"Ik heb ook jaren niet gebruikt of alleen op de meeth
Maar ik ben zelf kind van ouders (die niks gebruiken oid) niet in staat waren fysiek liefde te geven dus mijn kinderen zijn bekant plat geknuffeld maar vooral heel veel aandacht mijn kinderen vonden t heerlijk om als ze wakker waren bij ons in bed te kruipen en dan even lekker knuffel en praten en gek doen. Ook probeerde ik altijd 1 op 1 quality time met ze te hebben.. juist omdat ik verslaafd was /ben en dat al erg genoeg was wilde ik hen verder niks te kort doen
Tuurlijk had ik van te voren moeten stoppen
Maar kwam ineens achter dat ik zwanger was.
En mijn kinderen zijn allemaal van de zelfde papa en we zijn nog steeds gelukkig getrouwd. ( oke dat klinkt wel heel rooskleurig maar neem aan dat iedereen snapt dat ook bij ons ups en downs in onze relatie waren)
Als ik onze kids naar bed bracht deed ik per kind zn ding. Oudste moest ik 5 punten afwerken 1. Vertellen wT ze vandaag had gedaan
2. Wat ze morgen ging doen
3. Even stukje voorlezen
4. Praten over voor wie ze wou bidden en waarom
5. Dan ging ze bidden ; echt leuk dat had ze op school geleerd : " hoi God , hierlben ik weer nou, de mama van bjorn is ziek, dus wilt u die beter maken ? Oh ja , en God kunt u 'asjeblieft' mij morgen laten winnen met schaken?
Ideale dingen voor een gesprek ; maar stel dat je tegenstander ook bid of God m wil laten winnen.. Wie moet God dan kiezen ?
"Uhhh, (diep nadenkend, dan terug handen vouwen, ogen dicht; ) "uhh God, laat toch maar gewoon de beste winnen anders is t ook niet eerlijk"
Kijkt mij dan aan ;" toch mam?"
Ik noem dit als voorbeeld van hoe bewust ik met dat soort dingen omging, juist omdat mijn ouders keurige mensen zijn , niet roken nooit in kroeg oid zitten, hooguit in t weekend 2 wijntjes max. Etc perfecte plaatje.. maar fysiek liefde tonen? Nee! Praten over wat me bezig hield? Nee.
Samen aan tafel zitten bij warm eten , maar ouders praten,kids waren stil
Dus ik wist heel goed wat ik niet wou en hoe t niet moest.
Nu wil ik absoluut niet mijn drugs gebruik goed praten. Ik heb echt van alles geprobeerd om te stoppen,met wisselende resultaten van jaren clean tot 1 x.per.maand tot 1.x.per week 2,5 gr Bruin die ik dan verdeelde voor de hele week.
Maar natuurlijk had ik niet aan kids moeten beginnen toen ik gebruikte.. maar hey. Niet alles gaat altijd zoals gepland . En dan moet je er toch het beste van maken.
Ik heb om me heen gezien van kids die financieel materialistisch gezien niks te kort kwamen maar die altijd op hun kamer waren met de nieuwste play station, wii x box nintendo huppeldepup... slaapt dat manneke paar keer bij ons omdat t niet zo goed ging met de ouders en ze mij vroegen (kids zaten bij elkaar op school)
Vraagt moeder later ; heb je je niet verveelt zonder al je games? En heb je nog wat leuks gedaan,
Zegt t manneke ;" ja wij gingen elke avond 'gezellig zitten"
Moeder kijkt me vragend aan. Dus ik leg uit dat wij elke avond met de kids samen zitten met een kopje thee en n koekje oid en meestal even spelletje doen. TV uit!!!
Moeder vraagt hem:" vond je dat serieus t leukste?" En hij knikte zo enthousiast en vertelde over dat ie gewonnen had met dat spel dan moet je cijfers neerleggen; dezelfde of oplopend en je mag een joker gebruiken, zei hij.
Had t nog nooit gespeeld
Ook buurmeisjes kwamen op geven komen soms elke avond bij ons 'gezellig zitten' zoals we t noemden sinds logeetje vroeg:: gaan we vanavond weer gezellig zitten ?
Ik wil hier niet mee zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb en zeker niet mijn drugsgebruik goed praten!!!! Want tuurlijk had dat niet gemoeten , maar als het dan toch zo is dan kun je maar beter het aller aller beste van proberen te maken !!
Ik bedoel te zeggen, er zijn ook incapabele ouders, die niet gebruiken ..
Ook heb ik vaak opgepast op kindjes waarvan de ouders heel veel werkten en die soms al sliepen als ze weer opgehaald werden. En die mij soms "mama" noemden, omdat ze zoveel bij ons waren. En dan vroeg ik mijn eigen kinderen wel eens ; wat hebben jullie liever dat we heel veel centjes hebben en we alles kunnen kopen maar dan moet papa en mama beide altijd werken en jullie naar de oppas. Of zo als nu dat de oppas kindjes bij ons komen.
Dan zeiden ze altijd ; nee zoals nu .. dat mama thuis is als we uit school komen.
En altijd kwamen er dan ook verhalen van kindjes die elke dag naar de buitenschoolse opvang moesten: worden ze opgehaald zijn ouders kapot moe ban t werken dan moet er nog eten gemaakt worden en eten en opruimen/afwassen en eer ze dan tijd hebben om te gaan zitten moeten de kids op bed want dan hebben ze "tijd voor hun zelf nodig "
Sorry hoor.. dat heb je tovh al de hele dag gehad ?
Oke ik klink zo wel erg veroordelend maar dat zijn mijn ervaringen en nogmaals ik praat mijn verslaving absoluut niet goed en zou alles voor over hebben om t over te mogen doen en weten wat ik nu weet... maar dat is nu eenmaal niet mogelijk.
Ik wil met mijn verhaal laten zien dat je stel dat je gebruikt en zwanger wordt of kindje hebt en terug val hebt oid dat je dan niet op moet geven en jezelf gewoon aanpakken en als stoppen nog niet gelijk lukt zorg dan dat je er totaal bent voor je kinderen !! Aandacht, liefde en tijd is zoveel meer waard dan altijd weggestuurd te worden, ((hier een tientje ga de stad maar even in. Wat wil je eten ? Haal maar zak patat! Ga je naar je kamer, gamen? En dan zo laat wel gaan slapen, he!! )) dat zijn missch extreme voorbeelden maar ik zag ze in mijn omgeving, en dat dan zelfs van ouders die niet verslaaft zijn of drugs gebruiken etc etc
Dus als je kids hebt en je gebruikt zoek aub hulp en probeer te stoppen.
Wat wel heel lastig is is dat vrouwen die verslaafd zijn en kind krijgen /hebben vaak geen slapende honden wakker willen maken ivm jeugdzorg etc
Want idd hoe kan jeugdzorg tegen een moeder zeggen die al maanden in kliniek zit en super hard haar besr doet om af te kicken en graag kind weer terug wil : zeggen goed dat je aan jezelf werkt maar jantje of pietje blijft sws tot zn 18e in pleeggezin
Huh?? Dus ook al vecht je zo hard en do3 je alles wat zevan je vragen en nog veel meer, wie is jeugdzorg of die beslissende voogd dan om jou op tegeven, om jou als verloren/hopeloos etc te beschouwen???
Gelukkig zijn er kliniekenwaar je met je kind(eren) opgenomen kan worden.. dus gaat t fout probeer dan in zo n kliniek te komen voor t te laat is!
Ik heb natuurlijk geluk dat mijn man nooit gebruikt heeft waardoor we altijd een "normaal ' leven hadden waarin ik dus eigelijk ook gedwongen was om gewoon huishouden te doen gezond eten op tafel te zetten, want ja mijn man zei altijd ik gebruik niet en ik ga geen dingen opgegeven.omdat jij zonodig gebruiken moet.
En ik kan me voorstellen dat als je.gebruikt en je partner ook of je bent.alleen dat op.tijd gezond warm eten elke dag dan niet je prioriteit heeft. Helaas. ..
Sorry voor mijn hak op de tak verhaal
Maar ik lees zo weinig over mensen die een uitzondering op de regel zijn of die niet in het vooroordeel plaatje Passen van verslavingszorg etc..
Je kan wel zeggen gebruik en kinderen is no go.
Maar wat als je gebruikt en zwanger raakt?
en stoppen lukt.niet echt.of. je valt terug oid ?
Maar ik vind ook 1000% nooit naast de kinderen!
En ik val niemand aan en ik wil ook geen discussie s want ofcourse deed ik t niet goed (genoeg)
Had. Graag alles volledig nuchter mee willen maken etv
Maar toch wil ik met mijn verhaal laten zien dat et ook nuances zijn en verschillende.verhalen
Ik ben nu al bijna 2 maanden van de meeth en bruin af en heb 1 keer nog wat Licht gehaald. Maar daarvoor heb ik wel intensieve therapie gehad en.EMDR gevold en trauma therapie etc.. en daardoor ben ik nu voor t eerst in staat te zeggen dat ik echt geen trek heb .en niet meer t gevoel dat ik m'n gevoel moet verdoven etc
Dat is zo bijzonder!!
Ik hoop echt dat dit zo blijft maar daar zal ik zeker zelf alles voor doen. Heb niet voot niks zo hard gevochten en niet voor niks door die therapie ellende heen gegaan (therapie was goed maar zwaar en pijnlijk en heftig etc ) misschien is het hier in het onderste puntje van NL ook wel heel anders geregeld allemaal dan elders..
Nou dikke knuf voor iedereen.die wat dan ook heeft mee moeten maken en bedankt voor al jullie verhalen.
Liefs Isabeau"
In: Drugs en kinderen krijgen
1-1-2024