Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe help ik mijn moeder?

Hoe help ik mijn moeder?

78 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kwatzakottel zei:
Ik ben zelf nu 4 jaar met alcohol gestopt, ik deed dat destijds door een fles wijn geopend op tafel te zetten
en die een maand niet aan te raken, en daarna vergieten aan een plant. Dat was 3 maanden nadat ik ook
cold turkey de benzo's kickte in mijn uppie in een caravan midden in de bossen. Die kick vond ik een
stuk lastiger. Dus het kan altijd lastiger :)
Klik om te vergroten...
Het ligt niet alleen aan het middel waar je van af moet kicken maar ook de persoon. Dat het ene lastiger is voor de ander kun je niet zo stellen denk ik.
Ik heb met wiet al een jaar of 10 af en aan problemen en dat vind ik weer lastig en een ander weer een kippenkakkie.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Dunne zei:
Het ligt niet alleen aan het middel waar je van af moet kicken maar ook de persoon. Dat het ene lastiger is voor de ander kun je niet zo stellen denk ik.
Ik heb met wiet al een jaar of 10 af en aan problemen en dat vind ik weer lastig en een ander weer een kippenkakkie.
Klik om te vergroten...
Ik had na die cold turkey benzo afkick wel iets van 'in vergelijking is alles makkelijk' en ik hing toen het alcoholisme ook relatief handig aan de kapstok,
maar of dat voor iedereen op zou gaan heb ik geen idee van. Wiet is met die heftig opgepimpte THC best wel een harddrug, zeker als je het karakter
van de entiteit kent die erin woont, ze is aan de jaloerse kant :)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kwatzakottel zei:
Ik had na die cold turkey benzo afkick wel iets van 'in vergelijking is alles makkelijk' en ik hing toen het alcoholisme ook relatief handig aan de kapstok,
maar of dat voor iedereen op zou gaan heb ik geen idee van. Wiet is met die heftig opgepimpte THC best wel een harddrug, zeker als je het karakter
van de entiteit kent die erin woont, ze is aan de jaloerse kant :)
Klik om te vergroten...
Wiet is volgens velen geen harde afkick. Fysiek iig. Ik heb wel wat fysieke afkick als ik een langere periode niet blow en stop na flink gebruik. Droge mond, zo hyper als de kolere, hoofdpijn, maagklachten, slecht slapen. Zeker toen ik jaren terug stopte met dagelijks blowen. Ik had jaren lang 2 gram per dag gerookt. Ben toen 1 jaar helemaal gestopt en nu weer wekelijks, soms iets vaker en soms eens weken niet. (Eigenlijk nu alweer vaker als ik zou willen..)
Geestelijk is wiet echt een zware drug om van af te kicken en echt VOORGOED mee te stoppen. Vind ik zelf en hoor het ook heel vaak.
Ik ben niet meer lichamelijk verslaafd aan wiet maar toch nog wel geestelijk in mindere mate.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Wiet is volgens velen geen harde afkick. Fysiek iig. Ik heb wel wat fysieke afkick als ik een langere periode niet blow en stop na flink gebruik. Droge mond, zo hyper als de kolere, hoofdpijn, maagklachten, slecht slapen. Zeker toen ik jaren terug stopte met dagelijks blowen. Ik had jaren lang 2 gram per dag gerookt. Ben toen 1 jaar helemaal gestopt en nu weer wekelijks, soms iets vaker en soms eens weken niet. (Eigenlijk nu alweer vaker als ik zou willen..)
Geestelijk is wiet echt een zware drug om van af te kicken en echt VOORGOED mee te stoppen. Vind ik zelf en hoor het ook heel vaak.
Ik ben niet meer lichamelijk verslaafd aan wiet maar toch nog wel geestelijk in mindere mate.
Klik om te vergroten...
Ja, dat herken ik, Ik ben er zelf weliswaar ooit op mijn 20e al mee gestopt, maar mijn vriendin heeft wat jij hebt, heel sneaky komt steeds die wiet
weer ergens binnen. Maar ik heb haar naar de frequentie 2 keer per jaar weten krijgen en dat vind ik wel best :)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb na 17 jaren van zwaar blowen, er in 1 x mee gestopt.
Cold Turkey.
Op vakantie gegaan naar een land waar ik graag ben, Italië, en daar moet je echt niet aan de cannabis gaan want je draait zo voor een hele tijd de bak in.
Dus nam ik niks mee, en de afkick viel me mee.
Zweten, en een kort lontje. Dat was het wel, en ik was er vanaf.
Ook zag ik in, dat deze drug een leugenaar is.
Mbt het geestelijke gedeelte merkte ik, dat ik ook kon eten en slapen zonder de cannabis na een weekje.
Ook, dat je plezierig kunt feesten zonder dit spul.
En voor mij waren deze conclusies het belangrijkste.
Exit hash en wiet...
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jesse Pinkvrouw zei:
Hey hoi,

Mijn moeder heeft besloten om de wijn op zij te zetten. Ze heeft door dat ze echt wel een verslaving heeft en ze wilt er vanaf.
Ze zit nu 3 volle dagen zonder wijn en vind dit onwijs knap van haar.
Ik merk aan alles dat ze het moeilijk vind, ze is eigenlijk de hele tijd flink chagrijnig. En ik begrijp dat heel erg, daar kap ik haar ook echt niet op af. Ze mag lekker chagrijnig wezen.
Maar hoe help ik hier het beste mee, ik probeer haar op te vrolijken maar tot nu toe helpt het niet echt. Soms krijgt het zelfs een averechtse werking.
Vraag haar hier en daar wel of ik iets voor d’r kan doen maar this altijd een nee. Hoe kan ik haar de last een beetje wegnemen zonder dat ik het constant aan haar vraag?
Of gewoon wat minder proberen en haar laten gaan?
Klik om te vergroten...
Waarom zou jij haar helpen?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Omdat het om een moeder gaat.
Je eigen moeder!
Volkomen logisch dat je probeert te helpen!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik las het eerder als:
Waarom zou haar dochter haar helpen(wat moeder dus niet wil) en niet een hulpverlener.

Dan nog vind ik het een interessante vraag.
Ik kan niet voor TO invullen, dat ze van haar moeder houd hoeft toch niet de enige reden te zijn?

is het omdat het haar pijn doet haar moeder zo te zien? (dan adviseer ik hulp voor to, Koppkinderen, die haar kunnen begeleiden met alle vragen die ze hier stelt)

is het omdat de situatie thuis onhoudbaar is dan kan er meegedacht worden aan andere woonruimte en hoe je voor je moeder kan zorgen op afstand.

Dus vind het een goede vraag en ben benieuwd naar het antwoord.
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Omdat het om een moeder gaat.
Je eigen moeder!
Volkomen logisch dat je probeert te helpen!
Klik om te vergroten...
Nja dit. Sorry dat ik het zeg maar ik zou het zo onwijs egoïstisch vinden om haar te laten vallen als ze juist zegt er mee wil te kappen.
Waarom zou ik d’r helpen? Omdat het mijn moeder is, ik ben haar dochter. We staan samen voor elkaar klaar. Moet zij mij ook maar laten vallen dan? Als ik voor de 6e keer niet kan stoppen met roken? Of als ik weer eens aan de speed zit? Als we elkaar allemaal maar laten vallen word het er ook niet leuker op. Helpen elkaar om er sterker van te worden, om elkaar steun te geven waar nodig

Verder heb ik niet echt zin om er te diep op in te gaan want (kan het verkeerd lezen) heb echt het gevoel dat m’n moeder in het zwarte daglicht word gezet nu. Ze is een topvrouw ik heb alles voor d’r over en zij ook voor mij.
Ik heb nergens gezegd dat ze niet meer meer voor mij of zichzelf kan zorgen of de thuis situatie onhoudbaar is. Wat een aannames zeg. Hoezo kan houden van niet dé reden zijn?
Onze thuis situatie heeft nooit gebotst en dat doet het nu ook niet, ook al drinkt(e) ze teveel wijn. We kunnen overal eerlijk en open over praten en dat word serieus genomen. Door ons beide.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jesse Pinkvrouw zei:
Nja dit. Sorry dat ik het zeg maar ik zou het zo onwijs egoïstisch vinden om haar te laten vallen als ze juist zegt er mee wil te kappen.
Waarom zou ik d’r helpen? Omdat het mijn moeder is, ik ben haar dochter. We staan samen voor elkaar klaar.

Verder heb ik niet echt zin om er te diep op in te gaan want (kan het verkeerd lezen) heb echt het gevoel dat m’n moeder in het zwarte daglicht word gezet nu. Ze is een topvrouw ik heb alles voor d’r over en zij ook voor mij.
Ik heb nergens gezegd dat ze niet meer meer voor mij of zichzelf kan zorgen of de thuis situatie onthoudbaar is. Wat een aannames zeg. Hoezo kan houden van niet dé reden zijn?
Onze thuis situatie heeft nooit gebotst en dat doet het nu ook niet, ook al drinkt(e) ze teveel wijn. We kunnen overal eerlijk en open over praten en dat word serieus genomen. Door ons beide.
Klik om te vergroten...
top dochter!
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jesse Pinkvrouw zei:
Nja dit. Sorry dat ik het zeg maar ik zou het zo onwijs egoïstisch vinden om haar te laten vallen als ze juist zegt er mee wil te kappen.
Waarom zou ik d’r helpen? Omdat het mijn moeder is, ik ben haar dochter. We staan samen voor elkaar klaar.

Verder heb ik niet echt zin om er te diep op in te gaan want (kan het verkeerd lezen) heb echt het gevoel dat m’n moeder in het zwarte daglicht word gezet nu. Ze is een topvrouw ik heb alles voor d’r over en zij ook voor mij.
Ik heb nergens gezegd dat ze niet meer meer voor mij of zichzelf kan zorgen of de thuis situatie onhoudbaar is. Wat een aannames zeg. Hoezo kan houden van niet dé reden zijn?
Onze thuis situatie heeft nooit gebotst en dat doet het nu ook niet, ook al drinkt(e) ze teveel wijn. We kunnen overal eerlijk en open over praten en dat word serieus genomen. Door ons beide.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat wat je hier ziet je het 'Helpdesk Syndroom' moet noemen. Allemaal van die mensen die als 'hobby' pogen uitvogelen wat
er gaande is bij een onzichtbaar subject, uiteraard met de 'beste intenties' maar de weg naar de hel is daarmee bestraat, om maar eens een geangliceerd spreekwoord uit de kast te trekken. Juist het 'Helpdesk Syndroom' is een ernstige aandoening die behandeld zou moeten worden!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Jesse Pinkvrouw zei:
Nja dit. Sorry dat ik het zeg maar ik zou het zo onwijs egoïstisch vinden om haar te laten vallen als ze juist zegt er mee wil te kappen.
Waarom zou ik d’r helpen? Omdat het mijn moeder is, ik ben haar dochter. We staan samen voor elkaar klaar. Moet zij mij ook maar laten vallen dan? Als ik voor de 6e keer niet kan stoppen met roken? Of als ik weer eens aan de speed zit? Als we elkaar allemaal maar laten vallen word het er ook niet leuker op. Helpen elkaar om er sterker van te worden, om elkaar steun te geven waar nodig

Verder heb ik niet echt zin om er te diep op in te gaan want (kan het verkeerd lezen) heb echt het gevoel dat m’n moeder in het zwarte daglicht word gezet nu. Ze is een topvrouw ik heb alles voor d’r over en zij ook voor mij.
Ik heb nergens gezegd dat ze niet meer meer voor mij of zichzelf kan zorgen of de thuis situatie onhoudbaar is. Wat een aannames zeg. Hoezo kan houden van niet dé reden zijn?
Onze thuis situatie heeft nooit gebotst en dat doet het nu ook niet, ook al drinkt(e) ze teveel wijn. We kunnen overal eerlijk en open over praten en dat word serieus genomen. Door ons beide.
Klik om te vergroten...
Dit is een miscommunicatie. Het was geen aanname naar jou. Maar fictieve voorbeelden waarom die vraag gesteld kan worden. Dus excuus!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nog een keer
Je bloedeigen moeder, die laat je NOOIT vallen.
Nooit!
In dit geval ( en vele andere) is moeder laten we zeggen ziek.
Door deze ziekte wijst ze hulp af, al helemaal door anderen.
Of er later toch nog iemand door de muur om haar heen kan breken en wat voor hulp dan ook, kan aanvaarden, dat leert de tijd ons.
Maar laten vallen?!
Nooit!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Kwatzakottel zei:
Ik denk dat wat je hier ziet je het 'Helpdesk Syndroom' moet noemen. Allemaal van die mensen die als 'hobby' pogen uitvogelen wat
er gaande is bij een onzichtbaar subject, uiteraard met de 'beste intenties' maar de weg naar de hel is daarmee bestraat, om maar eens een geangliceerd spreekwoord uit de kast te trekken. Juist het 'Helpdesk Syndroom' is een ernstige aandoening die behandeld zou moeten worden!
Klik om te vergroten...
Als iemand bedolven word met ongevraagde adviezen.
Maar TO opent toch zelf een topic en steelt meerdere vragen..ja dan geven leden antwoord.

En dat het soms een beetje afdwaalt, gebeurd wel vaker en dan gaan ze weer ontopic.
Als TO iets anders leest dan wat er bedoeld wordt word dat netjes uitgelegd.

'Helpdesksyndroom?* gewoon DF, het enige nadeel van internet is dat je de intonatie, intentie, gezichtsuitdrukking niet hebt
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik wil graag toelichten @Jesse Pinkvrouw. Mijn vraag kwam voort uit oprechte interesse. Je schrijft in je eerste bericht dat wat je probeert eigenlijk niet werkt of averechts werkt. Vervolgens wil je weten hoe je haar kan helpen.
Omdat ik je moeder niet ken (en jou ook niet overigens) ben ik benieuwd waarom je jezelf ziet als degene die haar moet helpen. Ik heb geen enkele behoefte om jou of je moeder in een zwart daglicht te stellen. Ik wilde vooral jou op zoek laten gaan naar jou motivatie om je moeder te helpen. Die motivatie kan namelijk helpend zijn of misschien zelfs wel het probleem in stand houden.
Ik lees ook dat je er liever niet dieper op in wil gaan, ik hoef dus ook niet per se een antwoord. Mijn vraag was voor jou en niet voor mij.

@De Zandman Ik waardeer jouw houding naar je moeder, absoluut waardevol en ik ben jaloers op hoe dat dat voor jou blijkbaar voelt.
Voor mij is de relatie met mijn moeder wezenlijk anders. Kan je je bijvoorbeeld situaties voorstellen waarin een moeder schade toebrengt aan haar kinderen? Onbewust of bewust?
En deze loyaliteit die gevoeld wordt voor moeders, geldt die ook voor vaders? Zit daar verschil in? En zo ja, waarom dan? Beiden hebben toch een vergelijkbare ouder rol?

Filosofische vragen.. ik zal ze laten rusten omdat het anders misschien te ver offtopic gaat.
Ik heb geen pasklare oplossing of antwoorden @Jesse Pinkvrouw - ik kan er zo je wilt open over spreken vanuit eigen ervaring.

Salukes
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mrloverdj zei:
Dit is een miscommunicatie. Het was geen aanname naar jou. Maar fictieve voorbeelden waarom die vraag gesteld kan worden. Dus excuus!
Klik om te vergroten...
Volgens mij heb je helemaal niets verkeerds opgeschreven en hoef je geen excuses aan te bieden.
Je stelt gewoon enkele vragen en toont ook interesse door te vragen hoe het nu gaat.

Zoals ik jou ken ben je altijd heel zorgvuldig in je reacties.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ga je vragen toch proberen om te beantwoorden,
@ Casaan.
Off topic misschien, maar dit zij zo.
Allereerst, er zijn uiteraard ook ouders , die bewust schade toebrengen aan hun eigen kroost. Of onbewust.
Jazeker.
Maar, ik ga ervan uit, dat deze ouders stevig de weg zijn kwijtgeraakt, of gestoord ofwel zwaar ziek zijn, omdat dit gedrag abnormaal is.
Voor vaders ligt deze kwestie van loyaliteit anders.
Een vader heeft niet zijn kind 9 maanden in zijn buik gedragen, het is deze moeder lijke eigenschap die voor een veel hechtere band zorgt.
Een vader is slechts 30 seconden actief met het kinderenmaken bezig, nietwaar...
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Ik ga je vragen toch proberen om te beantwoorden.
Off topic misschien, maar dit zij zo.
Allereerst, er zijn uiteraard ook ouders , die bewust schade toebrengen aan hun eigen kroost. Of onbewust.
Jazeker.
Maar, ik ga ervan uit, dat deze ouders gestoord ofwel zwaar ziek zijn, omdat dit gedrag abnormaal is.
Voor vaders ligt deze kwestie van loyaliteit anders.
Een vader heeft niet zijn kind 9 maanden in zijn buik gedragen, het is deze moeder eigenschap die voor een veel hechtere band zorgt.
Een vader is slechts 30 seconden actief met het kinderenmaken bezig, nietwaar...
Klik om te vergroten...
Sorry hoor @De Zandman, maar je gaat nu echt te ver als je het over vaders hebt.
Heb je zelf kinderen?
Zo nee, dan weet je niet eens waar je over praat.
Wij zijn zelf trotse ouders van twee puber jongens, maar sinds de geboorte van deze wonderen staan ze voor mijn vrouw en mij allebei op de eerste plaats in ons leven.
Jaren geleden heeft 1 van hen moeten vechten voor zijn leven en is hij volledig hersteld, maar pas op zo’n moment voel je wat het is om ouders te zijn van een kind. Je doet alles voor ze, echt alles.
Wat jij schrijft over een verschil tussen vaders en moeders vind ik persoonlijk volledig misplaatst.
Excuus voor het off topic gaan..
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Jesse Pinkvrouw zei:
Hey hoi,

Mijn moeder heeft besloten om de wijn op zij te zetten. Ze heeft door dat ze echt wel een verslaving heeft en ze wilt er vanaf.
Ze zit nu 3 volle dagen zonder wijn en vind dit onwijs knap van haar.
Ik merk aan alles dat ze het moeilijk vind, ze is eigenlijk de hele tijd flink chagrijnig. En ik begrijp dat heel erg, daar kap ik haar ook echt niet op af. Ze mag lekker chagrijnig wezen.
Maar hoe help ik hier het beste mee, ik probeer haar op te vrolijken maar tot nu toe helpt het niet echt. Soms krijgt het zelfs een averechtse werking.
Vraag haar hier en daar wel of ik iets voor d’r kan doen maar this altijd een nee. Hoe kan ik haar de last een beetje wegnemen zonder dat ik het constant aan haar vraag?
Of gewoon wat minder proberen en haar laten gaan?
Klik om te vergroten...
Heeft tijd nodig meid. You're doin just fine! Die verslaving is immers niet in een dag weg, misschien gaat ze nog op haar bek wat ik niet hoop voor je. Je kan haar aanbevelen om hulp te gaan zoeken, naar AA meetings laten gaan. En verder gewoon blijven steunen. Ga samen eens wat leuks doen. Verder moet ze het zelf doen en gaan uitvinden. De wijn heeft invloed gehad op haar belevenis van de wereld en dit kan veel tijd nodig hebben om zonder wijn om te leren gaan met dingen, plezier te hebben etc. Maar het allerbelangrijkste is gewoon haar steunen :tonguewink: :smirk: Veel sterkte aan je moeder gewenst! She can do it.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
@ Zeehond, (re-off topic - re)
Jij mag zeggen wat je vindt, uiteraard, in dezen respecteer ik andere visies.
Edoch in deze kwestie put ik uit eigen ervaring, en eigen mening. Al 63 jaren heb ik erover na kunnen denken.
Ik blijf bij mijn mening, omdat ik mijn beschrijving over mijn mening, ook zo
v o e l.
Daar ga ik vanuit, dat is de basis.
Ik vind van jou de wijze en woordkeuze op zichzelf al misplaatst.
Je gaat totaal voorbij datgene, waar een ander verschillend over denkt en voelt.

Hier eindigt voor mij deze discussie.
Het gaat hier niet om mij, maar om heel wat, en ook iemand anders.

On topic verder.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."