Dan is het een in mijn ogen een problematische gewoonte geworden.
Ik ben het er helemaal mee eens dat het een gewoonte is geworden. Maar problematisch vind ik het zelf niet.
Ik snap aan de hand van de referentiekader iets beter waarom je hier bezorgt om bent. Jij hebt wat dat betreft dan vast veel meer gezien dan ik en daarom trek ik me een beetje terug. Ik ben namelijk ook maar beperkt in mijn ervaring 😋
Wat ik uit ervaring weet is dat drugs bij mensen meestal zo werkt: experimenteel > recreatief > gewoonte > problematisch. Ik vind 7 jaar lang elke maand cocaine of XTC gebruiken niet meer experimenteel of recreatief. Dan is het een in mijn ogen een problematische gewoonte geworden.
Bij mensen die verslaafd raken is dit meestal de bewandelde route, maar het overgrote deel van mensen die drugs gebruiken op zulke gelegenheden gaat dit niet verkeerd. Als wat jij zegt klopt mag je je gelukkig prijzen, want jij hebt ook geëxperimenteerd. Maar je bedoelt dat schema vast iets genuanceerder dan dit.
Ik heb het idee dat ze mentaal zou opknappen als ze (een tijdje) zou stoppen met harddrugs. Maar die link legt ze zelf totaal niet. Zij ziet harddrugs juist als even ontsnappen aan die negatieve gevoelens. Ik zie de harddrugs juist als oorzaak daarvan. Jarenlang chemisch je beloningssysteem in de war schoppen doet je mentale welzijn nou eenmaal niet goed. Nog afgezien van de lichamelijke schade.
Drugs zijn lang niet het enige wat tegenwoordig je beloningssysteem in de war brengt, sommige mensen zijn vatbaarder voor sombere gevoelens, dit kan echt met van alles te maken hebben en kan beter besproken worden met een specialist. Het kan zeker dat haar drugsgebruik haar sombere buien (deels) veroorzaakt, en een langere tijd stoppen om te kijken of het baat heeft kan in dit geval echt geen kwaad. Toch zou ik geen conclusies trekken zonder een professionele beoordeling en zou ik drugs niet meteen als primaire veroorzaker zien. Als het gebruik wekelijks is, is er meer grond voor zo’n conclusie.
Ik heb het idee dat ik juist veel meer weet over drugs, de gevaren, de voordelen, en de (lange termijn) gevolgen. Ik heb diverse relaties en vriendschappen zien sneuvelen vanwege harddrugs. En meestal vanwege de 'alles moet toch kunnen' houding van de gebruiker en de vriendengroep van de gebruiker die elkaar niet (meer) corrigeert.
Jij hebt blijkbaar hele andere ervaringen met drugs dan ik. En je zegt zelf: een ‘alles moet toch kunnen’ houding is hier dan ook meestal de oorzaak,
niet de drugs. Ik zie het als niet meer dan normaal dat je je vrienden gewoon corrigeert op overmatig gebruik... Die houding waar jij het over hebt herken ik alleen in mensen die ik als idioot zou bestempelen. Maar het zegt wel over je duidelijke vooroordelen (en verklaart sommige conclusies die je trekt) over drugsgebruikers. Mensen die drugs gebruiken zijn geen domme of onwetende mensen zonder grenzen, laat dat even duidelijk zijn.
Het zegt niet veel over hoe problematisch dit geval is, want ze kan natuurlijk liegen en gebruikt ze veel vaker. Daar ga ik niet van uit.
Moet ik de conclusie trekken dat wij dan gewoon niet zo goed bij elkaar passen?
Dat kan goed! Maar wederom, die conclusie zou ik pas trekken als je het goed hebt besproken en er een tijd over hebt nagedacht.