Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBen ik verslaafd?

Ben ik verslaafd?

50 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
B
BelgischeKarelLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Cocaïne is een heel verslavende drug. Maar verslaving wordt niet alleen bepaald door hoe vaak je gebruikt.

De kenmerken van verslaving zijn:
-Meer gebruiken dan je van plan was
-Veel tijd onder invloed zijn
-Geldproblemen vanwege gebruik
-Moeite met het onderhouden van relaties met vrienden, familie of geliefden
-Niet meer goed kunnen functioneren op het werk
-Gezondheidsproblemen ervaren vanwege gebruik

Er zijn ook verschillende gradaties van verslaving. Het is niet: je bent óf wel verslaafd óf niet verslaafd. Je kunt een klein beetje verslaafd zijn, of je kunt een matige stoornis hebben met middelengebruik, of je kunt een ernstige stoornis met middelengebruik.

Je kunt testen in hoeverre je een probleem hebt met gebruik van cocaïne op de website van Jellinek:

Heb ik een verslaving? | Jellinek

www.jellinek.nl www.jellinek.nl
Klik om te vergroten...
Veel tijd onder invloed zijn was wel van toepassing.
Geldproblemen ook een klein beetje.
Maar heb sinds 7 januari niks gebruikt, en moet zeggen dat ik het toch wel moeilijk vindt en dat zegt eigenlijk al genoeg.
B
BelgischeKarelLid
01-01-2024, 00:00
#2
Harmless zei:
Hoe'st nou met je BelgischeKarel?
Klik om te vergroten...
Voel me best down eerlijk gezegd..
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#3
BelgischeKarel zei:
Voel me best down eerlijk gezegd..
Klik om te vergroten...
Kom op man ! Volhouden , ben sinds zaterdag gestopt met amvitamintjes , voel me nu al stukke beter ! Neem trg elke dag 5mg dia op voorschift terug..
Coke kost geld man , wat je al aangaf al een beetje een probleem is , haal het niet in huis.
Doe iets wat je leuk vint of zoek een vriend op (Die geen coke doet..)
H
HarmlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Een week niets gebruikt terwijl je dat normaal wel met enige regelmaat deed. Dan snap ik dat je daar moeite mee kunt hebben. Dat zijn toch tekenen van verslaving.

Knap dat je het al een week zonder doet. Hou dat vast!
B
BelgischeKarelLid
01-01-2024, 00:00
#5
Harmless zei:
Een week niets gebruikt terwijl je dat normaal wel met enige regelmaat deed. Dan snap ik dat je daar moeite mee kunt hebben. Dat zijn toch tekenen van verslaving.

Knap dat je het al een week zonder doet. Hou dat vast!
Klik om te vergroten...
Doe mijn best!
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#6
BelgischeKarel zei:
Doe mijn best!
Klik om te vergroten...
Dat horen we graag ! Wat mij ook enorm helpt is een headset opzetten en een geweldige playlist opzetten, voor mij is dat dan persoonlijk lekkere slow blues met een overload aan endorfine solo's.
En dan lekker naar buiten staren naar de open velden en weiland achter men tuin.
B
BelgischeKarelLid
01-01-2024, 00:00
#7
inner_search zei:
Dat horen we graag ! Wat mij ook enorm helpt is een headset opzetten en een geweldige playlist opzetten, voor mij is dat dan persoonlijk lekkere slow blues met een overload aan endorfine solo's.
En dan lekker naar buiten staren naar de open velden en weiland achter men tuin.
Klik om te vergroten...
Dat heb ik helaas niet, ik kijk uit op een lege straat waar eigenlijk nooit iemand komt xD
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#8
BelgischeKarel zei:
Dat heb ik helaas niet, ik kijk uit op een lege straat waar eigenlijk nooit iemand komt xD
Klik om te vergroten...
Neem een stoel een paraplu en een hs , zet je in het midde van de straat , en waai lekker uit :grin: .

Nee man je kan toch doen wat je wil , zet je favo game op , binge een serie (net rick à motry gebinged zaterdag , hi la risch ! :tearsofjoy:)
Gewoon je gedachten weg van de coke , want zo te horen is het enkel geestelijke craving en geen lichamelijke.
Wat al beter is dan alle 2 samen :wink:
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#9
BelgischeKarel zei:
Voel me best down eerlijk gezegd..
Klik om te vergroten...
Doorzetten! Je bewijst jezelf er een enorm grote dienst mee door sterk te minderen of stoppen.
B
BelgischeKarelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dankjewel allemaal!
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Inderdaad. Vooral beseffen dat je down gevoel niet natuurlijk is momenteel. Komt door het frequente cocaïne gebruik. Welke negatieve gedachten je nu ook hebt over jezelf eventueel, het zal overwaaien.
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat down gevoel is normaal vlak na je coke-gebruik. Komt deels door de chemicalien in je hoofd die ontregeld zijn (e.g dopamine). Ik heb dan altijd een zeer laag zelfbeeld (normaal hoog zelfbeeld).

De dagen en weken na je laatste lijntjes heb je het moeilijk doordat je cravings hebt (verlangen naar coke). Heeft iedereen na gebruik. Zolang je hier tegenin kan gaan en deze cravings lange tijd (weken) kan negeren, ben je nog redelijk ok.

Maar het feit dat je geldproblemen krijgt door je gebruik zou wel een alarmsignaal moeten zijn. Eerlijk gezegd zijn jou hoeveelheden ook best hoog IMHO.
Ik zou proberen een tijdje helemaal te stoppen...
E
Ellen90Lid
01-01-2024, 00:00
#13
BelgischeKarel zei:
Heyy,
Ik heb een vraag en dat is ben ik verslaafd?
Ik gebruik vrijwel ieder weekend coke en nu doe ik dat ook soms doordeweeks om mezelf te belonen na een lange werkdag.
Ik gebruik max 3gr per week maar soms ook maar 1gr in t weekend
Ik voel me niet echt afhankelijk maar toch vraag ik me af ben ik verslaafd?

Groetjeesss
Klik om te vergroten...

Hoi Karel,

Zelf denk ik niet dat je verslaafd bent. Maar de valkuil is wel als je denkt: ooh waarschijnlijk ben ik niet verslaafd dus dan kan ik wel wat meer gaan gebruiken.
Probeer het af en toe wat te minderen. Zelf gebruik ik ook coke maar zolang er geen alcohol in het spel is heb ik er geen moeite mee om vanaf te blijven.
Hou het in de gaten. x
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#14
@BelgischeKarel
Hoe gaat het ondertussen met je?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik moet zeggen dat ik het onderwerp " verslaafd zijn, ja. Of nee. Net zo zeer wit of zwart zie, als dat het hier staat.
Ik geloof niet in " een beetje verslaafd".
Met alcohol, dat dus wél een lichamelijke, plus een geestelijke afhankelijkheid met zich meebrengt, heb ik nooit anders meegemaakt.
Niet bij mij, en niet bij allerlei en veel andere mensen om mij heen.
Ik doe geen wit. Goddank.
Ik heb gezien wat deze zooi met zich meebrengt aan ellende bij mede cliënten in de kliniek om mij heen.
Hele gezinnen naar de klote!
En scheidingen, de kinderen die de dupe zijn, noem het maar op...en hetzelfde geldt natuurlijk ook voor H....
Wat is dat wit nou voor een goedje dat je daar volledig fucked up van wordt?
Dan zegt men, dat het alleen een geestelijke afhankelijkheid oplevert....nou ja, geen kleintje is dit dus!
Wat de TS betreft, ik vind deze persoon dus wel degelijk verslaafd. Ja zeker!
Als je al zo dwangmatig met die zooi bezig bent, dan is dit de bittere waarheid. Niks meer en niks minder.
Houd vol, geef niet toe.
Van een terugval krijg je nou niet bepaald een hoog zelfrespect...integendeel!
L
Larocca1971Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik vrees van wel. Maar geen paniek. Morgen brengt raad en na de regen komt zonneschijn.

" Life isn’t about waiting for the storm to pass it’s about learning to dance in the rain..."

Of zoiets toch :)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
[QUOTE="Larocca1971, post: 1346572,

" Life isn’t about waiting for the storm to pass it’s about learning to dance in the rain..."

Of zoiets toch :)

[/QUOTE]

Absoluut, en zonder meer!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Alleen moet je soms erg, erg lang wachten vóórdat de donderbui weer overgetrokken is.
Dát is nou eenmaal zo, daaraan kunnen we niets aan veranderen.
L
Larocca1971Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb van 1998 tot 2000 dagelijks gebruikt. Minimaal een gram per dag, soms meer. Het kost een fortuin. De verslaving bepaalt je leven. Nooit jezelf belonen met Coke. Geen goed idee. Na die drie jaar, alles opgebiecht aan mijn omgeving. Zes maanden OA gedaan. Ik dacht dat een leven zonder C een hel was, was niet mogelijk. Na die zes maanden zag ik een lichtpunt, misschien was het toch mogelijk. Ik wou er eerst liever een eind aan maken dan leven zonder C. Ik had geluk dat ik een omgeving had die alles wist en me steunde. Ik voelde de eerste keer pas terug echt geluk bij de geboorte van mijn oudste dochter in 2002. Van dan af was alles beter. Ik ga eerlijk zijn, die 20 jaar nadien spookt het woord Coke nog dagelijks door mijn hoofd. Dus ik waarschuw voor Coke. Ik heb vorig jaar nog Coke gebruikt, maar ben nu terug zes maanden clean van C. Het sluipt er soms zo weer in na 1 keer gebruiken. Maar ik ken het gevaar en stop het tijdig. Heb mijn les geleerd.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Toen ik in de ontwenningskliniek zat, was mijn buurman daar iemand, die 3 jaar al, clean was geweest van H.
En vervolgens toch weer teruggevallen in zwaar gebruiken.
Wat had deze man het ontzettend zwaar.
Hij was daar twee weken binnen, ik had hem wat geld geleend om wat blikjes frisdrank en een pak shag te kopen, deze man bezwoer het na drie dagen weer . terug te betalen.
Ik was benieuwd, omdat junkies vaak geld lenen, maar dit niet terugbetalen.
Deze man was streng gelovig, islamiet.
Toen ik het hierover had met enkele anderen daar, en een van die mensen tegen mij zei dat ik een sukkelaar was om geld te lenen aan die man, antwoordde een medestander het volgende...
Wat zeg jij? Hij, niet terugbetalen?
Wtf, man! Deze man is Mohammedaan, die zal er alles aan doen, om zijn belofte na te komen!
En, dit gebeurde. Met een blikje frisdrank extra.
Zo zie je maar weer, niet alle verslaafden zijn slechte mensen! Wat heel vaak gezegd wordt! Ondanks de giga cravings die hij had!
Heel erg sneu vond ik het, dat hij van een nieuwe cliënt, die klaarblijkelijk toch wat bruin mee had kunnen binnensmokkelen, toch weer gebruikt had, en hierom per direct na de constatering eruit werd gezet.
Zo zijn daar spelregels.
Zo ziek en ellendig als hij was. Eruit.
Een paar maanden later zag ik hem ergens fietsen. Tenminste, iets doen wat daarop leek...
Hij herkende mij niet eens meer....

Moraal van dit verhaal:
Met wit, en bruin, je kunt er jaren clean van zijn.
En dan tóch weer ... terugvallen.
De zaak van deze man heeft mij geraakt.
Ik denk nog weleens aan hem..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."