Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Hoi allemaal, sinds drie maanden heb ik (34jr) een nieuwe vriendin (29jr). We zijn heel happy samen en zijn van plan om serieus met elkaar verder te gaan. Echter verschillen wij enorm van mening over het gebruik van harddrugs. Toen we het er een keer over kregen vertelde ik dat ik wel geexperimenteerd heb toen ik jonger was, maar dat de keren dat ik een pilletje of jointje heb gehad de afgelopen 10 jaar op een hand te tellen is. Zij vertelde echter dat ze gemiddeld elke maand wel harddrugs gebruikt. Cocaine als ze met vriendinnen aan het borrelen is (ook thuis) of een pilletje als er een feestje is. Het klinkt onschuldig, maar dit doet ze al sinds haar 23e zegt ze. Ik schrok hier nogal van. Ik vind zeven jaar lang, gemiddeld 12 keer per jaar harddrugs gebruiken klinken als een verslaving. Wellicht niet per se een lichamelijke, maar dan toch zeker een psychische, of "sociale" verslaving. Ze vindt haar gebruik zelf volkomen normaal en zegt dat al haar vrienden dit ook zo doen. Ze praat over cocaine snuiven of XTC slikken alsof je een zak chips opentrekt als het gezellig is. Ze vind het zelfs bijna vreemd dat ik elke maand snuiven of slikken juist vreemd/veel vind. Wat ik ook zorgelijk vind is dat ze zelf aangeeft door de drugs wel eens angst en paniek-klachten te hebben gehad. Dat is echter geen reden geweest om te stoppen/minderen. Ook vind ik haar een beetje naïef wat betreft haar kennis van de werking van drugs. Ik vroeg haar bijvoorbeeld of ze wel wist dat cocaine combineren met alcohol erg gevaarlijk is aangezien ethanol (de werkzame stof van alcohol) reageert met cocaine en in je lichaam omgezet wordt in coca-ethyleen, een stof die 4 keer zo giftig is als cocaine. Wist ze niet. Ze heeft mijns inziens ook totaal geen idee van de lange termijn effecten van harddrugs gebruik. Ik probeer haar duidelijk te maken dat juist omdat ze zoveel gebruikt, ze ook steeds weer de behoefte krijgt om even te "ontsnappen" aan de werkelijkheid en met vriendinnen behoorlijk stevig te drinken, even "lekker los", en dan bijvoorbeeld.cocaine te snuiven. Toen ik hier met haar over in gesprek ging kreeg ik een beetje het gevoel met een geïrriteerde puber te spreken. "Jahaa, ik weet wel dat het slecht is", "Je doet net alsof ik een junk ben", "Ik doe het heus niet elke week of zo", "Ik doe het maar een paar keer per jaar". "Weet je wel hoeveel drugs er gebruikt wordt overal", "Iedereen doet het". Ik weet dat ontkennen en bagataliseren het eerste is wat drugsgebruikers altijd doen. ineens laat ze het klinken alsof ze heel af en toe eens drugs heeft gebruikt. Ik ga dan maar niet verder om ruzie te voorkomen. Ik merk dat, hoe leuk ik haar ook vind, ik niet samen wil zijn met iemand die zo veel/vaak cocaine gebruikt en pillen slikt, en daar mee om gaat alsof je een toastje brie neemt bij de borrel. Ik ben bang dat dit op een gegeven moment tussen ons in komt te staan. Ik ben namelijk niet van plan om met haar mee te gaan doen. Aan de andere kant maak ik me een beetje zorgen om haar, en zou ik haar wel willen helpen te stoppen met harddrugs. Heeft er iemand (wellicht een ervaringsdeskundige) een tip hoe ik hier mee om kan gaan, of hoe ik haar in kan laten zien dat haar gedrag niet ok is? Klinkt dit inderdaad als een verslaving? Of overdrijf ik? Alvast bedankt voor eventuele reacties! Groet Steven"
"Cerberus zei: Gezien ze een keer per maand harddrugs doet, betekent dat dat ze 3 weekender per maand er gene doet. Wat doet ze dan? Ook feestjes / vriendenbijeenkomsten? En ze amuseert zich dan gewoon zonder drugs? Dan is ze niet verslaafd lijkt me. Klik om te vergroten... Zo kan je het ook zien idd. Er zijn ook drie weekenden zonder drugs. Maar dat zijn niet de weekenden waarin ze borrelt of feest. Feestje/borrel = drugs. Maar moet je eerst elk weekend gebruiken om verslaafd te zijn? Ik merk aan haar dat ze na een paar weken echt weer behoefte voelt en dan een avond vriendinnen opzoekt, veel drinkt en dan komt er coke op tafel want dat hoort er bij. Of ze gaat met vrienden in een huisje zitten om samen XTC te slikken. Wat ik daar niet leuk aan vind is dat ik de dagen/week na afloop van zo'n weekend een vriendin heb die down en moody is vanwege haar dopamine-gebrek."
"5-ReMI-DMT zei: Kort: bespreek het sowieso als het jou dwars zit. Jouw intolerante houding t.o.v. gematigd drugsgebruik mag, maar zelf kan ik me er totaal niet in vinden en ik vermoed dat jij flink bent ingepakt door de ‘war on drugs’. Ik vind dat je de ernst van haar gebruik overdrijft. Drugs is slecht, maar je gaat er niet meteen dood van. Klik om te vergroten... Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik wil graag even toevoegen dat ik op zich niet totaal intolerant ben t.o.v. het gebruik van drugs. Ook ben ik niet ingepakt door de 'war on drugs'. Ik ben al bijna 20 jaar werkzaam in het nachtleven en heb alles op het gebied van drugs voorbij zien komen. Goede en slechte dingen. Wat ik uit ervaring weet is dat drugs bij mensen meestal zo werkt: experimenteel > recreatief > gewoonte > problematisch. Ik vind 7 jaar lang elke maand cocaine of XTC gebruiken niet meer experimenteel of recreatief. Dan is het een in mijn ogen een problematische gewoonte geworden. Ook verandert je karakter nou eenmaal als je jaar in jaar uit regelmatig harddrugs gebruikt. Mijn vriendin heeft dus al last van angst en paniekklachten en kan vaak somber zijn. Ik heb het idee dat ze mentaal zou opknappen als ze (een tijdje) zou stoppen met harddrugs. Maar die link legt ze zelf totaal niet. Zij ziet harddrugs juist als even ontsnappen aan die negatieve gevoelens. Ik zie de harddrugs juist als oorzaak daarvan. Jarenlang chemisch je beloningssysteem in de war schoppen doet je mentale welzijn nou eenmaal niet goed. Nog afgezien van de lichamelijke schade. Ik heb het idee dat ik juist veel meer weet over drugs, de gevaren, de voordelen, en de (lange termijn) gevolgen. Ik heb diverse relaties en vriendschappen zien sneuvelen vanwege harddrugs. En meestal vanwege de 'alles moet toch kunnen' houding van de gebruiker en de vriendengroep van de gebruiker die elkaar niet (meer) corrigeert. Moet ik de conclusie trekken dat wij dan gewoon niet zo goed bij elkaar passen?"