#1
Het bizarre van de huidige wetgeving is dat als je in een benzo afkick zit je juist wel auto mag rijden, dat is een volslagen bizar iets. Ik ben zelf ook van een benzo afgekickt en juist in die periode is je waarnemingsvermogen een ramp.
Nogmaals, beiden zijn benzo's met een vrij langwerkende halfwaardetijd en daarmee dus niet geschikt voor dagelijks gebruik. Ik zou echt voor een andere benzo kiezen met een flink korter werkende halfwaardetijd om mee te taperen, oftewel af te bouwen.Heeft iemand een verklaring en/of ervaring met beide middelen en hoe ze ongeveer te vergelijken zijn? Kan ik beter met clonazepam gaan, of kan nitrazepam een goed alternatief zijn?
Staat het echt in de bijsluiter ?De halfwaardetijd van nitrazolam is 30 uur. Nitrazolam lijkt me daarmee niet geschikt voor dagelijks gebruik omdat je met zo'n halfwaardetijd alleen maar loopt te stapelen en dus nog meer afhankelijkheid alsmede tolerantie zal ontwikkelen. Daarom staat dan ook in de bijsluiter dat je dit middel niet vaker dan 1 keer per 3 dagen zou moeten gebruiken.
(ik lees nu dat clonazepam een halfwaardetijd heeft van 18-60 uur, je hebt die dagelijks geslikt, dus heb je al flink zitten stapelen en zo een groot probleem voor jezelf gecreeerd)
Ik lees dat 2,5mg nitrazolam een lage dosering is en 5mg een 'normale' dosering is.
Zo te zien is een lage dosering clonazepam 0,25mg en een normale dosering 0,5mg dus dan zou je nitrazolam 10 keer minder potent moeten zijn dan clonazepam.
Als je dan gaat rekenen dan zou 4mg clonazepam gelijk moeten staan aan 40mg Nitrazolam.
Nogmaals, beiden zijn benzo's met een vrij langwerkende halfwaardetijd en daarmee dus niet geschikt voor dagelijks gebruik. Ik zou echt voor een andere benzo kiezen met een flink korter werkende halfwaardetijd om mee te taperen, oftewel af te bouwen.
Ik weet niet wanneer je met je nieuwe behandeling begint, maar ik zou meteen open kaart spelen. Je psychiater zal je echt niet meteen op nul zetten want dat kan levensgevaarlijk zijn.
Je zal hoe dan ook afkickverschijnselen gaan ervaren, afkicken van lange tijd hoge dosering langwerkende benzo's is mogelijk de zwaarste afkick die er is. Dus bereid je alvast maar voor op een heel vervelende periode.
Ik wens je alvast veel succes met het onder de knie krijgen van je benzoprobleem!
Bij clonazepam is het zo dat als je 1 week lang dezelfde dosering gebruikt, je weer mag autorijden...Staat het echt in de bijsluiter ?
Straks even de pdf downen van men voorgeschreven dia en broma.
Ik nam ze al jaren , en men arts heeft tot op heden geen woord uitgesproken dat ik niet mag rijden.
Ook bij een routine controle geef ik aan therapeutisch benzo gebruiker te zijn en laat dan men bewijsje zien van de arts (deze heb ik ook nodig om bvb men benzo's legaal mee een grens over te krijgen.).
Er staat als het goed is een geel stickertje op de verpakking van je voorgeschreven benzo's (let op: kan de rijvaardigheid beinvloeden), in de bijsluiter staat wat wel/niet mag en in welke gevallen je met arts/psych moet overleggen of je al dan geen auto mag rijden/zware machines mag bedienen.Staat het echt in de bijsluiter ?
Straks even de pdf downen van men voorgeschreven dia en broma.
Ik nam ze al jaren , en men arts heeft tot op heden geen woord uitgesproken dat ik niet mag rijden.
Ook bij een routine controle geef ik aan therapeutisch benzo gebruiker te zijn en laat dan men bewijsje zien van de arts (deze heb ik ook nodig om bvb men benzo's legaal mee een grens over te krijgen.).
Op men benzo's staat geen geel stickertje.Er staat als het goed is een geel stickertje op de verpakking van je voorgeschreven benzo's (let op: kan de rijvaardigheid beinvloeden), in de bijsluiter staat wat wel/niet mag en in welke gevallen je met arts/psych moet overleggen of je al dan geen auto mag rijden/zware machines mag bedienen.
Althans, zo was het 10 jaar geleden.
Ah ja, ik weet dat je Belg bent, stom van me...Op men benzo's staat geen geel stickertje.
Op vroegere anti psychotica wel die ik had.
Mss is de regelgeving in Nederland net wat anders dan belgie.
Het is al gezegd maar je was waarschijnlijk beter af met de 8mg Etizolam per dag. Veel sterker / prettiger dan Clonazepam zul je niet vinden, 4mg per dag zal uiteindelijk resulteren in zeer heftige fysieke ontwenning die maandenlang kan aanhouden. 4mg Clonazepam heeft een werkingstijd die een stuk langer is dan 24 uur waardoor je dagelijks een stapeling van effecten zult ervaren (ook wel state levels genoemd).Ik slikte 8 mg etizolam per dag. Vanwege de korte werking ben ik op eigen houtje geswitcht naar 4 mg clonazepam per dag.
ik ben oneerlijk geweest ben tegen m'n oude hulpverleners omdat ik me zo schaamde
Hoe werkt dat dan? Je bent dan toch aan het afbouwen met dezelfde benzo?Het bizarre van de huidige wetgeving is dat als je in een benzo afkick zit je juist wel auto mag rijden, dat is een volslagen bizar iets. Ik ben zelf ook van een benzo afgekickt en juist in die periode is je waarnemingsvermogen een ramp.
Dit klinkt vreemd. Zolang die zooi in je systeem zit mag je niet rijden. Afbouw of niet. Een halve benzo is toch benzo.Het bizarre van de huidige wetgeving is dat als je in een benzo afkick zit je juist wel auto mag rijden, dat is een volslagen bizar iets. Ik ben zelf ook van een benzo afgekickt en juist in die periode is je waarnemingsvermogen een ramp.
Ik denk dat hij cold turkey bedoeld , en je wel mag rijden als je dan bvb een week of 2 geen benzo slikt , maar wel in een full blown afkick zit je wel auto mag rijden omdat je het middel niet meer slikt.Hoe werkt dat dan? Je bent dan toch aan het afbouwen met dezelfde benzo?
Ah zo ja. Tja dat is je eigen verantwoordelijkheid denk ik. Er kan moeilijk een wet worden gemaakt die zegt dat je niet mag rijden tijdens een afkick.Ik denk dat hij cold turkey bedoeld , en je wel mag rijden als je dan bvb een week of 2 geen benzo slikt , maar wel in een full blown afkick zit je wel auto mag rijden omdat je het middel niet meer slikt.
Ja snap ik wel. Je hele lichaam en geest is in protest dan. Zou ook zeker niet auto gaan rijden dan.Ja inderdaad cold turkey. Ik weet dat dat wordt afgeraden maar dat was wel de wijze waarop ik het deed, en het autorijden erna
was een ramp. En ik woonde dermate geisoleerd dat geen auto uberhaupt geen optie was.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."