Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe help ik mijn moeder?

Hoe help ik mijn moeder?

78 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jesse Pinkvrouw zei:
Nja dit. Sorry dat ik het zeg maar ik zou het zo onwijs egoïstisch vinden om haar te laten vallen als ze juist zegt er mee wil te kappen.
Waarom zou ik d’r helpen? Omdat het mijn moeder is, ik ben haar dochter. We staan samen voor elkaar klaar.

Verder heb ik niet echt zin om er te diep op in te gaan want (kan het verkeerd lezen) heb echt het gevoel dat m’n moeder in het zwarte daglicht word gezet nu. Ze is een topvrouw ik heb alles voor d’r over en zij ook voor mij.
Ik heb nergens gezegd dat ze niet meer meer voor mij of zichzelf kan zorgen of de thuis situatie onthoudbaar is. Wat een aannames zeg. Hoezo kan houden van niet dé reden zijn?
Onze thuis situatie heeft nooit gebotst en dat doet het nu ook niet, ook al drinkt(e) ze teveel wijn. We kunnen overal eerlijk en open over praten en dat word serieus genomen. Door ons beide.
Klik om te vergroten...
top dochter!
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jesse Pinkvrouw zei:
Nja dit. Sorry dat ik het zeg maar ik zou het zo onwijs egoïstisch vinden om haar te laten vallen als ze juist zegt er mee wil te kappen.
Waarom zou ik d’r helpen? Omdat het mijn moeder is, ik ben haar dochter. We staan samen voor elkaar klaar.

Verder heb ik niet echt zin om er te diep op in te gaan want (kan het verkeerd lezen) heb echt het gevoel dat m’n moeder in het zwarte daglicht word gezet nu. Ze is een topvrouw ik heb alles voor d’r over en zij ook voor mij.
Ik heb nergens gezegd dat ze niet meer meer voor mij of zichzelf kan zorgen of de thuis situatie onhoudbaar is. Wat een aannames zeg. Hoezo kan houden van niet dé reden zijn?
Onze thuis situatie heeft nooit gebotst en dat doet het nu ook niet, ook al drinkt(e) ze teveel wijn. We kunnen overal eerlijk en open over praten en dat word serieus genomen. Door ons beide.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat wat je hier ziet je het 'Helpdesk Syndroom' moet noemen. Allemaal van die mensen die als 'hobby' pogen uitvogelen wat
er gaande is bij een onzichtbaar subject, uiteraard met de 'beste intenties' maar de weg naar de hel is daarmee bestraat, om maar eens een geangliceerd spreekwoord uit de kast te trekken. Juist het 'Helpdesk Syndroom' is een ernstige aandoening die behandeld zou moeten worden!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Jesse Pinkvrouw zei:
Nja dit. Sorry dat ik het zeg maar ik zou het zo onwijs egoïstisch vinden om haar te laten vallen als ze juist zegt er mee wil te kappen.
Waarom zou ik d’r helpen? Omdat het mijn moeder is, ik ben haar dochter. We staan samen voor elkaar klaar. Moet zij mij ook maar laten vallen dan? Als ik voor de 6e keer niet kan stoppen met roken? Of als ik weer eens aan de speed zit? Als we elkaar allemaal maar laten vallen word het er ook niet leuker op. Helpen elkaar om er sterker van te worden, om elkaar steun te geven waar nodig

Verder heb ik niet echt zin om er te diep op in te gaan want (kan het verkeerd lezen) heb echt het gevoel dat m’n moeder in het zwarte daglicht word gezet nu. Ze is een topvrouw ik heb alles voor d’r over en zij ook voor mij.
Ik heb nergens gezegd dat ze niet meer meer voor mij of zichzelf kan zorgen of de thuis situatie onhoudbaar is. Wat een aannames zeg. Hoezo kan houden van niet dé reden zijn?
Onze thuis situatie heeft nooit gebotst en dat doet het nu ook niet, ook al drinkt(e) ze teveel wijn. We kunnen overal eerlijk en open over praten en dat word serieus genomen. Door ons beide.
Klik om te vergroten...
Dit is een miscommunicatie. Het was geen aanname naar jou. Maar fictieve voorbeelden waarom die vraag gesteld kan worden. Dus excuus!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nog een keer
Je bloedeigen moeder, die laat je NOOIT vallen.
Nooit!
In dit geval ( en vele andere) is moeder laten we zeggen ziek.
Door deze ziekte wijst ze hulp af, al helemaal door anderen.
Of er later toch nog iemand door de muur om haar heen kan breken en wat voor hulp dan ook, kan aanvaarden, dat leert de tijd ons.
Maar laten vallen?!
Nooit!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Kwatzakottel zei:
Ik denk dat wat je hier ziet je het 'Helpdesk Syndroom' moet noemen. Allemaal van die mensen die als 'hobby' pogen uitvogelen wat
er gaande is bij een onzichtbaar subject, uiteraard met de 'beste intenties' maar de weg naar de hel is daarmee bestraat, om maar eens een geangliceerd spreekwoord uit de kast te trekken. Juist het 'Helpdesk Syndroom' is een ernstige aandoening die behandeld zou moeten worden!
Klik om te vergroten...
Als iemand bedolven word met ongevraagde adviezen.
Maar TO opent toch zelf een topic en steelt meerdere vragen..ja dan geven leden antwoord.

En dat het soms een beetje afdwaalt, gebeurd wel vaker en dan gaan ze weer ontopic.
Als TO iets anders leest dan wat er bedoeld wordt word dat netjes uitgelegd.

'Helpdesksyndroom?* gewoon DF, het enige nadeel van internet is dat je de intonatie, intentie, gezichtsuitdrukking niet hebt
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik wil graag toelichten @Jesse Pinkvrouw. Mijn vraag kwam voort uit oprechte interesse. Je schrijft in je eerste bericht dat wat je probeert eigenlijk niet werkt of averechts werkt. Vervolgens wil je weten hoe je haar kan helpen.
Omdat ik je moeder niet ken (en jou ook niet overigens) ben ik benieuwd waarom je jezelf ziet als degene die haar moet helpen. Ik heb geen enkele behoefte om jou of je moeder in een zwart daglicht te stellen. Ik wilde vooral jou op zoek laten gaan naar jou motivatie om je moeder te helpen. Die motivatie kan namelijk helpend zijn of misschien zelfs wel het probleem in stand houden.
Ik lees ook dat je er liever niet dieper op in wil gaan, ik hoef dus ook niet per se een antwoord. Mijn vraag was voor jou en niet voor mij.

@De Zandman Ik waardeer jouw houding naar je moeder, absoluut waardevol en ik ben jaloers op hoe dat dat voor jou blijkbaar voelt.
Voor mij is de relatie met mijn moeder wezenlijk anders. Kan je je bijvoorbeeld situaties voorstellen waarin een moeder schade toebrengt aan haar kinderen? Onbewust of bewust?
En deze loyaliteit die gevoeld wordt voor moeders, geldt die ook voor vaders? Zit daar verschil in? En zo ja, waarom dan? Beiden hebben toch een vergelijkbare ouder rol?

Filosofische vragen.. ik zal ze laten rusten omdat het anders misschien te ver offtopic gaat.
Ik heb geen pasklare oplossing of antwoorden @Jesse Pinkvrouw - ik kan er zo je wilt open over spreken vanuit eigen ervaring.

Salukes
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mrloverdj zei:
Dit is een miscommunicatie. Het was geen aanname naar jou. Maar fictieve voorbeelden waarom die vraag gesteld kan worden. Dus excuus!
Klik om te vergroten...
Volgens mij heb je helemaal niets verkeerds opgeschreven en hoef je geen excuses aan te bieden.
Je stelt gewoon enkele vragen en toont ook interesse door te vragen hoe het nu gaat.

Zoals ik jou ken ben je altijd heel zorgvuldig in je reacties.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ga je vragen toch proberen om te beantwoorden,
@ Casaan.
Off topic misschien, maar dit zij zo.
Allereerst, er zijn uiteraard ook ouders , die bewust schade toebrengen aan hun eigen kroost. Of onbewust.
Jazeker.
Maar, ik ga ervan uit, dat deze ouders stevig de weg zijn kwijtgeraakt, of gestoord ofwel zwaar ziek zijn, omdat dit gedrag abnormaal is.
Voor vaders ligt deze kwestie van loyaliteit anders.
Een vader heeft niet zijn kind 9 maanden in zijn buik gedragen, het is deze moeder lijke eigenschap die voor een veel hechtere band zorgt.
Een vader is slechts 30 seconden actief met het kinderenmaken bezig, nietwaar...
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Ik ga je vragen toch proberen om te beantwoorden.
Off topic misschien, maar dit zij zo.
Allereerst, er zijn uiteraard ook ouders , die bewust schade toebrengen aan hun eigen kroost. Of onbewust.
Jazeker.
Maar, ik ga ervan uit, dat deze ouders gestoord ofwel zwaar ziek zijn, omdat dit gedrag abnormaal is.
Voor vaders ligt deze kwestie van loyaliteit anders.
Een vader heeft niet zijn kind 9 maanden in zijn buik gedragen, het is deze moeder eigenschap die voor een veel hechtere band zorgt.
Een vader is slechts 30 seconden actief met het kinderenmaken bezig, nietwaar...
Klik om te vergroten...
Sorry hoor @De Zandman, maar je gaat nu echt te ver als je het over vaders hebt.
Heb je zelf kinderen?
Zo nee, dan weet je niet eens waar je over praat.
Wij zijn zelf trotse ouders van twee puber jongens, maar sinds de geboorte van deze wonderen staan ze voor mijn vrouw en mij allebei op de eerste plaats in ons leven.
Jaren geleden heeft 1 van hen moeten vechten voor zijn leven en is hij volledig hersteld, maar pas op zo’n moment voel je wat het is om ouders te zijn van een kind. Je doet alles voor ze, echt alles.
Wat jij schrijft over een verschil tussen vaders en moeders vind ik persoonlijk volledig misplaatst.
Excuus voor het off topic gaan..
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Jesse Pinkvrouw zei:
Hey hoi,

Mijn moeder heeft besloten om de wijn op zij te zetten. Ze heeft door dat ze echt wel een verslaving heeft en ze wilt er vanaf.
Ze zit nu 3 volle dagen zonder wijn en vind dit onwijs knap van haar.
Ik merk aan alles dat ze het moeilijk vind, ze is eigenlijk de hele tijd flink chagrijnig. En ik begrijp dat heel erg, daar kap ik haar ook echt niet op af. Ze mag lekker chagrijnig wezen.
Maar hoe help ik hier het beste mee, ik probeer haar op te vrolijken maar tot nu toe helpt het niet echt. Soms krijgt het zelfs een averechtse werking.
Vraag haar hier en daar wel of ik iets voor d’r kan doen maar this altijd een nee. Hoe kan ik haar de last een beetje wegnemen zonder dat ik het constant aan haar vraag?
Of gewoon wat minder proberen en haar laten gaan?
Klik om te vergroten...
Heeft tijd nodig meid. You're doin just fine! Die verslaving is immers niet in een dag weg, misschien gaat ze nog op haar bek wat ik niet hoop voor je. Je kan haar aanbevelen om hulp te gaan zoeken, naar AA meetings laten gaan. En verder gewoon blijven steunen. Ga samen eens wat leuks doen. Verder moet ze het zelf doen en gaan uitvinden. De wijn heeft invloed gehad op haar belevenis van de wereld en dit kan veel tijd nodig hebben om zonder wijn om te leren gaan met dingen, plezier te hebben etc. Maar het allerbelangrijkste is gewoon haar steunen :tonguewink: :smirk: Veel sterkte aan je moeder gewenst! She can do it.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
@ Zeehond, (re-off topic - re)
Jij mag zeggen wat je vindt, uiteraard, in dezen respecteer ik andere visies.
Edoch in deze kwestie put ik uit eigen ervaring, en eigen mening. Al 63 jaren heb ik erover na kunnen denken.
Ik blijf bij mijn mening, omdat ik mijn beschrijving over mijn mening, ook zo
v o e l.
Daar ga ik vanuit, dat is de basis.
Ik vind van jou de wijze en woordkeuze op zichzelf al misplaatst.
Je gaat totaal voorbij datgene, waar een ander verschillend over denkt en voelt.

Hier eindigt voor mij deze discussie.
Het gaat hier niet om mij, maar om heel wat, en ook iemand anders.

On topic verder.
W
WapsterLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het is heel lief dat je je moeder wilt helpen, maar kijk alsjeblieft uit dat je er uiteindelijk niet zelf aan onderdoor gaat.

Mijn moeder zit in het beginstadium van korsakov. Hiervoor hoef je niet altijd veel te drinken. Ook 30 jaar 2 glazen per dag en maar een halfjaar overdag erbij drinken kan al funest zijn.

Zelf zit ze in de ontkenning, na 3x kantje boord in het ziekenhuis gaat het nu redelijk. Maar stiekem drinkt ze nog wel. Eigenlijk is ze niet meer in staat zelfstandig te wonen. Heb na een lange strijd icm met problemen in m'n eigen gezin op aanraden van de huisarts alles overgedragen aan verslavingszorg toen ik een burnout kreeg. Alles gaat kapot om je heen.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Wapster zei:
Het is heel lief dat je je moeder wilt helpen, maar kijk alsjeblieft uit dat je er uiteindelijk niet zelf aan onderdoor gaat.

Mijn moeder zit in het beginstadium van korsakov. Hiervoor hoef je niet altijd veel te drinken. Ook 30 jaar 2 glazen per dag en maar een halfjaar overdag erbij drinken kan al funest zijn.

Zelf zit ze in de ontkenning, na 3x kantje boord in het ziekenhuis gaat het nu redelijk. Maar stiekem drinkt ze nog wel. Eigenlijk is ze niet meer in staat zelfstandig te wonen. Heb na een lange strijd icm met problemen in m'n eigen gezin op aanraden van de huisarts alles overgedragen aan verslavingszorg toen ik een burnout kreeg. Alles gaat kapot om je heen.
Klik om te vergroten...
Ik wou dat er een emoticon was om mijn steun voor je uit te spreken. Om je te laten weten dat ik het je zo graag anders had gegund.

Wat enorm heftig voor Je!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Casaan zei:
@De Zandman Ik waardeer jouw houding naar je moeder, absoluut waardevol en ik ben jaloers op hoe dat dat voor jou blijkbaar voelt.
Klik om te vergroten...
Noot : mijn moeder, vrede zij met haar, is al 14 jaar overleden..
Zij was 90 jaar, en maaide het gras zelf, al was zij 90, er zijn maar weinig mensen, die ik ken, die zo goed waren ( voor anderen) dan zij.
Zij cijferde zichzelf altijd weg, en dit heeft haar het leven gekost.
zij werd ziek, maar ging niet naar de ha.
Daardoor werd haar ziekte terminaal, en dat liep verkeerd af.
Ik mis haar nog steeds.
ditzelfde geldt voor mijn vader, deze stierf 5 maanden eerder, in mijn armen.
Dat vergeet ik dus nooit meer. Nee.
Verder,
Iedereen uit mijn familie is overleden by the way.
Ik ben de laatste der Mohicanen.
Als ik er niet meer ben, sterft er een hele tak van de stamboom af.
Al boeit mij dit totaal niet..

Edit.
Ik heb de tekst die hier stond toch maar weggenomen.
Te kenmerkend.
Te direct.
Deze tekst was 100% de waarheid, soms moet je zwijgen...

Iig: Unbeschreiblich weiblich, zou Nina Hagen zeggen!

Ga daar maar eens aanstaan!

Als die knaap laten we zeggen straks 15, 17 jaar oud is, ik ben benieuwd hoe dat de goede richting uit kan blijven gaan...
Casaan zei:
Kan je je bijvoorbeeld situaties voorstellen waarin een moeder schade toebrengt aan haar kinderen? Onbewust of bewust?
Klik om te vergroten...
noot: ja. Ik Helaas wel.
denk hier eens over na:
Een moeder, die verslaafd is aan de horse, vindt die horse belangrijker, dan de voogdij over haar Kids te behouden.
Zo sterk is die verslaving!
En: sexueel misbruik.
dat zijn niet altijd die oudere, vieze mannen. Nee.
helaas niet.
Het loopt weleens anders.
totaal anders, dan dat je gewenst had..

Casaan zei:
En deze loyaliteit die gevoeld wordt voor moeders, geldt die ook voor vaders? Zit daar verschil in?
Klik om te vergroten...
Noot: volgens mij wel.
Hierover zijn de meningen verdeeld, en ik heb mijn visie daarop al in dit topic neergezet.
(Waar ik overigens bij blijf).
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Nasch zei:
Het is juist lief dat je het vanuit het perspectief van beide vrienden bekijkt. Dat gebaar op zich verdient een likeje :blush:
Klik om te vergroten...
Super. Wanneer kan ik beginnen als DF mediator:sweatsmile:
Geintje natuurlijk. Voor jou een kleine posting voor mij doet het heel veel. Geld natuurlijk ook. Voor Zandman.

Ot of niet..ik blijf me verbazen hoe bijzonder dit forum kan zijn.
Geslacht,geaardheid,keuzes, alles.(oke een hoop blank..maar dat is geen opzet) is hier aanwezig.
Soms.liefdevol, soms knallen.soms troef.

Ben geen jaren lid maat het tot nu toe altijd meegemaakt dat 'de' kern eerlijk.soms hecht en respectvol genoeg is.om.hobbeltjes te overwinnen.

En nu hou ik op voor jullie langskomen voor een UC'tje MDMA
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#16
@De Zandman en @Zeehond

Ik mag jullie beiden zeer graag daarom.een uitzondering.om er iets over te zeggen.
Ik lees hier simpelweg een miscommunicatie
@De Zandman heeft het over vader die hun kids schade aanbrengen dmv geweld noem.maar op.. een vader net een bipolair stoornis kan ook zijn kind schaden. Terwijl dst helemaal de bedoeling niet is. Ik denk dat de zandman dat bedoelde met onbewust.
Ik heb het idee zeehond, dat jij je als goede vader aangesproken voelt. Maar zoals ik het begrijp scheerde zandman beslist niet alles vaders over 1 kam!

Dan de moeder..lang leve mijn milde autisme ik kan lezen zonder emotie en invulling..zandman beweert niet dat vaders vaker slecht zijn omdat ze hun kind niet hebben gedragen. Absoluut niets.maat..statistisch gezien komt kindermishandeling in welke vorm dan ook velen malen vaker voor bij mannen.

Ik denk door de vele foute vaders en de moeders die hun kind dragen in 1 alinea te proppen het snel ten prooi kan vallen aan een verkeerde interpretatie. Zeker als er emoties bij komen kijken als vader zijn.


Iedereen communiceert anders. Ik hoop dat ik niet de verkeerde keuze heb gemaakt het even te ontrafelen en mijn visie uit te leggen..de intentie is zeer zeker goed.
N
NaschLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mrloverdj zei:
@De Zandman en @Zeehond

Ik mag jullie beiden zeer graag daarom.een uitzondering.om er iets over te zeggen.
Ik lees hier simpelweg een miscommunicatie
@De Zandman heeft het over vader die hun kids schade aanbrengen dmv geweld noem.maar op.. een vader net een bipolair stoornis kan ook zijn kind schaden. Terwijl dst helemaal de bedoeling niet is. Ik denk dat de zandman dat bedoelde met onbewust.
Ik heb het idee zandman, dat jij je als goede vader aangesproken voelt. Maar zoals ik het begrijp scheerde zandman beslist niet alles vaders over 1 kam!

Dan de moeder..lang leve mijn milde autisme ik kan lezen zonder emotie en invulling..zandman beweert niet dat vaders vaker slecht zijn omdat ze hun kind niet hebben gedragen. Absoluut niets.maat..statistisch gezien komt kindermishandeling in welke vorm dan ook velen malen vaker voor bij mannen.

Ik denk door de vele foute vaders en de moeders die hun kind dragen in 1 alinea te proppen het snel ten prooi kan vallen aan een verkeerde interpretatie. Zeker als er emoties bij komen kijken als vader zijn.


Iedereen communiceert anders. Ik hoop dat ik niet de verkeerde keuze heb gemaakt het even te ontrafelen en mijn visie uit te leggen..de intentie is zeer zeker goed.
Klik om te vergroten...
Het is juist lief dat je het vanuit het perspectief van beide vrienden bekijkt. Dat gebaar op zich verdient een likeje :blush:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mrloverd ziet het goed.
Zo bedoelde ik het.
En: het is lief, dat ze het voor mij opneemt!
Jazeker.
Kleinigheidje: ik heb zelf geen kinderen.
Maar mijn ogen heb ik niet ( nooit) in mijn zak zitten!
w
wonderaliceLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat ben jij een steun voor je moeder, vergeet niet ook jezelf in deze moeilijke situatie... Misschien heb je hier iets aan... Vond zijn vlogs nogal verhelderend vanuit ervaringsperspectief.. Veek Sterkte met de situatie!

Heb hier een screenshot toegevoegd, zijn vlogs zijn te bekijken op facebook.. Verteld vanuit eigen ervaring, ik vond ze erg verhelderend iig...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."