Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums12 stappen programma effectief?

12 stappen programma effectief?

16 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
A
AmisulprideLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zijn er mensen die echt van hun verslaving af zijn door te zeggen dat je slapper bent dan drugs en alleen een hogere macht je kan redden? Ik snap niet hoe je eigen zelfvertrouwen de grond in trappen helpt bij een afhankelijkheid. Is het niet effectiever om te zeggen dat je sterker bent?
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Het 12 stappen plan is een bewezen effectieve methode, dus denk dat het wat dat betreft mensen geholpen heeft. De meeste versies zijn tegenwoordig wat aangepast en geef je je niet meer over aan een hoge macht maar geef je toe dat je hulp nodig hebt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Amisulpride zei:
Is het niet effectiever om te zeggen dat je sterker bent?
Klik om te vergroten...
Verlies van zelfcontrole is een van de kenmerken van verslaving. Dus als je gelijk gaat leren dat mensen sterker zijn dan drugs, dan is de kans dat ze terugvallen groot, dat is sowieso bij verslaving. Vervolgens gebruiken ze drugs en dan gaan mensen het zichzelf kwalijk nemen 'zie je nou dat ik zwak ben', wat uiteindelijk weer een drijfveer is om te gebruiken.

Het doel van de eerste stap is erkennen dat je maatregelen in de omgeving nodig hebt om te voorkomen dat je in de verleiding komt om drugs te gebruiken, omdat je jezelf niet (altijd) in de hand hebt.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja, het werkt voor sommige mensen. Maar het is zeker niet de meest effectieve methode. Lees dit artikel in The Atlantic maar eens.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Sowieso kan ik best een wijs gebruiker zijn en tegelijkertijd junk =p
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat me opvalt hier is dat jullie allemaal , de meeste toch ....zeggen hoe je moet aficken maar als ik dan jullie naam bekijk zijn jullie bewust gebruiker of wijs , of gecontroleerd gebruiker Zijn dit geen excuses dat jullie het in de hand houden ? . dus nog wel drugaddicten ? Ik mag dit toch vragen hoop ik, wil niemand kwetsen hoor.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben niet verslaafd en nooit geweest ook.
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Rivalrie zei:
Ik ben niet verslaafd en nooit geweest ook.
Klik om te vergroten...
Hoe doe jij dat dan ? gebruiken soms en dan weer niks ?Want ik leer hier dat ge al direct na enkele keren verslaafd bent ?
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja, ik gebruik niet heel vaak. Het moet wel leuk en bijzonder blijven. Daarnaast heb ik gewoon een gezin en ben ik de enige met een rijbewijs. Moet daar gewoon nuchter voor zijn :).

Sowieso drugs gebruiken om je beter te voelen is gevaarlijk. Dit is waar veel mensen verslaafd raken.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hija de la luna 1 zei:
Wat me opvalt hier is dat jullie allemaal , de meeste toch ....zeggen hoe je moet aficken maar als ik dan jullie naam bekijk zijn jullie bewust gebruiker of wijs , of gecontroleerd gebruiker Zijn dit geen excuses dat jullie het in de hand houden ? . dus nog wel drugaddicten ? Ik mag dit toch vragen hoop ik, wil niemand kwetsen hoor.
Klik om te vergroten...
Ikbeneenfiets zei:
Wij noemen onszelf niet "bewust gebruiker", dat doet df automatisch als je een bepaald aantal comments heb gepost. Best een boel mensen hier hebben inderdaad verslavingsproblematiek, andere gebruiken slechts af en toe, maar dat is niet gekoppeld aan deze titels.
Klik om te vergroten...

Daarbij zou ik ook een Bewust gebruiker etc zijn, als ik alleen maar dingen post die niet druggerelateerd zijn en ik misschien wel niets gebruik. Dus het zegt alleen maar hoeveel posts iemand geplaatst heeft hier.

Verder zal je hier een hoop problematiek lezen, omdat veel mensen dit forum voor anonieme hulp gebruiken en alles van zich af kunnen schrijven zonder enig oordeel van iemand anders.
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hija de la luna 1 zei:
Wat me opvalt hier is dat jullie allemaal , de meeste toch ....zeggen hoe je moet aficken maar als ik dan jullie naam bekijk zijn jullie bewust gebruiker of wijs , of gecontroleerd gebruiker Zijn dit geen excuses dat jullie het in de hand houden ? . dus nog wel drugaddicten ? Ik mag dit toch vragen hoop ik, wil niemand kwetsen hoor.
Klik om te vergroten...
Wij noemen onszelf niet "bewust gebruiker", dat doet df automatisch als je een bepaald aantal comments heb gepost. Best een boel mensen hier hebben inderdaad verslavingsproblematiek, andere gebruiken slechts af en toe, maar dat is niet gekoppeld aan deze titels.
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ikbeneenfiets zei:
Wij noemen onszelf niet "bewust gebruiker", dat doet df automatisch als je een bepaald aantal comments heb gepost. Best een boel mensen hier hebben inderdaad verslavingsproblematiek, andere gebruiken slechts af en toe, maar dat is niet gekoppeld aan deze titels.
Klik om te vergroten...
Pffff ...domme trien ben ik
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hija de la luna 1 zei:
Pffff ...domme trien ben ik
Klik om te vergroten...
Nee hoor heel begrijpelijk misverstand!
E
EcstaticZero1990Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb het 12 stappen gevolgd. Je moet er alleen rekening mee houden dat ze van je verwachten dat je meetings pakt. Tot je d'r dood bij neervalt. En dat je aan geheel onthouding doet, en dat je in contact blijft.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hija de la luna 1 zei:
Wat me opvalt hier is dat jullie allemaal , de meeste toch ....zeggen hoe je moet aficken maar als ik dan jullie naam bekijk zijn jullie bewust gebruiker of wijs , of gecontroleerd gebruiker Zijn dit geen excuses dat jullie het in de hand houden ? . dus nog wel drugaddicten ? Ik mag dit toch vragen hoop ik, wil niemand kwetsen hoor.
Klik om te vergroten...
Hangt af van het aantal posts op dit forum.
Niet op de gebruikte hoeveelheid drugs.
E
EcstaticZero1990Lid
01-01-2024, 00:00
#16
En erkenning van je ziekte verslaving
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik reageer weer veel te laat 🤭

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."