk als je er niet bewust mee omgaat dat je inderdaad te maken krijgt met allerlei bijwerkingen.

Ik had gewild dat ik het vroeger al had kunnen gebruiken. ik heb zo mijn best gedaan op school, maar sommige dingen lukte gewoonweg niet. Dan gaat het voornamelijk om het opslaan van data in hersenen. Iets wat heel moeilijk te onthouden is voor mij is als er geen logica achter zit. De logica zorgt er namelijk voor dat het wel opgeslagen kan worden. Voorbeeldje is het gebruik van een ei, ij of y. Die klinken precies hetzelfde en je zal dus moeten onthouden wanneer je wat gebruikt. Dat leren om dat soort informatie op te slaan in de hersenen gaat makkelijker met Retalin.

Het is ook zinvol om je te verdiepen in hoeveel stof er vrijkomt in de tijd weggezet per medicijn. Want dan zie je misschien waarom het ene medicijn beter voor je werkt dan de ander. Bijv. bij het gebruik van Concerta kwam er in totaal 54mg vrij waarbij op bepaalde momenten voor mij de waardes gewoon te hoog waren. Dat is niet nodig, want dan krijg je inderdaad een soort overdoses met alle gevolgen van dien :openmouth: .

Ik ben in ieder geval enorm geholpen en ik zie het als een verslaving aan koffie. Ik kan best even zonder, maar met een bakje koffie s' ochtends gaat het net even lekkerder. Denk dat de meeste niet gebruikers dat gevoel wel herkennen.

Groeten Robert (ps als iemand meer wil weten over hoe je er bewust mee om kan gaan, gewoon vragen :wink:
R
RvMLid
01-01-2024, 00:00
#8
En dan nog eens wat.
Want ik zie hier allerlei mensen negatief reageren over het gebruik. Ik zeg alles wat je teveel gebruikt werkt negatief. Dat is met elke stoornis het geval dus ook met ADD of ADHD.

Als je beseft dat het een medisch handicap is dan lijkt het mij logisch dat je daar wat mee doet.
Ik bedoel een brildrager is ook verslaafd aan zijn bril. Zonder is het leven een stuk minder.

Of wat te denken over het slikken van paracetamol of ibuprofen, en dat is gewoon vrij te kopen! Of gebruiken al die mensen die hier zo negatief zijn over Methylfenidaat geen medicijnen? Dat is ook een vorm van verslaving.

Teveel is nooit goed en je moet er dus ook bewust mee omgaan. Dat is ook de reden dat het gebruik bij kinderen lastig is. Die zijn minder bewust van stemmingen etc. Dan geven we ze vaak een te grote en te lange dosis met alle gevolgen van dien.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jongens bij zulke posts kan je beter een nieuw topic aanmaken, dan is de kans ook groter dat er mensen op reageren...
a
arkey919Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Lang geleden dat hier een nieuwe post is gezet, maar ik vond het toch goed om even mijn verhaal van ritalin te vertellen.
Op mijn 15e werd ADD gediagnostiseerd, en kreeg ik ook ritalin voorgeschreven. Al heel snel hoorde ik van iemand die ik goed kende, en het zelf ook gebruikte, dat wnneer je het snuift het een chil gevoel geeft. Vanaf dat moment is het alleen maar erger geworden. Ik kan nu ik meerdere deugs gebruikt heb het gevoel het best beschrijven als een mix tussen speed en cocaïne.
Alsmaar meer gaan gebruiken, tot je gaat merken dat je echt zwaar depri bent als je het niet gebruikt. Maar het hele verslavingsplaatje klopte: keihard liegen tegen iedereen, jezelf isoleren, extreem afvallen, heftige spierkrampen, geld stelen om extra te kopen enz. Het heeft 2 jaar geduurt, toen met hele goede begeleiding thuis en vanuit verslavingszorg van de een op de andere dag ermee gestopt.
Nu meer dan een jaar schoon vande ritalin, maar ik merk dat ik er nog steeds last van heb.
Ik heb mijn verhaal verteld voor de mensen die beweren dat het niet verslavend is, en helemaal geen kwaad kan. Het is 100% een harddrug in mijn ogen. Ik doe het tegenwoordig mooi zonder die pilletjes, zeker, het kost meer moeite en tijd, maar dat is nu eenmaal je handicap. :wink:
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb een korte tijd geëxperimenteerd met Ritalin voor mijn ADHD, maar het is echt troep. Ik ben heel gelukkig met microdoseren LSD als alternatief, helaas bijzonder onbekende manier van LSD gebruiken. Geeft me boost, stimulans, focus, zonder dat ik crash of me kut voel naderhand, integendeel...
S
SnoopDoggieDogLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb mijn Ritalin verslaving overwonnen door dex te gebruiken voor een tijdje. Maar dex is ook knap verslavend, dus pas op.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
SnoopDoggieDog zei:
Ik heb mijn Ritalin verslaving overwonnen door dex te gebruiken voor een tijdje. Maar dex is ook knap verslavend, dus pas op.
Klik om te vergroten...
Je kunt niet echt zeggen dat je de ene verslaving hebt overwonnen als je het ingeruild hebt voor een ander. Zowel ritalin als dex zijn allebei sterk stimulerende middelen en zeer verslavend.
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#14
SnoopDoggieDog zei:
Ik heb mijn Ritalin verslaving overwonnen door dex te gebruiken voor een tijdje. Maar dex is ook knap verslavend, dus pas op.
Klik om te vergroten...
Dextro-amfetamine is een antagonist van dopamine, noradrenaline en serotonine en stimuleert het vrijgeven van deze neurotransmitters. Ritalin's primaire actie berust op de heropname remming van onder andere dopamine en heeft daardoor andere (bij)werkingen dan dextro-amfetamine, dus de ene persoon reageert beter op dextro-amfetamine dan op methylfenidaat en vice versa. Met andere woorden: beide middelen zijn amfetamine-achtige producten, dus het is niet verstandig om ze te blijven gebruiken als je van je verslaving wilt afkomen.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#15
(dextro-)amfetamine is geen antagonist, een antagonist bind aan de activerende receptoren zonder een impuls te versturen en verlaagd dus de activiteit van de receptoren waar het aan bind.

Amfetamine heeft een redelijk complex werkingsmechanisme, maar het komt er in feite op neer dat de monoamine-transporters hun werking omdraaien en dat er zo meer dopamine etc. vanuit de zenuwcel in de synapsspleet gepompt worden. (Amfetamine heeft ook een mechanisme om meer van deze neurotransmitters in de zenuwcel vrij te krijgen.)
Amfetamine is in feite een agonist(stof die bind en de receptor wél een signaal laat versturen) op de TAAR1-receptoren, die op hun beurt de monoamine-transporters prikkelen om hun gedrag te veranderen. Amfetamine bind ook aan de VMAT2 om de extra vrijlating van neurotransmitters in de zenuwcel te veroorzaken, het zorgt ervoor dat dit eiwit zijn werking niet meer kan doen. Dit is echter geen antagonisme, omdat dit geen receptor is maar een 'normaal' eiwit. :wink:

Maar inderdaad, de werking van beide middelen komt enigszins overheen en met de één kom je niet van je verslaving van de ander af.
b
benzobuddieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Veel medicaties laten heftige ontwenningsverschijnselen zien als je stopt. Dat zit "meegebakken" in het medicijn. Gebruikers denken dan dat hun oude kwaal weer terugkomt, dus gaan het weer gebruiken om weer "normaal"te worden. Commercieel een prachtig trucje van Bigpharma.
Ik weet zeker dat als je eens heel erg goed zou doorzetten, je echt wel van die troep afkomt.
Ik heb het ook veel en lang gebruikt, cold turkey mee gestopt. Een paar dagen heel ziek geweest, en daarna nog een paar weken met een rotgevoel gelopen maar toen was het wel klaar.
Meer zorgen maak ik me over je benzogebruik. Die is echt veel verslavender dan de Ritalin en over de wisselwerking is nog niet zoveel bekend. Probeer maar eerst eens de benzo te stoppen, dan zul je merken dat de Ritalin veel makkelijker gestopt kan worden. Benzo's zijn het ergste van alle shit.
De benzo's houden vaak andere verslavingen in stand door hun grillige bijwerkingen en chemische structuur. Het zou me niet verbazen als je in een continu staat van withdrawal zit.
Google maar eens op de naam van je benzo en zet daarachter withdrawal, dan wordt je al een stuk wijzer. In het NL nog weinig over bekend, in de UK en USA al veel verder daarmee. Op youtube ook veel van te vinden.

Ik spreek uit ervaring.
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#17
Fool zei:
(dextro-)amfetamine is geen antagonist
Klik om te vergroten...
Dat klopt, ik bedoelde dus "agonist" en niet "antagonist" voor de helderheid. Mijn excuus voor de eventuele verwarring die ontstaan is, hopelijk is het nu dus wel helder.
r
ritalinkoekjesLid
01-01-2024, 00:00
#18
Lieve mensen,

ik gebruik al 7,5 jaar middelen zoals ritalin en diversen
ben niet verslaafd, vergeet het regelmatig en heb er geen behoefte aan
totaal geen afkickverschijnselen want door de vakantie neem ik het soms weken niet

eerste paar maanden (?) toen ik het nam voelde ik mij wel misselijk en niet lekker ( kleine dosering ) :kots:

ik moet toegeven zonder alle bij effecten is het een prima afslankmiddel gezien ik bijna geen honger heb etc pas s'avonds

als ik het niet neem dan breekt de hel wel los want dan vreet ik mijzelf helemaal vol met alles waar ik mijn handen op kan kriigen :mrgreen:

over verslavingen dus ik denk dat dat gewoon persoonlijk en mentaal zit want ik voel me ook vaak genoeg onrustig, droevig etc ( moodswings?) maar dit allemaal zijn geen redenen om iets te nemen zo is het leven en heel sorry maar als je dan een middel daarvoor nodig hebt ben je gewoon een excuus aan het zoeken omdat je zwak bent! :wink:

het is wel een goed middel maar ik vindt het ook een soort placebo hebben, en dat zal komen dat ik waarschijnlijk aan mijn dosering gewend ben? (40mg methylfenidaat) want ik merk er niet veel van en ben alsnog lui met slechte concentratie en druk dus maar dit zijn mijn ervaringen ermee

use it wisely :xtc:
w
we'reonlyhumanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Areyouexperienced? zei:
Ik ben zelf ook verslaafd aan Ritalin. Dat kan ik wel zeggen na 14 jaar gebruik.

Op mijn negen jaar kreeg ik het voorgeschreven wegens ADD. Ik moet zeggen, in het begin hielp het heel veel. Mijn aandacht was beter, ik kon beter studeren en taken afwerken. Mijn ouders waren zeer tevreden.

In de middelbare school begon ik een aversie te krijgen tegen die 'verplichte pillen'. Ik nam ze niet meer. Het resultaat was navenant: mijn 3de jaar ben ik geschorst van mijn school en mocht ik mijn jaar overdoen. Dit was voor mijn ouders een aanleiding om mij de rest van de middelbare school te laten doorbrengen op een streng internaat.

Hier kreeg ik de medicatie toegediend door opvoeders, en alles ging redelijk goed. Ik voelde me wel niet goed in mijn vel, dit kon ook met de puberteit te maken hebben. Ik bleef problemen veroorzaken, maar dat was eerder kattenkwaad.

Ik ben toen afgestudeerd met zeer goede resultaten. Zo goed zelfs, dat mijn ouders me het vertrouwen gaven om in een studentenstad te gaan wonen en daar mijn weg te vinden.

Ik ben toen tijdens de examens (tentamens in NL?) begonnen met het snuiven van Ritalin.
In het begin ging dit goed, ik nam al zeer veel maar kwam wel toe met mijn voorraad. Dat was 20 X 10 MG per week. Dus 80 X 10 MG per maand.

De bijwerkingen van Ritalin (gebrek aan eetlust, slapeloosheid en moodswings) begonnen tijdens de unief alsmaar zwaarder door te wegen. Logisch achteraf gezien. Maar ik stond er bij dat moment niet bij stil.

Eten deed ik niet veel. Rusteloosheid loste ik na een tijd op met benzo's die ik illegaal verkreeg. Ik geraakte niet meer op tijd op de unief en blokte nachten al snuivend door. Soms met succes, maar ik had al in de gaten dat het fout begon te lopen.

Na het behalen van mijn diploma Farmaceutica (oh de ironie) aan de unief, belandde ik in een depressie. Ik begon te doktershoppen om Ritalin en mijn drankgebruik werd erger met de dag. Momenteel gebruik ik zeker 150 mg Ritalin per dag gecombineerd met benzo's en drank.

Dusja, het is verslavend. Vooral als je het snuift.

Ik moet wel zeggen dat dit uitzonderlijk is, meeste van mijn vrienden hebben niet hetzelfde effect dat ik heb.

Waarschijnlijk heeft dit met mijn verhoogde biologische beschikbaarheid te maken. Ik weet het niet.

Ritalin is the drug I love to hate ...
Klik om te vergroten...

Hey hoe is het in de tussentijd met je? Ben je er al vanaf? Pogingen om te stoppen helpen niet? Klinkt echt niet goed maar helaas herkenbaar voor mij. Ik ben bang dat ik dezelfde richting uitga en door jou bericht te zien ben ik beginnen nadenken. Daarom vraag ik me af of je nog actief bent op deze site? Zoja, zou ik enorm graag willen weten hoe het met je is.

groetjes
w
we'reonlyhumanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Iemand nog actief op dit topic? Heb nog wat ervaringsdeskundige nodig ivm afkicken van relatine. Elke medische instelling raad af cold-turkey te gaan maar af te bouwen. Ik vroeg me af wat een goed afbouwritme zou zijn? spreken we dan van dagen/weken/maanden/... Achtergrond: Ik nam het in de vorm van pilletjes, 10mg, hoeveelheid afhankelijk van hoelang ik moest studeren maar nooit buitensporig veel. Na een tijd is gesnoven, niet de zin gehad dat terug te doen maar was wel eens leuk. uiteindelijk geexpirimenteerd met coke, dat een aantal keer gedaan maar op tijd kunnen stoppen. half jaar er tussen. Heden: Ik moet mijn laatste examenperiode tegemoet gaan en regelmatig voor masterproef werken. Ik vroeg hiervoor relatine aan. Nu 2 weken verder kan ik er om onverklaarbare reden echt niet mee stoppen het te snuiven. Nooit heb ik zo een drang gehad en nooooit heb ik het in zo een grote hoeveelheden gedaan. (20x10mg en 30x30mg op 1 week) weggesnoven. Niet gelijk verdeeld dus met pieken van 200mg per dag. Heb ik nog nooit meegemaakt de manier waarop ik het mezelf goedpraat en is ontzettend gevaarlijk voor mijn gezondheid. Hoe geraak ik hier vanaf?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."