Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAf en toe met coke in je hoofd zitten

Af en toe met coke in je hoofd zitten

42 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#1
heyol zei:
Hey iedereen

Ben paar maanden geleden beginnen experimenteren met drugs.
Jaren daarvoor nooit iets gedaan (zelfs geen drank). Ben al losjes over de 20 trouwens.

Al een paar dingen geprobeerd zoals XTC, MDMA, ketamine, weed, alcohol, benzos,... en ook cocaine.
Over dat laatste gaat deze vraag.

Bij geen enkele drug heb ik enig probleem ervaren, alleen vond ik coke héél leuk, misschien iets te leuk.
Ik doe het om de week of paar weken eens een avond wat lijntjes (niet echt een vast schema ofzo, ligt er gewoon aan wat de week brengt voor avonden, maar nooit meer dan 2x per week). Voor de rest niet, maar het probleem dat ik ervaar is dat als
ik pas gebruikt heb, ik de dagen erna nog wel met 'coke' in mijn hoofd zit. Vooral als ik even niets aan het doen ben.

Moeilijk om uit te leggen, maar het is precies een stemmetje of gedachte (stemmetje wat overdreven) dat zegt 'Yes, binnen weekje nog eens zo'n leuke avond.', of 'ik heb zin in coke.'.
Het is niet zo fel dat ik er ook echt actie van maak en direct moet gaan gebruiken. Tijdens examens bijvoorbeeld 2 maanden niks gebruikt, en vond ik geen probleem (maar soms kwam dat stemmetje wel). Ook nu vakantie ga ik sowieso 2 weken niks gebruiken (geen probleem mee). Ook als ik een gram in m'n kamer heb liggen hoef ik het niet te gebruiken (ookal komt dat stemmetje dan) want die bewaar ik voor een goeie avond.

Persoonlijk heb ik niet het gevoel dat het een verslaving is, want ik kan er lange periodes
vanaf blijven, en hoef het niet te gebruiken ook al binnen handbereik. Maar toch zou ik
jullie ervaringen hierover willen hebben, is het misschien een beginnende verslaving? Of iets wat elke occasionele coke-gebruiker heeft?

Zelf denk ik dat ik gewoon dat gevoel heb omdat het een nieuwe ervaring en gevoel is, en ik gewoon
meer van dat gevoel wil hebben om echt te weten wat het is. Maar dat ik na een paar keer gebruiken wel
iets ga hebben van 'Ok, dat was dat, leuk om te weten... volgend experiment.'. Zoals een smartphone-game die
je beu gespeeld bent na paar keer.

Laat maar weten wat jou ervaringen zijn.

PS. Als je antwoord inhoud 'ik zou geen coke niet meer doen', leg dan uit waarom, en wat jou ervaringen ermee zijn. Ik denk dat een
lijntje af en toe op een goeie avond geen kwaad kan, maar wil gewoon weten of andere dat 'stemmetje' nog hebben.
Klik om te vergroten...
Dit noemen ze cravings. Zodra je gaat luisteren naar het stemmetje ben je verslaafd. Laat het stemmetje dus niet bepalen wanneer je wat doet. Stel voor jezelf regels op wanneer je zou mogen gebruiken. Lukt dit niet dat raad ik je aan om contact op te nemen met de huisarts om naar een afkick kliniek te gaan.

Het klinkt alsof je een beginnende verslaving hebt.
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey Rivalrie! Bedankt, ja het zou inderdaad wel eens een craving kunnen zijn.
Een beginnende verslaving is rot om toe te geven, maar zou het wel eens kunnen zijn.

Wel even toevoegen: Ik voel me als ik niet gebruik niet slecht of down ofzo (behalve de ochtend erna maar dat is de dopamine).
En ik kan de cravings goed tegen gaan, 1x had ik een iets sterkere craving (toen was het ook binnen handbereik) maar heb het toch niet gedaan, het NIET doen gaf me juist een heel goed gevoel en een kleine kick.

Hoeveel weken/dagen houden deze cravings aan?
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#3
heyol zei:
Hey Rivalrie! Bedankt, ja het zou inderdaad wel eens een craving kunnen zijn.
Een beginnende verslaving is rot om toe te geven, maar zou het wel eens kunnen zijn.

Wel even toevoegen: Ik voel me als ik niet gebruik niet slecht of down ofzo (behalve de ochtend erna maar dat is de dopamine).
En ik kan de cravings goed tegen gaan, 1x had ik een iets sterkere craving (toen was het ook binnen handbereik) maar heb het toch niet gedaan, het NIET doen gaf me juist een heel goed gevoel en een kleine kick.

Hoeveel weken/dagen houden deze cravings aan?
Klik om te vergroten...
Geen idee eigenlijk... Ik heb vernomen dat sommige mensen er dagen last van hebben, anderen weken en weer anderen voor de rest van hun leven. Zelf heb ik alleen last van cravings op het moment dat ik coke gebruik. Ik vind coke echter niet veel aan, dus heb het maar een paar keer gebruikt en geen cravings gehad de dagen daarna.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het is heel normaal dat je dit hebt, vooral met drugs zoals coke en 3mmc. Die werken maar kort, maar geven je wel echt een goed gevoel. Dus als je neemt en het raakt uitgewerkt hebben veel mensen cravings om maar door te blijven gaan met snuiven.

Maar ook als je niet aan het gebruiken bent kan dat stemmetje aanwezig zijn. Omdat coke zo erg op je beloningscentrum werkt dat je dat gevoel steeds opnieuw wilt ervaren. Goed dat je voor nu wel tegen die stem in kunt gaan en op die momenten niet gaat gebruiken. Echt knap van je dat je dat zelfs lukt als je het in huis hebt! Met coke kunnen veel mensen dat niet. Als ze het in huis hebben dan gaat het op.

Dat je je bewust bent van deze gedachten is al heel goed. Dus als het je lukt om ertegenin te gaan dan is het heel goed. Mocht dat toch lastiger worden en dat je wel steeds vaker toe gaat geven aan de cravings ipv zelf het moment te beslissen, dat is het moment om er wel hulp bij te zoeken. Maar zo te lezen ga je er nu nog wel verstandig mee om. Dus blijf dat vooral doen!

Hoe lang je last hebt van deze cravings is lastig te zeggen. Dat veschilt per persoon. Kan ook best zijn dat je er een tijdje geen last van hebt en het dan door 1 of andere associatie weer terug komt. Want dat is het vaak, dat je bepaaldd associaties hebt met de drugs en dat je er daardoor weer aan denkt. Bijvoorbeeld als je weer naar een kroeg gaat waar je hebt gebruikt. Dan maakt je hoofd de associatie met die kroeg en gebruiken. En dan is het lastig om dat weer los te koppelen. Of als je er ook bij drinkt wat veel mensen met coke doen, dat je hoofd de associatie alcohol en coke gaat maken. En dan kun je dus als je op een vrijdagmiddagborrel op je werk zit ook ineens cravings krijgen bijvoorbeeld.
G
GonzoGrasshopperLid
01-01-2024, 00:00
#5
benzzzy zei:
Hoevaak denk je aan sex op een dag?

Hoevaak ga je na de hoeren?
Klik om te vergroten...
Zeg gewoon niks als je weinig nuttigs te zeggen hebt.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoevaak denk je aan sex op een dag?

Hoevaak ga je na de hoeren?
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#7
heyol zei:
Zelf denk ik dat ik gewoon dat gevoel heb omdat het een nieuwe ervaring en gevoel is, en ik gewoon
meer van dat gevoel wil hebben om echt te weten wat het is. Maar dat ik na een paar keer gebruiken wel
iets ga hebben van 'Ok, dat was dat, leuk om te weten... volgend experiment.'. Zoals een smartphone-game die
je beu gespeeld bent na paar keer.
Klik om te vergroten...

Had ik ook. Het gevoel dat ik weet wat het echt is, heb ik nooit gevonden. Wijtte het aan slechte coke, maar heb ook wel eens betere gehad. Tijdens zo'n avond of sessie ga ik door totdat ik het niet meer lekker vind of doodop ben. Soms ging dat snel door slechte kwaliteit. Dan stop ik eenvoudig, evt. met een benzo. Daarna kan ik het maanden of jaren laten. Af en toe denk ik er aan dat het nu lekker zou zijn of als ik een nieuwe dealer heb gevonden vraag ik of hij goeie heeft.

Bij mij is de setting heel belangrijk. Wil het liefst samen gebruiken in goed gezelsschap. Nou dat is lastig te vinden. Thuis alleen iets gebruiken trekt me niet aan. Beetje speed voor energie of lift dan weer wel. Heeft ook wel met de hoge prijs voor coke te maken. Daarom doe ik het alleen als uitspatting of met speciaal iemand. Plan dat niet. Het komt op mijn pad of niet. Ik waak wel voor te vaak gebruiken. Dacht eerst dat 1x pm kon, maar beter om het half jaar of langer. Een of twee lijntjes kan best vaker, maar waak ook hierbij dat het niet te regelmatig wordt.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rivalrie zei:
Dit noemen ze cravings. Zodra je gaat luisteren naar het stemmetje ben je verslaafd. Laat het stemmetje dus niet bepalen wanneer je wat doet. Stel voor jezelf regels op wanneer je zou mogen gebruiken. Lukt dit niet dat raad ik je aan om contact op te nemen met de huisarts om naar een afkick kliniek te gaan.

Het klinkt alsof je een beginnende verslaving hebt.
Klik om te vergroten...
Dit inderdaad, al is een afkickkliniek misschien een beetje overdreven. Stel regels voor je zelf op. 1 x per maand coke bijvoorbeeld, deel het met je naasten en laat hun controleren of het lukt.

Lukt je dit niet of verzin je excuses om wel te gebruiken dan ga je wel de donkere kant op van gebruik en zou ik zeker eens met specialist gaan babbelen.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#9
SuperSilverHaze zei:
Zeg gewoon niks als je weinig nuttigs te zeggen hebt.
Klik om te vergroten...

Dit was Nutting smh.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Coke is héél verslavend. Het triggert een mechanisme in het brein dat gevoelens koppelt aan planning. Dat is dus (kort door de bocht) dat stemmetje in je hoofd van 'toch maar weer gebruiken..?'

Verslaving is een leerproces in het brein. Positieve gevoelens worden steeds meer gekoppeld aan middelengebruik. Dat gaat langzaam.

Hoe vaak je denkt aan drugs, en de tijd die je onder invloed bent, is een belangrijk kenmerk van verslaving. Maar het wordt pas echt een verslaving als je problemen krijgt geassocieerd met gebruik. Als je bijvoorbeeld niet in staat bent om relaties te onderhouden omdat je vaak cocaïne snuift, als je geldproblemen krijgt omdat je te veel hebt gebruikt, als je je niet goed op school kunt concentreren omdat je hebt gebruikt, dat soort dingen.

Zoals ik het lees ben je nog geen problematische gebruiker en ben je dus nog niet verslaafd. Maar dat kan zeker wel gebeuren!

Je kan het best voor jezelf een planning maken wat een acceptabele frequentie is van gebruik. Ik denk zelf dat elke maand coke snuiven best nog risicovol is m.b.t. verslaving. Beter zou zijn om het minder vaak te doen: bijvoorbeeld hoogstens 4 keer per jaar.
Maar je moet dus zo'n leidraad voor jezelf vaststellen. Schrijf op papier hoe vaak je maximaal coke wil gebruiken en houd jezelf daaraan. Als je daarna merkt dat je toch vaker hebt gebruikt dan die norm, stop dan met gebruiken. Want dan weet je dat je je op glad ijs begeeft.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Coke is héél verslavend. Het triggert een mechanisme in het brein dat gevoelens koppelt aan planning. Dat is dus (kort door de bocht) dat stemmetje in je hoofd van 'toch maar weer gebruiken..?'

Verslaving is een leerproces in het brein. Positieve gevoelens worden steeds meer gekoppeld aan middelengebruik. Dat gaat langzaam.

Hoe vaak je denkt aan drugs, en de tijd die je onder invloed bent, is een belangrijk kenmerk van verslaving. Maar het wordt pas echt een verslaving als je problemen krijgt geassocieerd met gebruik. Als je bijvoorbeeld niet in staat bent om relaties te onderhouden omdat je vaak cocaïne snuift, als je geldproblemen krijgt omdat je te veel hebt gebruikt, als je je niet goed op school kunt concentreren omdat je hebt gebruikt, dat soort dingen.

Zoals ik het lees ben je nog geen problematische gebruiker en ben je dus nog niet verslaafd. Maar dat kan zeker wel gebeuren!

Je kan het best voor jezelf een planning maken wat een acceptabele frequentie is van gebruik. Ik denk zelf dat elke maand coke snuiven best nog risicovol is m.b.t. verslaving. Beter zou zijn om het minder vaak te doen: bijvoorbeeld hoogstens 4 keer per jaar.
Maar je moet dus zo'n leidraad voor jezelf vaststellen. Schrijf op papier hoe vaak je maximaal coke wil gebruiken en houd jezelf daaraan. Als je daarna merkt dat je toch vaker hebt gebruikt dan die norm, stop dan met gebruiken. Want dan weet je dat je je op glad ijs begeeft.
Klik om te vergroten...
Wat jij beschrijft heb ik met 3-mmc heel erg gehad. Ook vaak coke en speed gebruikt maar nooit misbruikt. Alleen dat 3-mmc ging zo in mijn hoofd zitten. Zelfs zo ver dat ik het alleen thuis ging gebruiken terwijl ik eerder alleen op feestjes of op stap gebruikte.

Dat was wel een goede wake up call, heb het nu een jaar niet gebruikt en de cravings zijn de afgelopen maanden bijna helemaal verdwenen gelukkig.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dit is bekend bij coke.
Dan weet je dat je toch dit weekend een pakje gaat kopen.
Nu is het aan jou hoe ga je ermee om?
T
TweeChocoladeBiertjesLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb in Nederland nooit coke gebruikt, maar in Peru een halfjaartje geleden heb ik het wel een paar keer gedaan (combinatie van de goedkope prijs daar en iedereen om je heen die gebruikt). Moet zeggen dat ik naderhand ook wel geschrokken ben van de cravings. Zeker omdat de laatste keer dat ik had gebruikt nogal fout had kunnen gaan, dan denk je van ‘wow ik ben aardig ontsnapt, voorlopig het lekker laten’. Toch kwamen de cravings al weer snel.

Ik denk dus niet zo zeer dat het de ontdekking is van iets nieuws, eerder een groeiende afhankelijkheid. Een dergelijke makkelijke upper die je zo casual kan gebruiken is best riskant natuurlijk! Je moet zelf denk ik bepalen of het het risico waard is.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dat stemmetje klinkt bekend. 't Verschil is bij mij echter dat ik ook daadwerkelijk naar dat stemmetje luister. Ik denk dat als je van jezelf weet dat je niet verslavingsgevoelig bent en zeker weet dat je je kan verzetten tegen dat stemmetje, dat blijven gebruiken niet zal leiden tot een daadwerkelijke cocaïneverslaving, maar het risico is er natuurlijk altijd. Laat iedere keer dat je coke besluit te gebruiken weloverwogen zijn, zeker nu dat je je bewust bent van dat dit een kenmerken zijn van een beginnende verslaving.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#15
benzzzy zei:
Hoevaak denk je aan sex op een dag?

Hoevaak ga je na de hoeren?
Klik om te vergroten...

ik snap dat je de link legt met: hoe vaak denk je aan iets en hoe vaak handel je ernaar
en wanneer is het dan slecht om aan iets te denken.
relativeren.. sex gedachtes hoeven ook niet slecht te zijn.
als je 30 keer per dag rukt of compulsief sex dates af gaat heb/krijg je een probleem.

SuperSilverHaze zei:
Zeg gewoon niks als je weinig nuttigs te zeggen hebt.
Klik om te vergroten...

kvind't wel to the point hoor.
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#16
Bedankt voor de reactie iedereen!
Nu kleine 2 weken verder na m'n laatste lijntje en cravings zijn zo goed als helemaal verdwenen.

Dit zijn de simpele regels die ik voor mezelf heb opgesteld nu:
  • Max 2x in een week gebruiken
  • Na die week, geen coke meer gebruiken tot de cravings helemaal weg zijn
Op die manier kan ik toch af en toe een goed feestje hebben zonder erg verslaafd te worden (want niet ingaan op cravings).
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#17
heyol zei:
Bedankt voor de reactie iedereen!
Nu kleine 2 weken verder na m'n laatste lijntje en cravings zijn zo goed als helemaal verdwenen.

Dit zijn de simpele regels die ik voor mezelf heb opgesteld nu:
  • Max 2x in een week gebruiken
  • Na die week, geen coke meer gebruiken tot de cravings helemaal weg zijn
Op die manier kan ik toch af en toe een goed feestje hebben zonder erg verslaafd te worden (want niet ingaan op cravings).
Klik om te vergroten...
2x per week is aardig veel anders.
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dat is waar. Maar wat is het beste, 1x in de maand zodat het een gewoonte wordt en je craved naar die dag in de maand? Of 1 week stevig gaan en je wachten tot je crave helemaal weg is? Ookal duurt die crave weken of maanden?
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#19
heyol zei:
Dat is waar. Maar wat is het beste, 1x in de maand zodat het een gewoonte wordt en je craved naar die dag in de maand? Of 1 week stevig gaan en je wachten tot je crave helemaal weg is? Ookal duurt die crave weken of maanden?
Klik om te vergroten...
1 x per maand is 12 keer per jaar. Is alsnog vaak maar beter dan 2x per week. Dan is het risico op verslaving groter.
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hey iedereen

Ben paar maanden geleden beginnen experimenteren met drugs.
Jaren daarvoor nooit iets gedaan (zelfs geen drank). Ben al losjes over de 20 trouwens.

Al een paar dingen geprobeerd zoals XTC, MDMA, ketamine, weed, alcohol, benzos,... en ook cocaine.
Over dat laatste gaat deze vraag.

Bij geen enkele drug heb ik enig probleem ervaren, alleen vond ik coke héél leuk, misschien iets te leuk.
Ik doe het om de week of paar weken eens een avond wat lijntjes (niet echt een vast schema ofzo, ligt er gewoon aan wat de week brengt voor avonden, maar nooit meer dan 2x per week). Voor de rest niet, maar het probleem dat ik ervaar is dat als
ik pas gebruikt heb, ik de dagen erna nog wel met 'coke' in mijn hoofd zit. Vooral als ik even niets aan het doen ben.

Moeilijk om uit te leggen, maar het is precies een stemmetje of gedachte (stemmetje wat overdreven) dat zegt 'Yes, binnen weekje nog eens zo'n leuke avond.', of 'ik heb zin in coke.'.
Het is niet zo fel dat ik er ook echt actie van maak en direct moet gaan gebruiken. Tijdens examens bijvoorbeeld 2 maanden niks gebruikt, en vond ik geen probleem (maar soms kwam dat stemmetje wel). Ook nu vakantie ga ik sowieso 2 weken niks gebruiken (geen probleem mee). Ook als ik een gram in m'n kamer heb liggen hoef ik het niet te gebruiken (ookal komt dat stemmetje dan) want die bewaar ik voor een goeie avond.

Persoonlijk heb ik niet het gevoel dat het een verslaving is, want ik kan er lange periodes
vanaf blijven, en hoef het niet te gebruiken ook al binnen handbereik. Maar toch zou ik
jullie ervaringen hierover willen hebben, is het misschien een beginnende verslaving? Of iets wat elke occasionele coke-gebruiker heeft?

Zelf denk ik dat ik gewoon dat gevoel heb omdat het een nieuwe ervaring en gevoel is, en ik gewoon
meer van dat gevoel wil hebben om echt te weten wat het is. Maar dat ik na een paar keer gebruiken wel
iets ga hebben van 'Ok, dat was dat, leuk om te weten... volgend experiment.'. Zoals een smartphone-game die
je beu gespeeld bent na paar keer.

Laat maar weten wat jou ervaringen zijn.

PS. Als je antwoord inhoud 'ik zou geen coke niet meer doen', leg dan uit waarom, en wat jou ervaringen ermee zijn. Ik denk dat een
lijntje af en toe op een goeie avond geen kwaad kan, maar wil gewoon weten of andere dat 'stemmetje' nog hebben.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."