Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMn benzo verlaving verhaal en nog een paar vragen! Schaamte..

Mn benzo verlaving verhaal en nog een paar vragen! Schaamte..

23 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het bizarre van de huidige wetgeving is dat als je in een benzo afkick zit je juist wel auto mag rijden, dat is een volslagen bizar iets. Ik ben zelf ook van een benzo afgekickt en juist in die periode is je waarnemingsvermogen een ramp.
B

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
BadassPsycho
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Beste leden,

Ik schaam me om hiervoor een topic aan te maken omdat het weer zover is, ik ben weer in de greep gekomen van dagelijks benzo gebruik..

Binnenkort heb ik een nieuwe behandelaar bij een nieuwe ggz vanwege verhuizing.. ik ben oneerlijk geweest ben tegen m'n oude hulpverleners omdat ik me zo schaamde en het ook niet wou toegeven dat ik het zelf niet redde.. Dus het plan is om opnieuw en eerlijk te beginnen bij de nieuwe behandeling!

Maar goed, hier komt wat meer info over mn vraag die ik wil stellen.
Ik slikte 8 mg etizolam per dag. Vanwege de korte werking ben ik op eigen houtje geswitcht naar 4 mg clonazepam per dag. Hiermee kan ik beter een dag overbruggen zonder afkickverschijnselen vanwege de langere werking. Het plan is om dit langzamerhand te verminderen tot 0mg. Ik weet dat dit maanden zal duren omdat ik er al zo n halfjaar aan zit.

Nu heb ik nitrazepam 'beschikbaar gekregen', een kleine hoeveelheid om te testen. Dit is ook een langwerkend middel (lange halfwaarde tijd)

Volgens sommige posts van diverse fora/forums(?) is dit 1 van de sterkere middelen. Terwijl andere bronnen beweren dat 10 mg overeenkomt met 0.5 mg clonazepam. Dat zou betekenen dat ik 80mg nitrazepam moet nemen (16x 5mg pillen.. woah.) voor het effect van 2x 2mg clonazepam pillen..

Heeft iemand een verklaring en/of ervaring met beide middelen en hoe ze ongeveer te vergelijken zijn? Kan ik beter met clonazepam gaan, of kan nitrazepam een goed alternatief zijn?

Ik was bang dat de psychiater me niet snel pillen wilt voorschrijven, vandaar dat ik het gevoel heb dat ik het ook eigen houtje moest doen.. maar binnenkort nieuwe hulp, nieuwe kansen. Als ik eerlijk ben willen ze vast helpen, alleen dan komt het allemaal boven water en stel ik de dierbaren om me heen weer teleur, of nog erger, ik doe ze verdriet aan.

Bedankt voor het lezen van mn topic, ik hoop dat iemand me kan helpen! Wat niet helpend is, zijn reacties zoals "je hebt het zelf veroorzaakt, zoek t zelf maar uit" of "je bent zwak" en dergelijke uitspraken. Thanks again :)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi,

Nitrazepam is een erkend medicijn, ik zou vooralsnog eerst gewoon de bijsluiter lezen.

Ik heb net heel even zitten kijken, 80mg per dag lijkt me een belachelijk hoge dosering voor een langwerkende benzo die in 'normale' dosering al 8-12 uur werkzaam is , ik denk dat je flink gaat stapelen en dat je het probleem alleen maar groter maakt.

Eerst even dit, ik neem aan dat je weet dat je met zo een benzoverslaving niet mag autorijden?

uit de bijsluiter:
Rijd geen auto als u elke dag meer dan 5 mg nitrazepam gebruikt.
Gebruikt u meer dan 5 mg af en toe? Dan mag u 3 dagen (72 uur) na inname niet rijden.
Gebruikt u 5 mg of minder per dag? Dan mag u na iedere inname 12 uur niet autorijden.

Dus, meer dan 5mg nitrazepam blijft al 72 uur dusdanig in je bloed zitten dat je er 3 dagen niet meer van kan autorijden. Jij wil 80mg per dag nemen?

Ik ga even nieuwe batterijen in mn toetsenbord doen en dan zal ik eens verder voor je kijken.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
De halfwaardetijd van nitrazolam is 30 uur. Nitrazolam lijkt me daarmee niet geschikt voor dagelijks gebruik omdat je met zo'n halfwaardetijd alleen maar loopt te stapelen en dus nog meer afhankelijkheid alsmede tolerantie zal ontwikkelen. Daarom staat dan ook in de bijsluiter dat je dit middel niet vaker dan 1 keer per 3 dagen zou moeten gebruiken.
(ik lees nu dat clonazepam een halfwaardetijd heeft van 18-60 uur, je hebt die dagelijks geslikt, dus heb je al flink zitten stapelen en zo een groot probleem voor jezelf gecreeerd)

Ik lees dat 2,5mg nitrazolam een lage dosering is en 5mg een 'normale' dosering is.

Zo te zien is een lage dosering clonazepam 0,25mg en een normale dosering 0,5mg dus dan zou je nitrazolam 10 keer minder potent moeten zijn dan clonazepam.

Als je dan gaat rekenen dan zou 4mg clonazepam gelijk moeten staan aan 40mg Nitrazolam.

Heeft iemand een verklaring en/of ervaring met beide middelen en hoe ze ongeveer te vergelijken zijn? Kan ik beter met clonazepam gaan, of kan nitrazepam een goed alternatief zijn?
Klik om te vergroten...
Nogmaals, beiden zijn benzo's met een vrij langwerkende halfwaardetijd en daarmee dus niet geschikt voor dagelijks gebruik. Ik zou echt voor een andere benzo kiezen met een flink korter werkende halfwaardetijd om mee te taperen, oftewel af te bouwen.

Ik weet niet wanneer je met je nieuwe behandeling begint, maar ik zou meteen open kaart spelen. Je psychiater zal je echt niet meteen op nul zetten want dat kan levensgevaarlijk zijn.

Je zal hoe dan ook afkickverschijnselen gaan ervaren, afkicken van lange tijd hoge dosering langwerkende benzo's is mogelijk de zwaarste afkick die er is. Dus bereid je alvast maar voor op een heel vervelende periode.

Ik wens je alvast veel succes met het onder de knie krijgen van je benzoprobleem!
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#5
Van 8mg eti naar 4mg clona is best een rare switch..
Je had best wel ineens naar 2mg clona kunnen gaan zonder of weinig sides van de eti.
Dat gezegde zou ik eerder een poeder kopen om te taperen.
Of je blijft bij je clona en bouwt elke week of elke 2 weken af met een kwartje.
Of je switcht nog een keer van benzo en schaft je diclazepam aan als poeder , maakt er een oplossing mee en start met het volumetrisch te taperen.

Veel makkelijker te correct te dosen met een spuitje.
+ je weet zeker de hoeveelheid die je binnen hebt.
Pellets of blotters willen nog wel eens verschillen van sterkte (bvb 50 van je 100 0.5 clona pellets die maar 0.3 bevatten ofzo.).

Ik Kom ook van een zware benzo verslaving , diazepam , bromazepam, flunitrazolam voorgeschreven.
Clonazolam , flubroma , flualpra , bromazolam en flunitrazolam als rc's

Nu zit ik op een dicla taper , en in zou haast zeggen dat het hemel op aarde is vergeleken met een clona taper...
Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Blijf weg van straat benzo's , en het best van al ben je gewoon eerlijk tegen je arts en vertel je het hem/haar alsnog wat er aan de hand is.

Succes.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#6
8️⃣6️⃣ zei:
De halfwaardetijd van nitrazolam is 30 uur. Nitrazolam lijkt me daarmee niet geschikt voor dagelijks gebruik omdat je met zo'n halfwaardetijd alleen maar loopt te stapelen en dus nog meer afhankelijkheid alsmede tolerantie zal ontwikkelen. Daarom staat dan ook in de bijsluiter dat je dit middel niet vaker dan 1 keer per 3 dagen zou moeten gebruiken.
(ik lees nu dat clonazepam een halfwaardetijd heeft van 18-60 uur, je hebt die dagelijks geslikt, dus heb je al flink zitten stapelen en zo een groot probleem voor jezelf gecreeerd)

Ik lees dat 2,5mg nitrazolam een lage dosering is en 5mg een 'normale' dosering is.

Zo te zien is een lage dosering clonazepam 0,25mg en een normale dosering 0,5mg dus dan zou je nitrazolam 10 keer minder potent moeten zijn dan clonazepam.

Als je dan gaat rekenen dan zou 4mg clonazepam gelijk moeten staan aan 40mg Nitrazolam.


Nogmaals, beiden zijn benzo's met een vrij langwerkende halfwaardetijd en daarmee dus niet geschikt voor dagelijks gebruik. Ik zou echt voor een andere benzo kiezen met een flink korter werkende halfwaardetijd om mee te taperen, oftewel af te bouwen.

Ik weet niet wanneer je met je nieuwe behandeling begint, maar ik zou meteen open kaart spelen. Je psychiater zal je echt niet meteen op nul zetten want dat kan levensgevaarlijk zijn.

Je zal hoe dan ook afkickverschijnselen gaan ervaren, afkicken van lange tijd hoge dosering langwerkende benzo's is mogelijk de zwaarste afkick die er is. Dus bereid je alvast maar voor op een heel vervelende periode.

Ik wens je alvast veel succes met het onder de knie krijgen van je benzoprobleem!
Klik om te vergroten...
Staat het echt in de bijsluiter ?
Straks even de pdf downen van men voorgeschreven dia en broma.
Ik nam ze al jaren , en men arts heeft tot op heden geen woord uitgesproken dat ik niet mag rijden.
Ook bij een routine controle geef ik aan therapeutisch benzo gebruiker te zijn en laat dan men bewijsje zien van de arts (deze heb ik ook nodig om bvb men benzo's legaal mee een grens over te krijgen.).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
inner_search zei:
Staat het echt in de bijsluiter ?
Straks even de pdf downen van men voorgeschreven dia en broma.
Ik nam ze al jaren , en men arts heeft tot op heden geen woord uitgesproken dat ik niet mag rijden.
Ook bij een routine controle geef ik aan therapeutisch benzo gebruiker te zijn en laat dan men bewijsje zien van de arts (deze heb ik ook nodig om bvb men benzo's legaal mee een grens over te krijgen.).
Klik om te vergroten...
Bij clonazepam is het zo dat als je 1 week lang dezelfde dosering gebruikt, je weer mag autorijden...

Geloof eigenlijk niet dat je reactiesnelheid dan niet is afgenomen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
inner_search zei:
Staat het echt in de bijsluiter ?
Straks even de pdf downen van men voorgeschreven dia en broma.
Ik nam ze al jaren , en men arts heeft tot op heden geen woord uitgesproken dat ik niet mag rijden.
Ook bij een routine controle geef ik aan therapeutisch benzo gebruiker te zijn en laat dan men bewijsje zien van de arts (deze heb ik ook nodig om bvb men benzo's legaal mee een grens over te krijgen.).
Klik om te vergroten...
Er staat als het goed is een geel stickertje op de verpakking van je voorgeschreven benzo's (let op: kan de rijvaardigheid beinvloeden), in de bijsluiter staat wat wel/niet mag en in welke gevallen je met arts/psych moet overleggen of je al dan geen auto mag rijden/zware machines mag bedienen.

Althans, zo was het 10 jaar geleden.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#9
8️⃣6️⃣ zei:
Er staat als het goed is een geel stickertje op de verpakking van je voorgeschreven benzo's (let op: kan de rijvaardigheid beinvloeden), in de bijsluiter staat wat wel/niet mag en in welke gevallen je met arts/psych moet overleggen of je al dan geen auto mag rijden/zware machines mag bedienen.

Althans, zo was het 10 jaar geleden.
Klik om te vergroten...
Op men benzo's staat geen geel stickertje.
Op vroegere anti psychotica wel die ik had.

Mss is de regelgeving in Nederland net wat anders dan belgie.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
inner_search zei:
Op men benzo's staat geen geel stickertje.
Op vroegere anti psychotica wel die ik had.

Mss is de regelgeving in Nederland net wat anders dan belgie.
Klik om te vergroten...
Ah ja, ik weet dat je Belg bent, stom van me...
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#11
BadassPsycho zei:
Ik slikte 8 mg etizolam per dag. Vanwege de korte werking ben ik op eigen houtje geswitcht naar 4 mg clonazepam per dag.
Klik om te vergroten...
Het is al gezegd maar je was waarschijnlijk beter af met de 8mg Etizolam per dag. Veel sterker / prettiger dan Clonazepam zul je niet vinden, 4mg per dag zal uiteindelijk resulteren in zeer heftige fysieke ontwenning die maandenlang kan aanhouden. 4mg Clonazepam heeft een werkingstijd die een stuk langer is dan 24 uur waardoor je dagelijks een stapeling van effecten zult ervaren (ook wel state levels genoemd).
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#12
Yoo, ik heb ervaring met nitrazepam, maar niet etizolam en clonazepam. Ik heb 10 mg nitrazepam gebruikt voor best lange tijd. In mijn ervaring heeft het een veel sterkere bodyload dan alle andere die je van een dokter kan krijgen. Vergeleken met oxazepam en diazepam is het echt een knaller, toen die al lang niet meer werkte voor me deed nitrazepam nog best wel wat. 80 mg is sowieso veel te hoog. Ik weet niet hoe goed het geschikt is voor een taper. Voor mij heeft het teveel recreatieve waarde om in een taper te overwegen, diazepam oid lijkt me beter. Die werkt ook lang en voelt een stuk minder zwaar in je lichaam en geest. Maar ik zou eigenlijk eerst overleggen met je behandelaren voordat je een beslissing maakt.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#13
BadassPsycho zei:
ik ben oneerlijk geweest ben tegen m'n oude hulpverleners omdat ik me zo schaamde
Klik om te vergroten...

Dat hoort vaak toch wel bij een verslaving, de schaamte en het niet eerlijk durven zijn.
Knap van je dat je het nu opnieuw gaat proberen.
Ik kan je verder geen advies geven omdat ik geen verstand van benzo's heb.
Wel wil ik je sterkte wensen en de kracht toewensen ❤️
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kwatzakottel zei:
Het bizarre van de huidige wetgeving is dat als je in een benzo afkick zit je juist wel auto mag rijden, dat is een volslagen bizar iets. Ik ben zelf ook van een benzo afgekickt en juist in die periode is je waarnemingsvermogen een ramp.
Klik om te vergroten...
Hoe werkt dat dan? Je bent dan toch aan het afbouwen met dezelfde benzo?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kwatzakottel zei:
Het bizarre van de huidige wetgeving is dat als je in een benzo afkick zit je juist wel auto mag rijden, dat is een volslagen bizar iets. Ik ben zelf ook van een benzo afgekickt en juist in die periode is je waarnemingsvermogen een ramp.
Klik om te vergroten...
Dit klinkt vreemd. Zolang die zooi in je systeem zit mag je niet rijden. Afbouw of niet. Een halve benzo is toch benzo.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ja inderdaad cold turkey. Ik weet dat dat wordt afgeraden maar dat was wel de wijze waarop ik het deed, en het autorijden erna
was een ramp. En ik woonde dermate geisoleerd dat geen auto uberhaupt geen optie was.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ganggang💯 zei:
Hoe werkt dat dan? Je bent dan toch aan het afbouwen met dezelfde benzo?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat hij cold turkey bedoeld , en je wel mag rijden als je dan bvb een week of 2 geen benzo slikt , maar wel in een full blown afkick zit je wel auto mag rijden omdat je het middel niet meer slikt.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
inner_search zei:
Ik denk dat hij cold turkey bedoeld , en je wel mag rijden als je dan bvb een week of 2 geen benzo slikt , maar wel in een full blown afkick zit je wel auto mag rijden omdat je het middel niet meer slikt.
Klik om te vergroten...
Ah zo ja. Tja dat is je eigen verantwoordelijkheid denk ik. Er kan moeilijk een wet worden gemaakt die zegt dat je niet mag rijden tijdens een afkick.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kwatzakottel zei:
Ja inderdaad cold turkey. Ik weet dat dat wordt afgeraden maar dat was wel de wijze waarop ik het deed, en het autorijden erna
was een ramp. En ik woonde dermate geisoleerd dat geen auto uberhaupt geen optie was.
Klik om te vergroten...
Ja snap ik wel. Je hele lichaam en geest is in protest dan. Zou ook zeker niet auto gaan rijden dan.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik kreeg jaren geleden Lorazepam (temesta) 2,5mg voorgeschreven - indien nodig. Niemand heeft mij ooit gewaarschuwd over al dan niet rijden (België)... @inner_search ?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."