Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Lastig zeg! Vind dat je al super veel doet door haar te steunen, een bloemetje te halen en aan haar te denken. Hoop dat je daarnaast ook aan jezelf denkt aangezien het voor jou zelf ook een lastige positie is om in te zitten. Misschien een tip: het boek ‘patronen doorbreken’ van oa Gitta Jacob. Heel fijn zelfhulp boek die makkelijk leesbaar is zonder moeilijke termen. Er staat bv ook een opdracht in over een denkbeeldig koffertje. Die vul je dan met dingen die je gelukkig maken. Als zij die zou ‘vullen’ met dingen die haar gelukkig maken zodat ze daar op kan terugvallen als ze het moeilijk heeft, zou jij daar misschien op kunnen inspelen op momenten dat je haar wilt helpen. Hoop dat het goed gaat met jou en je moeder. Veel succes🤗"
"Goed dat je in zag dat je hulp nodig hebt en die zelf hebt gezocht. Heel knap! Helaas is volgens mij overal zo’n lange wachttijd voor, maar dat weet ik niet zeker. Het enige wat ik kan bedenken zijn online of fysieke hulpgroepen/praatgroepen. Deze zijn via Google makkelijk te vinden per woonplaats. Zo heb je in ieder geval een beetje steun en misschien helpt het om met mensen te praten die hier ook doorheen gaan Veel succes en sterkte"
"Hoi allemaal, ik wil deze week graag een gesprek hebben met een dierbare over zijn cocaïne gebruik. Iemand ervaring en/of tips? Wil liever niet dat het in ruzie eindigt en dat ik het gevoel kan geven open te staan in deze situatie."
"Syl zei: Wat knap dat je dit gesprek wilt aan gaan. Je kunt mischien aangeven dat deze persoon je erg dierbaar is. Dat je het beste met hem voor hebt en dat je je zorgen maakt. Dat je hem graag zou willen helpen met het zoeken naar een passende oplossing. Je zou ook van te voren contact kunnen opnemen met https://www.jellinek.nl/. Hun kunnen jouw sowieso goed advies geven hierover. Je kunt ze bellen maar ook anoniem chatten. Veel succes en erg dapper van je ❤️ Klik om te vergroten... Dankje! Ik heb dit gesprek al vaker met deze persoon gevoerd, maar krijg steeds te maken met een muur van boosheid en ontkennen. Vandaar dat ik hier probeer om te kijken of ik iets anders kan zeggen dan wat ik normaal doe zodat de uitkomst anders is. Bedankt voor je tip en succeswens! ❤️"
"Mrloverdj zei: Voor ik je advies kan geven, wat wil.je bereiken met het gesprek? Zowel qua doelen(hulp?afkick?) En de sfeer van het gesprek Klik om te vergroten... Ik zou graag willen bereiken dat hij er eerlijk over kan zijn. Wil niet dat het uit loopt op ruzie maar wil wel duidelijk zijn voor mezelf dat ik er veel last van heb. Het erkennen is al de belangrijkste stap. Denk ik wel belangrijk om te weten. Hij is in augustus drie keer bij de VNN geweest. Dit was na een half jaar wachtlijst. Hij moest elke week een middag ervoor vrij nemen. Dit lukte niet waardoor hij niet meer mee mocht doen. Hij werkt 40 uur. Werk is niet op de hoogte hij wilde onder geen beding dat ze het daar weten."
"Beste allemaal, Het onderste heb ik geschreven vanuit mijn standpunt als naaste van iemand die kampt met een coke verslaving. Het is misschien een lang stuk dus als je de moeite wilt nemen om het te lezen, leuk en bedankt! Ik hoop op deze manier zowel met naasten of juist mensen die zelf een verslaving hebben (gehad) in contact te komen en zich hier in kunnen vinden of juist een totaal ander standpunt hebben. Liefs Het is lastig om te leven met iemand die lijdt onder een verslaving. Constant leven tussen hoop en vrees. De goede dingen en de slechte dingen in iemand zien. De oordelen, het onbegrip van je omgeving. Waarom ga je niet weg? Waarom ga ik niet weg? Een vraag die ik mezelf ook dikwijls stel. Niet altijd weet ik het antwoord. Mensen hebben vaak een standaard beeld, een vooroordeel, over iemand die verslaafd is. Die mensen zijn slecht. Maar die mensen zijn niet altijd slecht. Ze hebben de pech dat sommige keuzes die ze gemaakt hebben een verslaving tot gevolg hebben gehad. Ik denk dat niemand de intentie heeft om verslaafd te raken. Eenmaal diep in de put kost het veel moed en kracht om er weer uit te klimmen. Het is alleen verdomd lastig. Nu ik dichtbij je sta zie ik het verschil. Het verschil dat ik eerst niet zag. Ik denk beter de verschillende buien te kunnen zien. Opgewekt en rusteloos op maandag. De eerste dag van de week. Het geld is weer binnen. Je gezicht bleek. Ogen donker. Je bent niet vervelend. Integendeel. Je bent in een goede bui. Je rusteloosheid zorgt ervoor dat je juist dingen gaat doen die je anders laat liggen. Je wilt een spelletje doen. Seks erna. Ondertussen veel roken. Veel drank. Vaker dan normaal naar de wc. Meestal blijf je dan tot laat op. Soms slaap je helemaal niet. Woensdag of vrijdag meestal. Dan zie ik weer zo’n bui. als ik er dan ben. Ongetwijfeld ben ik er niet altijd bij. Liever doe je het waarschijnlijk als ik er niet ben. En praat je dan ook weer met andere vrouwen? Mijn hart breekt als ik daaraan denk. De andere dagen lijk je lusteloos. Sneller geïrriteerd. Moe. Vooral heel lusteloos eigenlijk. Ongelukkig? Het rotte is, ik zie de strijd van binnen niet als die er is. Door mijn ogen zie ik niet dat je ermee bezig bent. Voor mij lijkt dat niet zo, maar misschien ben je er juist elke dag mee bezig. Voel je je rot over de leugens die je hebt verteld. Die als een zware deken over je heen ligt en je verstikt. Constante knoop in je maag. Wanneer komt zo’n leugen weer aan het licht? Wat ga ik zeggen en welke leugens had ik ook alweer verteld? Schaam je je omdat het niet is gelukt. Bang om de mensen te verliezen van wie je houdt. Terwijl de mensen om je heen jou door hun vingers zien glippen. Er is niks wat meer frustreert dan degene van wie je houdt zichzelf zo in de weg te zien zitten. Soms schreeuw ik tegen je. Helpt niet. Soms huil ik. Helpt niet. Rustig erover praten. Helpt niet. Negeren. Helpt zeer zeker niet. Nog meer frustratie, want de enige oplossing lijkt wel loslaten. Voor jezelf kiezen. Dat betekent niet persé weggaan bij iemand, maar wel dat je jezelf op nummer 1 moet zetten. Ik probeer het, je loslaten, alleen het is moeilijk. Ik doe mijn best. Jij ook. Ik geloof erin dat je zonder kan. Ik zie iemand die slim is. Die ambitieus is. Voor mensen klaar staat. Die veel gevoel en liefde heeft. Misschien is dat wel niet zo makkelijk voor een man en kan ik me dat als vrouw niet voorstellen. Het beeld in de maatschappij heeft daar denk ik wel een rol in. Mannen huilen niet toch? Mannen hebben het niet over gevoelens. Die moeten grove taal uit slaan en zoveel mogelijk vrouwen kunnen krijgen. Toevallig vind ik het verreweg de meest prachtige eigenschap die je bezit. Je gouden rand. Mijn hoop is dat je het ooit als je kracht inzet."
"Snuffelaar zei: Prachtig geschreven, echt waar. Het is voor niemand makkelijk om met verslaving om te gaan. Noch voor de gebruiker noch voor hun naasten. Als je gelukkig wil zijn moet je inderdaad voor jezelf kiezen, hoe moeilijk het ook kan zijn. Niet iedereen wil geholpen worden. En mannen kunnen heus wel gevoelens uiten maar er is idd nog wat een stigma rond. Klik om te vergroten... Dankjewel! Ben het met je eens en hoop dat het loslaten steeds beter zal lukken."
"Wat vervelend dat je je nu zo rot voelt. Waarschijnlijk krijg je wel te maken met afkickverschijnselen. Zou wel logisch dat je lichaam moet wennen aan het feit dat ie nu zonder moet. Hopelijk voel je je gauw beter en heb vind je iets wat je leuk vind om te doen naast werk. Belangrijk dat je iets vind wat je leuk vind zodat je daar mee bezig kan zijn ipv high worden. Het kan lastig zijn om hulp te vragen aan wie dan ook. Maar het is soms echt heel fijn om met iemand te praten die niet veroordeeld en verstand heeft van zaken. Persoonlijk kan ik het zeker aanraden. Ik heb een geweldige therapeut gehad en dat heeft me verder geholpen. Veel sterkte en succes! 🤗"
"Heftig verhaal. Je bent al goed bezig. Succes de komende tijd!"
"Hkkabc zei: Dat zijn inderdaad veel betere vrienden om mee om te gaan Neo. Ik heb uiteindelijk ook wel die schouderophalen-instelling aangenomen betreffende deze situatie. Toch fijn dat je het even van je af kan typen. Voor wat betreft het stoppen met smoken, mochten er mensen meelezen die ook denken aan stoppen.. ik werk 40 tot 45u per week (ma-vr) en tijdens mijn smoke periode deed ik naast 't werken eigenlijk niks anders dan op de bank hangen. Vooral in deze tijd. Mocht je jezelf hierin herkennen, dit zijn de voordelen die ik er van ondervind: -ik loop qua huishouden niet meer achter de feiten aan. Smoken belemmerde mij echt in actief zijn en dingen doen. Nu is het hele huis schoon, de was is altijd bij en ik kook weer voor mezelf, waar ik voorheen vaak eten bestelde. Dit is voor mij echt een hele fijne verandering en ook iets dat voldoening geeft. -je wordt weer jezelf.. tijdens het smoken heb ik echt het gevoel dat m'n leven op automatische piloot stond. Tijd vloog voorbij en ik heb eerlijk gezegd bijzonder weinig gepresteerd in die 7 jaren. Ik heb dan wel een goede baan met vast contract, maar dat is eigenlijk ook mijn enige "overwinning" geweest in die periode. -eten smaakt weer 10x beter. -ik wil weer dingen ondernemen. Bij mensen op bezoek gaan (ook lastig nu, maar toch). Voorheen schuwde ik sociale contacten en leefde ik liever op m'n bank dan dat ik naar buiten ging. -dromen zijn weer terug. Ik weet dat veel mensen dit als een afkickverschijnsel zien maar ik geniet er echt van om weer te dromen. Ook al zijn het super vage, doch half-realistische dromen.. echt heerlijk! -werken en algemene activiteiten gaan echt een stuk beter. Ik onthoud meer. Ik verschaf meer werk dan voorheen (ik was absoluut nooit stoned op werk, maar toch merk je het) en ik geniet ook weer van m'n werk. -je voelt weer emotie. Ook al is het na het stoppen een redelijke rollercoaster de eerste tijd qua mood swings, dit ervaar ik liever dan die automatische piloot. -veel heldere state of mind -adem is een stuk frisser -ik bespaar nu 400eu in de maand. Leuk zakcentje. Dit is exclusief het geld dat ik bespaar op het niet meer zo vaak eten bestellen. Totaal per maand zal het rond de 500eu besparen zijn. Het is voor mij echt die stap geweest om het een dag te proberen om niet te smoken. Als je eenmaal die eerste dag door bent dan is de 2e dag al een stuk makkelijker omdat je op dat moment al bezig bent met stoppen. Die eerste stap was het moeilijkst. Ik ben redelijk lui aangelegd van mezelf en als ik dan cravings had voor een joint die eerste dagen, dan hoefde ik in principe alleen maar het volgende tegen mezelf te zeggen: "het enige wat je moet doen om te stoppen is niks doen.. hoe makkelijk is dat?". Niet naar de shop gaan = niet smoken. Klik om te vergroten... Wat een positieve dingen! Goed dat je dit verteld voor anderen die deze positieve dingen nog niet ervaren/zien"